8 results on '"Liver steatosis"'
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2. Perkutane Leberbiopsie vor Organentnahme – Einfluss auf Organallokation und Kosten in der Lebertransplantation.
- Author
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Beltzer, Christian, Quante, Markus, Rheinberger, Myriam, Baba, Hideo Andreas, Saner, Fuat, Fend, Falko, Biet, Thomas, Königsrainer, Alfred, and Nadalin, Silvio
- Abstract
Background: The value and safety of percutaneous liver biopsy (PLB) in brain-dead donors before organ removal and its impact on organ allocation and costs of liver transplantation (LT) in the Eurotransplant (ET) region is still a matter of ongoing debate. Material and methods: A PLB was performed in 36 brain-dead organ donors. The complication rate, ultrasonography findings, macroscopic evaluation and histological results of PLB and donor characteristics were analyzed. Additionally, a nationwide survey was conducted among 11 liver transplantation experts. The need for PLB and its impact on the liver allocation process were evaluated. Possible cost savings were calculated for different scenarios based on cost data provided by the German Organ Transplantation Foundation. Results: No complications of PLB were observed. The survey revealed that the PLB has a substantial impact on the allocation of donor organs, especially in organs fulfilling extended donor criteria (EDC). The cost calculation revealed an enormous potential for cost savings due to an optimized organ allocation process and avoidance of futile organ procurement. Conclusion: The PLB is a safe procedure and has tremendous potential for the optimization of the organ allocation process before organ procurement by reducing the cold ischemia time, avoiding unnecessarily discarding donor organs and saving costs. These data emphasize the clinical relevance and impact of PLB on the organ allocation process. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
- Published
- 2021
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3. Seltene Erkrankungen am Fettgewebe erkennen: Lipodystrophie – eigentlich einfach und dennoch oft übersehen.
- Author
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Wabitsch, M. and v. Schnurbein, J.
- Abstract
Copyright of Der Internist is the property of Springer Nature and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
- Published
- 2020
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4. Diagnose und Verlaufsbeurteilung von Fettlebererkrankungen.
- Author
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Karlas, T.
- Abstract
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- Published
- 2018
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5. [Percutaneous liver biopsy before organ removal-Impact on organ allocation and costs in liver transplantation]
- Author
-
Christian, Beltzer, Markus, Quante, Myriam, Rheinberger, Hideo Andreas, Baba, Fuat, Saner, Falko, Fend, Thomas, Biet, Alfred, Königsrainer, and Silvio, Nadalin
- Subjects
Kalte Ischämiezeit ,Erweiterte Spenderkriterien ,Tissue and Organ Procurement ,Cold ischemia time ,Biopsy ,Liver steatosis ,Spenderevaluation ,Originalien ,Lebersteatose ,Donor evaluation ,Tissue Donors ,Liver Transplantation ,Liver ,Humans ,Extended donor criteria - Abstract
The value and safety of percutaneous liver biopsy (PLB) in brain-dead donors before organ removal and its impact on organ allocation and costs of liver transplantation (LT) in the Eurotransplant (ET) region is still a matter of ongoing debate.A PLB was performed in 36 brain-dead organ donors. The complication rate, ultrasonography findings, macroscopic evaluation and histological results of PLB and donor characteristics were analyzed. Additionally, a nationwide survey was conducted among 11 liver transplantation experts. The need for PLB and its impact on the liver allocation process were evaluated. Possible cost savings were calculated for different scenarios based on cost data provided by the German Organ Transplantation Foundation.No complications of PLB were observed. The survey revealed that the PLB has a substantial impact on the allocation of donor organs, especially in organs fulfilling extended donor criteria (EDC). The cost calculation revealed an enormous potential for cost savings due to an optimized organ allocation process and avoidance of futile organ procurement.The PLB is a safe procedure and has tremendous potential for the optimization of the organ allocation process before organ procurement by reducing the cold ischemia time, avoiding unnecessarily discarding donor organs and saving costs. These data emphasize the clinical relevance and impact of PLB on the organ allocation process.HINTERGRUND: Der Stellenwert und die Sicherheit einer perkutanen Leberbiopsie (PLB) bei hirntoten Spendern vor Organentnahme sowie der Einfluss der PLB auf die Organallokation und die Kosten im Rahmen der Lebertransplantation (LT) in der Eurotransplant-Region (ET), werden weiterhin diskutiert.Eine perkutane Leberbiopsie vor Organentnahme erfolgte bei 36 hirntoten Spendern. Die Komplikationsrate, Spendercharakteristika, Ultraschallbefunde, die makroskopische Einschätzung und die histologischen Ergebnisse der PLB wurden analysiert. Zusätzlich wurde eine landesweite Umfrage unter 11 Lebertransplantationsexperten durchgeführt. Der Bedarf einer PLB und ihre Auswirkungen auf den Prozess der Organallokation wurden evaluiert. Mögliche Kosteneinsparungen wurden für verschiedene Szenarien auf der Grundlage von Kostendaten der Deutschen Stiftung Organtransplantation berechnet.Es wurden keine Komplikationen durch die PLB beobachtet. Die Umfrage ergab, dass das Ergebnis der PLB einen erheblichen Einfluss auf die Allokation von Spenderorganen hat, insbesondere bei solchen mit „extended donor criteria (EDC)“. Die Kostenberechnung ergab ein enormes Kosteneinsparungspotenzial durch eine optimierte Allokation und die Vermeidung unnötiger Organentnahmen.Die PLB ist ein sicheres Verfahren und besitzt ein enormes Potenzial für die Optimierung der Organallokation vor Organentnahme durch eine Reduzierung der kalten Ischämiezeit, Vermeidung unnötiger Verwerfungen von Spenderorganen sowie Kosteneinsparungen. Die klinische Relevanz und der Einfluss der PLB auf die Organallokation konnte durch unsere Daten herausgestellt werden.
- Published
- 2020
6. Evaluation histologischer Merkmale im Langzeitverlauf nach Lebertransplantation
- Author
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Allex, Laura
- Subjects
liver steatosis ,liver transplantation ,long term outcome ,liver inflammation ,600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit::610 Medizin und Gesundheit ,metabolic syndrome ,liver fibrosis - Abstract
Einleitung: Der Goldstandard der Therapie terminaler Lebererkrankungen ist die Lebertransplantation. Nonalcoholic steatohepatitis (NASH) nimmt als Ursache für eine Lebertransplantation in der westlichen Welt zu und kann im Transplantat rezidivieren. Ziel dieser Arbeit war die Evaluierung von langfristigen histologischen Veränderungen in Lebertransplantaten und die Korrelation dieser Veränderungen mit laborchemischen und klinischen Parametern, insbesondere dem Körpergewicht der Empfänger. Methodik: Es wurden die Leberbiopsiebefunde von 414 Patienten, die zwischen 2005 und 2011 in der Charité ein Lebertransplantat erhielten, retrospektiv ausgewertet. Neben klinischen und laborchemischen Parametern wurden die vier histologischen Merkmale Fibrose, Steatose, Inflammation und Hämosiderose evaluiert und statistisch untersucht. Insgesamt konnten 1494 Leberbiopsien eingeschlossen werden. Ergebnisse: Die Prävalenz des hepatozellulären Karzinoms (HCC) korrelierte mit dem Body-Mass-Index (BMI) der Patienten: In der Gruppe der Adipösen hatten 54,1% bis zum Zeitpunkt der Transplantation ein HCC entwickelt, in der Gruppe der Normalgewichtigen waren es nur 39,1% (p, Background: The gold standard therapy of terminal liver disease is liver transplantation. Nonalcoholic steatohepatitis (NASH) is becoming the leading cause for liver transplantation in the western world and is able to recidivate in the transplant. The aim of this work was the long term retrospective evaluation of histological changes in liver transplants and the correlation of these changes with clinical and laboratory parameters. Special attention should be paid to the body weight. Methods: The findings of the liver biopsies of 414 patients who received a liver transplant at the Charité between 2005 and 2011 were evaluated. Besides clinical and laboratory parameters the four histological categories fibrosis, steatosis, inflammation and hemosiderosis were statistically explored. A total of 1494 liver biopsies were included. Results: The prevalence of the hepatocellular carcinoma (HCC) correlated with the body mass index (BMI) of the patients: 54.1% of the obese patients had developed HCC before the transplantation took place, but only 39.1% of the normal weighted patients (p
- Published
- 2020
7. Einfluss einer Lebersteatose auf die Detektionsleistung mit Gd-EOB-DTPA in der Magnetresonanztomografie
- Author
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Weissmann, Thomas
- Subjects
liver steatosis ,detection rate ,hepatobiliary phase ,600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit ,Gd-EOB-DTPA ,MRI - Abstract
Ziel der vorliegenden Studie war es, den Einfluss einer Leberverfettung auf die Detektionsleistung der T1w-hepatobiliären Spätphase mit Gd-EOB-DTPA in der MRT zu untersuchen. Entsprechend einem von uns beschriebenen hypothetischen Modell, kann es durch die Kombination einer vorliegenden Steatosis hepatis mit der Anwendung eines hepatobiliären Kontrastmittels bei der Akquisition fettgesättigter 3D-T1w-Aufnahmen zu einem Kontrastverlust bis hin zu einem „Fade-out“ von Läsionen mit konsekutiv verminderter Detektionsleistung in der Spätphase kommen. Unter einem retrospektiven Ansatz wurden 52 Patienten aus dem klinikeigenen Archiv mit einer signifikanten Leberverfettung sowie Lebermetastasen herangezogen, die eine leberdiagnostische Untersuchung mit Gd- EOB-DTPA erhalten hatten. Für zwei Observer erfolgte ein zeitlich getrennter Vergleich der Detektionsleistung der nativ/dynamischen Frühphasen gegen die fettgesättigte hepatobiliäre Spätphase mit Gd-EOB-DTPA. Zusätzlich wertete man für das Auftreten der „Fade-out“-Läsionen die Einflussfaktoren Grad der Lebersteatose, Läsionsgröße sowie Funktionsleistung der Leber aus. Das ausgewählte Patientenkollektiv zeigte eine Gesamtläsionsanzahl von 479 Metastasen unterschiedlicher Primärentität. Für beide Observer konnte, anderen Studien entsprechend, eine signifikant (p, The objective of the present study was to investigate the influence of a hepatic steatosis on the detection rate of the hepatobiliary phase at Gd-EOB- DTPA-enhanced MR imaging with recommended standard- 3DT1FS-sequence. According to our model the liver/lesion contrast may be diminished by the use of fat saturation pulses, recommended in standard 3D late phase imaging, and the presence of hepatic steatosis. The potentially resulting alignment of the liver and lesion signal intensity herein referred to as ˈfade-outˈ could thus reduce the detection benefit of Gd-EOB-DTPA in the hepatobiliary late phases. The study included 52 patients with hepatic steatosis and liver metastases undergoing MRI liver examination with Gd-EOB-DTPA. The image analysis was carried out by two blinded and independent observers. For the evaluation, the image data set of a patient was split into early and hepatobiliary late phase images. The evaluation of the two data sets was done separately in random order in a time distance of at least 14 days. All visible liver metastases were counted to determine the detection rate. The influence of the impact factors degree of liver steatosis, lesion-size and liver-function was verified on the reduction of lesion detection in hepatobiliary late phase imaging. Equivalent to other studies a significant (p
- Published
- 2016
8. [Recognize rare diseases by the adipose tissue : Lipodystrophy-actually simple but nevertheless often overlooked].
- Author
-
Wabitsch M and V Schnurbein J
- Subjects
- Adipose Tissue pathology, Diabetes Mellitus, Type 2, Humans, Rare Diseases, Adipose Tissue metabolism, Diabetes Mellitus, Lipoatrophic, Insulin Resistance, Lipodystrophy diagnosis, Lipodystrophy etiology, Lipodystrophy metabolism, Lipodystrophy therapy
- Abstract
Lipodystrophy (LD) syndromes are a group of rare and heterogeneous diseases characterized by a congenital deficiency or acquired loss of adipose tissue. Due to the resulting disorder of metabolism, sometimes severe sequelae can develop, such as hypertriglyceridemia, marked insulin resistance and early manifestation of type 2 diabetes, recurrent pancreatitis, fatty liver disease and liver fibrosis. Lipodystrophies are clinically recognizable due to the complete lack of subcutaneous adipose tissue or a conspicuous pattern of the distribution of body fat. Acanthosis nigricans in slimly built persons, a high fasting triglyceride level and elevated concentrations of liver enzymes as well as a positive history of pancreatitis can be indications of LD.
- Published
- 2020
- Full Text
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