1. [Cardiovascular consequences of smoking : Imaging overview]
- Author
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Mathias, Pamminger and Agnes, Mayr
- Subjects
Smoking ,Humans ,Smoking Cessation ,Smoking Prevention ,Tomography, X-Ray Computed ,Cardiovascular System - Abstract
Smoking, which affects the whole cardiovascular system, primarily results in atheromatous plaques with risk of vascular stenosis or aneurysmatic vascular changes with risk of rupture.Depending on location, sonography provides an initial assessment of alterations. Angiography in combination with computed tomography (CT) and magnetic resonance imaging (MRI) allows further evaluation and, if necessary, therapy planning. In smokers without clinical symptoms or additional risk factors, imaging only because of smoking is not recommended.Recent guidelines of respective pathologies unanimously acknowledge smoking as modifiable risk factor for cardiovascular diseases; therefore, smoking cessation for prevention of secondary acute events is always recommended as the first step. In suspected chronic coronary syndrome, smoking increases clinical probability, which means that diagnostic imaging is often indicated earlier.Although smoking causes extensive changes to the entire cardiovascular system, it remains to be evaluated whether smokers might profit from modification of current guidelines regarding prevention and diagnosis in terms of specific clinical events.Due to increased cardiovascular risk, smokers should be advised to stop smoking. Regarding specific diseases, smoking does not fundamentally result in modification of imaging evaluation; however, in intermediate risk patients, further imaging can be recommended earlier in smokers.KLINISCHES PROBLEM: Rauchen beeinflusst das kardiovaskuläre System des Körpers. Primär führt es entweder zu atheromatösen Plaques mit potenzieller Gefäßstenosierung oder zu aneurysmatischen Gefäßveränderungen mit potenzieller Rupturgefahr.Je nach Lokalisation ermöglicht die Sonographie eine initiale Einschätzung der Veränderungen. Eine Angiographie in Kombination mit Computertomographie (CT) oder Magnetresonanztomographie (MRT) ermöglicht die weiterführende Beurteilung und ggf. Therapieplanung. Ohne klinische Symptomatik wird bei Rauchern ohne sonstige Risikofaktoren oder Komorbiditäten keine bildgebende Diagnostik lediglich aufgrund des Rauchens empfohlen.Aktuelle Leitlinien der entsprechenden Pathologien erkennen das Rauchen einstimmig als modifizierbaren Risikofaktor für kardiovaskuläre Erkrankungen an, weshalb stets eine Raucherentwöhnung als erster Schritt zur Prävention sekundärer Akutereignisse empfohlen wird. Bei Verdacht auf ein chronisches Koronarsyndrom erhöht das Rauchen die klinische Wahrscheinlichkeit, wodurch eher eine bildgebende Diagnostik indiziert werden sollte. LEISTUNGSFäHIGKEIT: Obwohl das Rauchen weitreichende Folgen am gesamten kardiovaskulären System zeigt, bleibt zu klären, ob Raucher durch eine Modifikation aktueller Leitlinien zur Vorsorge und Diagnose hinsichtlich harter klinischer Endpunkte profitieren würden. EMPFEHLUNG FüR DIE PRAXIS: Raucher sollten aufgrund des deutlich erhöhten kardiovaskulären Risikos zu einer Raucherentwöhnung beraten werden. Hinsichtlich konkreter Krankheitsbilder bedingt das Rauchen keine prinzipielle Modifikation der bildgebenden Abklärung, bei intermediärem Risiko kann aber tendenziell früher zur Bildgebung geraten werden.
- Published
- 2022