8 results on '"Matthias Gutberlet"'
Search Results
2. [Cardiac MRI in nonischemic cardiomyopathies]
- Author
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Christian, Lücke and Matthias, Gutberlet
- Subjects
Cardiomyopathy, Dilated ,Humans ,Fabry Disease ,Reproducibility of Results ,Cardiomyopathies ,Magnetic Resonance Imaging ,Arrhythmogenic Right Ventricular Dysplasia - Abstract
The classification of cardiomyopathies used in Germany goes back to the European Society of Cardiology (ESC) classification of 2008. The cardiomyopathies are subdivided according to the phenotype, so that magnetic resonance imaging (MRI) is able to differentiate between the various cardiomyopathies.The strength of MRI is the ability to differentiate nonischemic cardiomyopathies from other diseases with similar morphofunctional aspects, based on the possibilities of tissue differentiation. In the case of dilated cardiomyopathy (DCM), for example, a differentiation from inflammatory DCM is possible. In the case of hypertrophic cardiomyopathy (HCM), obstructive and nonobstructive forms can be differentiated analogously to the echo but amyloidosis or Fabry disease can also be detected. Evaluation of the right ventricular function is reliable in arrhythmogenic right ventricular cardiomyopathy (ARVC). The use of MRI is also able to directly detect the characteristic fibrofatty degeneration. In the rare restrictive cardiomyopathies (RCM), MRI can track restriction and, for example by means of T1, T2 and T2* mapping, detect sphingolipid accumulation in the myocardium in the context of Fabry disease or iron overload in the context of hemochromatosis.The quantitative methods of parametric mapping provide the possibility of treatment monitoring but the clinical relevance of this monitoring is still the subject of current research. The unclassified cardiomyopathies can present clinically with similar symptoms to ischemic or inflammatory diseases, so that in the case of myocardial infarction without obstructive coronary arteries (MINOCA) in cardiac catheterization, MRI is a decisive diagnostic tool to determine the actual underlying disease. Similarly, in new cardiomyopathies such as noncompaction cardiomyopathy, MRI can pave the way for a morphological disease definition.HINTERGRUND: Die in Deutschland angewandte Einteilung der Kardiomyopathien geht auf die Klassifikation der Europäischen Gesellschaft für Kardiologie (ESC) von 2008 zurück. Dort werden sie nach ihrem Phänotyp unterteilt, so dass die Magnetresonanztomographie (MRT) in der Lage ist, die unterschiedlichen Kardiomyopathien zu differenzieren.Die Stärke der MRT ist es, anhand der Möglichkeiten der Gewebsdifferenzierung nichtischämische Kardiomyopathien von anderen Erkrankungen mit ähnlichen morphofunktionellen Aspekten zu differenzieren. So gelingt im Fall der dilatativen Kardiomyopathie (DCM) eine Differenzierung zur inflammatorischen DCM. Im Fall der hypertrophen Kardiomyopathie (HCM) kann analog zur Echographie eine obstruktive und nichtobstruktive Form differenziert werden, aber auch die Detektion einer Amyloidose oder eines Morbus Fabry ist möglich. Die Evaluation der rechtsventrikulären Funktion gelingt im Rahmen einer arrhythmogenen rechtsventrikulären Kardiomyopathie (ARVC) zuverlässig. Außerdem ist die MRT in der Lage, die charakteristische fettige Ersatzfibrose direkt nachzuweisen. Bei den seltenen restriktiven Kardiomyopathien kann sie die Restriktion nachvollziehen und z. B. mittels T1-, T2- und T2*-Mapping die Sphingolipid-Akkumulation im Myokard bei einem Morbus Fabry oder eine Eisenüberladung bei Hämochromatose nachvollziehen.Die quantitativen Verfahren des parametrischen Mappings bieten die Möglichkeit eines Therapiemonitorings; die klinische Relevanz dieses Monitorings ist aber noch Gegenstand aktueller Forschung. Die unklassifizierten Kardiomyopathien können sich klinisch mit ähnlicher Symptomatik wie ischämische oder inflammatorische Erkrankungen präsentieren, so dass im Fall eines Myokardinfarkts ohne verschlossene Koronararterien („myocardial infarction without obstructive coronary arteries“, MINOCA) in der Herzkatheteruntersuchung die MRT ein entscheidendes diagnostisches Instrument ist, um die tatsächlich zugrundeliegende Erkrankung festzustellen. Gleichermaßen kann sie bei neuen Kardiomyopathien wie der Non-compaction-Kardiomyopathie der Wegbereiter für eine morphologische Krankheitsdefinition sein.
- Published
- 2022
3. [Computed tomography and magnetic resonance imaging in cardiac diagnostics-how to choose the right modality : A guide based on the new guidelines of the European Society of Cardiology (ESC)]
- Author
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Robin F, Gohmann, Malte M, Sieren, and Matthias, Gutberlet
- Subjects
Cardiology ,Humans ,Heart ,Coronary Artery Disease ,Tomography, X-Ray Computed ,Coronary Angiography ,Magnetic Resonance Imaging - Abstract
In the guideline updates of the European Society of Cardiology (ESC), noninvasive radiological cross-sectional imaging is taking an increasingly prominent role, while at the same time invasive diagnostic approaches are becoming less important. Especially for the diagnosis and treatment of chronic and acute coronary syndromes, there are fundamental changes in clinical routine. In addition, cross-sectional imaging also offers an alternative to diagnostic algorithms for other cardiac pathologies, especially echocardiography, which is increasingly used in the differential diagnosis of cardiac diseases. The radiologist should be aware of the recommendations of the current guidelines and encourage their establishment in clinical practice. This paper summarizes the indications of cross-sectional cardiac imaging with focus on new recommendations in the ESC guidelines and addresses specific strengths and weaknesses of each modality.In den Leitlinienaktualisierungen der European Society of Cardiology (ESC) nimmt die nichtinvasive radiologische Schnittbildgebung eine zunehmende prominente Rolle ein, während gleichzeitig die invasive Diagnostik weiter zurückgedrängt wird. Gerade für die Diagnose und die Behandlung des chronischen und des akuten Koronarsyndroms ergeben sich für die klinische Routine grundlegende Änderungen. Darüber hinaus bietet die Schnittbildgebung auch bei anderen kardialen Pathologien eine Alternative zur gängigen Primärdiagnostik, insbesondere der Echokardiographie, welche auch vermehrt in der Differenzialdiagnostik kardialer Erkrankungen eingesetzt wird. Der Radiologe sollte die Empfehlungen der aktuellen Leitlinien kennen und sich für ihre Etablierung im klinischen Alltag einsetzen. Diese Arbeit bietet eine Zusammenfassung der Indikationen kardialer Schnittbildgebung mit Fokus auf Neuerungen in den ESC-Leitlinien und geht auf typische Stärken und Schwächen der jeweiligen Modalität ein.
- Published
- 2022
4. The International Radiomics Platform - An Initiative of the German and Austrian Radiological Societies - First Application Examples
- Author
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H. Winter, Martin Völker, Matthias Gutberlet, Jan Hendrik Moltz, Daniel Overhoff, Sergios Gatidis, Vorstand der Deutschen Röntgengesellschaft, Präsidium der Österreichischen Röntgengesellschaft, Alex Frydrychowicz, Horst K. Hahn, Stefan O. Schoenberg, Jan-Martin Kuhnigk, Christian Loewe, and Peter Kohlmann
- Subjects
Computer science ,Interoperability ,Cloud computing ,Certification ,computer.software_genre ,Field (computer science) ,030218 nuclear medicine & medical imaging ,03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,Sørensen–Dice coefficient ,Artificial Intelligence ,Germany ,Image Processing, Computer-Assisted ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,Segmentation ,Artificial neural network ,business.industry ,Reproducibility of Results ,Heart ,Cloud Computing ,Data sharing ,030220 oncology & carcinogenesis ,Austria ,Data mining ,business ,Radiology ,Societies ,computer ,Internet Access - Abstract
The DRG-ÖRG IRP (Deutsche Röntgengesellschaft-Österreichische Röntgengesellschaft international radiomics platform) represents a web-/cloud-based radiomics platform based on a public-private partnership. It offers the possibility of data sharing, annotation, validation and certification in the field of artificial intelligence, radiomics analysis, and integrated diagnostics. In a first proof-of-concept study, automated myocardial segmentation and automated myocardial late gadolinum enhancement (LGE) detection using radiomic image features will be evaluated for myocarditis data sets. The DRG-ÖRP IRP can be used to create quality-assured, structured image data in combination with clinical data and subsequent integrated data analysis and is characterized by the following performance criteria: Possibility of using multicentric networked data, automatically calculated quality parameters, processing of annotation tasks, contour recognition using conventional and artificial intelligence methods and the possibility of targeted integration of algorithms. In a first study, a neural network pre-trained using cardiac CINE data sets was evaluated for segmentation of PSIR data sets. In a second step, radiomic features were applied for segmental detection of LGE of the same data sets, which were provided multicenter via the IRP. First results show the advantages (data transparency, reliability, broad involvement of all members, continuous evolution as well as validation and certification) of this platform-based approach. In the proof-of-concept study, the neural network demonstrated a Dice coefficient of 0.813 compared to the expert's segmentation of the myocardium. In the segment-based myocardial LGE detection, the AUC was 0.73 and 0.79 after exclusion of segments with uncertain annotation.The evaluation and provision of the data takes place at the IRP, taking into account the FAT (fairness, accountability, transparency) and FAIR (findable, accessible, interoperable, reusable) criteria. It could be shown that the DRG-ÖRP IRP can be used as a crystallization point for the generation of further individual and joint projects. The execution of quantitative analyses with artificial intelligence methods is greatly facilitated by the platform approach of the DRG-ÖRP IRP, since pre-trained neural networks can be integrated and scientific groups can be networked.In a first proof-of-concept study on automated segmentation of the myocardium and automated myocardial LGE detection, these advantages were successfully applied.Our study shows that with the DRG-ÖRP IRP, strategic goals can be implemented in an interdisciplinary way, that concrete proof-of-concept examples can be demonstrated, and that a large number of individual and joint projects can be realized in a participatory way involving all groups. · The DRG-ÖRG IRP is a web/cloud-based radiomics platform based on a public-private partnership.. · The DRG-ÖRG IRP can be used for the creation of quality-assured, structured image data in combination with clinical data and subsequent integrated data analysis.. · First results show the applicability of left ventricular myocardial segmentation using a neural network and segment-based LGE detection using radiomic image features.. · The DRG-ÖRG IRP offers the possibility of integrating pre-trained neural networks and networking of scientific groups..· Overhoff D, Kohlmann P, Frydrychowicz A et al. The International Radiomics Platform - An Initiative of the German and Austrian Radiological Societies. Fortschr Röntgenstr 2021; 193: 276 - 287.ZIEL: Die DRG-ÖRG-IRP (Deutsche Röntgengesellschaft-Österreichische Röntgengesellschaft Internationale Radiomics-Plattform) stellt eine web-/cloudbasierte Radiomics-Plattform auf Grundlage einer öffentlich-privaten Partnerschaft dar. Sie bietet die Möglichkeit der gemeinsamen Nutzung von Daten, Annotation, Validierung und Zertifizierung auf dem Gebiet der künstlichen Intelligenz, Radiomics-Analyse und integrierten Diagnostik. In einer ersten Proof-of-Concept-Studie soll die automatisierte Myokardsegmentation sowie die automatisierte myokardiale Late-Gadolinum-Enhancement (LGE)-Detektion mittels radiomischer Bildmerkmale für Myokarditis-Datensätze evaluiert werden. Die DRG-ÖRP-IRP kann zur Erstellung qualitätsgesicherter, strukturierter Bilddaten in Kombination mit klinischen Daten und anschließender integrierter Datenanalyse genutzt werden und zeichnet sich durch die folgenden Leistungskriterien aus: Nutzungsmöglichkeit multizentrischer vernetzter Daten, automatisiert berechnete Qualitätsparameter, Bearbeitung von Annotationsaufgaben, Konturerkennung mittels herkömmlicher Verfahren sowie Verfahren der künstlichen Intelligenz und der Möglichkeit einer gezielten Einbindung von Algorithmen.In einer ersten Studie wurde ein anhand kardialer CINE-Datensätze vortrainiertes neuronales Netz zur Segmentierung von PSIR-Datensätzen evaluiert. In einem zweiten Schritt wurden radiomische Bildmerkmale zur segmentalen Detektion von LGE der gleichen Datensätze, welche multizentrisch über die IRP zu Verfügung gestellt wurden, angewendet. Erste Ergebnisse zeigen die Vorteile (Datentransparenz, Zuverlässigkeit, breite Einbindung aller Mitglieder, kontinuierliche Evolution sowie Validierung und Zertifizierung) dieses plattformbasierten Ansatzes auf. In der Proof-of-Concept-Studie konnte im Vergleich zur Segmentierung des Myokards durch den Experten das neuronale Netzwerk einen Dice-Koeffizienten von 0,813 nachweisen. Im Rahmen der segmentbasierten myokardialen LGE-Detektion ergab sich ein AUC von 0,73 bzw. ein AUC von 0,79 nach Ausschluss von Segmenten mit unsicherer Annotation.Die Auswertung und Bereitstellung der Daten findet auf der IRP unter Berücksichtigung der FAT-Kriterien (Fairness, Accountability, Transparency) sowie FAIR-Kriterien (findable, accessible, interoperable, reusable) statt. Es konnte gezeigt werden, dass die DRG-ÖRP-IRP als Kristallisationspunkt für die Generierung weiterer Einzel- und Verbundprojekte genutzt werden kann. Die Durchführung von quantitativen Analysen mit Verfahren der künstlichen Intelligenz wird hierbei durch den Plattformansatz der DRG-ÖRP-IRP erheblich erleichtert, da vorab trainierte neuronale Netze integriert und wissenschaftliche Gruppen vernetzt werden können.In einer ersten Proof-of-Concept-Studie zur automatisierten Segmentation des Myokards sowie zur automatisierten myokardialen LGE-Detektion konnten diese Vorteile erfolgreich angewendet werden.Somit zeigt sich, dass sich mittels der DRG-ÖRP-IRP strategische Ziele interdisziplinär umsetzen, konkrete alltagstaugliche Proof-of-Concept-Beispiele aufzeigen sowie möglichst partizipativ unter Einbindung aller Gruppierungen eine Vielzahl an Einzel- und Verbundprojekten realisieren lassen. · Die DRG-ÖRG-IRP ist eine web-/cloudbasierte Radiomics-Plattform auf Grundlage einer öffentlich-privaten Partnerschaft.. · Die DRG-ÖRG-IRP ist nutzbar für die Erstellung qualitätsgesicherter, strukturierter Bilddaten in Kombination mit klinischen Daten und anschließender integrierter Datenanalyse.. · Erste Ergebnisse zeigen die Anwendbarkeit linksventrikulärer myokardialer Segmentierung mittels neuronalen Netzwerks und segmentbasierte LGE-Detektion mittels radiomischer Bildmerkmale.. · Die DRG-ÖRG-IRP bietet die Möglichkeit der Integration vorab trainierter neuronaler Netze und Vernetzung wissenschaftlicher Gruppen..· Overhoff D, Kohlmann P, Frydrychowicz A et al. The International Radiomics Platform – An Initiative of the German and Austrian Radiological Societies. Fortschr Röntgenstr 2021; 193: 276 – 288.
- Published
- 2020
5. [Is FFR
- Author
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Matthias, Gutberlet, Christian, Krieghoff, and Robin, Gohmann
- Subjects
Fractional Flow Reserve, Myocardial ,Computed Tomography Angiography ,Predictive Value of Tests ,Coronary Stenosis ,Hemodynamics ,Humans ,Coronary Artery Disease ,Coronary Angiography ,Tomography, X-Ray Computed ,Coronary Vessels - Abstract
Coronary computed tomography angiography (CCTA) is already of great importance for the primary diagnostic testing for coronary artery disease (CAD) due to its high negative predictive value (NPV) and high sensitivity but, however, limited specificity. The specificity of invasive coronary angiography (ICA) could be increased by integrating the fractional flow reserve (FFR) into the invasive workflow with proof of the hemodynamic relevance of a morphologically detected coronary stenosis. New noninvasive methods of FFR calculations in CT based on computational fluid dynamics (CFD) or machine learning (ML) demonstrate very encouraging results; however, the widespread use of FFR
- Published
- 2020
6. MRI examinations in patients with cardiac pacemakers and implantable cardioverter defibrillators : consensus paper of the German Cardiac Society (DKG) and the German Roentgen Society (DRG)
- Author
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Wolfgang R. Bauer, Ingo Eitel, Harald H. Quick, Torsten Sommer, Katharina Fischbach, Holger Thiele, Roger Luechinger, Malte Kelm, Jeanette Schulz-Menger, U. Wiegand, Joerg Barkhausen, D. Bänsch, Jeffrey C. Lotz, Hans H. Schild, Matthias Gutberlet, and C. Kolb
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Gynecology ,03 medical and health sciences ,medicine.medical_specialty ,0302 clinical medicine ,business.industry ,Medizin ,Medicine ,030212 general & internal medicine ,030204 cardiovascular system & hematology ,Cardiology and Cardiovascular Medicine ,business - Abstract
In diesem gemeinsamen Konsensuspapier der Deutschen Rontgengesellschaft und der Deutschen Gesellschaft fur Kardiologie werden der MR-physikalische und elektrophysiologische Hintergrund sowie das prozedurale Management fur MR-Untersuchungen von Patienten mit Herzschrittmachern und implantierbaren Kardioverter-Defibrillatoren dargestellt. Es werden detaillierte Handlungsanweisungen bezuglich Indikationsstellung, den spezifischen Untersuchungsbedingungen mit Umprogrammierung des SM/ICD- Systems, Modifikation der MR-Sequenzen und Monitoring gegeben sowie die Verantwortlichkeiten und Aufklarungsnotwendigkeiten zwischen Radiologie und Kardiologie definiert. Ziel ist es, ein Maximum an Patientensicherheit zu gewahrleisten sowie Rechtssicherheit fur die beteiligten Arzte herzustellen, um insgesamt den Zugang von Patienten mit aktiven kardialen Implantaten zu notwendigen MR-Untersuchungen zu verbessern. Die Kernaussagen dieses Konsensus-Papiers sind wie folgt: 1. Konventionelle SM- und ICD-Systeme sind nicht mehr als eine absolute, sondern als eine relative Kontraindikation fur die Durchfuhrung einer MR-Untersuchung anzusehen. Entscheidend bei Indikationsstellung und Untersuchungsdurchfuhrung sind die Abschatzung des individuellen Nutzen/Risiko-Verhaltnisses, eine umfassende Aufklarung uber „off-label use“ und spezifische Risiken, dezidierte SM-/ICD-bezogene und MR-bezogene Sicherheitsmasnahmen zur weitestgehenden Reduzierung dieser Risiken sowie adaquate Monitortechniken wahrend der MR-Untersuchung. 2. Bedingt MR-sichere („MR conditional“) SM- und ICD-Systeme sind fur eine MR-Untersuchung unter dezidierten Rahmenbedingungen getestet und zugelassen. Entscheidend fur die Patientensicherheit sind hier die genaue Kenntnis und die Einhaltung der fur das jeweilige SM/ICD-System spezifischen Nutzungsbedingungen. 3. Das Risiko eines ICD-Patienten wahrend einer MR-Untersuchung ist aufgrund der hoheren elektrophysiologischen Vulnerabilitat des per se strukturell geschadigten Myokards sowie des hoheren Risikos irreversibler Funktionsstorungen konventioneller ICD-Systeme im Vergleich zu SM-Patienten als deutlich hoher einzuschatzen. Die Indikationsstellung zu einer MR-Untersuchung eines ICD-Patienten sollte somit strenger erfolgen und kritisch hinterfragt werden, ob der zu erwartende Nutzen der MR-Untersuchung in einem adaquaten Verhaltnis zum Risiko steht. 4. Die komplexe Thematik erfordert eine enge und abgestimmte Kooperation zwischen Radiologie und Kardiologie.
- Published
- 2017
7. [Quantitative determination of coronary vascular calcinosis (coronary calcium score) with double-helical CT]
- Author
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Rainer, Röttgen, Matthias, Gutberlet, Ralf, Schröder, Niko, Hidajat, Bernd, Hagen, and Roland, Felix
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Adult ,Aged, 80 and over ,Male ,Coronary Stenosis ,Calcinosis ,Coronary Artery Disease ,Middle Aged ,Coronary Angiography ,Predictive Value of Tests ,Image Processing, Computer-Assisted ,Humans ,Calcium ,Female ,Tomography, X-Ray Computed ,Aged ,Retrospective Studies - Abstract
Coronary heart disease is a common disease, with the typical characteristic of coronary sclerosis, an abnormal calcification of the heart's blood vessels. The amount of coronary calcification is in direct correlation to the extent of coronary heart disease. With the double-detector-helical-CT it is possible to detect and quantify these calcifications. The correlation of the "Calcium-Scoring" with the results of coronary-angiography, myocardial scintigraphy and clinical findings shows the value of this method of coronary heart diagnostic. False negative results, based on low calcified fatty stenotic plaques and false positive results, based on high calcificated plaques without significant stenosis should be taken into account.
- Published
- 2002
8. [Virtual colonoscopy with multi-detector computerized tomography]
- Author
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Rainer, Röttgen, Ralf, Schröder, Matthias, Gutberlet, Enrique, Lopez-Häninnen, Karl Titus, Hoffmann, and Roland, Felix
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Adult ,Male ,Iohexol ,Colonic Polyps ,Contrast Media ,Colonoscopy ,Middle Aged ,Sensitivity and Specificity ,User-Computer Interface ,Imaging, Three-Dimensional ,Image Processing, Computer-Assisted ,Humans ,Female ,Tomography, X-Ray Computed ,Aged - Published
- 2002
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