38 results on '"Vestibular schwannoma"'
Search Results
2. Bulbar symptoms after vestibular schwannoma surgery - case report
- Author
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Naděžda Lasotová, Marcela Dubová, Miloš Duba, Nikola Mišurová, and Martin Smrčka
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vestibular schwannoma ,bulbar symptoms ,fiberoptic endoscopic evaluation of swallowing ,dysphagia therapy ,Medicine ,Oral communication. Speech ,P95-95.6 - Abstract
Vestibular schwannoma is a posterior cranial fossa tumour, which is usually manifested by unilateral perceptual hearing loss, tinnitus, vertigo, facial tingling, etc. Therapy of vestibular schwannoma is chosen according to the size of tumour, its location and growth rate. Therapeutic procedures include microsurgical treatment and/or stereotactic radiosurgery and radiotherapy. Unilateral hearing loss occurs postoperatively, but bulbar syndrome may also develop through perioperative functional impairment of the peripheral nerves near the tumour site. The paper presents the role of a Clinical Speech Therapist in the diagnosis and therapy in a patient after vestibular schwannoma surgery with the development of bulbar symptoms.
- Published
- 2020
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3. Hörklassen bei Patienten mit Vestibularisschwannom bei Verwendung deutschsprachiger Testverfahren.
- Author
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Rahne, T., Plontke, S. K., Vordermark, D., Strauss, C., and Scheller, C.
- Abstract
Copyright of HNO is the property of Springer Nature and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
- Published
- 2021
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4. Bilaterale intracochleäre Schwannome bei einer Patientin ohne genetische oder klinische Hinweise auf Neurofibromatose Typ 2.
- Author
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Withers, S., Plontke, S. K., Boeddinghaus, R., Kuthubutheen, J., and Atlas, M.
- Abstract
Copyright of HNO is the property of Springer Nature and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
- Published
- 2020
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5. Management und chirurgische Therapie der Neurofibromatose Typ 2
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Gugel, I., Mautner, V.-F., Schuhmann, M. U., and Ebner, F. H.
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- 2022
- Full Text
- View/download PDF
6. Gesundheits-bezogene Lebensqualität und psychosoziale Situation von Patienten im Langzeitverlauf nach mikroneurochirurgischer Resektion eines Vestibularisschwannoms
- Author
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Macoustra (geb. Plasmans), Katja and Renovanz, Mirjam (PD Dr.)
- Subjects
long term quality of life ,vestibular schwannoma ,neurochirurgische Entfernung ,Lebensqualität ,Vestibularisschwannom - Abstract
Bei dem Vorliegen eines Vestibularisschwannoms als gutartigen Tumor ist den Betroffenen bisher nicht im gleichen Maße wie den Patienten mit malignen Hirntumoren psychosoziale Unterstützung, sozialrechtliche Beratung und rehabilitative Maßnahmen zuteilgeworden. Diese Studie wurde angelegt, um die psychosozialen Beeinträchtigungen und die klinischen Einflussfaktoren auf das physische und psychische Befinden von mikrochirurgisch behandelten Patienten mit VS im Langzeitverlauf (>10 Jahre nach OP) zu untersuchen und so Verbesserungsmöglichkeiten der Lebensqualität zu ermitteln. Hierzu wurden standardisiert krankheitsspezifische Daten (ClinROs) bezogen auf krankheits- und therapietypische Beeinträchtigungen erhoben und anhand von allgemeinen (SF-36) und krankheitsspezifischen (PANQOL) Fragebögen zur Lebensqualität erhoben. Zudem beurteilten die Patienten die empfundene schwindelbedingte Behinderung mit dem DHI und psychische Belastungen im Hinblick auf eine Depression mittels des BDI. Mit statistischen Tests (Mann-Whitney-U-Test, Korrelation nach Spearman, z-Test, Wilcoxon-Rang Test) erfolgte eine Analyse hinsichtlich klinischer und psychosozialer Faktoren auf die HRQOL. Insgesamt konnten die prospektiven Daten von 67 Patienten ausgewertet werden. Das Geschlechterverhältnis war m: w = 29:38. Das mittlere Alter der Patienten zum Zeitpunkt der Operation war 49 Jahre (Bereich 32-79J.). Die Nachbeobachtungszeit war 11,8 Jahre (Bereich 10-15J.). Das Verhältnis von großen (T3 und T4 nach Hannover-Klassifikation) zu kleinen Tumoren (T1 und T2 nach Hannover-Klassifikation) entsprach 47:20. Es ergibt sich hinsichtlich der allgemeinen HRQOL erhoben mit dem SF-36 kein signifikanter Unterschied zwischen der Studienpopulation und der Normalbevölkerung. Das gilt sowohl für die gesamte Studienpopulation als auch für die Patienten mit großen Tumoren (T3 und T4). Schwindel hat einen signifikanten Einfluss auf alle Kategorien des SF-36 und auf alle Bereiche des PANQOL bis auf die HN7 Funktion und die “General Health”. Das Hörvermögen beeinflusst die allgemeine Lebensqualität (SF-36) signifikant für die Kategorien Vitalität und allgemeine Gesundheitswahrnehmung. Im PANQOL haben die Patienten mit guter Hörfunktion einen signifikanten Vorteil in der HRQOL bezogen auf die Kategorien “Facial” und “Hearing”. 101 Die HN7 Funktion hat keinen relevanten Einfluss auf die allgemeine Lebensqualität (SF-36). Im krankheitsspezifischen Messinstrument ergaben sich signifikante Unterschiede für Balance, Facial, Anxiety und Total score. Beim Vorliegen eines Rest- bzw. Rezidivtumors war die HRQOL bzgl. emotionaler Rollenfunktion (EMRO) im SF-36 am stärksten betroffen, jedoch ohne Signifikanz. Im PANQOL ergaben sich signifikante Unterschiede für “Anxiety” und “General Health”. In der Korrelation nach Spearman von BDI und SF-36 zeigt sich eine moderate negative Korrelation für die Bereiche „soziale Funktionsfähigkeit“, „psychisches Wohlbefinden“, „Vitalität“ und „emotionale Rollenfunktion“, d.h. eine depressive Grundstimmung korreliert mit einer reduzierten sozialen Funktionsfähigkeit. Ein BDI Score korrelierte mit einer reduzierten krankheitsspezifischen HRQOL bezogen auf die Kategorien Schwindel, Angst, Energie und die Gesamtpunktzahl des PANQOL. Beim Vergleich der Subgruppe von 15 Patienten, welche 1 Jahr postoperativ in unsere Klinik mit psychometrischen Instrumenten untersucht worden waren und in der vorliegenden Arbeit aktuell 13 Jahre postoperativ abermals verlaufskontrolliert worden sind, war zu beiden Zeitpunkten im alterskorrelierten Vergleich kein signifikanter Unterschied zur Allgemeinbevölkerung hinsichtlich HRQOL vorhanden. Schwindel ist der größte klinische Einflussfaktor sowohl auf die allgemeine als auch die krankheitsspezifische HRQOL. Auch ein Hörverlust hat signifikante Nachteile in den Kategorien Vitalität und der allgemeinen Gesundheitswahrnehmung im allgemeinen Messinstrument. Es zeigten sich in der Erhebung jedoch spezifischere Ergebnisse mit dem PANQOL. Eine Erhebung der HRQOL sollte bei Patienten mit VS daher immer mit einem krankheitsspezifischen Instrument erfolgen. Resektionen von größeren Tumoren (T3 und T4) gehen trotz objektiv schlechterer HN7 und 8 Funktion nicht mit einer schlechteren Langzeitlebensqualität einher. Das Belassen eines Resttumors liefert keine besseren Ergebnisse hinsichtlich der HN7 Funktion. Patienten mit guter HN7 Funktion scheinen mit Resttumor allerdings eine schlechtere HRQOL gegenüber denen mit tumorfreiem Befund zu haben. Die Relevanz eines moderaten Schadens der HN Funktionen zugunsten der Radikalität bezogen auf die Lebensqualität sollte weiter untersucht und diskutiert werden. Der 1/6 der Studienpopulation betreffende psychische Einflussfaktor Depression hat den stärksten negativen Effekt auf die HRQOL. Deshalb ist ein Screening zur psychosozialen Belastung unabdingbar, um eine optimale Weiterbehandlung von VS-Patienten in enger interdisziplinärer Zusammenarbeit zu ermöglichen.
- Published
- 2022
7. Hörergebnisse nach transtemporaler Resektion kleiner (T1/T2) Akustikusneurinome.
- Author
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Scheich, M., Ehrmann-Müller, D., Shehata-Dieler, W., and Hagen, R.
- Abstract
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- Published
- 2017
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8. Malignisierung eines Vestibularisschwannoms 13 Jahre nach Bestrahlung.
- Author
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Simmermacher, S., Vordermark, D., Kegel, T., and Strauss, C.
- Abstract
Copyright of HNO is the property of Springer Nature and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
- Published
- 2017
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9. Intracochleäres Schwannom.
- Author
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Plontke, S., Kösling, S., Pazaitis, N., and Rahne, T.
- Abstract
Copyright of HNO is the property of Springer Nature and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
- Published
- 2017
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10. Intraoperatives Monitoring des N. cochlearis bei Eingriffen im Kleinhirnbrückenwinkel.
- Author
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Rampp, S., Rahne, T., Plontke, S., Strauss, C., and Prell, J.
- Abstract
Copyright of HNO is the property of Springer Nature and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
- Published
- 2017
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11. Radiochirurgie und fraktionierte stereotaktische Radiotherapie des Vestibularisschwannoms.
- Author
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Hamm, K., Herold, H.-U., Surber, G., and Rosahl, S.
- Abstract
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- Published
- 2017
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12. Chirurgische Techniken zur Behandlung des Vestibularisschwannoms.
- Author
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Rosahl, S. and Eßer, D.
- Abstract
Copyright of HNO is the property of Springer Nature and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
- Published
- 2017
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13. Klinische Eigenschaften von 'delayed endolymphatic hydrops' und intralabyrinthärem Schwannom.
- Author
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Jerin, C., Krause, E., Ertl-Wagner, B., and Gürkov, R.
- Abstract
Copyright of HNO is the property of Springer Nature and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
- Published
- 2016
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14. Vestibularisschwannom.
- Author
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Maier, W., Hassepaß, F., Aschendorff, A., and Laszig, R.
- Abstract
Copyright of HNO is the property of Springer Nature and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
- Published
- 2012
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15. Vestibularisschwannom.
- Author
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Hassepass, F., Bulla, S.B., Aschendorff, A., and Maier, W.
- Abstract
Copyright of HNO is the property of Springer Nature and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
- Published
- 2012
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16. Wertigkeit unterschiedlicher Methoden zur Behandlung von Akustikusneurinomen.
- Author
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Maier, W., Grauvogel, T.D., Laszig, R., and Ridder, G.J.
- Abstract
Copyright of HNO is the property of Springer Nature and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
- Published
- 2011
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17. Konsequenzen einer Fehldiagnose.
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von Kummer, R. and Becker, H.
- Abstract
Copyright of Clinical Neuroradiology is the property of Springer Nature and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
- Published
- 2011
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18. Neurofibromatose Typ 2.
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Kluwe, L. and Mautner, V.-F.
- Abstract
Copyright of Medizinische Genetik is the property of De Gruyter and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
- Published
- 2009
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19. Intracochleäres Schwannom: Tumorentfernung über subtotale Cochleoektomie und partielle Rekonstruktion der cochleären Kapsel unter Erhalt der Bogengangsfunktion
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Plontke, S., Kösling, S., Pazaitis, N., and Rahne, T.
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- 2017
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20. [Macroscopic and microscopic changes of the vestibulocochlear nerve after Gamma Knife treatment].
- Author
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Scheer M, Scheller C, Prell J, Mawrin C, Rahne T, Strauss C, and Simmermacher S
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- Humans, Treatment Outcome, Vestibulocochlear Nerve pathology, Vestibulocochlear Nerve surgery, Neuroma, Acoustic diagnosis, Neuroma, Acoustic surgery, Radiosurgery adverse effects
- Abstract
We report on a case in which macroscopic and microscopic changes of the vestibulocochlear nerve could be observed after radiosurgery of an intrameatal vestibular schwannoma. This case shows for the first time a morphological correlate for undesirable effects after radiosurgical treatment of a vestibular schwannoma and indicates that despite a certain distance to the actual tumor, degenerative changes in neural structures can be expected., (© 2021. The Author(s).)
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- 2022
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21. Use of flexible CO\(_2\)laser fiber in microsurgery for vestibular schwannoma via the middle cranial fossa approach
- Author
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Becker, Eugen
- Subjects
ddc:617 ,vestibular schwannoma ,middle cranial fossa approach ,CO₂ laser fiber - Abstract
Das Ziel dieser Studie war die Analyse der Ergebnisse der mikrochirurgischen Therapie von Akustikusneurinomen (AN) über den transtemporalen Zugangsweg unter Einsatz eines flexiblen CO2-Faserlasers (Omniguide®). Zu diesem Zweck wurde eine prospektive nicht randomisierte klinische Studie durchgeführt. Bei 20 aufeinander folgenden Patienten, bei denen eine mikrochirurgische Exstirpation des Tumors über den transtemporalen Zugangsweg erfolgte, wurde die Tumorresektion mit Hilfe des flexiblen CO2-Lasers durchgeführt (Lasergruppe, LG). Als Vergleichsgruppe wurden 20 Patienten mit vergleichbarer Tumorgröße und gleichem präoperativen Hörvermögen aus einer Kohorte von 76 Patienten ausgewählt (matched pairs), die zu einem früheren Zeitpunkt vom selben Operateur ohne Zuhilfenahme des Lasers operiert worden waren (Kontrollgruppe, KG). In der frühen postoperativen Phase konnte bei jeweils sechs Patienten beider Gruppen eine Facialisschwäche nach House-Brackmann (HB) Grad 2-4 festgestellt werden. Nach drei Monaten zeigte sich lediglich bei einem Patienten der KG noch eine leichte Facialisschwäche (HB-Grad 2). Der Erhalt der Facialisfunktion (HB-Grad 1 und 2) lag bei beiden Gruppen bei 100 %. Der Hörerhalt (Gardner-Robertson-Klasse 1 und 2 prä- und postoperativ) lag in der LG bei 72 % und in der KG bei 82 % ohne statistisch signifikanten Unterschied. Die absolute Operationszeit (Schnitt-Naht-Zeit) betrug in der KG 157 min und in der LG 160 min. Die Präparationszeit des Tumors lag in der KG bei 23,2 min und bei der LG bei 36,1 min. Durch den Einsatz des CO2-Lasers konnte zwar keine Reduktion der Operationszeit erreicht werden, jedoch zeigten sich im Vergleich zur konventionellen Technik postoperativ die gleichen guten funktionellen Ergebnisse, so dass der CO2-Laser eine sinnvolle Ergänzung für spezielle Fälle sein kann (z.B. bei stark vaskularisierten Tumoren)., The aim of this study was to analyze the results of microsurgery in vestibular schwannomas (VS) with assistance of a flexible CO(2) laser fiber (Omniguide(®)) using the middle cranial fossa (MCF) approach. For that purpose we performed a prospective non-randomized clinical trial. In 20 consecutive patients suffering from VS and elected for microsurgery via the MCF approach, tumor resection was performed with the aid of the flexible CO(2) laser ("laser group", LG). Twenty patients with similar tumor volume and pre-operative hearing status out of a cohort of 76 patients previously treated by the same surgeon without laser were used as comparison group ("conventional group", CG) (matched-pair-technique). Facial weakness (House-Brackmann (HB) 2-4) was seen in early postoperative (p.o.) days in six patients in each group and all recovered completely by 3 months p.o., except one patient with HB 2 in CG. Facial nerve preservation rate (HB 1 + 2) was 100% in both groups. Hearing preservation rate (Gardner/Robertson class 1 + 2 or AAO-HNS A + B, pre- and postoperatively) was 72% in LG and 82% in CG, without significant difference. Overall time from incision to skin suture was 157 min (SD 55.9) in CG and 160 min (SD 39.7) in LG. Tumor preparation time was 23.2 min (SD 19.7) in CG and 36.1 min (SD 33.8) in LG. The use of a handheld flexible CO(2) laser fiber in VS-microsurgery is safe and subjectively facilitates tumor resection especially in "difficult" (e.g., highly vascularized) tumors. However, in this limited prospective trial the excellent functional outcome following conventional microsurgery could not be further improved, nor the surgical time reduced by means of the non-contact laser-tool. Focusing the use of the flexible CO(2) laser on "difficult" tumors may lead to different results in future.
- Published
- 2018
22. [Hearing classification in patients with vestibular schwannoma using German-language test procedures].
- Author
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Rahne T, Plontke SK, Vordermark D, Strauss C, and Scheller C
- Subjects
- Audiometry, Pure-Tone, Hearing, Hearing Tests, Humans, Language, Language Tests, Retrospective Studies, Neuroma, Acoustic diagnosis
- Abstract
Background: Hearing function in patients with vestibular schwannoma is often classified according to the Gardner and Robertson (1988) or the American Academy of Otolaryngology-Head and Neck Surgery (AAO-HNS, 1995) systems. These classification systems are based on English-language test procedures, there is no German-language equivalent. The aim of the study was to investigate the influence of various target parameters on hearing classification and to derive a recommendation for the use of German-language test methods., Materials and Methods: The rules for speech audiometry based on English-language test procedures were applied to German speech test materials. In 91 patients with vestibular schwannoma, pure tone hearing thresholds, speech recognition thresholds, and speech discrimination at different sound pressure levels were measured. The patients were categorized according to the Gardner and Robertson and AAO-HNS classifications., Results: In both the Gardner-Robertson and the AAO-HNS classifications, the number of patients in the hearing classes with serviceable hearing function (measured as Pure Tone Average across three (3PTA) or four (4PTA) frequencies) was highest when using the 3PTA
0,5;1;2 kHz condition, followed by 4PTA0,5;1;2;3 kHz , 4PTA0,5;1;2;4 kHz , and 4PTA0,5;1;2;"3"kHz . If maximum word recognition score (WRSmax ) was used instead of word recognition 40 dB above the sensation level (WRS40SL ), more patients were classified into the hearing classes with serviceable hearing function, irrespective of the mean pure tone hearing threshold., Conclusion: The Gardner-Robertson and AAO-HNS classifications can be used in German-speaking settings. The Freiburg monosyllabic test can be used to determine speech discrimination scores or maximum word recognition., (© 2020. The Author(s).)- Published
- 2021
- Full Text
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23. Akustische Halluzinationen und Pseudohalluzinationen bei erworbener Schwerhörigkeit.
- Author
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Bernard, F. and Quante, A.
- Abstract
Copyright of HNO is the property of Springer Nature and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
- Published
- 2011
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24. [Bilateral intracochlear schwannomas in a patient with no genetic or clinical features of neurofibromatosis type 2. German version].
- Author
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Withers S, Plontke SK, Boeddinghaus R, Kuthubutheen J, and Atlas M
- Subjects
- Cerebellopontine Angle, Humans, Vestibular Nerve, Neurilemmoma complications, Neurilemmoma diagnosis, Neurofibromatosis 2 complications, Neurofibromatosis 2 diagnosis, Neuroma, Acoustic complications, Neuroma, Acoustic diagnosis
- Abstract
Schwannomas of the eighth cranial nerve are benign tumours commonly found in the internal auditory meatus or in the cerebellopontine angle. In most cases, they arise from the inferior or vestibular portion of the vestibular nerve. Rarely, these tumours present in the inner ear and are then called intralabyrinthine schwannomas. Bilateral schwannomas are known in neurofibromatosis type 2 (NF2). Bilateral and ipsilateral, multilocular sporadic schwannomas of the eighth cranial nerve have been described as extremely rare findings. This report describes the first case of bilateral sporadic intracochlear schwannomas in a patient with no genetic or clinical features of NF2.
- Published
- 2020
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25. Vestibularisschwannom: Teil 2: Therapie, Prognose und Rehabilitation
- Author
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Maier, W., Hassepaß, F., Aschendorff, A., and Laszig, R.
- Published
- 2012
- Full Text
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26. Vestibularisschwannom: Teil I:Epidemiologie und Diagnostik
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Hassepass, F., Bulla, S.B., Aschendorff, A., and Maier, W.
- Published
- 2012
- Full Text
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27. Konsequenzen einer Fehldiagnose: Akustikusneurinom (Vestibularisschwannom) im MRT nicht erkannt
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von Kummer, R. and Becker, H.
- Published
- 2011
- Full Text
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28. Die Wirksamkeit der stereotaktischen Radiochirurgie und der fraktionierten stereotaktischen Radiotherapie bei Vestibularisschwannomen (Akustikusneurinomen)
- Author
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Müllner, Stefanie Barbara
- Subjects
surgery ,therapy ,acoustic neuroma ,vestibular schwannoma ,treatment ,treatment outcome ,radiotherapy - Abstract
Einleitung: Vestibularisschwannome sind gutartige, langsam wachsende Tumore, für die verschiedene Behandlungsmethoden zur Verfügung stehen. Methodik: In einem Zeitraum von 1998 bis 2008 wurden 249 Patienten am Linearbeschleuniger wegen eines Vestibularisschwannoms bestrahlt. Untersucht wurden das Verhalten des Tumorvolumens sowie die Veränderung der tumorspezifischen klinischen Symptome wie zum Beispiel eine Fazialisparese, Tinnitus, Schwindel oder die Beeinträchtigung des Gehörs. Ergebnisse: Von den 249 Patienten unterzogen sich 190 Patienten (46,3% Männer, 53% Frauen, medianes Alter 59 Jahre) einer stereotaktischen Radiochirurgie (SRS) und 59 Patienten (44,1% Männer, 55,9% Frauen, medianes Alter 63 Jahre) einer fraktionierten stereotaktischen Radiotherapie (FSRT). Während bei der SRS eine Dosis von 13,5 Gy verwendet wurde, so wurden bei der FSRT verschiedene Gesamtdosen (35 Gy, 41.8 Gy, 59.4 Gy, 54 Gy, 47.24 Gy) eingesetzt. In beiden Gruppen konnte eine gute lokale Kontrolle (SRS: 88%, FSRT: 92,2%) verzeichnet werden. Auch die Untersuchung der Symptome erzielte gute Ergebnisse. Schlussfolgerung: Die Nebenwirkungen einer strahlentherapeutischen Behandlung sind gering und meistens lässt sich eine gute lokale Kontrolle erreichen, wobei keine hohen Strahlendosen eingesetzt werden müssen. Auch die Kontrolle einzelner tumorspezifischer Symptome liefert gute Ergebnisse, so dass die Bestrahlung als gleichwertige Behandlungsalternative zur Operation betrachtet werden muss., Background: Vestibular schwannoma are benigne, slow growing tumors susceptible to various treatment regimes. Methods: From 1998 to 2008 249 patients had treatment for vestibular schwannoma using a linear accelerator. We investigated change in tumor volume as well as change in tumor specific clinical symptomsfor example like facial nerve dysfunction, tinnitus, vertigo or hearing loss. Results: Of these 249 patients 190 patients (46,3% male, 53% female, median age 59y) underwent stereotactic radio surgery (SRS).59 patients (44,1% male, 55,9% female, median age 63y) received fractionated stereotacticradio therapy (FSRT). Whereas during SRS a dose of 13,5 Gy was used, for FSRT variable cumulative doses (35 Gy, 41.8 Gy, 59.4 Gy, 54 Gy, 47.24 Gy) were used.In both study groups good local control was achieved (SRS: 88%, FSRT: 92,2%). Also good results could be shown for the tumor specific symptoms. Conclusion: Side effects of radiotherapeutic treatment regimes are low. In most cases good local control can be achieved without the need of using large therapeutic doses. Equally the control of single tumor specific symptoms shows good response. Therefore radiotherapy can be seen as an alternative treatment approach to conventional surgery.
- Published
- 2015
29. Neurofibromatose Typ 2: Klinik und Genetik
- Author
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Kluwe, L. and Mautner, V.-F.
- Published
- 2009
- Full Text
- View/download PDF
30. Die Chirurgie des Kleinhirnbrückenwinkels: Teil 2: Spezielle Bemerkungen
- Author
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Schaller, B.
- Published
- 2003
- Full Text
- View/download PDF
31. Akustikusneurinome: Eine Studie zum Einfluss verschiedener Operationsprinzipien auf die Behandlungsmorbidität – Postoperative Liquorfisteln und die Funktion des Nervus Facialis
- Author
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Arlt, Felix, Meixensberger, Jürgen, Kortmann, Rolf- Dieter, Dietz, Andreas, and Universität Leipzig
- Subjects
Vestibular schwannoma ,Akustikusneurinome ,ddc:610 - Abstract
In retrospektiv angelegten Untersuchungen soll der Einfluss unterschiedlicher Operationsstrategien auf die Morbidität bei der Behandlung des Akustikusneurinoms aufgezeigt werden. In einer ersten Untersuchung wurde der Einfluss eines doppelten Verschlusses der Dura mater nach subokzipitaler Kraniotomie zur mikrochirurgischen Exstirpation eines Akustikusneurinoms im Hinblick auf die Vermeidung einer Liquorfistel analysiert. Hier wurden zwei Patientengruppen miteinander verglichen. Zum einen Patienten mit einem einfachen Duraverschluss, Duranaht plus alloplastisches Material epidural. Zum anderen Patienten mit einem doppelten Duraverschluss. Hier epidurales und subdurales alloplastisches Material plus Duranaht. Untersucht wurden das Auftreten von Liquorfisteln sowie die Häufigkeit von Wundheilungsstörungen. Es konnte keine signifikante Überlegenheit einer Operationstechnik zur Vermeidung von postoperativen Liquorfisteln gezeigt werden. In einer zweiten Untersuchung wurde der Zusammenhang einer inkompletten Resektion des Tumors (Belassen eines Kapselrestes) mit dem Ziel der Schonung des Nervus facialis untersucht. Hierzu wurden die postoperative Facialisfunktion sowie ein möglicherweise erhöhtes Rezidivrisiko im Verlauf betrachtet. Die postoperative Funktion des N. facialis wurde zwischen den Patientengruppen mit Kapselrest (inkomplette Entfernung) und ohne Kapselrest (komplette Entfernung) verglichen. Es zeigte sich bei vergleichbarer postoperativer Facialisfunktion kein signifikanter Unterschied im Auftreten von Rezidiven nach inkompletter Resektion. Nur gut ein Drittel der inkomplett resezierten Tumore zeigten im Nachbeobachtungszeitraum (im Mittel 52 Monate) überhaupt ein Wachstum.
- Published
- 2012
32. Stellenwert der Vestibulär Evozierten Myogenen Potentiale in der neurootologischen Diagnostik am Beispiel von Kleinhirnbrückenwinkeltumoren
- Author
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Hunold, Anne C., Hamann, K.F. (Prof.Dr.), and Arnold, Wolfgang (Prof. Dr.)
- Subjects
vestibular evoked myogenic potencials ,vestibular schwannoma ,cerebellar angle tumor ,origine of tumor ,Biowissenschaften, Biologie ,VEMP Vestibulär evozierte myogene Potentiale ,Vestibularisschwannom ,Kleinhirnbrückenwinkeltumor ,Ursprung des Tumors ,ddc:570 ,Medizin ,ddc:610 - Abstract
Die vorliegende Arbeit untersucht den Stellenwert Vestibulär Evozierter Myogener Potentiale (VEMP) in der neurootologischen Diagnostik. Dies erfolgte am Beispiel von Kleinhirnbrückenwinkeltumoren. Bei 20 Probanden, bei denen keine klinischen Hinweise auf eine vestibuläre Störung vorlagen, sowie bei 50 Patienten mit mittels MRT nachgewiesenem Kleinhirnbrückenwinkeltumor wurde beidseitig die Messung vestibulär evozierter myogener Potentiale über den gespannten M. sternocleidomastoideus durchgeführt. Es erfolgten auf jeder Seite zwei Messungen mit 256 Klick-Reizen (in der Regel 120 dB SPL, 3 Hz). Bei 5 Probanden und 14 Patienten erfolgte synchron die Ableitung eines Spontanelektromyogramms. Weiterhin erfolgte bei allen Probanden und Patienten eine beidseitige thermische Prüfung mit 44° C und die Prüfung auf das Vorliegen eines Spontannystagmus. Bei allen Probanden ergaben sich beidseitig ableitbare Potentiale. Bei den Patienten war rechtsseitig in 21 Fällen, linksseitig in 29 Fällen eine Ableitung möglich. Bezüglich der Latenzen der VEMP ergab sich kein signifikanter Unterschied zwischen Kontrollgruppe und Patientenkollektiv. Die Amplituden der VEMP schwankten interindividuell sehr stark, zeigten im intraindividuellen Vergleich jedoch größere Seitenunterschiede beim Patientenkollektiv. Des weiteren zeigte sich, dass die Reproduzierbarkeit der VEMP auch vom Muskeltonus abhängig ist. Im Vergleich mit den Ergebnissen der thermischen Prüfung ergab sich bei der Kontrollgruppe in 100 % übereinstimmende Ergebnisse, die alle Normalbefunden entsprachen. Beim Patientenkollektiv bestand eine Übereinstimmung von VEMP und thermischer Prüfung in 76%. In 16% der Fälle zeigten die VEMP Ausfälle auf der Tumorseite, die bei der thermischen Prüfung nicht auffielen. Hier wäre ohne die Prüfung der VEMP ein Tumor unerkannt geblieben. 6% der Fälle zeigten entgegengesetzt pathologische Ergebnisse der thermischen Prüfung auf der Tumorseite bei unauffälligen VEMP. In einem Fall lieferten die VEMP falsch positive Ergebnisse. Insgesamt wird deutlich, dass die VEMP eine neue wichtige Methode, unter anderem zur Früherkennung von Kleinhirnbrückenwinkeltumoren, darstellen. Sie ersetzt allerdings die üblichen diagnostischen Verfahren nicht, sondern muss als ergänzende Untersuchungsmethode verstanden werden, die zusätzliche, sacculusspezifische Informationen liefert. Vestibular evoqued myogenic potencials were performed in 20 healthy persons without any clinical vestibular history and in 50 patients with cerebellar angle tumor which was shown in MRI. VEMP mesurements were performed twice on each side with 256 clicks per mesurement(3 Hz, 120 dB). During the VEMP mesurement, EMG was registered in 5 normal persons and in 14 patients. Both groups had also caloric examinations (with 44°C)and presence of a spontanious nystagm was tested. All persons in the normal group showed positive VEMP on both sides. In the patient group VEMP could be mesured in 21 patients on the right, in 29 patients on the left side. There was no significant difference between the latencies of normal persons and the patients latencies. The amplitude of VEMP showed interindividually significant diffences. In regard to the intraindividually amplitude the patient group showed bigger diffences. Reliability of Vemp depended also from the muscle tonus. Caloric exam and VEMP showed all normal results in the control group. In the patient group 76% showed equal result in caloric examination and VEMP. 16% of the patients had negative VEMP on the affected side while caloric exam did not show a difference between both sides. In 6% of the patients, the caloric exam of the affected side was pathologic while VEMP on this side was still normal. In one case VEMP showed wrong positive results. VEMP are a new important methode for the diagnotic of cerebellar angle tumor. They do not replace other methods but they could give additionally information concerning the affection of the sacculus.
- Published
- 2006
33. [Malignization of vestibular schwannoma 13 years after radiation therapy].
- Author
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Simmermacher S, Vordermark D, Kegel T, and Strauss C
- Subjects
- Humans, Magnetic Resonance Imaging, Cell Transformation, Neoplastic, Neuroma, Acoustic surgery, Radiation Injuries, Radiosurgery
- Abstract
This article presents a case of malignant transformation of vestibular schwannoma 13 years after stereotactic radiation therapy, which lead to an acute life-threatening condition. Although the observation is currently only based on case reports, an increasing number of these support the hypothesis that there is a relevant risk of malignant transformation in the long-term course of previously irradiated vestibular schwannomas. Therefore, long-term MRI follow-up should be considered.
- Published
- 2017
- Full Text
- View/download PDF
34. [Hearing results after middle fossa removal of small (T1/T2) vestibular schwannomas].
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Scheich M, Ehrmann-Müller D, Shehata-Dieler W, and Hagen R
- Subjects
- Audiometry, Pure-Tone, Hearing, Humans, Retrospective Studies, Treatment Outcome, Hearing Loss etiology, Neuroma, Acoustic complications
- Abstract
Objective: The aim of this study was to evaluate the hearing results after surgery for T1 and T2 vestibular schwannomas (VS) via the middle cranial fossa (MCF) approach at one institution and to review outcomes in the recent literature., Patients and Methods: In our department, 208 consecutive patients have undergone surgery using the MCF approach between December 2005 and February 2015. Audiological testing included pure-tone audiometry, speech-discrimination-tests pre- and postoperatively, as well as a pre- and intraoperative brainstem evoked response audiometry (BERA). Hearing status was categorized according to the American Academy of Otolaryngology - Head and Neck Surgery (AAO-HNS) or Gardner-Robertson classification. Hearing preservation was assessed when postoperative values were still within class A + B., Results: In 167 of the 208 patients, preoperative hearing levels corresponded to class A+B. In 78 tumors, extension of the VS was limited to the internal auditory canal (T1) and in 89 tumors there was an extrameatal growth without touching the brainstem (T2). In 109 patients (65 %), postoperative hearing was still in class A+B. In the group of intrameatal tumors, the hearing preservation rate was even 69 %. The analysis of the literature of the past 16 years revealed comparable results (46-82 %)., Conclusions: Surgery for VS using the MCF approach is an established technique for reliable tumor removal with an adequate rate of hearing preservation. For small tumors without brainstem contact, particularly satisfying results can be achieved. This should be taken into account when discussing the possibility of early hearing preservation surgery.
- Published
- 2017
- Full Text
- View/download PDF
35. [Radiosurgery and fractionated stereotactic radiotherapy of vestibular schwannoma].
- Author
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Hamm K, Herold HU, Surber G, and Rosahl S
- Subjects
- Evidence-Based Medicine, Hearing Loss prevention & control, Humans, Neuroma, Acoustic complications, Radiation Injuries prevention & control, Radiotherapy Dosage, Treatment Outcome, Dose Fractionation, Radiation, Hearing Loss etiology, Neuroma, Acoustic radiotherapy, Radiation Injuries etiology, Radiosurgery adverse effects, Radiosurgery methods
- Abstract
Management of vestibular schwannoma (VS) should always be interdisciplinary and results better than the natural course. Particularly in small VS, either microsurgical resection or radiosurgery (RS) can be employed. RS is a special method (initially only possible stereotactically) for delivering high-precision radiation from many directions to the target point (the isocenter) in a single high dose. With the development of three different systems-Gamma Knife (Elekta, Stockholm, Sweden), special linear accelerators, and CyberKnife (Accuray, Sunnyvale, CA, USA)-the options were extended to 1-5 fractions for RS and multisession RS (msRS), and to up to 6 weeks of conventional fractionation as stereotactic radiotherapy (SRT). Whereas RS uses high ablative single doses, SRT is based on the well-known radiobiological effects of multiple fractions comprising lower single doses up to a required much higher total dose. Evaluation showed that RS and SRT achieve similarly high rates of tumor control of around 90% and low rates of side effects (1-7%). Therefore, SRT is unnecessary for small but clearly progressing VS, which has made RS a very comfortable, effective treatment option. In addition to SRT, larger VS can be treated comparably effectively with CyberKnife-based msRS. Since modern MRI frequently discovers small VS as "incidental findings", the initial biding strategy (wait and scan) is of particular importance. Only with increasing symptoms and detectable tumor growth is the treatment indication established, at which time the decision for surgery and RS/SRT should be taken interdisciplinary under consideration of the patient's wishes.
- Published
- 2017
- Full Text
- View/download PDF
36. [Intraoperative monitoring of cochlear nerve function during cerebello-pontine angle surgery].
- Author
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Rampp S, Rahne T, Plontke SK, Strauss C, and Prell J
- Subjects
- Cerebellopontine Angle injuries, Evidence-Based Medicine, Humans, Neuroma, Acoustic diagnosis, Treatment Outcome, Vestibulocochlear Nerve Diseases diagnosis, Cerebellopontine Angle surgery, Intraoperative Neurophysiological Monitoring methods, Neuroma, Acoustic surgery, Neurosurgical Procedures adverse effects, Neurosurgical Procedures methods, Vestibulocochlear Nerve Diseases etiology, Vestibulocochlear Nerve Diseases prevention & control
- Abstract
Background: Surgical procedures in the cerebello-pontine angle (CPA), e. g. for vestibular schwannoma, have an increased risk for damage to the cochlear nerve. Consequently, hearing deterioration up to complete deafness may result with severe impact on quality of life. Methods for intraoperative monitoring of function may minimize such risks., Objective: Review of current methods for intraoperative monitoring of the cochelar nerve and summary of new developments., Materials and Methods: Analysis and summary of literature, discussion of new methods., Results: Early auditory evoked potentials using click stimuli remain the standard method for intraoperative monitoring of cochlear nerve function. Amplitude and latency changes indicate a risk of postoperative hearing deterioration; however demonstrate only limited further differentiation of hearing quality. As novel methods, near-field recordings may allow faster feedback and auditory steady state responses potentially enable frequency specific testing., Conclusions: Intraoperative monitoring of the cochlear nerve is an integral component of CPA surgery. It enables detection of potential nerve damage and thus contributes to avoiding postoperative functional deficits. Development and implementation of novel and additional approaches may further improve its clinical value.
- Published
- 2017
- Full Text
- View/download PDF
37. [Surgical techniques for treatment of vestibular schwannoma].
- Author
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Rosahl S and Eßer D
- Subjects
- Evidence-Based Medicine, Humans, Microsurgery adverse effects, Neurosurgical Procedures adverse effects, Treatment Outcome, Clinical Decision-Making methods, Microsurgery methods, Neoplasm Recurrence, Local prevention & control, Neuroma, Acoustic pathology, Neuroma, Acoustic surgery, Neurosurgical Procedures methods
- Abstract
Background: Microsurgical resection of vestibular schwannomas is demanding, even if not all of these tumors represent a challenge for experienced surgeons. In order to make the right decisions when it comes to balancing the extent of tumor resection with preservation of function, the surgeon must possess detailed knowledge of the surgical techniques and also have mastered these., Objective: The current article describes the state-of-the-art of the three major microsurgical techniques for resection of vestibular schwannomas, their pearls and their perils., Materials and Methods: The literature-based review of the three surgical techniques is complemented by a discussion of operative nuances and weighting of advantages and possible complications based on the authors' own experience., Results: The translabyrinthine, retrosigmoidal, and subtemporal microsurgical approaches are well documented in the literature regarding their modifications and the achievable surgical results. Hearing preservation is possible with the latter two approaches. The choice of approach and the preservation of neural function depend primarily on the size of the tumor and pre-existing neurologic deficits. Preoperative diagnostics and preparation differ only for semi-sitting patient positioning, where transesophageal echocardiography is required. The classic surgical techniques have been supplemented by fine-tuned electrophysiologic monitoring, endoscopic views, special microinstruments, and intraoperative image guidance., Conclusion: The choice of surgical approach often depends on the personal preference and experience of the surgeon. Preoperative hearing and tumor extension are the main objective selection criteria.
- Published
- 2017
- Full Text
- View/download PDF
38. [Clinical features of delayed endolymphatic hydrops and intralabyrinthine schwannoma : An imaging-confirmed comparative case series. German version].
- Author
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Jerin C, Krause E, Ertl-Wagner B, and Gürkov R
- Subjects
- Diagnosis, Differential, Female, Hearing Loss, Sensorineural diagnosis, Humans, Male, Young Adult, Delayed Diagnosis, Endolymphatic Hydrops complications, Endolymphatic Hydrops diagnosis, Hearing Loss, Sensorineural etiology, Neuroma, Acoustic complications, Neuroma, Acoustic diagnosis
- Abstract
Background: The aim of this study was to compare the clinical history and the findings in audiovestibular function tests in patients suffering from intralabyrinthine schwannoma or delayed endolymphatic hydrops (DEH)., Patients and Methods: Five patients diagnosed with intralabyrinthine schwannoma by magnetic resonance imaging (MRI) and five patients diagnosed with DEH by locally enhanced inner ear MRI (LEIM) were retrospectively studied., Results: All patients with intralabyrinthine schwannoma or DEH initially presented with hearing loss. Vertigo occurred in two patients with intralabyrinthine schwannoma and in all patients with DEH. While audiometry achieved poorer results for patients with intralabyrinthine schwannomas, vestibular function tests revealed normal results in about half of the patients in both groups., Conclusion: Patients with intralabyrinthine schwannomas may present with clinical symptoms similar to patients suffering from other inner ear disorders like delayed endolymphatic hydrops and may obtain similar findings in audiovestibular function tests. High-resolution MR imaging with locally applied contrast agent may provide evidence of both underlying pathologies.
- Published
- 2016
- Full Text
- View/download PDF
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