1. Evaluation of Diagnostic Accuracy and Radiation Exposure of Dual-Energy Computed Tomography (DECT) in the Course of Chronic Thromboembolic Pulmonary Hypertension (CTEPH)
- Author
-
Khodr Tello, Werner Seeger, Armin Schüßler, Gabriele A. Krombach, Fritz Roller, Dagmar Steiner, and Manuel J. Richter
- Subjects
Tomography, Emission-Computed, Single-Photon ,Pulmonary angiogram ,business.industry ,Hypertension, Pulmonary ,Digital Enhanced Cordless Telecommunications ,Diagnostic accuracy ,Dual-Energy Computed Tomography ,Diagnostic algorithms ,Radiation Exposure ,Sensitivity and Specificity ,Radiation exposure ,Medicine ,Humans ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,Chronic thromboembolic pulmonary hypertension ,Female ,Prospective Studies ,business ,Nuclear medicine ,Prospective cohort study ,Pulmonary Embolism - Abstract
The purpose of this study was to assess the diagnostic accuracy of computed tomography pulmonary angiogram (CTPA) including dual energy and reconstruction of iodine maps for diagnosing CTEPH. This method for detecting embolisms and perfusion failures was compared with V/Q-SPECT. An additional purpose was to compare the applied radiation dose of both techniques. 71 patients (49 women) with suspected CTEPH were included in this prospective study. The patients received a V/Q-SPECT and a dual-energy CTPA. Iodine maps were reconstructed from the data set. CTPA and the iodine maps were read by an experienced radiologist unaware of the clinical information as well as the results of the V/Q-SPECT. Results were compared to the V/Q-SPECT. DLP and the applied amount of radionuclides (MAA, Technegas) were obtained for comparison of radiation dose. For the diagnosis of CTEPH, the sensitivity of DECT was 1.000, specificity 0.966, PPV 0.867 and NPV 1.000, respectively. There was not a considerable difference in the x-ray exposure between the DECT examination and the V/Q-SPECT (1.892 mSv vs. 1.911 mSv; p = 0.6115). Both examination modalities were highly consistent regarding the classification of pathological segments (1177/1278 segments, 92,09 %, κ = 0,5938). This study presents the DECT, in combination with reconstructed iodine maps, as a potential alternative to the current imaging technique of first choice, V/Q-SPECT. For creating future prospective diagnostic algorithms, the implementation of DECT screening with iodine maps should be considered.· DECT correctly identified all CTEPH patients.. · There is substantial agreement between DECT and V/Q-SPECT in the classification of pathological segments.. · There is no significant difference in radiation exposure during DECT examination and V/Q-SPECT examination.. · Reduced radiation dose does not negatively impact image quality..· Schüßler A, Richter M, Tello K et al. Evaluation der diagnostischen Genauigkeit und der Strahlendosis der Dual-Energy-Computertomografie (DECT) bei chronisch thromboembolischer pulmonaler Hypertonie (CTEPH). Fortschr Röntgenstr 2021; 193: 1318 - 1326.ZIEL: Ziel der Studie war es herauszufinden, wie exakt die diagnostische Genauigkeit der computertomografischen Pulmonalisangiografie (CTPA) unter Hinzunahme von Dual-Energy und Rekonstruktionen von Jodkarten bei der Diagnosestellung einer CTEPH ist. Zudem wurde die Übereinstimmung der CTPA mit der Ventilations-/Perfusionsszintigrafie (V/Q-SPECT) bei der Detektion von Embolien und Perfusionsausfällen untersucht. Ein weiteres Ziel war es, die applizierte Strahlenexposition beider Techniken miteinander zu vergleichen. 71 Patienten (49 Frauen) mit dem Verdacht auf eine CTEPH wurden in diese prospektive Studie eingeschlossen. Die Patienten erhielten eine V/Q-SPECT und eine Dual-Energy-CTPA und hieraus rekonstruierte Jodkarten. Die Analyse der CTPA und der Jodkarten erfolgte durch einen erfahrenen Radiologen, verblindet zu den klinischen Angaben und in Unkenntnis des V/Q-SPECT-Befundes. Die Ergebnisse wurden mit dem Befund der V/Q-SPECT verglichen. DLP und die applizierten Radionuklidmengen (MAA, Technegas) wurden zur Ermittlung der Strahlenexposition erfasst. Die DECT erzielte eine Sensitivität von 1,000, eine Spezifität von 0,966, einen PPV von 0,867 und einen NPV von 1,000. Zwischen den beiden Untersuchungsmodalitäten gab es, in Bezug auf die Strahlenexposition, nahezu keinen Unterschied (1,911 mSv vs. 1,892 mSv). Die Untersuchungsmodalitäten zeigten im Hinblick auf Perfusionsdefizite eine hohe Übereinstimmung (1177/1278 Segmente, 92,09 %; κ = 0,5938). Die DECT präsentierte sich, in Kombination mit den Jodkarten, als potenzielle Alternative zum gegenwärtigen bildgebenden Verfahren der ersten Wahl, der V/Q-SPECT. Bei der Erstellung zukünftiger diagnostischer CTEPH-Untersuchungsalgorithmen sollte die Implementierung der DECT erwogen werden. · Die DECT stufte alle CTEPH-Patienten als richtig positiv ein.. · Hohe Übereinstimmung zwischen DECT und V/Q-SPECT bei der Einteilung pathologischer Segmente.. · Strahlenexposition DECT-Untersuchung und V/Q SPECT kein signifikanter Unterschied.. · Trotz eingesparter Strahlendosis keine Einbußen der Bildqualität..· Schüßler A, Richter M, Tello K et al. Evaluation of Diagnostic Accuracy and X-Ray Exposure of Dual-Energy Computed Tomography (DECT) in the Course of Chronic Thromboembolic Pulmonary Hypertension (CTEPH). Fortschr Röntgenstr 2021; 193: 1318 – 1326.
- Published
- 2021