480 results on '"medicine.diagnostic_test"'
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2. Hepatitis-E-Virus-Infektion bei einem Patienten mit rheumatoider Arthritis unter Baricitinib-Therapie
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Bernhard Manger, Georg Schett, Larissa Valor-Méndez, and Arnd Kleyer
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0301 basic medicine ,Hepatitis E virus (HEV) ,medicine.medical_specialty ,Januskinase-1/2-Inhibitor ,Janus kinase 1/2 inhibitor ,Hepatitis-E-Virus (HEV) ,Physical examination ,medicine.disease_cause ,Gastroenterology ,Virus ,Arthritis, Rheumatoid ,03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,Baricitinib ,Rheumatology ,Hepatitis E virus ,Internal medicine ,medicine ,Humans ,ddc:610 ,Rheumatoid arthritis ,Sulfonamides ,medicine.diagnostic_test ,biology ,business.industry ,Kasuistiken ,Rheumatoide Arthritis ,medicine.disease ,Hepatitis E ,030104 developmental biology ,Purines ,Infektion ,biology.protein ,Azetidines ,Pyrazoles ,Elevated transaminases ,030211 gastroenterology & hepatology ,Antibody ,Infection ,Liver function tests ,business - Abstract
Es wurde ein Patient mit rheumatoider Arthritis (RA) vorgestellt, der unter der Therapie mit dem Januskinase-1/2-Inhibitor Baricitinib eine Infektion mit dem Hepatitis-E-Virus (HEV) entwickelte. Unser Patient hatte bei seiner vierteljährlichen Routineuntersuchung deutlich erhöhte Transaminasen bei einer unauffälligen körperlichen Untersuchung. Es fanden sich Antikörper der IgM- und IgG-Klasse gegen HEV und ein erhöhtes C‑reaktives Protein (CRP) sowie HEV-RNA mittels Real-Time-PCR, was auf eine frische HEV-Infektion hinwies. Baricitinib wurde sofort abgesetzt. Die ausführliche Anamnese ergab, dass der Patient Tage vor der Konsultation Rindertartar verzehrt hatte, ohne dass gastrointestinale Symptome oder Fieber aufgetreten waren. Im weiteren Verlauf erholte sich der Patient vollständig, und die Leberfunktionstests und das CRP normalisierten sich innerhalb von 3 Monaten. Baricitinib wurde daraufhin wieder eingenommen. Bisher wurden nur wenige Daten zu HEV-Infektionen bei RA-Patienten, die mit JAK-Inhibitoren behandelt wurden, publiziert. A patient with rheumatoid arthritis (RA) was presented, who developed an infection with the hepatitis E virus (HEV) under treatment with the Janus kinase (JAK) 1 and 2 inhibitor baricitinib. In the 3‑month routine check-up the patient had clearly elevated transaminase levels with an inconspicuous physical examination. The investigations detected antibodies of IgM and IgG classes against HEV and an elevated C‑reactive protein (CRP) level as well as HEV-RNA by real-time PCR, which is indicative of a recent HEV infection. Baricitinib was immediately discontinued. The extensive anamnesis revealed that the patient had eaten beef tartar some days before the consultation, without the occurrence of gastrointestinal symptoms or fever. In the further course the patient completely recovered and the liver function tests and the CRP levels normalized within 3 months. Baricitinib was then restarted. So far only few reports have been published on HEV infections in RA patients who have been treated with JAK inhibitors.
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- 2021
3. Impact of Genetic Variant Reassessment on the Diagnosis of Arrhythmogenic Right Ventricular Cardiomyopathy Based on the 2010 Task Force Criteria
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Frank Ruschitzka, Ardan M. Saguner, Argelia Medeiros-Domingo, Deniz Akdis, Corinna Brunckhorst, Sarah Costa, Alessio Gasperetti, Cynthia A. James, Wolfgang Berger, Firat Duru, and University of Zurich
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0301 basic medicine ,Adult ,Male ,Disease status ,medicine.medical_specialty ,Cardiomyopathy ,Down-Regulation ,610 Medicine & health ,Disease ,030204 cardiovascular system & hematology ,Right ventricular cardiomyopathy ,03 medical and health sciences ,11124 Institute of Medical Molecular Genetics ,0302 clinical medicine ,Internal medicine ,Medicine ,Humans ,Registries ,Arrhythmogenic Right Ventricular Dysplasia ,Genetic testing ,Desmoglein 2 ,medicine.diagnostic_test ,business.industry ,Task force ,Genetic variants ,Genetic Variation ,General Medicine ,Desmosomes ,Middle Aged ,medicine.disease ,030104 developmental biology ,Desmoplakins ,10209 Clinic for Cardiology ,Medical genetics ,Female ,business ,Plakophilins - Abstract
Background: Arrhythmogenic right ventricular cardiomyopathy (ARVC) is an inherited cardiomyopathy, which is associated with life-threatening ventricular arrhythmias. Approximately 60% of patients carry a putative disease-causing genetic variant, but interpretation of genetic test results can be challenging. The aims of this study were to systematically reclassify genetic variants in patients with ARVC and to assess the impact on ARVC diagnosis. Methods: This study included patients from the Multicenter Zurich ARVC Registry who hosted a genetic variant deemed to be associated with the disease. Reclassification of pathogenicity was performed according to the modified 2015 American College of Medical Genetics criteria. ARVC diagnosis (categories: definite, borderline, possible) based on the 2010 Task Force Criteria was reclassified after genetic readjudication. Results: In 79 patients bearing 80 unique genetic variants, n=47 (58.8%) genetic variants were reclassified, and reclassification was judged to be clinically relevant in n=33 (41.3%). Variants in plakophilin-2 ( PKP2 ) were shown to reclassify less frequently as compared with other genes ( PKP2 , n=1, 8.3%; desmosomal non- PKP2 , n=20, 66.7%; nondesmosomal, n=26, 68.4%; P =0.001for overall comparison; PKP2 versus desmosomal non- PKP2, P =0.001; PKP2 versus nondesmosomal, P Conclusions: Given that approximately half of genetic variants were reclassified, with 10.1% of patients losing their definite disease status, accurate determination of variant pathogenicity is of utmost importance in the diagnosis of ARVC.
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- 2021
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4. Endosalpingiose – ein irrelevanter laparoskopischer Zufallsbefund?
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Laurin Burla, Dimitrios Rafail Kalaitzopoulos, Markus Eberhard, Nicolas Samartzis, University of Zurich, and Samartzis, Nicolas
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Infertility ,medicine.medical_specialty ,medicine.diagnostic_test ,Obstetrics ,business.industry ,Endometriosis ,Chronic pain ,610 Medicine & health ,Disease ,2700 General Medicine ,General Medicine ,medicine.disease ,10174 Clinic for Gynecology ,Menopause ,Endosalpingiosis ,medicine ,business ,Laparoscopy ,Pathological - Abstract
Zusammenfassung. Bei der Endosalpingiose handelt es sich um ektopes Auftreten von Tubenepithel. Lange fand dieser Zufallsbefund wenig Beachtung, obwohl die Endosalpingiose nach der Endometriose die zweithäufigste benigne peritoneale Pathologie der Frau darstellt. Im Gegensatz zur Endometriose zeigt die Endosalpingiose einen Prävalenzanstieg mit dem Alter über die Menopause hinaus. Des Weiteren erscheint sie nicht chronisch-entzündlich und versursacht gemäss bisherigen Erkenntnissen keine chronischen Schmerzen oder Infertilität. Neuere epidemiologische sowie molekularpathologische Untersuchungen zeigen ein signifikant häufigeres Auftreten von Ovarial- und Endometriumtumoren bei Frauen mit Endosalpingiose. Diese Zusammenhänge sind nicht abschliessend geklärt. Allgemein anerkannte klinische Empfehlungen bei Nachweis einer Endosalpingiose existieren bisher nicht. Um den Krankheitswert der Endosalpingiose und ihre onkologischen Zusammenhänge besser zu verstehen, sollte diese Entität ins Bewusstsein der operativen Gynäkologie und involvierten Pathologie rücken.
- Published
- 2021
5. Practicability of a Virtual Consultation to Evaluate the Shoulder Joint
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H. Goost, Tom R. Jansen, Davide Cucchi, Dieter Christian Wirtz, Christof Burger, Martin Gathen, Kristian Welle, Koroush Kabir, and Frank A. Schildberg
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medicine.medical_specialty ,Telemedicine ,medicine.diagnostic_test ,business.industry ,Physical examination ,Biceps ,Test (assessment) ,medicine.anatomical_structure ,Physical therapy ,Medicine ,Outpatient clinic ,Orthopedics and Sports Medicine ,Surgery ,Shoulder joint ,Medical history ,business ,Trauma surgery - Abstract
In the course of the corona pandemic, resource conservation and the protection of further infections have made it necessary to break new ground in the organisation of orthopaedic and trauma surgery consultations. One solution is consistent digitisation and the offer of video consultation hours. In this study, non-contact examination of patients with shoulder disorders is described and critically examined.Thirty patients who presented with pathologies of the shoulder joint in a university outpatient clinic were subjected to a physical examination in a conventional and contactless manner. The data obtained on mobility, function and provocation test of both examinations were compared to draw conclusions about the virtual feasibility.46% of the patients suffered from a traumatic shoulder lesion, and 54% showed degenerative lesions. The assessment of mobility showed a high correlation of 70 - 90% between the two examinations. Common tests to evaluate the supraspinatus, infraspinatus, subscapularis and the long head of the biceps could be adequately performed in a contactless version by more than three quarters of the patients, but with low-to-moderate performance values.Contact-less examination is particularly disadvantageous when evaluating stability criteria. For the medical history and functional test, there were no significant differences between the classic consultation and contactless consultation. Although virtual consultation is a widespread and valuable addition in pandemic times, it cannot replace a safe assessment and indication by personal examination.In der Coronapandemie ist es zur Vermeidung weiterer Infektionen sowie zur Optimierung des Einsatzes von medizinischem Klinikpersonal erforderlich, neue Wege bei der Ablauforganisation von orthopädischen und unfallchirurgischen Sprechstunden zu gehen. Ein Lösungsansatz ist eine konsequente Digitalisierung und das Angebot von Videosprechstunden. In dieser Arbeit soll die Durchführung von Anamnese und Untersuchung von Patienten mit Schultergelenkspathologien beschrieben und kritisch hinterfragt werden.30 Probanden, die sich mit Pathologien im Bereich des Schultergelenks in einer Hochschulambulanz vorstellten, wurden auf herkömmliche Weise und kontaktlos einer Untersuchung unterzogen. Die gewonnenen Daten von Beweglichkeit, Funktion und Provokationstests beider Untersuchungen wurden verglichen, um Rückschlüsse auf die virtuelle Durchführbarkeit zu ziehen.46% der Probanden litten an einer traumatischen Schulterläsion und 54% an einer degenerativen Erkrankung. Die Bewertung der Beweglichkeit zeigte eine hohe Korrelation (70 – 90%) zwischen beiden Untersuchungen. Herkömmliche Tests für die Evaluierung der Supraspinatussehne, der Infraspinatussehne, der Subscapularissehne und der langen Bizepssehne konnten von mehr als ¾ der Patienten in ihrer kontaktlosen Anpassung angemessen durchgeführt werden, zeigten jedoch geringe bis milde Performance-Werte.Insbesondere bei der Bewertung von Stabilitätskriterien ist die kontaktlose Untersuchung nachteilhaft. Bei der Durchführung von Anamnese und Funktionsprüfung zeigten sich keine signifikanten Unterschiede zwischen der klassischen Konsultation und einer kontaktlosen Konsultation. Obwohl die digitale Konsultation in Pandemiezeiten eine verbreitete und wertvolle Ergänzung darstellt, kann Sie eine sichere Bewertung und Indikationsstellung durch persönliche Untersuchung nicht ersetzen.
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- 2021
6. Present Limitations of Artificial Intelligence in the Emergency Setting - Performance Study of a Commercial, Computer-Aided Detection Algorithm for Pulmonary Embolism
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Giovanna Negrão de Figueiredo, Christoph G. Trumm, Fabian Bamberg, Lena Kretzschmar, Robert Stahl, Alexander Crispin, and Katharina Müller-Peltzer
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Male ,Population ,Computed tomography ,Sensitivity and Specificity ,Artificial Intelligence ,Medicine ,Humans ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,Stage (cooking) ,education ,Rank correlation ,Retrospective Studies ,education.field_of_study ,medicine.diagnostic_test ,business.industry ,Computers ,Retrospective cohort study ,Emergency department ,medicine.disease ,Computer aided detection ,Pulmonary embolism ,Radiographic Image Interpretation, Computer-Assisted ,Female ,Artificial intelligence ,business ,Pulmonary Embolism ,Algorithm ,Algorithms - Abstract
Since artificial intelligence is transitioning from an experimental stage to clinical implementation, the aim of our study was to evaluate the performance of a commercial, computer-aided detection algorithm of computed tomography pulmonary angiograms regarding the presence of pulmonary embolism in the emergency room. This retrospective study includes all pulmonary computed tomography angiogram studies performed in a large emergency department over a period of 36 months that were analyzed by two radiologists experienced in emergency radiology to set a reference standard. Original reports and computer-aided detection results were compared regarding the detection of lobar, segmental, and subsegmental pulmonary embolism. All computer-aided detection findings were analyzed concerning the underlying pathology. False-positive findings were correlated to the contrast-to-noise ratio. Expert reading revealed pulmonary embolism in 182 of 1229 patients (49 % men, 10-97 years) with a total of 504 emboli. The computer-aided detection algorithm reported 3331 findings, including 258 (8 %) true-positive findings and 3073 (92 %) false-positive findings. Computer-aided detection analysis showed a sensitivity of 47 % (95 %CI: 33-61 %) on the lobar level and 50 % (95 %CI 43-56 %) on the subsegmental level. On average, there were 2.25 false-positive findings per study (median 2, range 0-25). There was no significant correlation between the number of false-positive findings and the contrast-to-noise ratio (Spearman's Rank Correlation Coefficient = 0.09). Soft tissue (61.0 %) and pulmonary veins (24.1 %) were the most common underlying reasons for false-positive findings. Applied to a population at a large emergency room, the tested commercial computer-aided detection algorithm faced relevant performance challenges that need to be addressed in future development projects. · Computed tomography pulmonary angiograms are frequently acquired in emergency radiology.. · Computer-aided detection algorithms (CADs) can support image analysis.. · CADs face challenges regarding false-positive and false-negative findings.. · Radiologists using CADs need to be aware of these limitations.. · Further software improvements are necessary ahead of implementation in the daily routine..· Müller-Peltzer K, Kretzschmar L, Negrão de Figueiredo G et al. Present Limitations of Artificial Intelligence in the Emergency Setting - Performance Study of a Commercial, Computer-Aided Detection Algorithm for Pulmonary Embolism. Fortschr Röntgenstr 2021; 193: 1436 - 1444.ZIEL: Da zunehmend Anwendungen künstlicher Intelligenz im klinischen Alltag implementiert werden, war das Ziel unserer Studie, die Leistung eines kommerziellen, computerassistierten Detektionsalgorithmus für Lungenarterienembolien in Computertomografie-Pulmonalisangiografien im Rahmen einer Notfallbefundung zu analysieren. In diese retrospektive Studie wurden alle Computertomografie-Pulmonalisangiografien eingeschlossen, die über einen Zeitraum von 36 Monaten in einer großen deutschen Notaufnahme gefahren wurden. Alle eingeschlossenen Untersuchungen wurden von 2 in Notfallradiologie erfahrenen Radiologen bewertet, um einen Referenzstandard festzulegen. Die Originalbefunde wurden mit den Ergebnissen des computerassistierten Detektionsalgorithmus in Bezug auf die Erkennung lobärer, segmentaler und subsegmentaler Lungenarterienembolien verglichen. Für alle Ergebnisse des computerbasierten Detektionsalgorithmus wurde die zugrunde liegende Pathologie definiert. Falsch positive Ergebnisse des Detektionsalgorithmus wurden mit dem Kontrast-Rausch-Verhältnis verglichen. Im Rahmen der Referenzbefundung wurden 504 Emboli in 182 von insgesamt 1229 Patienten (49 % männlich, 10–97 Jahre) detektiert. Der computerassistierte Detektionsalgorithmus zeigte insgesamt 3331 Ergebnisse an, hiervon waren 258 (8 %) richtig positiv und 3073 (92 %) falsch positiv. Die Sensitivität des Detektionsalgorithmus betrug 47 % (95 %-Konfidenzintervall 33–61 %) für lobäre und 50 % (95 %-Konfidenzintervall 43–56 %) für subsegmentale Lungenarterienembolien. Im Durchschnitt wurden 2,25 Ergebnisse pro Untersuchung (Median 2, 0–25) angezeigt. Es gab keine signifikante Korrelation zwischen der Anzahl der falsch positiven Ergebnisse und dem Kontrast-Rausch-Verhältnis (Spearman’s Rangkorrelationskoeffizient = 0,09). Weichteilgewebe (61,0 %) und Pulmonalvenen (24,1 %) waren die häufigsten Ursachen für falsch positive Ergebnisse. Die Anwendung des getesteten computerassistierten Detektionsalgorithmus auf ein Patientenkollektiv einer großen Notaufnahme deckt die Schwachstellen des Algorithmus auf, die im Rahmen zukünftiger Projektentwicklungen optimiert werden sollten. · Die computertomografische Pulmonalisangiografie ist eine häufige Anforderung in der Notfallversorgung.. · Computerassistierte Detektionsalgorithmen können bei der Bildanalyse helfen.. · Die Detektionsalgorithmen weisen noch Schwächen bei falsch positiven und falsch negativen Befunden auf.. · Radiolog*innen müssen sich der Limitationen der Detektionsalgorithmen bewusst sein..· Müller-Peltzer K, Kretzschmar L, Negrão de Figueiredo G et al. Present Limitations of Artificial Intelligence in the Emergency Setting – Performance Study of a Commercial, Computer-Aided Detection Algorithm for Pulmonary Embolism. Fortschr Röntgenstr 2021; 193: 1436 – 1444.
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- 2021
7. [Incidental Small Renal Tumor: More Biopsy, Less Surgery?]
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Martin Spoendlin and and Gernot Bonkat
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medicine.medical_specialty ,medicine.diagnostic_test ,business.industry ,Biopsy ,General Medicine ,Renal tumor ,Kidney ,Kidney Neoplasms ,Surgery ,medicine ,Humans ,business ,Carcinoma, Renal Cell - Published
- 2021
8. Current Minimally Invasive Surgical Concepts for Sacral Insufficiency Fractures
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Holger Siekmann, Ulrich J. Spiegl, Georg Osterhoff, Klaus J. Schnake, Max J. Scheyerer, and Bernhard Ullrich
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030222 orthopedics ,medicine.medical_specialty ,Percutaneous ,medicine.diagnostic_test ,business.industry ,030208 emergency & critical care medicine ,Computed tomography ,Magnetic resonance imaging ,Sacral fracture ,Screw fixation ,Surgery ,03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,medicine ,Insufficiency fracture ,Orthopedics and Sports Medicine ,Presentation (obstetrics) ,business ,Healthcare system - Abstract
An increasing incidence of sacral insufficiency fractures in geriatric patients has been documented, representing a major challenge to our healthcare system. Determining the accurate diagnosis requires the use of sectional imaging, including computed tomography and magnetic resonance imaging. Initially, non-surgical treatment is indicated for the majority of patients. If non-surgical treatment fails, several minimally invasive therapeutic strategies can be used, which have shown promising results in small case series. These approaches are sacroplasty, percutaneous iliosacral screw fixation (S1 with or without S2), trans-sacral screw fixation or implantation of a trans-sacral bar, transiliac internal fixator stabilisation, and spinopelvic stabilisation. These surgical strategies and their indications are reported in detail. Generally, treatment-related decision making depends on the clinical presentation, fracture morphology, and attending surgeon's experience.Insuffizienzfrakturen des hinteren Beckenrings nehmen an Häufigkeit zu und stellen eine relevante Herausforderung für unser Gesundheitssystem dar. Zur Sicherung der Diagnose sollte ergänzend zu den konventionellen Röntgenaufnahmen eine Computertomografie und ggf. eine Magnetresonanztomografie erfolgen. Bei Versagen konservativer Therapieregime zeigen kleinere Serien minimalinvasiver operativer Therapieansätze vielversprechende Ergebnisse. Ziel dieser Übersichtsarbeit ist es, die aktuell eingesetzten Techniken der minimalinvasiven operativen Versorgung von Insuffizienzfrakturen des Sakrums aufzuführen und die jeweiligen Vor- und Nachteile darzulegen. Dies sind aktuell die Sakroplastie, die perkutane iliosakrale Verschraubung S I oder S I/S II, die transsakrale Verschraubung u. a. mithilfe des transsakralen „bar“ und von posterior horizontalen sowie lumbopelvinen Stabilisierungen. Im Allgemeinen hängt die Entscheidungsfindung zur Therapie vom klinischen Erscheinungsbild, der Frakturmorphologie und den Erfahrungen der behandelnden Chirurgen ab.
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- 2021
9. MRI Signs of Parkinson's Disease and Atypical Parkinsonism
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Lars-Patrick Andreas Schmill and Schekeb Aludin
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medicine.medical_specialty ,Parkinson's disease ,medicine.diagnostic_test ,business.industry ,Magnetic resonance imaging ,Parkinson Disease ,Disease ,Multiple System Atrophy ,medicine.disease ,Magnetic Resonance Imaging ,Review article ,Progressive supranuclear palsy ,Atrophy ,Parkinsonian Disorders ,medicine ,Image acquisition ,Humans ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,Atypical Parkinsonism ,Radiology ,Supranuclear Palsy, Progressive ,business - Abstract
Diagnosis of Parkinson's disease and atypical parkinsonism is based on clinical evaluation of the patient's symptoms and on magnetic resonance imaging (MRI) of the brain, which can be supplemented by nuclear medicine techniques. MRI plays a leading role in the differentiation between Parkinson's disease and atypical parkinsonism. While atypical parkinsonism is characterized by relatively specific MRI signs, imaging of Parkinson's disease previously lacked such signs. However, high-field MRI and new optimized MRI sequences now make it possible to define specific MRI signs of Parkinson's disease and have significant potential regarding differentiated imaging, early diagnosis, and imaging of disease progression. PubMed was selectively searched for literature regarding the definition and discussion of specific MRI signs of Parkinson's disease, as well as the most common types of atypical parkinsonism with a leading motor component. No time frame was set, but the search was particularly focused on current literature. This review article discusses the different MRI signs of Parkinson's disease, multiple system atrophy, and progressive supranuclear palsy. The pathogenesis of the MRI signs is described, and imaging examples are given. The technical aspects of image acquisition are briefly defined, and the different signs are discussed and compared with regard to their diagnostic significance according to current literature. The MRI signs of Parkinson's disease, which can be defined with high-field MRI and new optimized MRI sequences, enable differentiated structural image interpretation and consecutive diagnostic workup. Despite the fact that the signs are in need of further validation by bigger studies, they have the potential to achieve significant diagnostic relevance regarding the imaging of Parkinson's disease and atypical parkinsonism. · High-field MRI and specialized sequences make it possible to define specific MRI signs for neurodegenerative disorders. · Cerebral alterations can be detected in prodromal stages of Parkinson's disease. · The combination of specific MRI signs makes it possible to differentiate between Parkinson's disease and atypical parkinsonism.· Aludin S, Schmill LA. MRI Signs of Parkinson's Disease and Atypical Parkinsonism. Fortschr Röntgenstr 2021; 193: 1403 - 1410. Die Diagnostik des idiopathischen Parkinson-Syndroms und der atypischen Parkinson-Syndrome basiert auf der klinischen Einschätzung der Patientensymptomatik und der gezielten Bildgebung mittels Magnetresonanztomografie, welche noch durch nuklearmedizinische Verfahren ergänzt werden kann. Die Bildgebung dient hierbei der Aufgabe der Differenzierung der verschiedenen Erkrankungen. Während atypische Parkinson-Syndrome recht spezifische MR-Zeichen aufweisen, ist das idiopathische Parkinson-Syndrom bildmorphologisch bisher eher als unspezifisch zu werten. Hohe Feldstärken und optimierte MR-Sequenzen ermöglichen jedoch neuerdings die Definition von spezifischen MR-Zeichen, welche Potenzial in der differenzierteren Bildgebung, der Frühdiagnostik und der Verlaufsdiagnostik des idiopathischen Parkinson-Syndroms hegen. Es erfolgte eine gezielte PubMed-Recherche mit Fokus auf Arbeiten zur Definition und Erörterung spezifischer MR-Zeichen des idiopathischen Parkinson-Syndroms sowie der häufigsten atypischen Parkinson-Syndrome mit führender motorischer Komponente. Es erfolgte keine Zeitraumbegrenzung bei besonderem Augenmerk auf aktuelle Literatur. Der vorliegende Übersichtsartikel erörtert die verschiedenen neuen MR-Zeichen des idiopathischen Parkinson-Syndroms sowie die bekannten Zeichen der Multisystematrophie und der progressiven supranukleären Blickparese. Die den Zeichen zugrunde liegende Pathologie wird jeweils definiert sowie bildmorphologische Beispiele gegeben. Es werden die technischen Aspekte der Untersuchungen kurz erörtert und die Zeichen anhand aktueller Literatur hinsichtlich der diagnostischen Wertigkeit zueinander verglichen. Die bei hohen Feldstärken und optimierten Sequenzen definierbaren MR-Zeichen des idiopathischen Parkinson-Syndroms ermöglichen eine differenziertere strukturelle Befundung und konsekutive Diagnostik. Die Zeichen müssen in größeren Studien weiter validiert werden, können jedoch künftig eine entscheidende diagnostische Relevanz in der Bildgebung der Erkrankungen aus dem Parkinson-Formenkreis bieten. · Hohe Feldstärken und spezielle Sequenzen ermöglichen die Definition spezifischer MRT-Zeichen neurodegenerativer Erkrankungen.. · Zerebrale Veränderungen lassen sich bereits in Prodromalphasen des idiopathischen Parkinson-Syndroms detektieren.. · Kombinationen spezifischer MRT-Zeichen ermöglichen eine Differenzierung eines idiopathischen Parkinson-Syndroms von atypischen Parkinson-Syndromen.. · Schlüsselwörter: idiopathisches Parkinson-Syndrom, atypische Parkinson-Syndrome, Magnetresonanztomografie.· Aludin S, Schmill LA. MRI Signs of Parkinson’s Disease and Atypical Parkinsonism. Fortschr Röntgenstr 2021; 193: 1403 – 1410.
- Published
- 2021
10. MRI-findings in idiopathic intracranial hypertension (Pseudotumor cerebri)
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Julia Juhasz, Johannes Hensler, and Olav Jansen
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medicine.medical_specialty ,Pseudotumor cerebri ,Vision Disorders ,030218 nuclear medicine & medical imaging ,Diagnosis, Differential ,03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,medicine ,Humans ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,Medical history ,Intracranial pressure ,Pseudotumor Cerebri ,medicine.diagnostic_test ,business.industry ,Lumbar puncture ,Headache ,Magnetic resonance imaging ,medicine.disease ,Magnetic Resonance Imaging ,Etiology ,Female ,Cerebrospinal fluid pressure ,Radiology ,Differential diagnosis ,business ,030217 neurology & neurosurgery - Abstract
Pseudotumor cerebri, also known as idiopathic intracranial hypertension, is a disorder of increased intracranial pressure of unknown etiology. Main symptom is headache which has a characteristic similar to other headache diseases, therefore the idiopathic intracranial hypertension often remains undetected. The incidence is 1/100 000 with the number of unreported cases being much higher. This article highlights the essential role of MRI in the differential diagnosis. A literature search was carried out on idiopathic intracranial hypertension and Pseudotumor cerebri in English and German. Original and Review articles as well as case reports were taken into account. Since the main focus of the article is MRI diagnostics, some images were selected to illustrate the characteristic MRI morphological features. The diagnosis of idiopathic intracranial hypertension is based on an exclusion procedure. Most common syndromes are headache, transient visual obscurations, pulsatile tinnitus and nausea. In the presence of an underlying cause for the increased intracranial pressure one speaks of a secondary intracranial hypertension. The diagnostics include a detailed medical history, neurological and ophthalmic examination, lumbar puncture, and neuroradiological imaging procedures. MRI, in particular, has become increasingly important in recent years, since signs for changes in cerebrospinal fluid pressure are now detectable and well-defined. The therapeutic approaches are symptom-oriented and aim to lower the pressure. With a precise diagnosis and timely start of therapy, idiopathic intracranial hypertension has a good prognosis, especially with regard to the preservation of eyesight. · The idiopathic intracranial hypertension is an important differential diagnosis for unspecific headache and impaired vision. · Overweight women in childbearing age are particularly affected. · The most important component in diagnostics is MRI.· Juhász J, Hensler J, Jansen O. MRT-Befunde bei der idiopathischen intrakraniellen Hypertension (Pseudotumor cerebri). Fortschr Röntgenstr 2021; 193: 1269 - 1276. Der Pseudotumor cerebri, auch idiopathische intrakranielle Hypertension genannt, ist eine Erkrankung mit erhöhtem Liquordruck unklarer Genese. Leitsymptom sind Kopfschmerzen, dessen Charakteristiken anderen Kopfschmerzerkrankungen ähneln, weshalb die idiopathische intrakranielle Hypertension oft unerkannt bleibt. Die Inzidenz wird mit 1/100 000 angegeben, wobei die Dunkelziffer wesentlich höher liegt. Dieser Artikel weist auf die essenzielle Rolle der MRT-Bildgebung in der Differenzialdiagnostik hin. Es wurde eine Literaturrecherche zu dem Syndrom IIH und Pseudotumor cerebri in englischer und deutscher Sprache durchgeführt. Berücksichtigt wurden sowohl Original- und Übersichtsarbeiten als auch Fallbeispiele. Da der Schwerpunkt des Artikels die MRT-Diagnostik ist, wurde eine Bilderauswahl getroffen, um die charakteristischen MR-morphologischen Merkmale zu veranschaulichen. Die Diagnose der idiopathischen intrakraniellen Hypertension beruht auf einem Ausschlussverfahren. Die typischen klinischen Symptome sind Kopfschmerzen, Sehstörung, pulsatiler Tinnitus und Übelkeit. Findet man eine zugrunde liegende Ursache für den erhöhten intrakraniellen Druck, spricht man von einer sekundären intrakraniellen Hypertension. Die Diagnostik beinhaltet eine ausführliche Anamnese, neurologische und ophthalmologische Untersuchungen, Lumbalpunktion und neuroradiologische bildgebende Verfahren. Insbesondere die MRT hat in den letzten Jahren an Bedeutung gewonnen, da mittlerweile gut erkennbare Zeichen einer Liquordruckänderung definiert sind. Die Therapieansätze sind symptomorientiert und haben das Ziel der Drucksenkung. Bei genauer Diagnostik und rechtzeitigem Therapiebeginn hat die idiopathische intrakranielle Hypertension eine gute Prognose, besonders was die Erhaltung der Sehfähigkeit betrifft. · Die idiopathische intrakranielle Hypertension ist eine wichtige Differenzialdiagnose bei unspezifischen Kopfschmerzen und Sehstörungen.. · Betroffen sind v. a. übergewichtige Frauen im gebärfähigen Alter.. · Wichtigster Baustein in der Diagnostik ist die MRT..· Juhász J, Hensler J, Jansen O. MRI-findings in idiopathic intracranial hypertension (Pseudotumor cerebri). Fortschr Röntgenstr 2021; 193: 1269 – 1276.
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- 2021
11. Periphere Nervenrekonstruktion – Diagnostik als Grundlage der Entscheidungsfindung – Bericht des Consensus-Workshops im Rahmen der 35. Jahrestagung der Deutschsprachigen Gemeinschaft für Mikrochirurgie der peripheren Nerven und Gefäße (DAM)
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Martin Bendszus, Maria-Erini Liodaki, Oskar C. Aszmann, Christine Radtke, Andreas Schiller, Nicole Lindenblatt, Christian Freystätter, Pietro Giovanoli, University of Zurich, and Radtke, Christine
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medicine.medical_specialty ,610 Medicine & health ,030218 nuclear medicine & medical imaging ,Neurotmesis ,03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,2732 Orthopedics and Sports Medicine ,medicine ,Axonotmesis ,Orthopedics and Sports Medicine ,Medical history ,Stage (cooking) ,10266 Clinic for Reconstructive Surgery ,medicine.diagnostic_test ,business.industry ,Magnetic resonance neurography ,Neurapraxia ,Magnetic resonance imaging ,medicine.disease ,2746 Surgery ,medicine.anatomical_structure ,Surgery ,Radiology ,business ,030217 neurology & neurosurgery ,Reinnervation - Abstract
ZusammenfassungIm Frühstadium von Nervenläsionen stellt die klinische Differenzierung zwischen Neurapraxie, Axonotmesis und Neurotmesis oftmals eine große Herausforderung dar. Vor allem im Frühstadium von Nervenläsionen ist eine korrekte Klassifizierung des Schädigungstyps jedoch von essenzieller Bedeutung, da hiermit das therapeutische Konzept, insbesondere das operative Vorgehen und damit die Prognose, maßgebend bestimmt werden. Neben einer ausführlichen klinischen Statuierung und Anamneseerhebung bedarf es zur Präzisierung der Diagnose den Einsatz ergänzender elektrophysiologischer (funktioneller) und/oder bildgebender Untersuchungen. Eine elektrophysiologische Diagnostik kann hierbei Auskunft über Lokalisation, Schweregrad, Verlauf, Schädigungstyp und einer beginnenden oder stattgehabten Reinnervation geben. Präoperativ sollten hinsichtlich der funktionellen Diagnostik eine Neurografie, Nadel-Elektromyografie (EMG) und ggf. evozierte Potentiale (EP) und bildgebend eine Nervensonografie oder Magnetresonanztomografie (MRT) durchgeführt werden. Ergänzend kann eine EMG auch intraoperativ erfolgen.
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- 2021
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12. Akutes traumatisches Central-Cord-Syndrom: Ätiologie, Pathophysiologie, klinische Manifestation und Behandlung
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Luca Regli, Stefanos Voglis, Martin N. Stienen, Kai Sprengel, David Bellut, Lazar Tosic, and University of Zurich
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Hyperextension injury ,medicine.medical_specialty ,medicine.diagnostic_test ,Spinal stenosis ,business.industry ,Sensory loss ,Physical examination ,610 Medicine & health ,General Medicine ,medicine.disease ,Spinal cord ,Central cord syndrome ,Surgery ,10021 Department of Trauma Surgery ,10180 Clinic for Neurosurgery ,medicine.anatomical_structure ,medicine ,Medical history ,medicine.symptom ,business ,Spinal cord injury - Abstract
Zusammenfassung. Das akute traumatische Central-Cord-Syndrom (ATCCS) stellt eine Rückenmarkverletzung mit unverhältnismässig stärkerer motorischer Beeinträchtigung der oberen als der unteren Extremitäten, Blasenfunktionsstörung und unterschiedlich starkem sensorischem Verlust unterhalb des Niveaus der Läsion dar. Der Mechanismus des ATCCS ist am häufigsten eine traumatische Hyperextensionsverletzung der Halswirbelsäule auf dem Boden einer zugrunde liegenden Spondylose und Spinalkanalstenose. Das mittlere Alter beträgt 53 Jahre, und am häufigsten sind die Segmente C4–Th1 betroffen. Neben Anamnese und klinischer Untersuchung wird die definitive Diagnose mittels Magnetresonanztomografie gestellt. Hierbei zeigt sich typischerweise eine T2-hyperintense Läsion im betroffenen Rückenmarkssegment. Eine chirurgische Dekompression (und Fusion) des betroffenen Segments ist sinnvoll, um erneuten Traumata des Rückenmarks und einer Progredienz der klinischen Symptome vorzubeugen. Patientinnen und Patienten, die an einem ATCCS erkranken und entsprechend behandelt wurden, haben in der Regel eine gute Prognose.
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- 2021
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13. Osteochondrale Läsionen des Talus: Individualisiertes Vorgehen mithilfe etablierter und innovativer Rekonstruktionsverfahren
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Frank Hildebrand, Christian Weber, Philipp Kobbe, Philipp Lichte, Jari Dahmen, Dari Ush Arbab, Gino M. M. J. Kerkhoffs, Orthopedic Surgery and Sports Medicine, AMS - Ageing & Vitality, AMS - Sports, Graduate School, and AMS - Amsterdam Movement Sciences
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medicine.medical_specialty ,medicine.medical_treatment ,Ankle injury ,Bone grafting ,Iliac crest ,Conservative therapy ,03 medical and health sciences ,Arthroscopy ,0302 clinical medicine ,medicine ,Internal fixation ,Orthopedics and Sports Medicine ,Autologous chondrocyte implantation ,030222 orthopedics ,Cartilage defect ,medicine.diagnostic_test ,business.industry ,030208 emergency & critical care medicine ,Articular surface ,Surgery ,Ankle stabilization ,Reconstructive procedures ,medicine.anatomical_structure ,Emergency Medicine ,Bone marrow ,business - Abstract
Osteochondral lesions (OCL) of the talus are defined as chondral damage with subchondral involvement. The traumatic etiology is important; in particular, sprains and fractures can lead to lesions of the articular surface and the subchondral plate. As a result, unstable lesions and subchondral cysts can trigger substantial persistent pain and functional impairments. A primary conservative treatment can be considered and is especially recommended in children and adolescents; however, return to previous sports activity and level is often not achieved. The principles of reconstructive surgical management include internal fixation of osteochondral fragments, bone marrow stimulation, autologous membrane-augmented chondrogenesis ± bone grafting, osteochondral transfer, retrograde techniques ± bone grafting, (matrix-associated) autologous chondrocyte implantation and autologous osteoperiosteal graft from the iliac crest. Additional surgical procedures for ankle stabilization and deformity correction should be considered if necessary.
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- 2021
14. A Novel Language Paradigm for Intraoperative Language Mapping: Feasibility and Evaluation
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Ralf Lürding, Mark W. Greenlee, Nils Ole Schmidt, Christian Doenitz, Katharina Rosengarth, Christian Ott, Elisabeth Bumes, Frank Dodoo-Schittko, Teele Tamm, Katharina Hense, Delin Pai, and Karl-Michael Schebesch
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intraoperative language mapping ,medicine.medical_specialty ,neuropsychological outcome ,Brain tumor ,610 Medizin ,lcsh:Medicine ,direct cortical stimulation ,Language mapping ,Article ,Task (project management) ,03 medical and health sciences ,awake surgery ,0302 clinical medicine ,Physical medicine and rehabilitation ,medicine ,ddc:610 ,medicine.diagnostic_test ,business.industry ,lcsh:R ,Neuropsychology ,Healthy subjects ,General Medicine ,medicine.disease ,Awake craniotomy ,030220 oncology & carcinogenesis ,business ,Functional magnetic resonance imaging ,030217 neurology & neurosurgery ,Language network - Abstract
(1) Background—Mapping language using direct cortical stimulation (DCS) during an awake craniotomy is difficult without using more than one language paradigm that particularly follows the demand of DCS by not exceeding the assessment time of 4 s to prevent intraoperative complications. We designed an intraoperative language paradigm by combining classical picture naming and verb generation, which safely engaged highly relevant language functions. (2) Methods—An evaluation study investigated whether a single trial of the language task could be performed in less than 4 s in 30 healthy subjects and whether the suggested language paradigm sufficiently pictured the cortical language network using functional magnetic resonance imaging (fMRI) in 12 healthy subjects. In a feasibility study, 24 brain tumor patients conducted the language task during an awake craniotomy. The patients’ neuropsychological outcomes were monitored before and after surgery. (3) Results—The fMRI results in healthy subjects showed activations in a language-associated network around the (left) sylvian fissure. Single language trials could be performed within 4 s. Intraoperatively, all tumor patients showed DCS-induced language errors while conducting the novel language task. Postoperatively, mild neuropsychological impairments appeared compared to the presurgical assessment. (4) Conclusions—These data support the use of a novel language paradigm that safely monitors highly relevant language functions intraoperatively, which can consequently minimize negative postoperative neuropsychological outcomes.
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- 2021
15. Digitale Lehre mit, durch und nach COVID-19
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Jörg Barkhausen, Andreas Brendlin, Saif Afat, Ahmed E. Othman, Sebastian Reinartz, and Isabel Molwitz
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2019-20 coronavirus outbreak ,medicine.medical_specialty ,medicine.diagnostic_test ,Coronavirus disease 2019 (COVID-19) ,business.industry ,Severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) ,MEDLINE ,COVID-19 ,Interventional radiology ,Education, Distance ,Radiology Nuclear Medicine and imaging ,medicine ,Humans ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,Medical physics ,business ,radClub ,Cardiac imaging ,Neuroradiology - Published
- 2021
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16. Endoskopie auf der operativen Intensivstation
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Alexander Mück and Georg Braun
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Gynecology ,medicine.medical_specialty ,Anesthesiology and Pain Medicine ,medicine.diagnostic_test ,business.industry ,Anastomotic leakage ,medicine ,Endoscopic decompression ,Surgical intensive care unit ,General Medicine ,business ,Endoscopy - Abstract
Am haufigsten werden Endoskopien auf Intensivstationen im Rahmen gastrointestinaler Blutungen durchgefuhrt. Es gibt aber auch andere Indikationen fur eine Endoskopie auf der „intensive care unit“ (ICU). Der vorliegende Beitrag zeigt diese, die Hintergrunde sowie das peri- und postinterventionelle Management auf. Die endoskopische Anlage einer jejunalen Ernahrungssonde ist ein gut etabliertes Verfahren. Allerdings ist die Medikamentengabe uber jejunale Ernahrungssonden erschwert. Bei Insuffizienzen von Anastomosen in Osophagus und Rektum ist die endoskopische Vakuumtherapie die Therapie der Wahl. Storungen der gastrointestinalen Motilitat sind ein haufiges Phanomen bei kritisch kranken Patienten und mit einer erhohten Mortalitat assoziiert. Bei einem Zokumdurchmesser > 9–12 mm kann eine endoskopische Dekompression durchgefuhrt werden, die allerdings mit einem erhohten Perforationsrisiko assoziiert ist und erst nach Versagen einer konservativen Therapie erfolgen sollte.
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- 2021
17. Selbstuntersuchung von Hoden und Brust – eine retrospektive Kohortenstudie an Medizinstudierenden
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Jürgen E. Gschwend, Stefan Schiele, Andreas Dinkel, Kathleen Herkommer, Nora Stirenberg, Lorenz Dichtl, Helga Schulwitz, and Matthias Jahnen
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Male ,medicine.medical_specialty ,Health awareness ,Health Knowledge, Attitudes, Practice ,Self-examination ,Students, Medical ,Adolescent ,Geriatric care ,Urology ,030232 urology & nephrology ,Early detection ,Originalien ,03 medical and health sciences ,Young Adult ,0302 clinical medicine ,Breast cancer ,Testicular Neoplasms ,Testicular cancer ,Surveys and Questionnaires ,medicine ,Brustkrebs ,Humans ,Hodenkrebs ,ddc:610 ,Breast self-examination ,Retrospective Studies ,Gynecology ,medicine.diagnostic_test ,business.industry ,Breast Self-Examination ,Retrospective cohort study ,ddc ,030220 oncology & carcinogenesis ,Female ,Früherkennung ,Sprechstunde ,Erratum ,business ,Selbstuntersuchung - Abstract
Regular self-examination can facilitate early detection of testicular cancer and malignancies of the breast and may ensure a curative treatment. In this analysis we explored the tendencies of medical students to perform self-examination and associated factors.As part of their urology rotation, medical students of the Technical University of Munich were surveyed via questionnaires regarding their health and sexual behavior. In all, 98.8% of the students participated and data from 473 of 477 students were included in this analysis. Data were analyzed using univariate and multivariate regression analysis.In all, 64.2% (n = 177) of the male students and 72.3% (n = 296) of the female students performed regular self-examination of the testis and breast, respectively. Students who did not communicate with their partners or friends about their sex lives were less likely to preform regular self-examination (p 0.05). Male students without sexual intercourse in the 4 weeks prior to the survey and female students who did not masturbate in the 4 weeks prior to the survey were also less likely to preform regular self-examination (p 0.05).The rate of regular self-examination is high in medical students compared to previous studies on young adults and non-medical students. This shows that knowledge about the significance of testicular cancer and breast cancer are fundamental for promoting self-examination in teenagers and young adults. A distressed sex life might hinder young adults in preforming regular self-examination. Therefore, improved education about the significance of testicular cancer and routine urological consultations for male teenagers and young men are ways to promote testicular self-examination within this age group.HINTERGRUND: Durch eine regelmäßige Selbstuntersuchung kann ein Malignom der Hoden oder Brust gegebenenfalls frühzeitig erkannt und kurativ behandelt werden. Ziel dieser Arbeit war es, das Selbstuntersuchungsverhalten von Medizinstudierenden zu untersuchen und Faktoren, die eine regelmäßige Selbstuntersuchung beeinflussen, zu identifizieren.Medizinstudierende wurden mittels Fragebogen bezüglich ihres Gesundheits- und Sexualverhaltens befragt. 98,8 % der Studierenden nahmen teil (n = 473). Die erhobenen Daten wurden mittels univariater und multivariater logistischer Regression analysiert.Es gaben 64,2 % der männlichen Studierenden (n = 177) an, regelmäßig ihre Hoden zu untersuchen und 72,2 % der weiblichen Studierenden (n = 296) gaben an, regelmäßig ihre Brust abzutasten. Studierende, die nicht mit ihrer/ihrem PartnerIn bzw. mit ihren FreundInnen über ihre Sexualität sprechen, führten seltener eine Selbstuntersuchung durch (p 0,05). Männliche Studierende, die in den letzten 4 Wochen vor Befragung keinen Geschlechtsverkehr hatten und weibliche Studierende, die im gleichen Zeitraum nicht masturbierten, führten seltener eine Selbstuntersuchung durch (p 0,05).Der Anteil an Medizinstudierenden, der eine regelmäßige Selbstuntersuchung durchführt, ist im Vergleich zu weniger medizinisch gebildeten jungen Erwachsenen hoch. Wissen über die Relevanz von Hoden- bzw. Brustkrebs scheint grundlegend für eine regelmäßige Selbstuntersuchung zu sein. Ein belastetes Sexualleben schränkt solch ein Gesundheitsverhalten möglicherweise ein. Eine Verbesserung der Aufklärung über Hodenkrebs und die urologische Anbindung von Jungen/junger Männer bieten daher die Möglichkeit, die Bereitschaft zur Selbstuntersuchung innerhalb dieser Altersgruppe zu steigern.
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- 2021
18. Improved in vivo PET imaging of the adenosine A2A receptor in the brain using [18F]FLUDA, a deuterated radiotracer with high metabolic stability
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Winnie Deuther-Conrad, Rareş-Petru Moldovan, Peter Brust, Friedrich-Alexander Ludwig, Sladjana Dukic-Stefanovic, Thu Hang Lai, Barbara Wenzel, Magali Toussaint, Bernhard Sattler, Susann Schröder, Osama Sabri, Björn H. Falkenburger, Daniel Gündel, and Rodrigo Teodoro
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positron emission tomography ,medicine.diagnostic_test ,Chemistry ,neurodegeneration ,Adenosine A2A receptor ,General Medicine ,Striatum ,Pharmacology ,Adenosine receptor ,In vitro ,adenosine receptors ,A2A receptor ,In vivo ,Positron emission tomography ,Toxicity ,medicine ,fluorine-18 ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,FESCH ,Receptor - Abstract
Purpose The adenosine A2A receptor has emerged as a therapeutic target for multiple diseases, and thus the non-invasive imaging of the expression or occupancy of the A2A receptor has potential to contribute to diagnosis and drug development. We aimed at the development of a metabolically stable A2A receptor radiotracer and report herein the preclinical evaluation of [18F]FLUDA, a deuterated isotopologue of [18F]FESCH. Methods [18F]FLUDA was synthesized by a two-step one-pot approach and evaluated in vitro by autoradiographic studies as well as in vivo by metabolism and dynamic PET/MRI studies in mice and piglets under baseline and blocking conditions. A single-dose toxicity study was performed in rats. Results [18F]FLUDA was obtained with a radiochemical yield of 19% and molar activities of 72–180 GBq/μmol. Autoradiography proved A2A receptor–specific accumulation of [18F]FLUDA in the striatum of a mouse and pig brain. In vivo evaluation in mice revealed improved stability of [18F]FLUDA compared to that of [18F]FESCH, resulting in the absence of brain-penetrant radiometabolites. Furthermore, the radiometabolites detected in piglets are expected to have a low tendency for brain penetration. PET/MRI studies confirmed high specific binding of [18F]FLUDA towards striatal A2A receptor with a maximum specific-to-non-specific binding ratio in mice of 8.3. The toxicity study revealed no adverse effects of FLUDA up to 30 μg/kg, ~ 4000-fold the dose applied in human PET studies using [18F]FLUDA. Conclusions The new radiotracer [18F]FLUDA is suitable to detect the availability of the A2A receptor in the brain with high target specificity. It is regarded ready for human application.
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- 2021
19. Kardiale Amyloidose und Aortenklappenstenose
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Artur Lichtenberg, S. Erbel-Khurtsidze, Ka T J A Brandt-Mainz, Rainer Seibel, Raimund Erbel, and Detlef Moka
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Aortic valve ,medicine.anatomical_structure ,Cardiac amyloidosis ,medicine.diagnostic_test ,business.industry ,Aortic valve stenosis ,medicine ,Medizin ,Cardiology and Cardiovascular Medicine ,Scintigraphy ,business ,Nuclear medicine ,medicine.disease - Abstract
Die Aortenklappenstenose im hoheren Alter ist in den Blickpunkt der Kardiologie und Herzchirurgie geruckt, nachdem transvaskulare und transluminale minimal-invasive Verfahren zur Klappenimplantation entwickelt worden waren. Die Beobachtung von Amyloidablagerungen in operativ entfernten Klappen fuhrte zur Diagnostik der Amyloidose des Myokards, die bei bis zu 20 % der Patienten, die zur Klappenimplantation kommen, aufgedeckt wurde. Klinische Zeichen wie Karpaltunnelsyndrom oder Bizepssehnenruptur sind zu beachten. Eine wichtige diagnostische Rolle spielt neben EKG, Echokardiogramm und Magnetresonanztomographie die 99mTechnetium-Knochenszintigraphie. Das Zusammentreffen von Aortenklappenstenose und Amyloidose erklart die besondere hamodynamische Situation eines niedrigen Gradienten, mit niedrigem Blutfluss bei hochgradiger Klappeneinengung. Die interventionelle oder chirurgische Klappenimplantation verbessert die Prognose dieser Patienten ahnlich wie bei reiner Aortenklappenstenose, gefolgt von einer spezifischen medikamentosen Therapie in Abhangigkeit vom Amyloidosetyp.
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- 2021
20. Should overnight orthokeratology patients wear their lenses during their afternoon nap?
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Joan Pérez-Corral, Mireia García, Genis Cardona, Yolanda Aradilla, David P. Piñero, Universitat Politècnica de Catalunya. Doctorat en Enginyeria Òptica, Universitat Politècnica de Catalunya. Departament d'Òptica i Optometria, Universitat Politècnica de Catalunya. VOS - Visió, Optometria i Salut, Universidad de Alicante. Departamento de Óptica, Farmacología y Anatomía, and Grupo de Óptica y Percepción Visual (GOPV)
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medicine.medical_specialty ,Visual acuity ,Intraocular light scattering ,Corneal Pachymetry ,genetic structures ,Contact Lenses ,medicine.medical_treatment ,Scheimpflug principle ,Visual Acuity ,Ulls -- Acomodació i refracció ,Optometria ,Afternoon nap ,law.invention ,Cornea ,03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,law ,Ophthalmology ,medicine ,Myopia ,Humans ,Contact lenses ,Corneal pachymetry ,Óptica ,Agudesa visual ,medicine.diagnostic_test ,Lents de contacte ,business.industry ,Eye--Refractive errors ,Orthokeratology ,Corneal Topography ,Contact lens ,Corneal topography ,eye diseases ,Nap ,Lens (optics) ,Corneal thickness ,030221 ophthalmology & optometry ,Ciències de la visió [Àrees temàtiques de la UPC] ,sense organs ,medicine.symptom ,business ,Overnight orthokeratology ,030217 neurology & neurosurgery ,Optometry - Abstract
Purpose: The purpose of this study was to evaluate changes in visual acuity, corneal curvature, elevation, pachymetry, and objective quality of vision of experienced orthokeratology patients using their contact lenses during a simulated 30-min afternoon nap. Method: Twelve patients aged 30.8±8.3 years were recruited for the study, with a history of overnight orthokeratology of 27.4±23.0 months. Patients were instructed to close their eyes for 30 min while wearing their contact lenses or without lenses. Anterior corneal curvature, elevation, and corneal pachymetry were assessed with the Pentacam Scheimpflug System at 17 predefined corneal locations, and the HD Analyzer (Terrassa, Spain) was used to measure objective quality of vision. Measurements were conducted before eye closure (baseline), immediately after eye opening/lens removal (M1), and 30 min later (M2). Results: No statistically significant differences were found in anterior corneal curvature and elevation between baseline values and M1 or M2, with and without contact lenses. Corneal swelling at M1 was greater without contact lenses (change in central corneal thickness of 2.3%±3.1%, P=0.001) than with contact lenses (1.7%±1.3%, P
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- 2021
21. Ist eine Kontrastmitteldynamik zur initialen Diagnostik von Prostatakarzinomen mittels Magnetresonanztomographie (MRT) notwendig?
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J. P. Radtke and L. Schimmöller
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Nephrology ,Gynecology ,medicine.medical_specialty ,medicine.diagnostic_test ,business.industry ,Geriatric care ,Urology ,MEDLINE ,Medizin ,Magnetic resonance imaging ,Internal medicine ,Sexual medicine ,medicine ,business - Published
- 2021
22. Neues von der optischen Kohärenztomographie
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Cristel Ruini, Lars E. French, Fabia Daxenberger, Julia Welzel, Elke Sattler, Charlotte Gust, and Sandra Schuh
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medicine.medical_specialty ,integumentary system ,medicine.diagnostic_test ,Melasma ,business.industry ,Dermatology ,medicine.disease ,Optical coherence tomography ,Rosacea ,Psoriasis ,medicine ,Nevus flammeus ,Allergic dermatitis ,Field cancerization ,ddc:610 ,medicine.symptom ,business ,Telangiectasia - Abstract
Optical coherence tomography (OCT) has been able to establish itself in recent years not only in academic-scientific, but also in everyday dermatological practice. Its focus lies on epithelial tumors of the skin, which can be diagnosed intuitively and within a few seconds. Thus, basal cell carcinomas, actinic keratoses, and different stages of field cancerization can be diagnosed and monitored for response to therapy or possible recurrence. This often helps to avoid invasive sample extraction. Recently, the field of OCT and its latest advancement, dynamic OCT (D-OCT), has been expanded to include non-oncologic dermatological diseases. This encompasses inflammatory dermatoses and the analysis of physiological skin parameters such as hydration. Thanks to automated vascular imaging and the measurement of objective parameters such as epidermal thickness, blood flow at depth, optical attenuation coefficient, and skin roughness, more and more characteristics of the skin can be studied in a noninvasive and standardized way. New potential areas of application are eczema, contact allergic dermatitis, psoriasis, rosacea, telangiectasia, acute and chronic wounds, melasma and nevus flammeus but also melanocytic lesions.
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- 2021
23. Konfokale Line-Field-OCT
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Julia Welzel, Sandra Schuh, Elke Sattler, and Cristel Ruini
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Laser Microscopy ,genetic structures ,medicine.diagnostic_test ,business.industry ,Confocal ,Melanoma ,fungi ,Actinic keratosis ,Dermatology ,medicine.disease ,eye diseases ,Optical coherence tomography ,Cellular resolution ,medicine ,sense organs ,ddc:610 ,Skin cancer ,medicine.symptom ,Parakeratosis ,business ,Biomedical engineering - Abstract
Optical coherence tomography (OCT) and confocal laser microscopy (CLSM) are established non-invasive methods in clinical dermatological routine diagnosis. Whereas CLSM is especially useful to distinguish between nevi and melanoma, OCT is suitable for the diagnosis and differentiation of non-melanoma skin cancer. Line-field confocal optical coherence tomography (LC-OCT) is a new innovative device, which has better cellular resolution than OCT and a higher penetration depth than CLSM. Similar to CLSM, LC-OCT also allows 3D images in real time to be taken. Therefore LC-OCT is very useful for the examination of skin lesions of all kinds, since it unites the features of CLSM and OCT.
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- 2021
24. Kognition bei Down-Syndrom: Entwicklung über die Lebensspanne und neuropsychologische Diagnostik im Erwachsenenalter
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Elisabeth Wlasich, Georg Nübling, Catharina Prix, Johannes Levin, Adrian Danek, Luisa Schmidt, and Sandra V. Loosli
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030506 rehabilitation ,complications [Down Syndrome] ,Longevity ,diagnosis [Down Syndrome] ,Disease ,Neuropsychological Tests ,03 medical and health sciences ,Young Adult ,0302 clinical medicine ,Cognition ,ddc:150 ,Alzheimer Disease ,Intellectual disability ,medicine ,Dementia ,Humans ,Neuropsychological assessment ,Young adult ,medicine.diagnostic_test ,business.industry ,Neuropsychology ,medicine.disease ,Psychiatry and Mental health ,Neurology ,Neurology (clinical) ,Alzheimer's disease ,0305 other medical science ,business ,030217 neurology & neurosurgery ,Clinical psychology - Abstract
ZusammenfassungDas Down-Syndrom ist die häufigste genetische Ursache einer Intelligenzminderung. Da Menschen mit einem Down-Syndrom ein erhöhtes Risiko aufweisen, an einer Alzheimer-Demenz zu erkranken, ist eine umfassende Untersuchung der kognitiven Funktionen indiziert, sowohl im jungen Erwachsenenalter (zur Erhebung des kognitiven Ausgangsniveaus) als auch im Verlauf zur Demenzdiagnostik. Das weite Spektrum an kognitiver Leistungsfähigkeit bei Menschen mit einem Down-Syndrom stellt eine diagnostische Herausforderung dar. Wir möchten daher einen Überblick geben (1) über die kognitive Entwicklung über die Lebensspanne, (2) über verschiedene mögliche Ursachen kognitiver Veränderungen bei erwachsenen Menschen mit einem Down-Syndrom und (3) über neuropsychologische Diagnostik und entsprechende Verfahren für den Erwachsenenbereich. Schließlich geben wir, auf der Grundlage unserer Erfahrungen, (4) allgemeine Empfehlungen zur Untersuchung und Befundinterpretation bei Menschen mit Intelligenzminderung.
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- 2021
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25. Update: Selective adrenal venous sampling (AVS) - Indication, technique, and significance
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Lars Schimmöller, Gerald Antoch, Günter Fürst, Johannes Stegbauer, Matthias Haase, Christina Loberg, Lars Christian Rump, Andrea Steuwe, and Till Dringenberg
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medicine.medical_specialty ,medicine.diagnostic_test ,Adenoma ,business.industry ,Adrenal gland ,Adrenalectomy ,medicine.medical_treatment ,Secondary hypertension ,Context (language use) ,medicine.disease ,Review article ,Veins ,medicine.anatomical_structure ,Angiography ,Adrenal Glands ,Hyperaldosteronism ,medicine ,Etiology ,Humans ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,Radiology ,business ,Aldosterone ,Retrospective Studies - Abstract
Primary aldosteronism (PA) is the most common detectable cause of secondary hypertension. The majority of patients have either an adrenal aldosterone-producing adenoma (APA) or bilateral adrenal hyperplasia (BAH) demanding different therapeutic approaches. Screening tests and imaging cannot reliably distinguish between a unilateral or bilateral PA. This review article gives an overview concerning etiology, diagnostics, and therapeutic options of PA, and reviews the indication, the technique, and relevance of selective adrenal venous sampling (AVS) in the context of the current literature and the authors' experience. AVS can verify or exclude a unilaterally dominated secretion with a high success rate. Patients with PA and a unilateral APA can be treated curatively by adrenalectomy. AVS is an established diagnostic examination for differentiation of unilateral from bilateral adrenal disease in patients with PA.· Selective adrenal venous sampling (AVS) is a safe, reliable, and minimally invasive method to detect a unilateral or bilateral adrenal adrenal gland disease.. · Verification of lateralization by AVS has direct therapeutic relevance for patients with primary aldosteronism (PA).. · AVS can be performed with low radiation exposure, without contrast medium, and with a high success rate when performed by an experienced interventional radiologist..· Loberg C, Antoch G, Stegbauer J et al. Update: Selective adrenal venous sampling (AVS) - Indication, technique, and significance. Fortschr Röntgenstr 2021; 193: 658 - 666. Der primäre Hyperaldosteronismus (PHA; Conn-Syndrom) ist der häufigste nachweisbare Grund für einen sekundären arteriellen Hypertonus. Primäre Ursachen hierfür sind das Aldosteron-produzierende Adenom (APA) oder eine bilaterale adrenale Hyperplasie (BAH) mit jeweils unterschiedlicher therapeutischer Konsequenz. Weder Screening- und Funktionstests noch die Schnittbildgebung können eine unilateral dominante Hormonproduktion nachweisen. Neben einer klinischen Übersicht über Ätiologie, Diagnostik und Therapie des PHA werden in diesem Übersichtsartikel die Indikation, die Technik und der Stellenwert der selektiven Nebennierenvenenblutentnahme (NNVBE) ausführlich dargestellt und im Kontext aktueller Literatur diskutiert. Die NNVBE kann mit hoher Erfolgsrate eine unilaterale Dominanz nachweisen oder ausschließen. Patienten mit PHA und unilateralem APA können kurativ durch eine Adrenalektomie behandelt werden. Die NNVBE ist eine etablierte Intervention zur Subtypisierung des PHA in eine unilaterale oder bilaterale Erkrankung der Nebenniere.· Die Nebennierenvenenblutentnahme (NNVBE) ist eine sichere, zuverlässige und minimalinvasive Methode zur Detektion einer unilateralen oder bilateralen Erkrankung der Nebenniere.. · Der Nachweis einer Lateralisierung durch die NNVBE hat eine unmittelbare Relevanz für die kurative Therapie des primären Hyperaldosteronismus (PHA).. · Die NNVBE kann mit hoher Treffer- und Erfolgsrate ohne Kontrastmittelgabe und mit geringer Strahlenexposition in der Hand eines erfahrenen Untersuchers durchgeführt werden..· Loberg C, Antoch G, Stegbauer J et al. Update: Selective adrenal venous sampling (AVS) – Indication, technique, and significance. Fortschr Röntgenstr 2021; 193: 658 – 666.
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- 2020
26. [COVID-19 effects on the kidney]
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A. Knöll, M. Hermann, Kerstin Amann, Christoph Daniel, Thorsten Wiech, Arndt Hartmann, Peter Boor, Maike Büttner-Herold, Jeeshan Singh, and E. Vonbrunn
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0301 basic medicine ,Pathology ,medicine.medical_specialty ,medicine.medical_treatment ,Autopsy ,Coronavirus infections ,Neutrophile extrazelluläre Netze (NETs) ,Kidney ,Virus ,Pathology and Forensic Medicine ,03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,Akuter Nierenschaden ,Biopsy ,Electron microscopy ,Medicine ,Humans ,Coronavirus-Infektionen ,Schwerpunkt: COVID-19 ,Dialysis ,Elektronenmikroskopie ,medicine.diagnostic_test ,business.industry ,SARS-CoV-2 ,Acute kidney injury ,COVID-19 ,Extracellular traps ,Acute Kidney Injury ,medicine.disease ,Pathophysiology ,030104 developmental biology ,medicine.anatomical_structure ,SARS-CoV‑2 ,030220 oncology & carcinogenesis ,Neutrophil extracellular traps (NETs) ,RNA, Viral ,Extrazelluläre Netze ,business ,Kidney disease - Abstract
Apart from pulmonary disease, acute kidney injury (AKI) is one of the most frequent and most severe organ complications in severe coronavirus disease 2019 (COVID-19). The SARS-CoV‑2 virus has been detected in renal tissue. Patients with chronic kidney disease (CKD) before and on dialysis and specifically renal transplant patients represent a particularly vulnerable population. The increasing number of COVID-19 infected patients with renal involvement led to an evolving interest in the analysis of its pathophysiology, morphology and modes of virus detection in the kidney. Meanwhile, there are ample data from several autopsy and kidney biopsy studies that differ in the quantity of cases as well as in their quality. While the detection of SARS-CoV‑2 RNA in the kidney leads to reproducible results, the use of electron microscopy for visualisation of the virus is difficult and currently critically discussed due to various artefacts. The exact contribution of indirect or direct effects on the kidney in COVID-19 are not yet known and are currently the focus of intensive research.Bei einer schweren Coronavirus-Erkrankung-2019 (COVID-19) ist neben der Lungenerkrankung selbst das akute Nierenversagen (ANV) eine der häufigsten und schwerwiegendsten Komplikationen. Das SARS-CoV-2-Virus konnte hierbei auch in der Niere nachgewiesen werden. Patienten mit chronischen Nierenerkrankungen (CKD), dialysepflichtige sowie v. a. nierentransplantierte Patienten scheinen eine besonders vulnerable Population darzustellen. Die zunehmende Anzahl SARS-CoV-2-infizierter Patienten hat das Interesse an der genauen Pathophysiologie und Morphologie der Nierenschädigung sowie am direkten Virusnachweis in der Niere geweckt, der im Gegensatz zur Lunge insgesamt schwieriger zu führen ist. Hierzu liegen mittlerweile Daten aus Autopsie- und Nierenbiopsiestudien mit unterschiedlichen Patientenzahlen und von sehr unterschiedlicher Qualität vor. Während der Nachweis von SARS-CoV-2-RNA im Nierengewebe mit gut reproduzierbaren Ergebnissen erfolgt, ist insbesondere der Virusnachweis mittels Elektronenmikroskopie schwierig und wird aufgrund zahlreicher Artefakte derzeit kritisch diskutiert. Die genauen direkten oder indirekten Effekte von SARS-CoV‑2 auf die Niere sind noch nicht im Detail bekannt und derzeit der Fokus intensiver Forschung.
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- 2020
27. Evaluation of a Self-Imaging SD-OCT System for Remote Monitoring of Patients with Neovascular Age Related Macular Degeneration
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Anat Loewenstein, Kester Nahen, and Gideon Benyamini
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medicine.medical_specialty ,Telemedicine ,genetic structures ,medicine.diagnostic_test ,business.industry ,Image quality ,Remote patient monitoring ,Office visits ,Subretinal Fluid ,Macular degeneration ,medicine.disease ,eye diseases ,Retina ,Ophthalmology ,Macular Degeneration ,Optical coherence tomography ,Artificial Intelligence ,Age related ,Medicine ,Humans ,sense organs ,Subretinal fluid ,business ,Tomography, Optical Coherence - Abstract
The treatment of patients with neovascular age-related macular degeneration (nAMD) requires frequent office visits to identify fluid in the retina that requires treatment. Frequent office-based examinations using optical coherence tomography (OCT) are a burden on patients and their care givers. The development of OCT systems that can be self-operated by patients at home offers the potential for precise remote monitoring and improved individualized therapy.An investigational spectral domain OCT system (Notal Vision Home OCT, NVHO) for automatic patient-guided self-imaging intended for commercialization was evaluated in a total of 69 study participants with neovascular age-related macular degeneration with regard to image quality and usability. An artificial intelligence-based algorithm was used to identify, quantify and map intra- and subretinal fluids.Successful imaging with the NHVO was performed in all patients and in 93% of the enrolled eyes. The positive percent agreement and negative percent agreement for detection of fluid, intraretinal fluid, and subretinal fluid in at least one of three consecutive NHVO images was 97/95%, 96/94% and 100/98%, respectively, when compared to commercial in-office OCT systems. In 1.4% of the recorded eyes, fluid was only detected outside of the central 10 × 10° field of view but seen on a commercial OCT system with a larger field of view. The device operation for scanning their own eyes without assistance was rated by 95% of patients as easy. The analysis and depiction of fluid distribution and volume in a longitudinal case study illustrated the acute nature and anti-VEGF therapy response of nAMD.The evaluated OCT system for home use meets the requirements for self-controlled imaging by nAMD patients with regard to image quality, field of view and usability. Image analysis based on artificial intelligence can potentially support clinicians in the assessment and utilization of large amounts of data generated by daily home OCT imaging.Die Behandlung von Patienten mit neovaskulärer altersbedingter Makuladegeneration (nAMD) erfordert häufige Arztbesuche zur Erkennung therapiebedürftiger Flüssigkeit in der Netzhaut. Häufige Untersuchungen mittels optischer Kohärenztomografie (OCT) stellen eine Belastung für Patienten und ihre persönliche Betreuung dar. Die Entwicklung von durch Patienten zu Hause selbst bedienbaren OCT-Systemen bietet Potenzial für eine präzise Fernüberwachung und verbesserte individualisierte Therapiesteuerung.Ein für die Kommerzialisierung vorgesehenes Studiengerät eines Spektraldomänen-OCT-Systems (Notal Vision Home OCT, NVHO) zur automatischen patientengeführten Bildgebung wurde an insgesamt 69 Probanden mit neovaskulärer altersbedingter Makuladegeneration hinsichtlich Bildqualität und Bedienbarkeit evaluiert. Zur Identifizierung, Quantifizierung und Kartografie von intra- und subretinaler Flüssigkeit wurde ein auf künstlicher Intelligenz basierender Algorithmus eingesetzt.Eine erfolgreiche Bildgebung mit dem NHVO wurde von allen Patienten und in 93% der eingeschlossenen Augen durchgeführt. Die positive prozentuale Übereinstimmung und negative prozentuale Übereinstimmung der Erkennung von Flüssigkeit, intraretinaler und subretinaler Flüssigkeit, in mindestens 1 von 3 nacheinander aufgenommenen NHVO-Bildern betrug 97/95%, 96/94% bzw. 100/98% beim Vergleich mit kommerziellen, im Klinikeinsatz befindlichen OCT-Systemen. In 1,4% der erfassten Augen wurde lediglich außerhalb des zentralen 10 × 10°-Bildfeldes Flüssigkeit mit einem kommerziellen OCT-System mit größerem Bildfeld erkannt. Patienten bewerteten die Gerätebedienung zum selbstständigen Scannen ihrer Augen zu 95% als einfach. Die Auswertung und Darstellung von Flüssigkeitsverteilung und -menge in einem longitudinalen Fallbeispiel verdeutlichte den akuten Charakter und die Anti-VEGF-Therapie-Antwort der nAMD.Das untersuchte OCT-System für den Heimeinsatz erfüllt die Anforderungen für eine von nAMD-Patienten selbstgesteuerte Bildgebung hinsichtlich Bildqualität, Bildfeldgröße und Bedienbarkeit. Eine auf künstlicher Intelligenz basierte Bildanalyse kann Ärzte potenziell bei der Auswertung und Nutzung großer, durch tägliche Heim-OCT-Bildgebung generierter Datenmengen unterstützen.
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- 2020
28. Diabetic Macular Edema in Diabetological Practices
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Thomas Forst and Georg Michelson
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medicine.medical_specialty ,Medical device ,Diabetic macular edema ,Macular Edema ,Retina ,03 medical and health sciences ,chemistry.chemical_compound ,0302 clinical medicine ,Optical coherence tomography ,Diabetes mellitus ,Ophthalmology ,Edema ,medicine ,Diabetes Mellitus ,Humans ,030212 general & internal medicine ,Diabetic Retinopathy ,medicine.diagnostic_test ,business.industry ,Retinal ,medicine.disease ,medicine.anatomical_structure ,chemistry ,Intravitreal Injections ,030221 ophthalmology & optometry ,medicine.symptom ,business ,Tomography, Optical Coherence - Abstract
Using mobile OCT equipment and remote ophthalmological diagnosis of n = 1538 diabetics in 17 diabetes practices in Germany, we found diabetic macular edema in 10.1% of the patients and retinal bleedings or microaneurysms in 15.6%. In 1.62% of the diabetics examined, the size of the edema was 0.4 mm², in 7% the retinal thickness was 300 µm and thus in need of treatment. An intravitreal anti-VEGF injection was administered prior to the examination in only 10% of the patients with diabetic macular edema. By means of mobile tele-eye consultation and remote ophthalmological diagnosis using the cloud-based patient file certified as medical device IIa, patients with diabetic macular edema were identified and informed on site quickly and definitively. The data and images were made available to all attending physicians and ophthalmic surgeons.Mithilfe von mobilen OCT-Untersuchungsgeräten und augenärztlicher Fernbefundung von n = 1538 Diabetikern in 17 Diabetespraxen in Deutschland fanden wir bei 10,1% der Patienten ein diabetisches Makulaödem und bei 15,6% retinale Blutungen oder Mikroaneurysmen. Bei 1,62% der untersuchten Diabetiker war die Größe des Ödems 0,4 mm², bei 7% war die Netzhautdicke 300 µm und damit behandlungsbedürftig. Nur bei 10% der Patienten mit diabetischem Makulaödem erfolgte bis zur Untersuchung eine intravitreale Anti-VEGF-Injektion (VEGF: vascular endothelial growth factor). Mithilfe eines mobilen Teleaugenkonsils und augenärztlicher Fernbefundung durch Nutzung der als Medizinprodukt IIa zertifizierten, cloudbasierten Patientenakte konnten direkt vor Ort, schnell und definitiv Patienten mit diabetischem Makulaödem identifiziert und informiert werden. Die Daten und Bilder wurden allen behandelnden Ärzten und Ophthalmochirurgen zugänglich gemacht.
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- 2020
29. Darmkrebsvorsorge zu COVID‑19‑Zeiten
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Jürgen F. Riemann
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2019-20 coronavirus outbreak ,medicine.medical_specialty ,Coronavirus disease 2019 (COVID-19) ,Colorectal cancer ,Severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) ,Colonoscopy ,Primary care ,Cancer Screening and Register Act ,03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,Darmkrebsscreening ,Health care ,Pandemic ,medicine ,Foundation LebensBlicke ,Krebsfrüherkennungs- und -registergesetz ,Intensive care medicine ,medicine.diagnostic_test ,Topic ,business.industry ,Schwerpunkt ,Gastroenterology ,medicine.disease ,Colon cancer screening ,Coronavirus ,Oncology ,Family medicine ,030220 oncology & carcinogenesis ,Koloskopie ,030211 gastroenterology & hepatology ,business ,Stiftung LebensBlicke - Abstract
The coronavirus pandemic has a lasting influence on the healthcare landscape particularly in Germany, even though this crisis has currently been effectively managed. Patient visits to primary care physicians as well as to specialists and admissions to hospitals have been significantly reduced with the possible effect of reduced early diagnosis and treatment. Colon cancer screening has been on the increase for many years but now in the pandemic numerous screening colonoscopies have been cancelled. Now more than ever in the declining phase of the pandemic the public should be aware that the nationwide invitation procedure for colon cancer screening should be taken seriously because prevention of colon cancer also saves numerous lives.
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- 2020
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30. The Impact of Artificial Tear Viscosity on the Results of Optical Coherence Tomography
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Carl Erb and Elisa Hannemann
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Adult ,Male ,medicine.medical_specialty ,Materials science ,Irregular tear film ,medicine.medical_treatment ,Glaucoma ,Lubricant Eye Drops ,Cornea ,Viscosity ,Optical coherence tomography ,Ophthalmology ,medicine ,Humans ,Corneal surface ,medicine.diagnostic_test ,Significant difference ,Imaging Procedures ,medicine.disease ,eye diseases ,Artificial tears ,Tears ,Dry Eye Syndromes ,Female ,sense organs ,Tomography, Optical Coherence - Abstract
In earlier studies, an irregular tear film could be responsible for artifacts in imaging procedures in ophthalmology. As a result, this study will investigate the influence of hyaluronic acid-containing tear substitutes of different viscosities on the measurement results of optical coherence tomography and on the non-invasive tear film break-up time.The study included three sessions in which three hyaluronic acid tear substitutes of different viscosities (Hylo-Vision 0.1%, 0.2%, 0.3%, OmniVision GmbH, Puchheim, Germany) were applied to each subject. In 20 healthy volunteers, the non-invasive tear film break-up time was measured before and after the application of the tear substitutes using Keratograph 5M (Oculus GmbH, Wetzlar, Germany) and optical coherence tomography using 3D OCT-2000 (Topcon, Hamburg, Germany).The median age of the volunteers was 28.5 years. 11 women (55%) and 9 men (45%) were examined. The non-invasive tear film break-up time improved significantly (p = 0.027) after the application of 0.3% hyaluronic acid. In the study, no significant difference was found in all OCT parameters used before and after application of the different viscous hyaluronic acid-containing tear substitutes.In this study, no influence of tear substitutes containing different viscosities of hyaluronic acid on the measurement results of optical coherence tomography could be determined. Therefore, 0.1%, 0.2% and 0.3% hyaluronic acid can be applied to the patient to improve the corneal surface before the examination with optical coherence tomography, without influencing the measurement results of optical coherence tomography.In früheren Studien konnte ein unregelmäßiger Tränenfilm für Artefakte in den bildgebenden Verfahren in der Augenheilkunde verantwortlich gemacht werden. Infolgedessen soll in dieser Arbeit die Einflussnahme von hyaluronsäurehaltigen Tränenersatzmitteln unterschiedlicher Viskosität auf die Messergebnisse der optischen Kohärenztomografie sowie auf die Tränenfilmaufreißzeit untersucht werden.Die Studie umfasste 3 Sitzungen, in denen den Probanden jeweils 3 hyaluronsäurehaltige Tränenersatzmittel unterschiedlicher Viskosität (Hylo-Vision 0,1%, 0,2%, 0,3%, OmniVision GmbH, Puchheim, Deutschland) appliziert wurden. Bei 20 gesunden Probanden wurde vor und nach der Applikation der Tränenersatzmittel eine Messung der nicht invasiven Tränenfilmaufreißzeit mittels Keratograph 5M (Oculus GmbH, Wetzlar, Deutschland) sowie mit der optischen Kohärenztomografie mittels 3D OCT-2000 (Topcon, Hamburg, Deutschland) durchgeführt.Das Alter der Probanden lag im Median bei 28,5 Jahren. 11 Frauen (55%) und 9 Männer (45%) wurden untersucht. Die nicht invasive Tränenfilmaufreißzeit hat sich nach Applikation der 0,3%-Hyaluronsäure signifikant (p = 0,027) verbessert. In der Studie wurde bei allen verwendeten OCT-Parametern kein signifikanter Unterschied vor und nach Applikation der unterschiedlich viskosen hyaluronsäurehaltigen Tränenersatzmittel festgestellt.In der Studie konnte kein Einfluss unterschiedlich viskoser hyaluronsäurehaltiger Tränenersatzmittel auf die Messergebnisse der optischen Kohärenztomografie festgestellt werden. Demzufolge können dem Patienten zur Verbesserung der kornealen Oberfläche vor der Untersuchung mit der optischen Kohärenztomografie 0,1%-, 0,2%- und 0,3%-Hyaluronsäure appliziert werden, ohne die Messergebnisse der optischen Kohärenztomografie negativ zu beeinflussen.
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- 2020
31. Basic Clinical Examination of the Foot and Ankle
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Andreas Kehrer, Max J. Friedrich, Desiree Schwetje, Adnan Kasapovic, Hendrik Kohlhof, Michael Kehrer, and Dieter Christian Wirtz
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medicine.medical_specialty ,Palpation ,medicine.diagnostic_test ,business.industry ,Provocation test ,Diagnostic accuracy ,Physical examination ,Ankle diseases ,medicine.anatomical_structure ,Physical medicine and rehabilitation ,medicine ,Humans ,Orthopedics and Sports Medicine ,Surgery ,Medical history ,Ankle ,business ,Physical Examination ,Foot (unit) ,Ankle Joint - Abstract
Successful treatment of foot and ankle diseases requires an accurate diagnosis. In addition to differentiated history taking, clinical examination is the most important component in the diagnosis of foot and ankle diseases. The present video explains the common provocation tests and functional tests that are used in the basic clinical examination of the foot and ankle complex. In addition to general inspection and palpation, the focus is on different diagnostic tests and clinical signs that improve diagnostic accuracy. The present basic clinical examination methods allow a structured approach to clinical issues and can be a good basis, if supplemented by further specific and individual tests.Eine fundierte, klinische Basisuntersuchung ist neben einer zielgerichteten Anamneseerhebung und Bilddiagnostik die Grundvoraussetzung, um die verschiedenen Beschwerde- und Erkrankungsbilder am Fuß und am Sprunggelenk sicher zu diagnostizieren und erfolgreich zu therapieren. Nur wenn vom Untersucher entsprechende klinische Untersuchungstechniken sicher erlernt und beherrscht werden, erlauben diese auch reproduzierbare Befunderhebungen und damit differenzialdiagnostische Rückschlüsse auf vorliegende Pathologien. Eine standardisierte und strukturierte Herangehensweise ist im Rahmen der körperlichen Untersuchung unerlässlich und stellt für den ärztlichen Behandler das wichtigste Diagnostikum für eine zielgerichtete Diagnosestellung und die Grundlage für einen richtigen Behandlungsansatz dar. Das vorliegende Video demonstriert neben Instruktionen zur systematischen Inspektion und Palpation, vor allem die wichtigsten Untersuchungstechniken in der Funktions- und Beweglichkeitsprüfung sowie Durchführung von Provokationstests des Fußes und des Sprunggelenkes, die im Rahmen einer klinischen Basisuntersuchung zur Anwendung kommen sollten. Die demonstrierte Untersuchungsabfolge stellt eine solide und systematische Anleitung für eine standardisierte und strukturierte körperliche Untersuchung des Fußes und des Sprunggelenkes dar. Diese bildet die Grundlage für eine klinische Basisdiagnostik in der Erkennung und Behandlung von Erkrankungsbildern des Fußes und Sprunggelenkes.
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- 2020
32. Correction: The Phenomenon of the Apparent (Double) Femoral Head in Infant Hip Sonography According to Graf-Description, Incidence and Clinical Relevance
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Sebastian Koob, Charlotte Struwe, Rahel Bornemann, Sebastian G. Walter, and Richard Placzek
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musculoskeletal diseases ,medicine.medical_specialty ,medicine.diagnostic_test ,business.industry ,Incidence (epidemiology) ,Coxa vara ,Physical examination ,Retrospective cohort study ,medicine.disease ,Femoral head ,medicine.anatomical_structure ,medicine ,Orthopedics and Sports Medicine ,Surgery ,Clinical significance ,Femur ,Radiology ,Achondroplasia ,medicine.symptom ,business - Abstract
Purpose Hip screening sonography according to Graf in rare cases yields the appearance of a double femoral head, aptly named the Double-Head-Sign. The goal of this retrospective study is to offer a definition of this rare sign, evaluate its incidence of occurrence and compare the sonographic findings with the clinical findings. Materials and Methods This Double-Head-Sign is caused by the overlap of the trochanter major with the actual head of the femur in cases of coxa vara. This was observed in 13 of 2800 neonates we screened as part of our sonographical neonatal hip screening. Results 13 neonates presented themselves with ultrasound findings in accordance with our description, yielding an incidence of 0,46% in our patient cohort. In correlation, these neonates also exhibited increased external and decreased internal rotation of the hip. Two had an underlying condition (achondroplasia). Conclusion In these rare cases, clinical examination of hip rotation in 90° hip flexion has proved helpful and further interdisciplinary examination of such infants to distinguish a possible underlying primary condition is recommended
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- 2020
33. [Radiological manifestations of pulmonary diseases in COVID-19]
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Lucian Beer, H. Prosch, Florian Prayer, Ruxandra-Iulia Milos, Hanka Arndt, Benedikt H. Heidinger, Daria Kifjak, and Sebastian Röhrich
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2019-20 coronavirus outbreak ,medicine.medical_specialty ,Coronavirus disease 2019 (COVID-19) ,Severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) ,Pneumonia, Viral ,Fibrotische Lungenveränderungen ,Computed tomography ,030204 cardiovascular system & hematology ,Computertomographie ,Konsolidierungsareale ,030218 nuclear medicine & medical imaging ,03 medical and health sciences ,Betacoronavirus ,0302 clinical medicine ,Leitthema ,medicine ,Humans ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,Lung ,Pandemics ,Differenzialdiagnosen ,Areas of consolidation ,Gynecology ,medicine.diagnostic_test ,business.industry ,SARS-CoV-2 ,COVID-19 ,Milchglasverdichtung ,Ground glass opacifications ,Radiology Nuclear Medicine and imaging ,Differential diagnosis ,business ,Coronavirus Infections ,Fibrotic lung parenchyma - Abstract
Zusammenfassung Klinisches/methodisches Problem Seit dem Auftreten des neuartigen Coronavirus Ende 2019 und der damit verbundenen Erkrankung – Coronavirus Disease 2019 (COVID-19) – kam es zum Ausrufen einer Pandemie durch die Weltgesundheitsorganisation (WHO). Der Referenzstandard für die Diagnose ist der Virusnachweis mittels „reverse transcription polymerase chain reaction“ (RT-PCR). Bei hoher Spezifizität ist die Sensitivität der RT-PCR jedoch stark abhängig von der Symptomdauer, der Viruslast, der Qualität der Probe sowie des verwendeten Tests. Radiologische Standardverfahren Im Rahmen von COVID-19 werden primär Thoraxröntgen und Thorax-Computertomographie(CT) zur Erkennung von Lungenmanifestationen bzw. deren Ausdehnung und von Komplikationen eingesetzt. Leistungsfähigkeit Die Sensitivität und Spezifizität des Thoraxröntgens bei COVID-19 ist gering. Die Thorax-CT weist eine hohe Sensitivität von ungefähr 90 % bei jedoch geringer Spezifizität auf (zwischen 25 und 33 %). Empfehlung für die Praxis Die Indikation für die Durchführung von Bildgebung im Rahmen von COVID-19 sollte immer mit Bedacht gestellt werden, um das Übertragungsrisiko für medizinisches Personal und andere Patienten zu minimieren. Die Bildgebung ist vor allem hilfreich zur Evaluierung des Ausmaßes der Lungenbeteiligung der Erkrankung, zur Abgrenzung von Komplikationen und Differenzialdiagnosen. Typischerweise zeigen sich bilaterale, subpleurale Milchglasverdichtungen mit oder ohne Konsolidierungsareale. Im Verlauf können auch Veränderungen einer organisierenden Pneumonie beobachtet werden. Bei Untersuchungen nach Genesung einer COVID-19-Pneumonie ist auf fibrotische Lungenveränderungen zu achten.
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- 2020
34. OCT Angiographic Findings in Retinal Angiomatous Proliferation
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Jona F. Schick, Gabrielle E. Lang, and Felix Heine
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Male ,Vascular Endothelial Growth Factor A ,medicine.medical_specialty ,Visual acuity ,genetic structures ,Visual Acuity ,Angiogenesis Inhibitors ,Lesion ,03 medical and health sciences ,chemistry.chemical_compound ,0302 clinical medicine ,Ophthalmology ,0502 economics and business ,medicine ,Humans ,Fluorescein Angiography ,Macular edema ,Cell Proliferation ,Retina ,medicine.diagnostic_test ,business.industry ,05 social sciences ,Retinal ,Macular degeneration ,medicine.disease ,Fluorescein angiography ,eye diseases ,medicine.anatomical_structure ,chemistry ,030221 ophthalmology & optometry ,Wet Macular Degeneration ,050211 marketing ,Female ,sense organs ,Choroid ,medicine.symptom ,business ,Tomography, Optical Coherence - Abstract
OCT angiography (OCT-A) allows non-invasive blood flow registration of the retina and choroid. In contrast to fluorescein angiography (FA), no dye has to be administered. The OCT-A also provides depth-selective information. OCT-A and FA were compared in patients with neovascular age-related macular degeneration (AMD) with retinal angiomatous proliferation (RAP) stage 1. In stage 1, the neovascularizations are intraretinal. In contrast to the two-dimensional total image of the FA, the OCT-A allows a depth-selective display of the individual retinal layers. In this way, a conclusion can be drawn about the place of origin of the RAP.Three patients with neovascular AMD and RAP stage 1 were included. They were examined with OCT (ZEISS CIRRUS HD-OCT 5000, Carl Zeiss Meditec, Inc., Dublin, USA), OCT-A (ZEISS AngioPlex OCT-Angiography) as well as FA (HRA2, Heidelberg Engineering) between January 2016 and March 2019. A complete ophthalmological examination was performed. A qualitative analysis of the OCT-A images (3 × 3 and 6 × 6 mm) and the FA images was carried out. Leaks in the FA were compared with the en-face images of the OCT-A followed by a depth-selective assignment using the corresponding B-scans of the OCT-A.It was one woman and two men aged 66 - 89 years. The visual acuity was 0.4 in the first, 0.5 p in the second and 0.8 in the third patient. The diagnosis of RAP stage 1 could be made both in the OCT, the FA and the OCT-A. All patients showed macular edema in the OCT. The FA showed selective hyperfluorescence in the early phase and fluorescein extravasation in the late phase. In OCT-A, the blood flow in all patients could be shown in the hyperreflective structure of the RAP in the B-scan. The first patient showed two RAP lesions in the FA, which were in the deep vascular plexus in the OCT-A. In the second patient, three RAP lesions were found in the FA, and a total of five RAP lesions in the OCT-A. One could be located in the superficial and deep vascular plexus, four in the deep vascular plexus. The third patient showed one RAP lesion in the FA as well as in the OCT-A, which could be assigned to the superficial vascular plexus.The OCT-A is well suited for the diagnosis of RAP stage 1. In the present cases, the diagnosis in the OCT-A could be made as clearly as by FA. A major advantage of the OCT-A results from the non-invasive character and the depth selectivity. The RAP 1 lesions could be assigned to both the superficial and the deep vascular plexus. Depth selection is not possible with the FA due to the summary picture.Die optische Kohärenztomografie-Angiografie (OCT-A) ermöglicht eine nicht invasive Blutflussregistrierung der Netzhaut und Aderhaut. Im Gegensatz zur Fluoresceinangiografie (FA) wird kein Farbstoff verabreicht. Die OCT-A liefert zusätzlich tiefenselektive Informationen. Bei Patienten mit neovaskulärer altersbezogener Makuladegeneration (AMD) mit retinalen angiomatösen Proliferationen (RAP) Stadium 1 wurden OCT-A und FA verglichen. Im Stadium 1 befinden sich die Neovaskularisationen intraretinal. Im Gegensatz zum 2-dimensionalen Summenbild der FA kann mithilfe der OCT-A eine tiefenselektive Darstellung der einzelnen Netzhautschichten erfolgen. Hierdurch kann ein Rückschluss auf den Entstehungsort der RAP gezogen werden.Es wurden 3 Patienten mit neovaskulärer AMD und RAP Stadium 1 eingeschlossen, die zwischen Januar 2016 und März 2019 sowohl mit OCT (ZEISS CIRRUS HD-OCT 5000, Carl Zeiss Meditec, Inc., Dublin, USA), OCT-A (ZEISS AngioPlex OCT-Angiografie) als auch FA (HRA2, Heidelberg Engineering) untersucht wurden. Es erfolgte eine komplette augenärztliche Untersuchung. Es wurde eine qualitative Analyse der OCT-A-Bilder (3 × 3 und 6 × 6 mm) und der FA-Bilder durchgeführt. Leckagen in der FA wurden mit den En-face-Aufnahmen der OCT-A verglichen. Anschließend erfolgte eine tiefenselektive Zuordnung anhand der entsprechenden B-Scans der OCT-A.Es handelte sich um eine Frau und 2 Männer im Alter zwischen 66 und 89 Jahren. Der Visus betrug 0,4 beim 1., 0,5 p beim 2. und 0,8 beim 3. Patienten. Die Diagnose einer RAP Stadium 1 konnte sowohl im OCT, mit der FA als auch mit der OCT-A gestellt werden. Bei allen Patienten zeigte sich in der OCT ein Makulaödem. In der FA zeigten sich punktuelle Hyperfluoreszenzen in der Frühphase und eine Fluoresceinextravasation in der Spätphase. In der OCT-A konnte im B-Scan der Blutfluss bei allen Patienten in der hyperreflektiven Struktur der RAP dargestellt werden. Bei dem 1. Patienten zeigten sich 2 RAP-Läsionen in der FA, die in der OCT-A im tiefen vaskulären Plexus lagen. Beim 2. Patienten fanden sich 3 RAP in der FA, in der OCT-A insgesamt 5 RAP-Läsionen. Eine konnte im oberflächlichen und tiefen vaskulären Plexus, 4 im tiefen vaskulären Plexus lokalisiert werden. Bei dem 3. Patienten zeigte sich eine RAP in der FA, ebenso wie in der OCT-A, die sich dem oberflächlichen vaskulären Plexus zuordnen ließ.Die OCT-A eignet sich gut zur Diagnostik einer RAP Stadium 1. In den vorliegenden Fällen konnte die Diagnose in der OCT-A ebenso eindeutig wie durch eine FA gestellt werden. Ein großer Vorteil der OCT-A ergibt sich durch den nicht invasiven Charakter und die Tiefenselektivität. Die RAP-1-Läsionen konnten sowohl dem superfiziellen als auch dem tiefen vaskulären Plexus zugeordnet werden. Eine Tiefenselektion ist mit der FA aufgrund des Summenbildes nicht möglich.
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- 2020
35. Vierfach negative SARS-CoV-2-PCR – dennoch COVID-19-Pneumonie!
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Christian Jenssen, Ralf Straub, Frank Berthold, Manuela Gnauck, and Alexandra Dubbke-Laule
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0301 basic medicine ,Gynecology ,medicine.medical_specialty ,2019-20 coronavirus outbreak ,medicine.diagnostic_test ,biology ,Coronavirus disease 2019 (COVID-19) ,business.industry ,Severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) ,Computed tomography ,General Medicine ,biology.organism_classification ,Lung pathology ,03 medical and health sciences ,030104 developmental biology ,0302 clinical medicine ,Medicine ,030212 general & internal medicine ,business ,Betacoronavirus - Abstract
Zusammenfassung Anamnese und klinischer Befund Ein 78-jähriger Mann erkrankte Anfang April 2020 19 Tage nach einer Kreuzfahrt mit Schwäche, Husten und Fieber und wurde 4 Tage später mit zunehmender Luftnot vorstellig. Untersuchung und Diagnose Bei Aufnahme bestanden subfebrile Temperaturen, Belastungsdyspnoe und rechtsbasale Rasselgeräusche. Das CRP war mäßig erhöht und die Sauerstoffsättigung gering reduziert. Im Thorax-CT fanden sich bilaterale Milchglasinfiltrate. Unmittelbar nach der Kreuzfahrt war ein nasopharyngealer Abstrich auf SARS-CoV-2 negativ. Therapie und Verlauf In Kenntnis der Tatsache, dass die symptomfreie Ehefrau des Patienten unmittelbar nach Rückkehr von der Kreuzfahrt positiv auf SARS-CoV-2 getestet worden war, gingen wir von einer COVID-19-Erkrankung aus und hospitalisierten den Patienten. Zwei nasopharyngeale Abstriche und die Bronchiallavage ergaben negative Befunde für SARS-CoV-2, die Diagnose COVID-19 wurde letztlich serologisch verifiziert. Folgerung Bei hochgradigem klinisch-anamnestischem Verdacht in Verbindung mit typischen Befunden der Thorax-Bildgebung sollte die Verdachtsdiagnose COVID-19 auch im Falle mehrfach negativer SARS-CoV-2-PCR aufrechterhalten bleiben. Die Serokonversion tritt einige Tage bis 2 Wochen nach Symptombeginn auf und kann im Verlauf zur endgültigen Diagnosesicherung genutzt werden.
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- 2020
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36. Tibial Slope Correction as an Infratuberosity Closing-Wedge Extension Osteotomy in ACL-Deficient Knees
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Philipp Lobenhoffer, Andreas Weiler, Jörg Dickschas, Michael Simon, and Michael J. Strobel
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musculoskeletal diseases ,Knee Joint ,medicine.medical_treatment ,Osteoarthritis ,Osteotomy ,03 medical and health sciences ,Arthroscopy ,0302 clinical medicine ,Deformity ,medicine ,Humans ,Orthopedics and Sports Medicine ,Closing wedge ,Orthodontics ,Acl deficient ,030222 orthopedics ,Osteosynthesis ,medicine.diagnostic_test ,Tibia ,Tibial tunnel ,business.industry ,030229 sport sciences ,Osteoarthritis, Knee ,musculoskeletal system ,medicine.disease ,surgical procedures, operative ,Surgery ,medicine.symptom ,business - Abstract
ACL insufficiency can be caused by different reasons. Elevated posterior tibial slope is a deformity which is discussed to have relevant influence on the outcome of ACL surgery. A increased posterior tibial slope of 12° or more leads to significant more ACL insufficiency. The surgical therapy of this pathology is a high tibial extension osteotomy. Publications ashowing a clinical follow up and results of this surgery are rare. In this video the technique of a closed wedge high tibial extension osteotomy is shown. Osteosynthesis is performed with two screws and an anklestable plate osteosynthesis. An arthroscopy with bone graft filling of the femoral ACL tunnel is performed first, followed by filling of the tibial tunnel in an open approach.Die Insuffizienz des vorderen Kreuzbandes (VKB) kann verschiedene Ursachen haben. Eine relevante knöcherne Deformität, die hier eine Rolle spielen kann, ist eine tibiale Slope-Erhöhung. Nachuntersuchungen großer Kollektive von VKB-Plastiken haben gezeigt, dass eine Erhöhung des posterioren tibialen Slopes auf 12° und mehr zu einem signifikant höheren Risiko für eine VKB-Insuffizienz führt. Die operative Therapie ist die tibiale Extensionsoteotomie. Publikationen zu klinischen Ergebnissen dieser Osteotomien sind bisher rar. Es wird hier die Technik der infratuberositär zuklappenden Tibiakopf-Extensionsosteotomie gezeigt. Die osteosynthetische Versorgung erfolgt mittels 2-facher Zugschraubenosteosynthese sowie additiver winkelstabiler Plattenosteosynthese. Vorgeschaltet ist eine diagnostische Arthroskopie, gefolgt von einer arthroskopischen Auffüllung des femoralen Bohrkanals sowie einer offenen Auffüllung des tibialen Bohrkanals.
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- 2020
37. Jenseits von Husten und Pulsoxymetrie … Welche Symptome sind wichtig bei COVID-19?
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D Thomas-Rüddel and M Bauer
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2019-20 coronavirus outbreak ,Pulse oximetry ,Anesthesiology and Pain Medicine ,Coronavirus disease 2019 (COVID-19) ,medicine.diagnostic_test ,business.industry ,Severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) ,Anesthesia ,medicine ,General Medicine ,business ,Coronavirus Infections - Published
- 2020
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38. Revised FIGO Staging for Cervical Cancer - A New Role for MRI
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Johanna Merz, Michel Eisenblaetter, Michaela Bossart, and Fabian Bamberg
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medicine.medical_specialty ,medicine.medical_treatment ,Uterine Cervical Neoplasms ,Physical examination ,Cervix Uteri ,Malignancy ,Sensitivity and Specificity ,030218 nuclear medicine & medical imaging ,03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,medicine ,Humans ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,Stage (cooking) ,Neoplasm Staging ,Cervical cancer ,medicine.diagnostic_test ,business.industry ,Magnetic resonance imaging ,medicine.disease ,Cervical conization ,Prognosis ,Primary tumor ,Magnetic Resonance Imaging ,Proctoscopy ,030220 oncology & carcinogenesis ,Female ,Radiology ,Neoplasm Recurrence, Local ,business - Abstract
Cervical cancer is still the fourth most common malignancy in women worldwide and has a high mortality rate. The prognosis as well as the therapy depends largely on the extent of the tumor at the time of initial diagnosis. This shows the importance of correct staging of cervical cancer. In order to promote a globally uniform approach, staging of cervical cancer in the past was based on widespread examinations such as exam under anesthesia, histology from cervical conization or biopsy, systematic lymphadenectomy, cystoscopy, proctoscopy, i. v.-pyelogram and chest X-ray. However, as the primary tumor stage was often underestimated, the 2018 revised FIGO classification now permits cross-sectional imaging techniques and pathological findings to be incorporated into disease staging or an already existing stage to be adapted based on radiological findings. Thanks to its excellent soft tissue contrast, magnetic resonance imaging (MRI) is the method of choice for local-regional staging of cervical cancer, evaluating the response to treatment, detecting tumor recurrence and for follow-up examinations. It is important that radiologists interpreting pelvic MRI in case of suspected cervical cancer are familiar with the current FIGO staging system. This is the only way to determine the tumor stage as precisely as possible and thus lay the foundation for the success of therapy for patients. The aim of this review is to present the changes of the revised FIGO classification as well as to show the importance of MRI as the method of choice for local-regional tumor staging as a complement to clinical examination. KEY POINTS:: · Cervical cancer is still the world's fourth most common female cancer and has a high mortality rate.. · The FIGO classification for staging cervical cancer in the past was based on clinical and widespread examinations.. · The primary tumor stage has often been underestimated with the FIGO staging system since 2018.. · Since 2018, cross-sectional imaging techniques have been incorporated into disease staging.. · MRI is the method of choice for local-regional tumor staging, evaluation of the response to treatment, detection of tumor recurrence and possible complications.. CITATION FORMAT: · Merz J, Bossart M, Bamberg F et al. Revised FIGO Staging for Cervical Cancer - A New Role for MRI. Fortschr Röntgenstr 2020; 192: 937 - 944.Das Zervixkarzinom ist weltweit noch immer das vierthäufigste Malignom der Frau und hat eine hohe Mortalitätsrate. Die Prognose sowie die Therapie hängen maßgeblich von der Tumorausdehnung bei Erstdiagnose ab. Daraus wird ersichtlich, welchen Stellenwert das Staging des Zervixkarzinoms hat. Um ein weltweit einheitliches Vorgehen zu ermöglichen, beruhte das Staging des Zervixkarzinoms bis 2018 auf flächendeckend verfügbaren Untersuchungen wie der Narkoseuntersuchung, der histologischen Sicherung mittels Konisation oder Zervixbiopsie, der systematischen pelvinen und gegebenenfalls retroperitonealen Lymphonodektomie sowie der Zystoskopie und Proktoskopie, dem i. v.-Pyelogramm und dem Röntgen-Thorax. Da jedoch das primäre Tumorstadium mit dem alten Staging-System häufig unterschätzt wurde, berücksichtigt die 2018 überarbeitete FIGO-Klassifikation nun erstmals Schnittbildverfahren zur Festlegung des initialen Tumorstadiums. Außerdem darf ein bereits festgelegtes Tumorstadium auf Grundlage radiologischer Befunde angepasst werden. Die Magnetresonanztomografie (MRT) ist dank ihres hervorragenden Weichgewebekontrastes die Methode der Wahl für das lokale Tumorstaging, ebenso wie für die Evaluation des Therapieerfolgs, die Detektion von Tumorrezidiven sowie für Nachsorgeuntersuchungen. Radiologen, die eine Becken-MRT bei Verdacht auf Zervixkarzinom interpretieren, müssen also vertraut sein mit dem aktuellen Staging-System nach FIGO. Denn nur so gelingt es, das Tumorstadium möglichst exakt festzulegen und damit den Grundstein für den Therapieerfolg für die Patientinnen zu legen. Ziel dieser Übersichtsarbeit ist es, die Neuerungen der überarbeiteten FIGO-Klassifikation darzustellen sowie den Stellenwert der MRT als Methode der Wahl für das lokale Tumorstaging als Ergänzung zu der klinischen Untersuchung aufzuzeigen. KERNAUSSAGEN:: · Das Zervixkarzinom ist weltweit das vierthäufigste Karzinom der Frau und hat eine hohe Mortalitätsrate.. · Die FIGO-Klassifikation zum Staging des Zervixkarzinoms beruhte bis 2018 auf klinischen, flächendeckend verfügbaren Untersuchungsmethoden.. · Das primäre Tumorstadium wurde mit dem alten Staging-System häufig unterschätzt.. · Seit 2018 werden Schnittbildverfahren zur Darstellung des Lokalbefundes im Staging-System berücksichtigt.. · Die MRT ist die Methode der Wahl für das lokale Tumorstaging, die Evaluation des Therapieerfolgs und die Detektion von Tumorrezidiven und möglichen Komplikationen.. ZITIERWEISE: · Merz J, Bossart M, Bamberg F et al. Revised FIGO Staging for Cervical Cancer – A New Role for MRI. Fortschr Röntgenstr 2020; 192: 937 – 944.
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- 2020
39. White Matter Lesions in Adults - a Differential Diagnostic Approach
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Stefan Weidauer, Elke Hattingen, and Marlies Wagner
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Adult ,Disease ,030218 nuclear medicine & medical imaging ,Lesion ,Diagnosis, Differential ,03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,Leukoencephalopathies ,medicine ,Image Processing, Computer-Assisted ,Humans ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,Brain Diseases ,Incidental Findings ,medicine.diagnostic_test ,business.industry ,Brain Neoplasms ,Age Factors ,Brain ,Magnetic resonance imaging ,Diagnostic classification ,Magnetic Resonance Imaging ,Hyperintensity ,Feature (computer vision) ,Differential diagnosis ,medicine.symptom ,business ,Neuroscience ,030217 neurology & neurosurgery ,Differential (mathematics) - Abstract
Cerebral white matter lesions on MRI in adults are a common finding. On the one hand, they may correspond to a clinically incidental feature, be physiologically or age-associated, or on the other hand they may be the overture to a severe neurological disease. With regard to pathophysiological aspects, practical hints for the differential diagnostic interpretation of lesions in daily clinical practice are presented. With special regard to the vascular architecture and supply of the cerebral white matter, physiological structures are schematically represented and pathophysiological processes are highlighted by comparative image analysis of equally angulated MR sequences. The most frequent vascular, inflammatory, metabolic, and neoplastic disease entities are presented on the basis of characteristic imaging findings and corresponding clinical- neurological constellations. The details of signal intensities and localization essential for differential diagnosis are highlighted. By means of comparative image analysis and the recognition of characteristic lesion patterns, taking into account anatomical principles and pathophysiological processes, the differential diagnostic classification of cerebral white matter lesions and associated diseases can be significantly facilitated. The additional consideration of clinical and laboratory findings is essential. · Cerebral white matter lesions can be a harmless secondary finding or overture to a severe neurological disease.. · The comparative image analysis of different sequences with identical angulation is crucial.. · With special regard to the vascular anatomy, different lesion patterns can be identified.. · The consideration of neurological and laboratory chemical constellations is essential for the differential diagnosis..· Weidauer S, Wagner M, Hattingen E. White Matter Lesions in Adults - a Differential Diagnostic Approach. Fortschr Röntgenstr 2020; 192: 1154 - 1173.ZIEL: Zerebrale Marklagerläsionen im MRT beim Erwachsenen sind eine häufige Befundkonstellation. Sie können einerseits einem klinisch inapparenten Zufallsbefund entsprechen, physiologisch oder altersassoziiert sein, oder andererseits die Ouvertüre einer schweren neurologischen Erkrankung darstellen. Mit Bezug auf pathophysiologische Aspekte werden praktische Hinweise für die differenzialdiagnostische Läsionsinterpretation im klinischen Alltag aufgezeigt. Unter besonderer Berücksichtigung der vaskulären Architektur und Versorgung des zerebralen Marklagers werden physiologische Strukturen schematisch dargestellt und pathophysiologische Vorgänge mittels vergleichender Bildanalyse von möglichst identisch angulierten MR-Sequenzen hervorgehoben. Anhand charakteristischer bildmorphologischer und klinisch-neurologischer Befundkonstellationen sind die wichtigsten und häufigsten vaskulären, entzündlichen, metabolischen und neoplastischen Krankheitsentitäten dargestellt und die für die differenzialdiagnostische Zuordnung essenziellen Details hinsichtlich Signalverhalten und Lokalisation hervorgehoben. Mittels vergleichender Bildanalyse und dem Erkennen charakteristischer Läsionsmuster unter Berücksichtigung anatomischer Grundlagen und pathophysiologischer Vorgänge kann die differenzialdiagnostische Zuordnung von Marklagererkrankungen wesentlich gebahnt werden. Essenziell ist der Einbezug klinischer und laborchemischer Befunde. · Marklagerläsionen können ein harmloser Nebenbefund oder eine Ouvertüre einer schweren neurologischen Erkrankung sein.. · Die vergleichende Bildanalyse von verschiedenen Sequenzen mit identischer Angulation ist entscheidend.. · Unter besonderer Berücksichtigung der vaskulären Anatomie lassen sich verschiedene Läsionsmuster erkennen.. · Der Einbezug neurologischer und laborchemischer Befundkonstellationen ist essenziell für die Differenzialdiagnose..· Weidauer S, Wagner M, Hattingen E. White Matter Lesions in Adults – a Differential Diagnostic Approach. Fortschr Röntgenstr 2020; 192: 1154 – 1173.
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- 2020
40. Motor Recovery of the Suprascapular Nerve after Arthroscopic Decompression in the Scapular Notch - a Systematic Review
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Marius von Knoch, Mike H. Baums, Stephan Frosch, and Wolfgang Lehmann
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Decompression ,Weakness ,medicine.medical_specialty ,Shoulder ,Pain relief ,Cochrane Library ,03 medical and health sciences ,Rotator Cuff ,0302 clinical medicine ,medicine ,Humans ,Orthopedics and Sports Medicine ,030222 orthopedics ,medicine.diagnostic_test ,business.industry ,Nerve Compression Syndromes ,Arthroscopy ,030229 sport sciences ,Suprascapular nerve ,3. Good health ,Surgery ,Scapula ,medicine.anatomical_structure ,Motor recovery ,medicine.symptom ,Suprascapular notch ,business - Abstract
The suprascapular nerve can be compromised as a result of a compression syndrome in different locations. A (proximal) compression within the scapular notch can lead to dorsal shoulder pain and simultaneous weakness of the infraspinatus and supraspinatus muscles. By transection of the lig. transversum this compression syndrome can be treated. By means of a systematic review, the present work analyzes the motor recovery potential after arthroscopic decompression.A systematic review of the U. S. National Library of Medicine/National Institutes of Health (PubMed) database and the Cochrane Library was performed using the PRISMA checklist. The search words used were "suprascapular" and "arthroscopic"; "suprascapular" and "arthroscopy". Based on the evaluated literature, articles in English with at least a partial arthroscopic case series from 4 cases on and a compression syndrome of the suprascapular nerve treated with arthroscopic decompression in the scapular notch were identified. Motor recovery was described by means of EMG, clinical strength and MRI.Primarily 408 hits were generated. Six articles met the inclusion criteria and were further analyzed. The number of arthroscopic cases was between 4 and a maximum of 27. The level of evidence was between III and IV. The majority of the reported clinical results were good. Motor recovery as measured by EMG was observed, recovery of full strength was not achieved in the majority of reported cases (60%), neither was regression of structural (fatty) degeneration of the muscle bellies.Arthroscopic decompression of the suprascapular nerve in the scapular notch provides good clinical results and considerable pain relief. However, in the majority of cases it does not lead to a complete recovery of the strength of the supra- and infraspinatus muscles. Patients should be informed about this. An early decompression after diagnosis in the event of proximal compression within the suprascapular notch combined with beginning EMG or MRI changes appears reasonable. These beginning changes should be further defined. Future studies should develop prognostic criteria for motor recovery. Awareness regarding the diagnosis needs to be improved due to the probably time-dependent irreversibility of resulting muscular weakness.Der N. suprascapularis kann in seinem Verlauf an verschiedenen Stellen komprimiert werden. Ein (proximales) Kompressionssyndrom spezifisch in der Incisura scapulae führt häufig zu dorsalen Schulterschmerzen und zu einer simultanen Kraftabschwächung des Infraspinatus- und Supraspinatusmuskels. Durch Durchtrennung des Lig. transversum kann dieses Kompressionssyndrom behandelt werden. Die vorliegende Arbeit analysiert durch einen systematischen Review das motorische Erholungspotenzial nach arthroskopischer Dekompression.Es wurde eine systematische Durchsicht der Datenbank der U. S. National Library of Medicine/National Institutes of Health (PubMed) und der Cochrane Library unter Anwendung der PRISMA-Checkliste durchgeführt. Als Suchwörter dienten „suprascapular“ und „arthroscopic“; „suprascapular“ und „arthroscopy“. Anhand der evaluierten Literatur wurden Artikel mit zumindest anteiligen arthroskopischen Fallserien ab 4 Fällen bei Kompressionssyndrom mit einer arthroskopischen Dekompression des N. suprascapularis in der Incisura scapulae in englischer Sprache identifiziert. Eine motorische Erholung des Nervs wurde beschrieben anhand von EMG, klinischem Kraftgrad und MRT.Es wurden primär 408 Treffer generiert. Sechs Artikel entsprachen den Einschlusskriterien und wurden weitergehend inhaltlich analysiert. Die arthroskopische Fallzahl lag zwischen 4 und maximal 27. Der Evidenzlevel lag zwischen III und IV. Die berichteten klinischen Ergebnisse waren mehrheitlich gut. Eine motorische Erholung, gemessen mittels EMG, wurde beobachtet, eine Wiedererlangung des vollständigen Kraftgrades in der Mehrzahl der berichteten Fälle nicht (60%), eine Rückbildung von strukturellen (fettigen) Degenerationen der Muskelbäuche ebenso wenig.Die arthroskopische Dekompression des N. suprascapularis in der Incisura scapulae sorgt für klinisch gute Ergebnisse und erhebliche Schmerzerleichterung. Sie führt in der Mehrzahl der Fälle aber nicht zu einer kompletten Erholung des Kraftgrades der Supra- und Infraspinatusmuskulatur. Hierüber sollten Patienten aufgeklärt werden. Eine frühe Dekompression bei klinischer Diagnose bei proximaler Kompression in der Incisura scapulae und leichten Veränderungen im EMG oder MRT erscheint sinnvoll. Diese beginnenden Veränderungen sollten weiter definiert werden. Zukünftige Studien sollten zudem prognostische Kriterien für das Erholungspotenzial des N. suprascapularis entwickeln. Die Awareness hinsichtlich der Diagnose muss wegen der wahrscheinlich zeitabhängigen Irreversibilität der Muskelschwäche erhöht werden.
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- 2020
41. [Clinical Outcomes of Endoscope-Assisted 30-Gauge Single-Needle Technique for Intrascleral Intraocular Lens Fixation]
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Kazuo Ichikawa, Sho Yokoyama, Tatsushi Kaga, Taisuke Matsuda, Toshio Mori, Hayato Mitamura, Takashi Kojima, Hiroyuki Sato, and Norihiko Yoshida
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Male ,medicine.medical_specialty ,Visual acuity ,genetic structures ,medicine.medical_treatment ,Visual Acuity ,Intraocular lens ,Cellular and Molecular Neuroscience ,Fixation (surgical) ,Endophthalmitis ,Optical coherence tomography ,Lens Implantation, Intraocular ,Ophthalmology ,medicine ,Humans ,Aged ,Retrospective Studies ,Aged, 80 and over ,Lenses, Intraocular ,medicine.diagnostic_test ,business.industry ,Suture Techniques ,Retinal detachment ,Endoscopy ,General Medicine ,Middle Aged ,medicine.disease ,eye diseases ,Sensory Systems ,Endoscope assisted ,Female ,sense organs ,medicine.symptom ,business ,Corneal endothelial cell density ,Sclera ,Tomography, Optical Coherence ,Follow-Up Studies - Abstract
Introduction: We have developed an endoscope-assisted single-needle technique, which is an improvement of Yamane’s double-needle technique of the intrascleral intraocular lens (IOL) fixation techniques. In this surgical procedure, the IOL is manipulated in the vitreous cavity, and the IOL haptic is externalized from the eye one by one with the aid of an ophthalmic endoscope. The purpose of this study was to report the postoperative visual function and safety of this new technique. Methods: Overall, 19 consecutive eyes (16 patients; mean age, 75.1 ± 9.6 years; mean follow-up period, 5.7 months) that underwent intrascleral IOL fixation surgery with our new technique were included in the study. Manifest refraction, uncorrected/corrected visual acuity, and corneal endothelial cell density were measured before and after surgery. Tilt and decentration of IOL were analyzed using anterior segment optical coherence tomography. Results: The mean absolute prediction error (spherical equivalent) was 0.82 ± 0.52. The mean postoperative best-corrected visual acuity had significantly improved at the final visits (p = 0.02). No significant differences in the mean corneal endothelial cell density were observed between the first (2,232 ± 751 cells/mm2) and final (2,099 ± 649 cells/mm2) visits (p = 0.35). The mean IOL tilt was 8.1 ± 3.2°. There were no vision-threatening complications, such as retinal detachment, endophthalmitis, or IOL dislocation, during or after surgery. Conclusions: The endoscope-assisted single-needle technique is a safe and effective method of intrascleral IOL fixation surgery.
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- 2020
42. Intraoperative Radiation Exposure for Patients with Double-Curve Idiopathic Scoliosis in Freehand-Technique in Comparison to Fluoroscopic- and CT-Based Navigation
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Mark Köszegvary, M. Quante, Björn Thomsen, Uwe Platz, H. Halm, and Clara Berlin
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Intraoperative radiation ,Idiopathic scoliosis ,Scoliosis ,03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,Ct based navigation ,Pedicle Screws ,Medicine ,Fluoroscopy ,Humans ,Orthopedics and Sports Medicine ,Retrospective Studies ,030222 orthopedics ,medicine.diagnostic_test ,business.industry ,Double curve ,Lumbar Curve ,Radiation Exposure ,Neurovascular bundle ,medicine.disease ,Spinal Fusion ,Surgery ,business ,Nuclear medicine ,Tomography, X-Ray Computed ,030217 neurology & neurosurgery - Abstract
In the operative treatment of idiopathic scoliosis, posterior correction and fusion in freehand technique is a proven procedure and is frequently performed. Malpositioned pedicle screws can result in serious neurovascular complications. Intraoperative fluoroscopy and neurophysiological measurements are performed to ensure the correct position of pedicle screws. Newer procedures with fluoroscopic- and computertomographic-assisted navigation are advertised as less dangerous and with a more accurate screw position.Is the freehand technique used in the surgical treatment of idiopathic scoliosis safer than other methods with regard to complications caused by screw malposition and intraoperative radiation exposure?Register data of 34 consecutive idiopathic scoliosis patients with two structural curves (Lenke 3 and 6) were collected prospectively in our scoliosis center and were retrospectively analyzed. The following parameters were evaluated: total radiation product, time of fluoroscopy, number of fused segments, time of operation, blood loss, screw-related complications and number of instrumented pedicle screws. All values were given as mean ± standard deviation and statistically analyzed. Finally, our data were compared on accuracy of screw placement and radiation exposure to data from literature with screw placement under navigation.Average age at the time of surgery was 23.6 ± 12 years. The average thoracic curve was 69.2 ± 14.2° preoperatively and 21.7 ± 12.8° postoperatively (correction 69.9%), the average lumbar curve was 64.3° ± 10.8° preoperatively and corrected to 15.6 ± 10.4° postoperatively (correction 76.2%). The total radiation product per patient was 145.7 ± 86.1 cGy*cm², the time of fluoroscopy 31.7 ± 23.5 s (11.5 segments), the time of operation 267.2 ± 64.1 min and the blood loss 700.4 ± 522.3 ml. A total of 803 pedicle screws were placed. No screw-associated complications were detected in the entire collective. The comparison of our data with freehand placement of pedicle screws to literature data showed a noticeable higher radiation exposure for the patient during fluoroscopic- and computertomographic-assisted navigation.The results showed that positioning of pedicle screws with freehand technique in patients with idiopathic scoliosis is accompanied with considerably lower intraoperative radiation exposure compared to fluoroscopic- or computertomographic-assisted navigation. An increased radiation exposure of these typically young patients is associated with an increased long-term risk for the occurrence of radiation-induced malignant diseases. With appropriate surgical experience, placement of pedicle screws in freehand technique is safe and effective and with similar accuracy than screws placed under navigation, but produces significantly less radiation exposure to the patients.In der operativen Therapie der idiopathischen Skoliose hat sich die dorsale Korrekturspondylodese mit Pedikelschrauben-Doppelstabsystem in Freihandtechnik bewährt und wird häufig durchgeführt. Durch Fehllage der Pedikelschrauben können schwerwiegende neurovaskuläre Komplikationen resultieren. Zur Überprüfung einer korrekten Schraubenlage werden intraoperative fluoroskopische Kontrollen sowie neurophysiologische Messungen durchgeführt. Neuere Verfahren mit fluoroskopischer oder computertomografisch gestützter Navigation werden als risikoärmer und mit genauerer Schraubenlage beworben.Ist die Freihandtechnik in der operativen Behandlung der idiopathischen Skoliose in Bezug auf die Komplikationen durch Schraubenfehllage und die intraoperative Strahlenexposition im Vergleich zu anderen Verfahren sicher?Prospektiv wurden Registerdaten von 34 konsekutiven Patienten erfasst und retrospektiv analysiert, die aufgrund einer doppelbogigen idiopathischen Skoliose (Lenke 3 und 6) in unserem Skoliosezentrum operiert wurden. Folgende Parameter wurden ausgewertet: Gesamtstrahlenprodukt, Durchleuchtungszeit, Anzahl fusionierter Segmente, Operationszeit, Blutverlust, schraubenassoziierte Komplikationen und Anzahl der gesetzten Pedikelschrauben. Alle Werte wurden als Mittelwert ± Standardabweichung angegeben und statistisch ausgewertet. Es erfolgte ein Vergleich unserer Daten zur Genauigkeit der Pedikelschraubenlage und der Strahlenbelastung mit den Daten der Literatur bei navigierten Verfahren.Das Alter zum Operationszeitpunkt betrug 23,6 ± 12 Jahre. Die durchschnittliche thorakale Krümmung betrug präoperativ 69,2 ± 14,2° und postoperativ 21,7 ± 12,8° (Korrektur 69,9%), die durchschnittliche lumbale Krümmung präoperativ 64,3 ± 10,8° und postoperativ 15,6 ± 10,4° nach Cobb (Korrektur 76,2%). Das Gesamtstrahlenprodukt pro Patient betrug 145,7 ± 86,1 cGy*cm², die Durchleuchtungszeit 31,7 ± 23,5 s (11,5 Segmente), die Operationszeit 267,2 ± 64,1 min und der Blutverlust 700,4 ± 522,3 ml. Insgesamt wurden 803 Pedikelschrauben gesetzt. Es traten im gesamten Kollektiv keine schraubenassoziierten Komplikationen auf. Der Vergleich unserer Daten in Freihandtechnik mit Literaturdaten zeigte eine für den Patienten deutlich höhere Strahlenexposition bei der fluoroskopisch gestützten und computertomografisch gestützten Technik.Anhand der Ergebnisse konnte gezeigt werden, dass die dorsale Instrumentation mit Pedikelschrauben-Doppelstabsystem in Freihandtechnik bei Patienten mit adoleszenter und adulter idiopathischer Skoliose mit einer erheblich geringeren intraoperativen Strahlenbelastung im Vergleich zu navigierten Verfahren einhergeht. Dabei ist die Art des navigierten Verfahrens unerheblich. Eine erhöhte Strahlenexposition der meist jungen Patienten ist verbunden mit einem erhöhten langfristigen Risiko für das Auftreten strahleninduzierter maligner Erkrankungen. Bei entsprechender chirurgischer Erfahrung können Pedikelschrauben in Freihandtechnik mit vergleichbarer Genauigkeit sicher und effektiv gesetzt werden, führen jedoch zu einer signifikant geringeren Strahlenbelastung für den Patienten.
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- 2020
43. Aktueller Therapiealgorithmus des intrahepatischen cholangiozellulären Karzinoms
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Christian Trautwein, Jan Bednarsch, Georg Lurje, Ulf P. Neumann, Christoph Roderburg, Surgery, and RS: FHML non-thematic output
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medicine.medical_specialty ,Cirrhosis ,CANCERS ,medicine.medical_treatment ,PATHOGENESIS ,BILIARY ,THERAPY ,03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,Portal vein embolization ,POSITRON-EMISSION-TOMOGRAPHY ,medicine ,Adjuvant therapy ,MANAGEMENT ,Hepatectomy ,RADIOFREQUENCY ABLATION ,Intrahepatic Cholangiocarcinoma ,medicine.diagnostic_test ,Bile duct ,business.industry ,MORTALITY ,Lymphadenectomy ,CHEMOTHERAPY ,medicine.disease ,medicine.anatomical_structure ,LIVER-FUNCTION ,030220 oncology & carcinogenesis ,Liver function test ,030211 gastroenterology & hepatology ,Surgery ,Liver function ,Radiology ,ALPPS ,Liver function tests ,business - Abstract
Cholangiocarcinoma (CCC) is the second most common primary malignancy of the liver and is typically diagnosed at advanced disease stages. Among curative treatment options for CCC, radical surgical resection with extrahepatic bile duct resection, hepatectomy, and en-bloc lymphadenectomy are considered the mainstay of curative therapy. The assessment of the functional liver reserve by dynamic liver function tests and the estimation of the remaining future liver volume (future liver remnant, FLR) are of paramount importance. The introduction of novel interventional and surgical techniques, such as portal vein embolization, associating liver partition, and portal vein ligation for staged hepatectomy (ALPPS), have enabled clinicians to achieve resectability even in patients previously deemed unresectable. Radiofrequency ablation (RFA) shows acceptable results in small intrahepatic cholangiocarcinoma (IHCC) in liver cirrhosis and should be evaluated if cirrhosis precludes surgical treatment. Transarterial chemoembolization (TACE) or transarterial radioembolization (TARE) alone or in combination with systemic therapy may be applied in cases of surgical irresectability. According to recent results of the British BILCAP trial, adjuvant therapy may be considered after surgical resection in curative intent.
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- 2018
44. Stratification of Breast Cancer Risk in Terms of the Influence of Age and Mammographic density
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Hans-Werner Hense, Stefanie Weigel, Ulrike Meyer-Johann, Caroline Dietz, Walter Heindel, and Axel Graewingholt
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medicine.medical_specialty ,Digital mammography ,Breast Neoplasms ,Logistic regression ,Risk Assessment ,030218 nuclear medicine & medical imaging ,03 medical and health sciences ,Breast cancer screening ,0302 clinical medicine ,Breast cancer ,medicine ,Humans ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,Breast density ,Prospective Studies ,Prospective cohort study ,Aged ,Breast Density ,medicine.diagnostic_test ,Obstetrics ,business.industry ,Age Factors ,Odds ratio ,Middle Aged ,medicine.disease ,030220 oncology & carcinogenesis ,Female ,Risk assessment ,business - Abstract
Analysis of the influence of the singular risk factors age and breast density on the 2-year incidence of breast cancer among participants in the German mammography screening program. The multicenter study includes 111 456 subsequent round digital mammographic screening examinations from four screening units with prospective visual categorization of breast density. Based on detection in screening and during the 2-year interval after negative screening participation (interval cancers), 2-year breast cancer incidences (2 YBCI) (‰) were calculated in the 5-year age groups (5 YAG) of the target group 50-69 years and in the BI-RADS density categories ACR 1-4. Multivariate statistical evaluations were carried out using logistic regression models. With an increase in the 5 YAG, the 2 YBCI increased by 5.0 ‰, 6.7 ‰, 8.5 ‰ to 9.7 ‰, and was significantly different among 55-59, 60-64 and 65-69-year-old women compared to the youngest reference group 50-54 years (odds ratio (OR): 1.34; 1.68; and 1.93; p-value 0.0001). With an increase in density categories 1-4, the 2 YBCI increased from 2.6 ‰, to 5.8 ‰, 9.6 ‰, and 9.7 ‰. The 2 YBCI differed significantly in breast density categories 2, 3, 4 from reference group 1 (OR: 2.17; 3.65; and 3.76; p-value 0.0001). Only within the two main breast density groups 2 (frequency 44.3 %) and 3 (44.7 %), a significant increase in the 2 YBCI was observed across the 5 YAG (category 2: 3.7-8.9 ‰; category 3: 5.8-11.7 ‰; p-value 0.001 each). The 2 YBCI was above the median of 7.5 ‰ in women with breast density category 2 and aged 65-69 years, as well as in women with breast density categories 3 and 4 aged 55-69 years. A 2 YBCI below the median was seen in women between 50-54 years regardless of breast density, as well as women in category 1 in all age groups. Within the main breast density categories 2 and 3 (almost 90 % of participants), incidences increase with age to double. A consistently low incidence is found regardless of breast density at a young screening age and in women with the lowest breast density. · The risk of breast cancer is modified by age in density categories.. · Women aged 50-54 years have a low risk in all density categories.. · Women in category ACR 1 of any age group have a low risk..· Weigel S, Heindel W, Dietz C et al. Stratifizierung des Brustkrebsrisikos hinsichtlich der Einflüsse von Alter und mammografischer Dichte. Fortschr Röntgenstr 2020; 192: 678 - 685.ZIEL: Analyse des Einflusses der singulären Risikofaktoren Lebensalter und Brustdichte auf die 2-Jahres-Inzidenz des Mammakarzinoms unter Teilnehmerinnen am deutschen Mammografie-Screening-Programm. Die multizentrische Studie umfasst 111 456 digitale mammografische Folgerunden-Untersuchungen aus 4 Screening-Einheiten mit prospektiver visueller Kategorisierung der Brustdichte. Basierend auf der Detektion im Screening und im 2-Jahres-Intervall nach negativer Screening-Teilnahme (Intervallkarzinome) wurden 2-Jahres-Brustkrebsinzidenzen (2-JBI) (‰) in den 5-Jahres-Altersgruppen (5-JAG) der Zielgruppe 50–69 Jahre und in den Dichtekategorien ACR 1–4 berechnet. Multivariate statistische Auswertungen erfolgten mit logistischen Regressionsmodellen. Mit steigender 5-JAG stieg die 2-JBI von 5,0 ‰, 6,7 ‰ und 8,5 ‰ auf 9,7 ‰ und unterschied sich unter den 55–59-, 60–64- und 65–69-jährigen Frauen signifikant von der jüngsten Referenzgruppe 50–54 Jahre (Odds-Ratio (OR): 1,34, 1,68 bzw. 1,93; p 0,0001). Mit Anstieg der ACR-Kategorien 1–4 nahm die 2 JBI von 2,6 ‰, auf 5,8 ‰, 9,6 ‰ und 9,7 ‰ zu. Die 2-JBI unterschied sich in ACR 2, 3 und 4 signifikant von der Referenzgruppe ACR 1 (OR: 2,17, 3,65 bzw. 3,76; p 0,0001). Nur innerhalb der beiden Hauptgruppen ACR 2 (Häufigkeit 44,3 %) und ACR 3 (44,7 %) zeigte sich ein signifikanter Anstieg der 2-JBI über die 5-JAG (ACR 2: 3,7 ‰–8,9 ‰; ACR 3: 5,8 ‰–11,7 ‰; p 0,001). 2-JBI lagen über dem Median von 7,5 ‰ bei Frauen mit ACR 2 und Alter 65–69 Jahre sowie bei ACR 3 und ACR 4 im Alter 55–69 Jahre. 2-JBI unter dem Median hatten Frauen zwischen 50–54 Jahren, unabhängig von der Brustdichte, sowie Frauen der Kategorie ACR 1 in allen Altersgruppen. Innerhalb der Hauptkategorien ACR 2 und ACR 3 (fast 90 % der Teilnehmerinnen) steigen die Inzidenzen mit zunehmendem Alter bis zu einer Verdopplung. Eine konsistent niedrige Inzidenz findet sich unabhängig von der Brustdichte bei jungem Screening-Alter und bei Frauen mit geringster Brustdichte. · Das Brustkrebsrisiko wird in den Dichtekategorien durch das Alter modifiziert.. · Ein geringes Risiko haben Frauen der Altersgruppe 50–54 Jahre jeglicher Brustdichte.. · Ein geringes Risiko haben Frauen der Dichtekategorie ACR 1 jeglicher Altersgruppe..· Weigel S, Heindel W, Dietz C et al. Stratification of Breast Cancer Risk in Terms of the Influence of Age and Mammographic density. Fortschr Röntgenstr 2020; 192: 678 – 685.
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- 2020
45. [Bilateral idiopathic chondrolysis of the hips - A case report of an adolescent patient]
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F. B. Kübler, Christian Roth, Andreas Roth, Christoph E. Heyde, and Eckehard Schumann
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Cartilage, Articular ,Intermittent pain ,medicine.medical_specialty ,Adolescent ,Entzündungshemmer ,Pain ,Physical examination ,030218 nuclear medicine & medical imaging ,03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,Coxa magna ,Antiinflammatory agents ,Medicine ,Humans ,Orthopedics and Sports Medicine ,Chondrolysis ,Child ,Schmerzen ,030222 orthopedics ,Hip ,medicine.diagnostic_test ,business.industry ,Kasuistiken ,Knorpelerkrankung ,Adolescent patient ,Magnetic Resonance Imaging ,Surgery ,Conservative treatment ,Radiography ,Konservative Therapie ,Female ,Hip Joint ,Erratum ,business ,Cartilage Diseases - Abstract
The diagnosis and treatment of idiopathic chondrolysis of the hips are described in the case of a 12-year-old girl. The patient presented with intermittent pain and extreme dysfunction of both hips. After clinical examination and pelvic X‑ray, MRI showed the typical changes of idiopathic chondrolysis. Purely conservative treatment with systematic physiotherapy and regular application of a non-steroidal anti-inflammatory drug produced a good clinical result.Am Fallbeispiel eines 12-jährigen Mädchens wird die Diagnose und Therapie einer idiopathischen Chondrolyse der Hüftgelenke beschrieben. Die Patientin stellte sich mit intermittierenden Schmerzen und hochgradigen Funktionsstörungen beider Hüften vor. Nach klinischer Untersuchung und Beckenübersichtsröntgenaufnahme zeigte die MRT die typischen Veränderungen einer idiopathischen Chondrolyse. Die rein konservative Therapie mit einer konsequenten physiotherapeutischen Behandlung und regelmäßigen Einnahme eines nichtsteroidalen Antirheumatikums hat ein gutes klinisches Ergebnis erbracht.
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- 2020
46. Peripheral Vascular Anomalies – Essentials in Periinterventional Imaging
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Daniel Overhoff, Naema von Spangenberg, Walter A. Wohlgemuth, Bettina Baessler, Maliha Sadick, Lena Krebs, University of Zurich, and Sadick, Maliha
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medicine.medical_specialty ,Percutaneous ,Computed Tomography Angiography ,Vascular Malformations ,medicine.medical_treatment ,Perfusion Imaging ,Perfusion scanning ,610 Medicine & health ,Magnetic resonance angiography ,030218 nuclear medicine & medical imaging ,Vascular anomaly ,03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,medicine ,Humans ,2741 Radiology, Nuclear Medicine and Imaging ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,Embolization ,Four-Dimensional Computed Tomography ,Computed tomography angiography ,Ultrasonography ,medicine.diagnostic_test ,business.industry ,10042 Clinic for Diagnostic and Interventional Radiology ,Ultrasound ,Angiography ,Hemodynamics ,Phlebography ,General Medicine ,medicine.disease ,Radiology Nuclear Medicine and imaging ,030220 oncology & carcinogenesis ,Radiology ,business ,Tomography, X-Ray Computed ,Magnetic Resonance Angiography - Abstract
Peripheral vascular anomalies represent a rare disease with an underlying congenital mesenchymal and angiogenetic disorder. Vascular anomalies are subdivided into vascular tumors and vascular malformations. Both entities include characteristic features and flow dynamics. Symptoms can occur in infancy and adulthood. Vascular anomalies may be accompanied by characteristic clinical findings which facilitate disease classification. The role of periinterventional imaging is to confirm the clinically suspected diagnosis, taking into account the extent and location of the vascular anomaly for the purpose of treatment planning. In accordance with the International Society for the Study of Vascular Anomalies (ISSVA), vascular anomalies are mainly categorized as slow-flow and fast-flow lesions. Based on the diagnosis and flow dynamics of the vascular anomaly, the recommended periinterventional imaging is described, ranging from ultrasonography and plain radiography to dedicated ultrafast CT and MRI protocols, percutaneous phlebography and transcatheter angiography. Each vascular anomaly requires dedicated imaging. Differentiation between slow-flow and fast-flow vascular anomalies facilitates selection of the appropriate imaging modality or a combination of diagnostic tools. Slow-flow congenital vascular anomalies mainly include venous and lymphatic or combined malformations. Ultrasound and MRI and especially MR-venography are essential for periinterventional imaging. Arteriovenous malformations are fast-flow vascular anomalies. They should be imaged with dedicated MR protocols, especially when extensive. CT with 4D perfusion imaging as well as time-resolved 3D MR-A allow multiplanar perfusion-based assessment of the multiple arterial inflow and venous drainage vessels of arterio-venous malformations. These imaging tools should be subject to intervention planning, as they can reduce procedure time significantly. Fast-flow vascular tumors like hemangiomas should be worked up with ultrasound, including color-coded duplex sonography, MRI and transcatheter angiography in case of a therapeutic approach. In combined malformation syndromes, radiological imaging has to be adapted according to the dominant underlying vessels and their flow dynamics. Guide to evaluation of flow dynamics in peripheral vascular anomalies, involving vascular malformations and vascular tumors with the intention to facilitate selection of periinterventional imaging modalities and diagnostic and therapeutic approach to vascular anomalies. · Peripheral vascular anomalies include vascular malformations and vascular tumors. Both entities represent a rare disease with an underlying congenital mesenchymal or angiogenetic disorder. · The role of periinterventional imaging is confirmation of the diagnosis by assessing the flow dynamics of the vascular anomaly. · Slow-flow congenital vascular anomalies include venous, lymphatic and venolymphatic malformations. Arteriovenous malformations are fast-flow vascular anomalies, whereas hemangiomas are fast-flow vascular tumors that are frequently associated with fast-flow arteriovenous shunts. The periinterventional imaging modalities of choice include dedicated MR protocols and CT with 4D perfusion imaging as well as invasive transcatheter angiography..· Sadick M, Overhoff D, Baessler B et al. Peripheral Vascular Anomalies - Essentials in Periinterventional Imaging. Fortschr Röntgenstr 2020; 192: 150 - 162. Periphere Gefäßanomalien sind eine seltene Erkrankung, die auf einer kongenitalen Störung der mesenchymalen und angiogenetischen Entwicklung von Gewebe basiert. Gefäßanomalien werden in Gefäßtumoren und vaskuläre Malformationen unterteilt. Beide Entitäten sind mit charakteristischen Flusseigenschaften vergesellschaftet. Symptome können im Kindes- und Erwachsenenalter manifest werden. Gefäßanomalien gehen mit klinischen Befunden einher, die die Diagnose erleichtern können. Die Rolle der periinterventionellen Bildgebung besteht in der Bestätigung der klinischen Verdachtsdiagnose unter Berücksichtigung von Ausdehnung und Lokalisation der Gefäßanomalie. In Anlehnung an die International Society for the Study of Vascular Anomalies (ISSVA) werden Gefäßanomalien in Slow-flow- und Fast-flow-Läsionen eingeteilt. Basierend auf Diagnose und Flussdynamik wird für die Gefäßanomalien die am besten geeignete Bildgebung beschrieben. Das gesamte Spektrum der Bildgebung umfasst Ultraschall, konventionelles Röntgen, CT und MRT sowie die perkutane Phlebografie und die Katheterangiografie. Gefäßanomalien bedürfen einer dezidierten Bildgebung. Die Einteilung in Slow-flow- und Fast-flow-Entitäten erleichtert die Auswahl der diagnostischen Modalitäten. Slow-flow-Gefäßanomalien beinhalten venöse, lymphatische und kombinierte Gefäßanomalien. Ultraschall und MRT, insbesondere die MR-Venografie, sind essenziell für die Diagnostik von Slow-flow-Gefäßanomalien. Arteriovenöse Malformationen sind Fast-flow-Gefäßanomalien. Diese sollten mit dedizierten MRT-Protokollen untersucht werden, insbesondere dann, wenn es sich um ausgedehnte Gefäßanomalien handelt. Die 4D-CT-Bildgebung und zeitaufgelöste 3D-MRA ermöglichen multiplanare Perfusionsuntersuchungen. Diese Modalitäten sollten der Behandlungsplanung vorbehalten sein, da sie die Interventionszeit beachtlich verkürzen können. Fast-flow-Gefäßtumoren, wie z. B. Hämangiome, sollten mittels Ultraschalls, Duplexsonografie und MRT evaluiert werden. Die Katheterangiografie kommt bei geplanter Embolo-Therapie zum Einsatz. Bei Malformationssyndromen muss die radiologische Bildgebung stets nach der dominierenden vaskulären Komponente der Gefäßanomalie selektioniert werden. Diese Übersichtsarbeit unterteilt periphere Gefäßanomalien, nämlich vaskuläre Malformationen und vaskuläre Tumoren, anhand ihrer Flussdynamik und empfiehlt geeignete periinterventionelle Bildgebungsmethoden zur Optimierung von Diagnostik und Therapie dieser seltenen Erkrankung. · Periphere Gefäßanomalien sind eine Seltene Erkrankung, die auf einer kongenitalen Störung der mesenchymalen und angiogenetischen Entwicklung von Gewebe basiert. · Die Rolle der periinterventionellen Bildgebung liegt in der Diagnosesicherung anhand der Flussdynamik der Gefäßanomalie. · Slow-flow Gefäßanomalien beinhalten venöse, lymphatische und kombinierte Gefäßanomalien. Arteriovenöse Malformationen sind fast-flow Gefäßanomalien, wohingegen Hämangiome fast-flow Gefäßtumore sind, die oftmals auch mit ausgedehnten arteriovenösen fast-flow shunts einhergehen. Die periinterventionelle Bildgebung umfasst eine Vielzahl von diagnostischen Optionen, darunter dedizierte MRT Protokolle, 4D CT Bildgebung und Katheterangiographie.
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- 2020
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47. Magnetresonanz-gesteuerter (MR-gesteuerter) fokussierter Ultraschall (MRgFUS) zur Tremor-Behandlung
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Ullrich Wüllner
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medicine.medical_specialty ,Movement disorders ,Deep brain stimulation ,Parkinson's disease ,medicine.medical_treatment ,diagnostic imaging [Tremor] ,030218 nuclear medicine & medical imaging ,Lesion ,03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,ddc:150 ,Basal ganglia ,diagnostic imaging [Essential Tremor] ,Medicine ,Humans ,Orthostatic tremor ,Aged ,Ultrasonography ,Essential tremor ,medicine.diagnostic_test ,business.industry ,Magnetic resonance imaging ,medicine.disease ,Magnetic Resonance Imaging ,Psychiatry and Mental health ,Neurology ,Quality of Life ,Neurology (clinical) ,Radiology ,medicine.symptom ,business ,030217 neurology & neurosurgery - Abstract
ZusammenfassungDie Behandlung von Tremor stellt eine Herausforderung im klinischen Alltag dar; nur selten gelingt es, Tremor bei Bewegungsstörungen, wie beim essentiellen oder orthostatischen Tremor (ET, OT) oder bei Morbus Parkinson (MP), durchgreifend medikamentös zu lindern. Eine Alternative zur Tiefenhirnstimulation bietet die gezielte lokale Ausschaltung spezifischer Strukturen des Thalamus und der Basalganglien mittels transkraniellem Magnet-Resonanz-Tomographie-gesteuerten fokussierten Ultraschall (MRgFUS). MRgFUS erlaubt es, kleine Bereiche des Gehirns sicher und präzise thermisch zu abladieren. Die MRgFUS-Behandlungen erfolgen ohne Öffnung des Schädels unter MRT-Kontrolle („incisionless surgery“). Durch diesen schonenden, minimal-invasiven Eingriff kann die oft stark beeinträchtigte Lebensqualität der meist älteren Betroffenen innerhalb kurzer Zeit grundlegend verbessert werden. Die Erfolge der Läsionsbehandlung wurden bislang über 4 Jahre nachuntersucht und dokumentiert.
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- 2020
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- View/download PDF
48. Muskelbeschwerden – wann abklären?
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Britta Maurer, University of Zurich, and Maurer, Britta
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030203 arthritis & rheumatology ,myalgia ,medicine.medical_specialty ,Weakness ,Muscle biopsy ,medicine.diagnostic_test ,business.industry ,10051 Rheumatology Clinic and Institute of Physical Medicine ,610 Medicine & health ,General Medicine ,2700 General Medicine ,medicine.disease ,Connective tissue disease ,Asymptomatic ,Muscle hypertrophy ,Fasciculation ,03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,Atrophy ,Internal medicine ,medicine ,medicine.symptom ,business ,030217 neurology & neurosurgery - Abstract
Zusammenfassung. Muskelbeschwerden sind häufig beklagte Symptome, die durch eine Vielzahl verschiedener und nicht immer primär muskulärer Erkrankungen hervorgerufen werden können. Nicht immer sind weiterführende Abklärungen indiziert. Die Präsenz bestimmter Warnsymptome kann bei der Indikationsstellung helfen. Hierzu zählen v.a. Myalgien/Muskelschwäche/Atrophie/Hypertrophie mit Zuordenbarkeit zu bestimmten Muskelgruppen, Faszikulationen, Dysphagie/Bulbärzeichen, Auffälligkeiten im Reflexstatus, Hinweise für eine entzündliche Systemerkrankung/Kollagenose sowie eine persistierender CK-Erhöhung ≥1000 U/l auch bei asymptomatischen Patienten. Wichtige weiterführende Abklärungsschritte je nach Fragestellung können Labor, MRI, E(N)MG, spezifische Belastungstests, Muskelbiopsie oder auch molekulargenetische Testungen beinhalten.
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- 2020
49. Bildgebung bei der Psoriasisarthritis und Aspekte der röntgenologischen Progression
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A. Kleyer, Sarah Ohrndorf, M. Köhm, Philipp Sewerin, Xenofon Baraliakos, David Simon, and Publica
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030203 arthritis & rheumatology ,medicine.medical_specialty ,Oligoarthritis ,medicine.diagnostic_test ,business.industry ,Enthesitis ,Magnetic resonance imaging ,medicine.disease ,Rheumatology ,03 medical and health sciences ,Psoriatic arthritis ,0302 clinical medicine ,Internal medicine ,medicine ,Monoarthritis ,Polyarthritis ,030212 general & internal medicine ,Radiology ,medicine.symptom ,Differential diagnosis ,business - Abstract
Die Psoriasisarthritis (PsA) als heterogene multifaktorielle Erkrankung mit muskuloskeletaler Beteiligung kann sich als Mon‑, Oligo- oder Polyarthritis manifestieren und bei einem Teil der Patienten auch das Achsenskelett betreffen. Häufigste Kennzeichen der Entzündung sind das Knochenmarködem und die Enthesitis. Die Früh- und Differenzialdiagnose einer PsA stellt eine klinische Herausforderung dar, insbesondere als Differenzialdiagnose zu weiteren entzündlichen oder degenerativen Gelenkerkrankungen. Durch den Einsatz der Magnetresonanztomographie (MRT), der muskuloskeletalen Sonographie (US) sowie der fluoreszenzoptischen Bildgebung (FOI) können mit hoher Sensitivität entzündliche Gelenk- und Sehnenveränderungen im Bereich der Extremitäten und der Wirbelsäule sichtbar gemacht werden. Die MRT hat, v. a. am Anfang der Erkrankung, einen prognostischen Wert bezüglich des weiteren radiographischen Krankheitsverlaufs. Durch den Einsatz der Computertomographie (CT) sowie der konventionellen Röntgenbildgebung können strukturelle Schädigungen spezifisch und zum Teil auch dreidimensional in den peripheren Gelenken und der Wirbelsäule dargestellt werden. Insbesondere die hochauflösende CT (HR-pQCT) kann pathophysiologische Vorgänge und deren morphologische Auswirkungen bereits in einem frühen Krankheitsstadium abbilden. Der Stellenwert der konventionellen Röntgendiagnostik, der Computertomographie, der Magnetresonanztomographie, der muskuloskeletalen Sonographie und alternativer bildgebender Verfahren wird hier hinsichtlich der Diagnostik und der Prognose des Verlaufs von Patienten mit PsA dargestellt.
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- 2020
50. Development of fluorinated indanone-based derivatives for the imaging of monoamine oxidase B via positron emission tomography
- Author
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Jelena Penjišević, Magali Toussaint, D Deuther-Conrad, Slađana Kostić-Rajačić, Rodrigo Teodoro, Peter Brust, W Gündel, Deana Andrić, Ivana I. Jevtić, Sladjana Dukic-Stefanovic, O Lai, Matthias Scheunemann, and TH Clauß
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positron emission tomography ,indanone derivatives ,Nuclear magnetic resonance ,medicine.diagnostic_test ,Positron emission tomography ,Chemistry ,medicine ,The monoamine oxidase B ,Monoamine oxidase B ,3. Good health - Abstract
Introduction: The monoamine oxidase B (MAO B) isoenzyme is known to be involved in the oxidative deamination of biogenic amines. While the use of MAO B inhibitors is already well-established for the treatment of Parkinson’s disease, recent reports suggest its involvement in certain types of brain tumors.1 We herein aim at the synthesis and preclinical evaluation of fluorinated indanone-based derivatives targeting MAO B in the brain via positron emission tomography (PET). Methods: A small series of fluorinated indanone derivatives was obtained via the O-alkylation or esterification starting with the commercially available 6-hydroxy-2,3-dihydro-1H-inden-1-one in two steps. Binding affinities towards the human MAO isoenzymes were estimated in vitro by radioligand displacement. HL126 was selected for radiofluorination via its corresponding boronic acid pinacol ester. In vitro autoradiography of [18F]HL126 was performed in mice brain slices. In vivo evaluation of [18F]HL126 in CD-1 mice was carried out and metabolism studies were performed in plasma and brain samples via radio-HPLC. Results: The fluorinated indanone derivatives were synthesized in yields ranging from 65-89%. The fluorophenyl ether derivative, HL126, was further selected for radiofluorination based on its high binding affinity towards MAO B (Ki = 6.9 ± 5.33 nM). [18F]HL126 was obtained by an alcohol-enhanced copper-mediated approach via the corresponding boronic acid pinacol ester precursor with radiochemical yields of about 11 ± 3%, high radiochemical purities (≥99%) and molar activities in the range of 20 GBq/mol. In vitro autoradiography showed a specific blockade with selective MAO-A/B inhibitors. PET/MRI analyses revealed that [18F]HL126 readily enters the brain. Some radiometabolites do cross the blood-brain barrier. Conclusion: Although metabolism studies with [18F]HL126 revealed the presence of radiometabolites in the brain, the high binding affinity towards MAO B and the pronounced selectivity in in vitro autoradiography studies encourage further derivatization of indanone-based scaffolds for targeting MAO B. Acknowledgments The authors thank the Deutscher Akademischer Austausch Dienst (DAAD) for financial support. References 1. Tripathi, R. K. P. and Ayyannan, S. R. Med. Res. Rev., 39, p.1603, 2019.
- Published
- 2020
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