12 results on '"pediatric rheumatology"'
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2. Fortschritte in der Diagnostik und Therapie der juvenilen Dermatomyositis.
- Author
-
Georgi, Ingrid, Georgi, Mathias, and Haas, Johannes-Peter
- Abstract
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- Published
- 2024
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3. Praktische Kinder- und Jugendrheumatologie
- Author
-
Gerd Horneff, Kirsten Minden, Gerd Horneff, and Kirsten Minden
- Subjects
- Pediatric rheumatology, Diagnosis, Differential, Rheumatism in children
- Abstract
Von chronisch entzündlich-rheumatischen Erkrankungen sind bundesweit ca. 20.000 Kinder und Jugendliche bis 18 Jahre betroffen. Unterschieden werden die juvenile Arthritis, die Kollagenosen, die Vaskulitiden und andere immunvermittelte Erkrankungen (z.B. nicht-bakteriell bedingte Knochenentzündungen). Dieses Buch bietet eine kompakte und praxisorientierte Anleitung zu Diagnostik und Therapie von chronisch entzündlich-rheumatischen Erkrankungen im Kindes- und Jugendalter. Ebenso werden wichtige differentialdiagnostische Querverweise erteilt. Aktuelles Wissen von Autoren mit langjähriger praktischer Erfahrung.
- Published
- 2020
4. [Validation of the total morbidity score and investigation of the efficacy of methotrexate in localized scleroderma].
- Author
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Hoppe AK, Li SC, and Foeldvari I
- Subjects
- Adolescent, Humans, Child, Methotrexate, Retrospective Studies, Morbidity, Scleroderma, Localized diagnosis, Autoimmune Diseases
- Abstract
Background: Localized scleroderma is an autoimmune disease belonging to the group of collagenoses, which can manifest cutaneously and extracutaneously. The extracutaneous manifestations may have significant morbidity but are not considered in previous scoring systems. For this reason, another scoring system, the total morbidity score (TMS) was developed, which also takes into account the extracutaneous symptoms., Method: In the retrospective monocentric study at the Hamburg Center for Pediatric and Adolescent Rheumatology, the TMS was applied to patients from 2004-2019 suffering from localized scleroderma who had at least one control presentation. In addition, data were analyzed according to the previously established localized scleroderma cutaneous assessment tool (LoSCAT) scoring systems to ensure better comparability to the TMS. Furthermore, the score values were considered and compared during the course of treatment with methotrexate (MTX)., Results: Due to a lack of control presentations, data from 51 of the 95 patients with a confirmed diagnosis could be included in the retrospective evaluation. The treatment of these patients was considered over a period of 2 years, from the initial presentation over at least 3 further control presentations. The TMS total score remained largely constant. There was a weak correlation between the TMS total score and the localized scleroderma skin damage index (mLoSDI), which indicates the degree of damage. In addition, insignificant changes in the TMS total score were shown over time with MTX treatment (T1/T4: -0.007)., Discussion: The evaluation showed that the TMS total score is mainly fed by the extracutaneous manifestations, demonstrating the inaccuracy of previous scores. Another advantage of the TMS is that different scores are assigned depending on whether the feature is new, persistent, improving, or even worsening. The TMS is more time consuming to collect but enables a more accurate assessment of disease activity., (© 2022. The Author(s).)
- Published
- 2024
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5. Pädiatrische Rheumatologie
- Author
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Norbert Wagner, Günther Dannecker, Norbert Wagner, and Günther Dannecker
- Subjects
- Pediatrics, Orthopedics, Rheumatology, Rheumatism in children, Pediatric rheumatology, Rheumatism, Internal medicine, Family medicine
- Abstract
Rheumatische Beschwerden sind bei Kindern und Jugendlichen weitaus häufiger als allgemein angenommen. Die Folge: die Beschwerden werden fehlinterpretiert oder falsch behandelt. Krankheitsverläufe und Prognosen unterscheiden sich wesentlich von denen der Erwachsenenrheumatologie. Inzwischen stehen immer bessere Behandlungsmöglichkeiten für rheumatologische Erkrankungen auch bei Kindern zur Verfügung. Dank neuer Medikamente sind die jungen Patienten heute beweglicher und es zeigen sich weniger Folgeschäden wie Wachstumsstörungen, Gelenk- oder Sehschäden. Der richtige Einsatz dieser Mittel setzt aber ein fundiertes Wissen über die Krankheiten, die verwendeten Medikamente und ihre Wirkung im kindlichen Organismus voraus. Dieses Referenzwerk bietet dem Allgemeinpädiater, dem angehenden Facharzt und dem (Kinder-)Rheumatologen umfassende Antworten auf alle Fragen der Entstehung, Diagnostik und Therapie von rheumatologischen Krankheiten bei Kindern und Jugendlichen. Für die 2. Auflage wurden alle Kapitel aktualisiert mit speziellem Fokus auf Relevanz und Nutzen im Alltag des Pädiaters. Besonders wertvoll für den Anwender ist die durchgehend praxisorientierte Darstellung: genaue Angaben zu Therapieempfehlungen und Hinweise zur Evidenz der Therapieverfahren bürgen für einen zuverlässigen und schnellen Behandlungserfolg. Fundierte „State-of-the-Art“-Kinderrheumatologie, praxisbezogen aufbereitet.
- Published
- 2014
6. [Advances in the diagnostics and treatment of juvenile dermatomyositis].
- Author
-
Georgi I, Georgi M, and Haas JP
- Subjects
- Child, Adult, Adolescent, Humans, Autoantibodies, Skin pathology, Prognosis, Dermatomyositis therapy, Dermatomyositis drug therapy, Myositis
- Abstract
Juvenile dermatomyositis (JDM) is by far the most frequent inflammatory myopathy in childhood and adolescence. It is clinically characterized by inflammatory changes of the skin and muscles but as a multisystemic disease can also affect the skeletal system, the gastrointestinal tract, lungs and heart. Intrinsic (multigenetic risk) and extrinsic factors (triggers) are involved in the pathogenesis resulting in endothelial damage, involvement of fascies, activation of the interferon system and autoimmune reactions including formation of myositis-specific autoantibodies (MSA). In contrast to dermatomyositis in adults, in children and adolescents there are no associations with malignant diseases. The variable expression, the rarity of the disease and the risk of long-term damage and complications necessitate pediatric rheumatological experience in the diagnostics and treatment. Recently, new approaches in drug treatment have substantially improved the outcome and prognosis but a multidisciplinary treatment (including physicians, physiotherapists, psychologists, social workers) is mandatory, especially in the first phases of the disease. Particularly important is a professionally correct treatment of the functional sequelae, which are a particular focus of this article., (© 2023. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.)
- Published
- 2024
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7. Reisen mit Kindern und Jugendlichen mit rheumatischen Erkrankungen
- Author
-
Freudenhammer, M. and Hufnagel, M.
- Published
- 2021
- Full Text
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8. Therapeutische Optionen bei juveniler idiopathischer Arthritis: Operative und konservative orthopädisch-rheumatologische Behandlung
- Author
-
Haas, J.-P. and Arbogast, M.
- Published
- 2021
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9. Kindliches Rheuma : Eine zu wenig beachtete Krankheit
- Author
-
Christian Huemer, Wilhelm Kaulfersch, Christian Huemer, and Wilhelm Kaulfersch
- Subjects
- Rheumatism in children, Pediatric rheumatology
- Abstract
Kindliches Rheuma ist eine häufige Erkrankung, die von vielen Ärzten und Patienten bis dato zu wenig beachtet wurde. Dieses Buch bietet erstmalig betroffenen Familien einen umfassenden Überblick zu dem Formenkreis der rheumatischen Erkrankungen im Kindes- und Jugendalter. Die unterschiedliche Symptomatik, der Weg zur Diagnose und verschiedene Therapieansätze werden ausführlich behandelt. Ebenso werden wichtige Begriffe, wie etwa chronische Entzündung, Arthritis, Autoimmunsystem fachmännisch und verständlich erklärt. Ein Hauptaugenmerk liegt auf den verschiedenen Therapiemöglichkeiten, deren Anwendbarkeit und Erfolgsaussichten. Neben der medikamentösen Therapie werden physio- und ergotherapeutische Methoden präsentiert. Anleitungen zur Selbsthilfe sowie ein Serviceteil mit nützlichen Adressen komplettieren diesen Ratgeber. Auch behandelnde Ärzte erfahren Wissenswertes über dieses Krankheitsbild um ihre jungen Patienten optimal zu betreuen und behandeln.
- Published
- 2008
10. Pädiatrische Rheumatologie
- Author
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Norbert Wagner, Günther Dannecker, Norbert Wagner, and Günther Dannecker
- Subjects
- Pediatric rheumatology, Rheumatism in children
- Abstract
Rheuma bei Kindern - ein unterschätztes Problem. Rheumatische Erkrankungen sind im Kindesalter sehr viel häufiger als allgemein angenommen. Häufig werden die Beschwerden jedoch fehlinterpretiert oder falsch behandelt. Krankheitsverläufe und Prognosen unterscheiden sich wesentlich von denen der Erwachsenenrheumatologie. Inzwischen stehen immer bessere Behandlungsmöglichkeiten für rheumatologische Erkrankungen auch bei Kindern zur Verfügung. Der richtige Einsatz dieser Mittel setzt aber ein fundiertes Wissen über die Krankheiten, die verwendeten Medikamente und ihre Wirkung im kindlichen Organismus voraus. Hier finden Pädiater und angehende Fachärzte umfassende Antworten auf alle Fragen der Entstehung, Diagnostik und Therapie von rheumatischen Krankheiten bei Kindern und Jugendlichen. Das Buch legt besonderen Wert auf eine praxisorientierte Darstellung - genaue Angaben zu Therapieempfehlungen und Hinweise zur Evidenz der Therapieverfahren bürgen für einen zuverlässigen und schnellen Behandlungserfolg.
- Published
- 2007
11. Schweizerisches Register für TNF-α-Blocker bei Kindern und Jugendlichen mit rheumatologischen Erkrankungen.
- Author
-
Sauvain, M. J., Schalm, S. B., Bérthet, G., Bolz, D., Cannizzaro, E., Hofer, M., Kaiser, D., Saurenmann, R. K., and Bolt, I. B.
- Subjects
- *
TUMOR necrosis factors , *CHEMICAL inhibitors , *RHEUMATISM in children , *DISEASES in teenagers , *ADRENOCORTICAL hormones , *PEDIATRIC rheumatology - Abstract
We created a registry to evaluate long term outcome, efficacy and adverse events for children treated wit TNF-α inhibitors in Switzerland. 106 patients (68 female/38 male) were included. 61 patients were treated with Etanercept (Enbrel®) and 45 with Infliximab (Remicade®). Concomitant treatment at baseline included corticosteroids in 26% and Methotrexate in 75% of the patients. Subjective disease activity three months after initiation of TNF-α was better in 81%, worse in 4% and stable in 15% of the patients. In total 24 adverse events in 21 patients were reported. Treatment with TNF-α inhibitors seems to be safe and effective for children and adolescents with rheumatologic diseases. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
- Published
- 2010
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12. [Travelling with children and adolescents with rheumatic diseases].
- Author
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Freudenhammer M and Hufnagel M
- Subjects
- Adolescent, Child, Humans, Travel, Travel-Related Illness, Vaccination, Malaria, Rheumatic Diseases drug therapy
- Abstract
Due to the underlying disease and immunosuppressive treatment, pediatric patients with rheumatic diseases are at increased risk for (long distance) travel-related health problems. A pretravel comprehensive consultation is therefore strongly recommended. Whether a child with rheumatic disease is sufficiently fit for travel essentially depends on the disease activity, the age of the child and the intended travel destination. Depending on the level of immunosuppression, the risks for this patient group include (travel-related) infections and the possibility of disease activity flares. Of particular importance is adequate exposure prevention: standard vaccinations should be updated and indications for travel vaccinations evaluated in advance of travelling. In this context, potential contraindications, especially for live vaccines, in the case of specific immunosuppressive treatment should be considered. In the event of travel to malaria endemic areas, the necessity for chemoprophylaxis or stand-by medication must be evaluated but caution is needed regarding potential drug interactions. Detailed education about careful hand, food and contact hygiene is critical. Because photosensitivity may be increased in some rheumatic diseases and/or medications, UV protection is crucial. Barriers (clothes and mosquito nets) and age-appropriate chemical insect repellents should be used to prevent insect-borne diseases. Before start of travel, possibilities for on-site medical help in the event of disease deterioration and/or infection should be evaluated. This should be included in the assessment of the patient's ability to travel. Travelers with rheumatic disease should carry a first aid kit that includes both a sufficient supply of regular antirheumatic medication and supplemental medication in case of a disease flare. Storage conditions must be taken ínto account for some medications. Ultimately, the success of a journey depends on the planning from the perspective of the child with its specific needs., (© 2021. Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.)
- Published
- 2021
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