12 results on '"Sommer, Natascha"'
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2. Pulmonale Manifestationen bei Long-COVID
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Sommer, Natascha and Schmeck, Bernd
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- 2022
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3. Mitochondrien als universelle Sensoren der akuten Hypoxie?
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Nolte, Anika, Pak, Oleg, and Sommer, Natascha
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- 2022
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4. Gesundheitsschädliche Wirkungen von Aromen in E-Zigaretten.
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Sommer, Natascha, Franzen, Klaas, Andreas, Stefan, Pankow, Wulf, Kunstmann, Wilfried, and Hanewinkel, Reiner
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- 2024
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5. Medizinische Fachgesellschaften fordern ein Verbot von Aromen in E-Zigaretten: Ein Positionspapier der Deutschen Gesellschaft für Pneumologie und Beatmungsmedizin e. V. (DGP).
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Rupp, Alexander, Sommer, Natascha, Andreas, Stefan, Pankow, Wulf, Hanewinkel, Reiner, Wienbergen, Harm, Batra, Anil, Sauerbruch, Tilman, Kardos, Peter, Ulbricht, Sabina, Brinkmann, Folke, Scheubel, Robert, Vogelmeier, Claus, and Windisch, Wolfram
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- 2024
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6. Genetische Diagnostik und molekulare Ansätze bei pulmonalarterieller Hypertonie.
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Eichstaedt, Christina A., Bikou, Olympia, Sommer, Natascha, Schermuly, Ralph T., Pullamsetti, Soni S., Weissmann, Norbert, Harbaum, Lars, Tabeling, Christoph, Wißmüller, Max, Foris, Vasile, Kuebler, Wolfgang M., Hinderhofer, Katrin, Olschewski, Andrea, and Kwapiszewska, Grazyna
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- 2023
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7. Pulmonale Hypertonie assoziiert mit Lungenerkrankungen.
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Halank, Michael, Zeder, Katarina E., Sommer, Natascha, Ulrich, Silvia, Held, Matthias, Köhler, Thomas, Foris, Vasile, Heberling, Melanie, Neurohr, Claus, Ronczka, Julia, Holt, Stephan, Skowasch, Dirk, Kneidinger, Nikolaus, and Behr, Jürgen
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- 2023
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8. [Harmful health effects of flavors in e-cigarettes].
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Sommer N, Franzen K, Andreas S, Pankow W, Kunstmann W, and Hanewinkel R
- Abstract
Background: Almost all e-cigarettes contain flavorings that make the product more attractive. In the evaluation of e-cigarettes on health, flavors have so far played a subordinate role., Method: Selective literature search in PubMed, supplemented by legal regulations on the use of flavors in e-cigarettes., Results: Flavors make it easier to start using e-cigarettes and have a consumption-promoting effect. Deeper inhalation increases nicotine uptake and the absorption of toxic substances from the e-cigarette liquid. For some flavors, pathological effects have been demonstrated in addition to other toxic components of the e-cigarette. To date, no toxicological analyses are available for the vast majority of flavors contained in e-cigarettes., Conclusions: The proven consumption-promoting effect and the health risks that can be extrapolated from preclinical data are significant for the political discussion of a ban on flavors for e-cigarettes, analogous to the ban on flavors in tobacco products already in force., Competing Interests: Klaas Franzen, Stefan Andreas, Wulf Pankow, Wilfried Kunstmann und Reiner Hanewinkel sind ehrenamtlich für das Aktionsbündnis Nichtrauchen tätig. Natascha Sommer erhielt für Ihre Forschung zu E-Zigaretten finanzielle Unterstützung der Balzan-Preis Forschungsgruppe des Deutschen Zentrums für Lungenforschung (DZL) – Erika von Mutius, Klaus F. Rabe, Werner Seeger und Tobias Welte., (Thieme. All rights reserved.)
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- 2024
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9. [Medical societies in Germany call for a ban on flavors in e-cigarettes - A Position Paper of the German Respiratory Society (DGP) in cooperation with other professional associations and organizations].
- Author
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Rupp A, Sommer N, Andreas S, Pankow W, Hanewinkel R, Wienbergen H, Batra A, Sauerbruch T, Kardos P, Ulbricht S, Brinkmann F, Scheubel R, Vogelmeier C, and Windisch W
- Subjects
- Germany, Humans, Pulmonary Medicine legislation & jurisprudence, Electronic Nicotine Delivery Systems, Societies, Medical, Flavoring Agents
- Abstract
E-cigarettes are primarily used by teenagers and young adults. Flavors in e-cigarettes increase their attractiveness and encourage young people and adults to start using them. This exposes young people in particular to the risk of nicotine addiction and various toxic substances from the aerosol of e-cigarettes. There are indications that various flavors in e-cigarettes are harmful to health, although toxicological studies are still lacking for the majority of flavors. There is a need for independent scientific investigations in this area. The scientific societies involved are calling for a ban on flavors in e-cigarettes, a ban on disposable e-cigarettes, effective regulation of the sale of e-cigarettes and effective control and implementation of the provisions for the protection of minors., Competing Interests: Die Autorinnen/Autoren geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht., (Thieme. All rights reserved.)
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- 2024
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10. [Tobacco cessation: one of the most effective medical measures].
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Raspe M, Lo K, Sommer N, and Andreas S
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- Nicotine therapeutic use, Nicotinic Agonists therapeutic use, Tobacco Use Cessation Devices, Smoking Cessation, Tobacco Use Cessation
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Tobacco smoking is widespread in Germany. An increase in the number of teenagers and young adults that smoke has recently been a cause for concern. The high prevalence in Germany is contrasted by inadequate preventive measures compared to international standards. Smoking behavior should always be inquired about and documented in the same way as vital signs. All smokers, regardless of the reason for contact and motivation, should receive short, low-threshold advice, e.g. using the ABC approach (ask, brief advice, cessation). In addition to repeated advice and referral to further services, the use of nicotine replacement or drug therapy is essential for the success of quitting. The combination of long- and short-acting nicotine replacement products doubles the success rate. Electronic nicotine delivery systems are not recommended for smoking cessation., (© 2024. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.)
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- 2024
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11. [Genetic diagnostics and molecular approaches in pulmonary arterial hypertension].
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Eichstaedt CA, Bikou O, Sommer N, Schermuly RT, Pullamsetti SS, Weissmann N, Harbaum L, Tabeling C, Wißmüller M, Foris V, Kuebler WM, Hinderhofer K, Olschewski A, and Kwapiszewska G
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- Humans, Familial Primary Pulmonary Hypertension diagnosis, Familial Primary Pulmonary Hypertension genetics, Familial Primary Pulmonary Hypertension therapy, Pulmonary Arterial Hypertension, Hypertension, Pulmonary diagnosis, Hypertension, Pulmonary genetics, Hypertension, Pulmonary therapy, Pulmonary Veno-Occlusive Disease diagnosis, Pulmonary Veno-Occlusive Disease genetics, Pulmonary Veno-Occlusive Disease therapy
- Abstract
The recently published new European guidelines for diagnosis and treatment of pulmonary hypertension now offer the so far most extensive description of genetic testing and counselling for pulmonary arterial hypertension patients. In addition, the importance of a clinical screening of healthy mutation carriers is highlighted as well as the genetic testing of patients with a suspicion of pulmonary veno-occlusive disease. We frame the respective parts of the guidelines on genetic testing and counselling in the context of recent data and provide comments. Finally, we give an outlook on novel molecular approaches starting from Sotatercept, addressing ion channels and novel therapeutic developments., Competing Interests: C.A.E. und K.H. sind Erfinderinnen des europäischen Patentens (EP3507380) “Gene panel specific for pulmonary hypertension and its uses”. CAE hat von MSD Vortragshonorare erhalten, unabhängig von dieser Arbeit.N.S. hat Berater- und Vortragstätigkeiten für MSD und Janssen.R.T.S. erhielt Forschungsförderung von Gossamer.S.S.P. erhielt Forschungsgelder und Honorare von Gossamer Bio, Inc.N.W. ist Besitzer des Patentes: L-NIL als Inhibitor zur Regeneration der Lunge von an COPD leidenden Patienten (EP2591777B1).L.H. erhielt Vortragshonorare von Janssen-Cilag und AOP Health sowie Forschungsmittel von MSD.C.T. erhielt finanzielle Förderung für Forschung von der Deutschen Gesellschaft für Pneumologie und Beatmungsmedizin e. V., Bayer HealthCare, Boehringer Ingelheim, und für Vorträge und Beratungstätigkeit von Actelion Pharmaceuticals, AstraZeneca, Berlin-Chemie, Boehringer Ingelheim, GlaxoSmithKline, und nicht-finanzielle Förderung von Actelion, ALK-Abelló, Bayer HealthCare, Boehringer Ingelheim und GlaxoSmithKline.M.W. erhielt Vortragshonorare von Janssen.V.F. erhielt Reisekosten und Vortragstätigkeiten von Boehringer Ingelheim, BMS, Chiesi, Janssen, MSD, alle nicht im Zusammenhang mit der aktuellen Übersichtsarbeit.A.O. ist Erfinderin des Patentes (WO2017153472A1 priority date 09.03.2016, erteilt in US, KR, JP, pending in CA, EP, AU) “Biomarker for the diagnosis of pulmonary hypertension (PH)”, ohne daraus persönlichen Gewinn zu erhalten. A.O. hat Honorare für Präsentationen und Reiseförderung von MSD erhalten, unabhängig von dieser Arbeit.O.B., W.M.K., G.K. haben keinen Interessenkonflikt., (Thieme. All rights reserved.)
- Published
- 2023
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12. [Pulmonary hypertension associated with lung disease].
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Halank M, Zeder KE, Sommer N, Ulrich S, Held M, Köhler T, Foris V, Heberling M, Neurohr C, Ronczka J, Holt S, Skowasch D, Kneidinger N, and Behr J
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- Humans, Lung, Vascular Resistance, Prognosis, Hypertension, Pulmonary diagnosis, Hypertension, Pulmonary etiology, Hypertension, Pulmonary therapy, Lung Diseases, Interstitial diagnosis, Lung Diseases, Interstitial therapy, Lung Diseases, Interstitial complications
- Abstract
Lung diseases and hypoventilation syndromes are often associated with pulmonary hypertension (PH). In most cases, PH is not severe. This is defined hemodynamically by a mean pulmonary arterial pressure (PAPm) > 20 mmHg, a pulmonary arterial wedge pressure (PAWP) ≤ 15 mmHg and a pulmonary vascular resistance of ≤ 5 Wood units (WU). Both the non-severe (PVR ≤ 5 WU) and much more the severe PH (PVR > 5 WU) have an unfavorable prognosis.If PH is suspected, it is recommended to primarily check whether risk factors for pulmonary arterial hypertension (PAH, group 1 PH) or chronic thromboembolic pulmonary hypertension (CTEPH, group 4 PH) are present. If risk factors are present or there is a suspicion of severe PH in lung patients, it is recommended that the patient should be presented to a PH outpatient clinic promptly.For patients with severe PH associated with lung diseases, personalized, individual therapy is recommended - if possible within the framework of therapy studies. Currently, a therapy attempt with PH specific drugs should only be considered in COPD patients if the associated PH is severe and a "pulmonary vascular" phenotype (severe precapillary PH, but typically only mild to moderate airway obstruction, no or mild hypercapnia and DLCO < 45 % of predicted value) is present. In patients with severe PH associated with interstitial lung disease phosphodiesterase-5-inhibitors may be considered in individual cases. Inhaled treprostinil may be considered also in non-severe PH in this patient population., Competing Interests: M.H.: Honorare für Vortrags- und Beratertätigkeiten von AstraZeneca, Janssen und MSD. Reisekosten von Janssen. Alle nicht im Zusammenhang mit der aktuellen Übersichtsarbeit.K.E.Z.: Reisekosten und Vortragstätigkeiten von Fa. MSD, Janssen und Ferrer. Alle nicht im Zusammenhang mit der aktuellen Übersichtsarbeit.N.S.: Honorare für Berater- und Vortragstätigkeiten von MSD und Janssen. Alle nicht im Zusammenhang mit der aktuellen Übersichtsarbeit.S.U.: Forschungsgelder vom Schweizerischen Nationalfond, der Lungenliga Schweiz, der Lunge Zürich, der Emdo Foundation, von Janssen SA, Orpha Swiss. Reisekosten und Vortragstätigkeiten von Janssen SA, Orpha Swiss, MSD und Novartis, alle nicht im Zusammenhang mit der aktuellen Übersichtsarbeit.M.H.: Beratungshonorare: Actelion, Bayer Healthcare, Bristol Myers Squibb, Boehringer Ingelheim, Janssen, MSD, Pfizer. Honorare für Vorträge von: Actelion, AstraZeneca, Bayer HealthCare, Berlin Chemie, Boehringer Ingelheim, Bristol Myers Squibb, Daichi Sankyo, Janssen, MSD, Pfizer, Santis.T.K.: Honorare für Vortragstätigkeiten und Reisekostenübernahme von AstraZeneca, Berlin Chemie, Janssen und MSD. Alle nicht im Zusammenhang mit der aktuellen Übersichtsarbeit.V.F.: Honorare für Vortragstätigkeiten und Reisekostenübernahme von Boehringer Ingelheim, BMS, Chiesi, Janssen, MSD, alle nicht im Zusammenhang mit der aktuellen Übersichtsarbeit.M.H.: keineC.N.: Honorare für Vortrags- und Beratertätigkeiten von AstraZeneca, Janssen und MSD. Alle nicht im Zusammenhang mit der aktuellen Übersichtsarbeit.J.R.: keineS.H.: Zuwendungen von Janssen, Bayer und MSD, die in keinem Zusammenhang mit dieser Arbeit stehen.D.S.: Vortrags- und Beratungshonorare und/oder Forschungsunterstützung von AstraZeneca, Bayer, Boehringer Ingelheim, Chiesi, GSK, Janssen, MSD, Sanofi, DFG, BMBF. Alle nicht im Zusammenhang mit der aktuellen Übersichtsarbeit.N.K.: erhielt finanzielle Zuwendungen von Janssen, Ferrer, Bayer und MSD, die in keinem Zusammenhang mit dieser Arbeit stehen.J.B.: Honorare für Vorträge und Beratertätigkeit von AstraZeneca, Biogen, Boehringer-Ingelheim, BMS, Ferrer, Novartis, Roche, and Sanofi-Genzyme. Für Tätigkeiten im Rahmen von Data Monitoring and Safety Boards erhielt er Honorare von Actelion und Galapagos. Es besteht kein Zusammenhang mit der vorliegenden Publikation., (Thieme. All rights reserved.)
- Published
- 2023
- Full Text
- View/download PDF
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