10 results on '"Thomas Wiegel"'
Search Results
2. [PSMA-PET-MRI and radio-guided surgery in cervical lymphadenectomy]
- Author
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Julia P, Lingl, Felix, Böhm, Thomas, Wiegel, Ambros J, Beer, and Thomas K, Hoffmann
- Subjects
Male ,Surgery, Computer-Assisted ,Positron-Emission Tomography ,Positron Emission Tomography Computed Tomography ,Humans ,Prostatic Neoplasms ,Lymph Node Excision ,Lymph Nodes ,Magnetic Resonance Imaging ,Aged - Abstract
A 75-year-old male patient with suspicious cervical lymph nodes in level IV on the left side is presented. The cervical mass was detected in PSMA-PET-MRI as part of a restaging examination conducted due to an increase of PSA levels in the context of the patient's known prostate cancer. We conducted a selective cervical level IV lymphadenectomy with the aid of a gamma probe subsequent to radiolabelling withWir berichten über einen 75 Jahre alten Patienten mit suspekten linksseitig zervikalen Lymphknoten in Region IV. Detektiert wurden diese in der PSMA-PET-MRT (Prostataspezifisches Membranantigen-Positronenemissions-Magnetresonanztomographie) zum Restaging bei bekanntem Prostatakarzinom mit laborchemischem PSA(Prostataspezifisches Antigen)-Anstieg in der onkologischen Nachsorgeuntersuchung. Zur histologischen Sicherung wurde eine hochselektive Lymphadenektomie in der linksseitigen Region IV unter γ‑Sonden-Kontrolle nach
- Published
- 2022
3. [Local and metastasis-directed therapy for oligometastatic prostate cancer]
- Author
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Lukas, Püllen, Tanja, Sprave, Boris, Hadaschik, and Thomas, Wiegel
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Male ,Humans ,Prostatic Neoplasms ,Neoplasm Metastasis ,Prognosis - Abstract
New developments of systemic therapy concepts for metastatic prostate carcinoma have led to a significant improvement in the prognosis in the recent past. It has long been unclear to what extent local and/or metastasis-directed therapies have an additional oncologic benefit in addition to palliation, local control and functional maintenance. For local therapy of the prostate, the highest evidence currently exists for radiotherapy and shows a significantly increased overall survival in "low- burden" oligometastatic patients. Metastasis-directed surgical or radio-oncological concepts may also improve prognosis but have not yet been sufficiently investigated and should therefore be discussed, documented and established on an individual and interdisciplinary basis.Die Weiterentwicklung systemischer Therapiekonzepte beim metastasierten Prostatakarzinom haben in der jüngeren Vergangenheit zu einer deutlichen Prognoseverbesserung geführt. Inwieweit durch lokale und/oder gezielte Metastasen-gerichtete Therapien neben Palliation, lokaler Kontrolle und Funktionserhalt ein zusätzlicher prognostischer Nutzen besteht, war lange unklar. Für die lokale Therapie der Prostata besteht aktuell die höchste Evidenz für die Strahlentherapie und zeigt bei „niedriger Metastasen-Tumorlast“ oligometastasierter Patienten einen signifikanten Überlebensvorteil. Metastasen-gerichtete operative oder radioonkologische Konzepte zeigen ebenfalls Möglichkeiten zur Verbesserung der Prognose auf, sind bislang aber noch unzureichend untersucht und sollten daher immer individuell und interdisziplinär diskutiert, dokumentiert und etabliert werden.
- Published
- 2021
4. Local and metastasis-directed therapy for oligometastatic prostate cancer
- Author
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Boris Hadaschik, Thomas Wiegel, Lukas Püllen, and Tanja Sprave
- Subjects
Gynecology ,medicine.medical_specialty ,business.industry ,Urology ,External beam radiation ,030232 urology & nephrology ,Medizin ,medicine.disease ,Metastasis ,03 medical and health sciences ,Prostate cancer ,0302 clinical medicine ,030220 oncology & carcinogenesis ,medicine ,business - Abstract
ZusammenfassungDie Weiterentwicklung systemischer Therapiekonzepte beim metastasierten Prostatakarzinom haben in der jüngeren Vergangenheit zu einer deutlichen Prognoseverbesserung geführt. Inwieweit durch lokale und/oder gezielte Metastasen-gerichtete Therapien neben Palliation, lokaler Kontrolle und Funktionserhalt ein zusätzlicher prognostischer Nutzen besteht, war lange unklar. Für die lokale Therapie der Prostata besteht aktuell die höchste Evidenz für die Strahlentherapie und zeigt bei „niedriger Metastasen-Tumorlast“ oligometastasierter Patienten einen signifikanten Überlebensvorteil. Metastasen-gerichtete operative oder radioonkologische Konzepte zeigen ebenfalls Möglichkeiten zur Verbesserung der Prognose auf, sind bislang aber noch unzureichend untersucht und sollten daher immer individuell und interdisziplinär diskutiert, dokumentiert und etabliert werden.
- Published
- 2021
5. [Treatment of the primary tumour in oligometastatic prostate cancer]
- Author
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Dirk, Bottke and Thomas, Wiegel
- Subjects
Male ,Humans ,Prostatic Neoplasms ,Androgen Antagonists ,Bone Neoplasms ,Retrospective Studies - Abstract
In the treatment of metastatic prostate cancer, significant improvements have recently been made. In addition to androgen deprivation, various options are available, such as anti-androgen receptor therapies with abiraterone and enzalutamide and taxane-based chemotherapy. It is still being discussed whether oligometastatic patients should only be treated systemically, or whether they benefit from additional local therapy for the primary tumour. Until mid-2018, there was no evidence-based recommendation to perform local prostate irradiation in newly diagnosed prostate cancer with distant metastases. At best, this could be indicated as an individual decision based on data from retrospective series. Accordingly, there were no recommendations in the guidelines. The data from the STAMPEDE study and the HORRAD study were published in 2018 /19 and clearly demonstrate the indication for local irradiation of the primary tumour in oligometastatic prostate cancer with less than 4 bone metastases. The following overview summarises the data from these two studies, evaluates them and finally gives a recommendation for the use of local prostate radiation therapy in the oligometastatic situation.Bei der Therapie des metastasierten Prostatakarzinoms wurden in letzter Zeit deutliche Fortschritte erzielt. Zusätzlich zur Androgendeprivation stehen verschiedene Optionen zur Verfügung, wie gegen den Androgenrezeptor gerichtete Therapien und die Taxan-basierte Chemotherapie. Nach wie vor wird diskutiert, ob oligometastasierte Patienten primär nur systemisch behandelt werden sollten, ober ob sie von einer zusätzlichen Lokaltherapie des Primärtumors profitieren. Bis Mitte 2018 gab es keine evidenzbasierte Empfehlung, bei neu diagnostiziertem Prostatakarzinom mit Fernmetastasen eine lokale Bestrahlung der Prostata durchzuführen. Diese konnte als Einzelfallentscheidung aufgrund der Daten retrospektiver Serien indiziert werden. Dementsprechend gab es hierzu keine Empfehlungen in den Leitlinien. Durch die 2018 /19 publizierten Daten der STAMPEDE- und der HORRAD-Studie ist die Indikation zu einer lokalen Bestrahlung des Primärtumors beim oligometastasierten Prostatakarzinom mit weniger als 4 Knochenmetastasen nun klar belegt. Die folgende Übersicht fasst die Daten der beiden Studien zusammen, bewertet diese und gibt eine Empfehlung für den Einsatz der lokalen Strahlentherapie der Prostata in der oligometastasierten Situation.
- Published
- 2020
6. Therapiekonzepte beim primär oligometastasierten Prostatakarzinom
- Author
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Boris Hadaschik, Thomas Wiegel, Markus Graefen, and Sophie Knipper
- Subjects
Gynecology ,medicine.medical_specialty ,Geriatric care ,business.industry ,Urology ,External beam radiation ,030232 urology & nephrology ,Medizin ,medicine.disease ,03 medical and health sciences ,Prostate cancer ,0302 clinical medicine ,030220 oncology & carcinogenesis ,medicine ,business - Abstract
Das primar metastasierte Prostatakarzinom (PCa) betrifft etwa 5 % aller neudiagnostizierten Prostatakarzinompatienten in Deutschland. Dieses hormonsensitive metastasierte Stadium (metastasiertes hormonsensitives Prostatakarzinom, mHSPC) wurde bisher leitliniengemas mittels systemischer Therapie behandelt. Zusatzlich zu einer Lokaltherapie wird der mogliche Nutzen einer metastasengerichteten Therapie („metastasis directed therapy“, MDT) diskutiert. Die Arbeit gibt einen Uberblick uber die aktuelle Literatur zur lokalen Therapie und MDT des mHSPC. Es wurde eine selektive Literaturrecherche durchgefuhrt. Ende 2018 wurden erstmals prospektiv randomisierte Daten bzgl. der Lokaltherapie im mHSPC-Stadium aus der STAMPEDE-Studie veroffentlicht, in der zwischen „standard of care“ (SOC) ± Strahlentherapie (RT) der Prostata randomisiert wurde. In der Gesamtkohorte konnte kein Unterschied im Gesamtuberleben nach 3 Jahren beobachtet werden. In einer vordefinierten Subgruppenanalyse nach Metastasenlast konnte jedoch in der Low-volume-Subgruppe (
- Published
- 2020
7. [In memory of Prof. Dr. med. Wolfgang Hinkelbein : Honorary member of ÖGRO]
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Thomas, Wiegel and Wolfgang, Hinkelbein
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Radiotherapy ,Austria ,Radiobiology ,History, 20th Century ,Medical Oncology ,History, 21st Century ,Health Physics ,Societies, Medical - Published
- 2016
8. [PREFERE - Study on the rise]
- Author
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Carsten-H, Ohlmann, Michael, Stöckle, Peter, Albers, Heinz, Schmidberger, Martin, Härter, Glen, Kristiansen, Peter, Martus, Stefan, Wellek, Roswitha, Bussar-Maatz, and Thomas, Wiegel
- Subjects
Diagnostic Imaging ,Male ,Prostatectomy ,Evidence-Based Medicine ,Internationality ,Radiotherapy ,Patient Selection ,Prostatic Neoplasms ,Comorbidity ,Survival Rate ,Postoperative Complications ,Treatment Outcome ,Germany ,Humans ,Radiation Injuries - Abstract
The PREFERE study, which compares the treatment options for prostate cancer with low and early intermediate risk, has recorded a noticeable upswing in recruitment since mid-2015. Responsible for this are the revised inclusion criteria and the wide support for this study in Germany. The inclusion criteria opened the study to the use of imaging techniques (MRI, C‑Trus / Anna) and the inclusion of all Gleason 3 + 3 = 6 cancers, regardless of tumor extent. In addition, patients can now be included who, for example due to the size of the prostate or existing obstructive micturition disorders, had a contraindication to percutaneous radiotherapy or brachytherapy - these can now be randomized between active surveillance and radical prostatectomy. With the increased recruitment numbers, it seems realistic that the required milestones in recruiting will be achieved.
- Published
- 2016
9. Prostatakarzinom — urologische und strahlentherapeutische Aspekte : urologische und strahlentherapeutische Aspekte
- Author
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Wolfgang Hinkelbein, Kurt Miller, Thomas Wiegel, Wolfgang Hinkelbein, Kurt Miller, and Thomas Wiegel
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- Radiology, Urology, Oncology
- Abstract
Das Buch stellt die aktuellen interdisziplinären therapeuti schen Konzepte der Therapie des Prostatakarzinoms in der Urologie und Radioonkologie vor. Es zeichnet sich durch die umfassende Darstellung der Materie aus urologischer und strahlentherapeutischer Sicht aus. Es trägt dem zunehmenden Trend hin zu stadienabhängigen interdisziplinären Therapiekonzepten Rechnung. Das Buch stellt den zur Zeit aktuellen Stand der für die Praxis relevanten Therapiemöglichkeiten dar. Es ist für alle Urologen, Strahlentherapeuten und Onkologen ein Muß, um sich schnell und kompetent über die neuesten Entwicklungen in der Therapie des Prostatakarzinoms zu informieren.
- Published
- 2013
10. [Development of patient education materials for the 'German Prostate Cancer Trial PREFERE']
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Sylvia, Sänger, Thomas, Wiegel, Michael, Stöckle, Martin, Härter, and Corinna, Bergelt
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Male ,Prostatectomy ,Radiotherapy ,Research Subjects ,Brachytherapy ,Video Recording ,Prostatic Neoplasms ,Health Literacy ,Patient Education as Topic ,Surveys and Questionnaires ,Humans ,Interdisciplinary Communication ,Pamphlets ,Guideline Adherence ,Cooperative Behavior ,Patient Participation - Abstract
The German prostate cancer study PREFERE (www.prefere.de) started in January 2014. It is the first randomised controlled and preference-based trial to investigate all four options available for the treatment of organ-confined prostate cancer. According to the "Interdisciplinary evidence-based S3 guideline for the early detection, diagnosis and treatment of the different stages of prostate cancer" [1], these options include: radical prostatectomy, external radiotherapy, brachytherapy and active surveillance. In the context of PREFERE preference-based means that potential study participants who do not agree to being randomised into all four treatment arms can maximally refuse two treatment arms. This poses a big challenge to the patient education strategy employed and the information material it requires. In order to inform patients in the context of the PREFERE trial patient education materials (patient leaflet and video) had to be designed that provide patients with balanced and guideline-based information about the disease and the treatment options available, about the need for randomisation and, in particular, about the PREFERE trial and support their individual preference finding and shared decision making for participating in the trial. An iterative structured approach was used to develop the information materials on the basis of a previous literature search. Six focus groups with a total of 40 participants from three different self-help groups, affected men that do not belong to a self-help group, healthy men as well as experts, the members of the steering committee of the PREFERE trial and a focus group consisting of 18 male and female urologists were involved in the development and testing of both the patient information leaflet and the patient video. Both the patient information leaflet and the video supporting preference finding and decision making for participating in the PREFERE trial were tested for understandability and suitability by using a questionnaire and conducting a comprehensive discussion. The results of these lay evaluations have been included in the final revision. Also, a communication resource for physicians has been created comprising all the essential aspects of the PREFERE patient education materials. A short course conducted all over Germany will focus on the process of patient teaching as well as patient education materials. Whether and to what extent the decision for participating in the PREFERE trial has actually been influenced 1) by what the treating physicians communicated to the patient and 2) by the patient education materials used is one of the subjects of a quality of life survey that will be conducted following treatment or - in the case of the active surveillance option - after randomisation during the PREFERE trial.
- Published
- 2014
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