8 results on '"Lehmann, Beat"'
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2. „Resuscitative endovascular balloon occlusion of the aorta“ bei schwer verletzten Patienten im Schockraum: eine Fallserie
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Knapp, Jürgen, Jakob, Dominik A., Haltmeier, Tobias, Lehmann, Beat, and Hautz, Wolf E.
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Eine Hämorrhagie ist in 30–40 % der Patienten, die im Rahmen eines Traumas versterben, todesursächlich und die häufigste vermeidbare Todesursache. Für nichtkomprimierbare Blutungen im Bereich des Abdomens oder des Beckens wird in den letzten Jahren zunehmend (wieder) die Anwendung der „resuscitative endovascular balloon occlusion of the aorta“ (REBOA) zur temporären Blutungskontrolle diskutiert. Seit August 2020 steht im Schockraum des Universitären Notfallzentrums des Universitätsspital Bern die REBOA als Therapieoption im Rahmen der Schwerverletztenversorgung zur Verfügung. Wir berichten in dieser Fallserie unsere Erfahrungen aus allen 7 Anwendungen im Laufe des ersten Jahres.
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- 2022
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3. Diagnostic accuracy of a pragmatic, ultrasound-based approach to adult patients with suspected acute appendicitis in the ED
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Lehmann, Beat, Koeferli, Ursina, Sauter, Thomas C, Exadaktylos, Aristomenis, and Hautz, Wolf E
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BackgroundSystematic imaging reduces the rate of missed appendicitis and negative appendectomies in patients with suspected acute appendicitis (AA). Little is known about the utility of ultrasound as a first diagnostic measure in patients with suspected AA. The aim of this retrospective study is to determine whether ultrasound, performed by emergency physicians or radiologists, can be used as first diagnostic measure in suspected cases to rule out AA and to avoid unnecessary CT.MethodsWe performed a retrospective analysis at the ED of the University Hospital Bern, Switzerland, from 2012 to 2014. Our standard protocol is that all adult patients suspected of appendicitis receive an ultrasound as their first imaging test, either by an emergency physician or a radiologist. The test characteristics of conclusive and inconclusive ultrasound exams were compared with a pragmatic gold standard.ResultsThe study included 508 patients with suspected AA. 308 patients (60.4%) had a conclusive ultrasound. Among these, sensitivity for appendicitis was 89.6% (95% CI 82.1% to 94.3%), specificity 93.8% (89.1% to 96.6%), the positive predictive value was 87.98 (80.84 to 92.71) and the negative predictive value was 94.65 (91.18 to 96.80). The remaining 200 (39.4%) patients had an inconclusive ultrasound exam. 29% (59/200) of these patients ultimately had appendicitis. Less experienced emergency physician sonographers came to a definitive conclusion in 48.1% (95% CI 36.9% to 59.5%), experienced emergency physician sonographers in 76.0% (68.4% to 82.5%) and radiologists in 52.4% (44.5% to 60.2%).ConclusionA conclusive ultrasound of the appendix performed by either emergency physicians or radiologists is a sensitive and specific exam to diagnose or exclude AA in patients with suspected AA. Because of 6% false negative exams, clinical follow-up is mandatory for patients with negative ultrasound. An inconclusive ultrasound warrants further imaging or a follow-up visit, since 29% of patients with inconclusive ultrasound had an AA.
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- 2022
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4. See-Tauchunfälle – eine retrospektive Studie eines Level-1-Notfallzentrums der Schweiz
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Braun, Christian T., Kollow, Patricia, Kollow, German, Klukowska-Rötzler, Jolanta, Schedler, Olaf, Lehmann, Beat, and Exadaktylos, Aristomenis K.
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Zusammenfassung.Die Schweiz ist ein Land in der Mitte Europas ohne Anbindung an ein offenes Meer. Man vermutet hierzulande keine nennenswerte Anzahl von Tauchunfällen, jedoch zeigt diese Studie eine grosse Zahl von Tauchunfällen und versucht, die Hauptunfallgefahren zu erforschen. Die Patientendaten wurden von 2001 bis 2016 in der elektronischen Datenbank des Universitären Notfallzentrums des Inselspitals Bern gesammelt und retrospektiv ausgewertet. Das Barotrauma des Ohrs (69,0 %), Dekompressionsunfälle (20,7 %) sowie Herz-Kreislauf-Komplikationen (13,8 %) traten beim SCUBA-Tauchen in der Schweiz vergleichsweise häufig auf, Otitiden hingegen hatten einen nur sehr geringen Anteil (3,5 %). Das Risiko von Tauchunfällen wird deutlich unterschätzt. Als Präventionsmassnahmen sollten in der Tauchausbildung das vertikale Tauchprofil mit höheren Tauchtiefen in der Schweiz und die Gefahren durch Herz-Kreislauf-Erkrankungen mit steigendem Alter stärker betont werden.
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- 2018
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5. Detection of pneumothoraces in patients with multiple blunt trauma: use and limitations of eFAST
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Sauter, Thomas C, Hoess, Simon, Lehmann, Beat, Exadaktylos, Aristomenis K, and Haider, Dominik G
- Abstract
BackgroundExtended focused assessment with sonography for trauma (eFAST) has been shown to have moderate sensitivity for detection of pneumothorax in trauma. Little is known about the location or size of missed pneumothoraces or clinical predictors of pneumothoraces in patients with false-negative eFAST.MethodsThis retrospective cross-sectional study includes all patients with multiple blunt trauma diagnosed with pneumothorax who underwent both eFAST and CT performed in the ED of a level 1 trauma centre in Switzerland between 1 June 2012 and 30 September 2014. Sensitivity of eFAST for pneumothorax was determined using CT as the gold standard. Demographic and clinical characteristics of those who had a pneumothorax detected by eFAST and those who did not were compared using the Mann-Whitney U or Pearson’s χ2tests. Univariate binary logistic regression models were used to identify predictors for pneumothoraces in patients with negative eFAST examination.ResultsThe study included 109 patients. Overall sensitivity for pneumothorax on eFAST was 0.59 and 0.81 for pneumothoraces requiring treatment. Compared with those detected by eFAST, missed pneumothoraces were less likely to be ventral (30 (47.6%) vs 4 (9.3%), p <0.001) and more likely to be apical and basal (7 (11.1%) vs 15 (34.9%), p=0.003; 11 (17.5%) vs 18 (41.9%), p=0.008, respectively). The missed pneumothoraces were smaller than the detected pneumothoraces (left side: 30.7±17.4 vs 12.1±13.9 mm; right side: 30.2±10.1 vs 6.9±10.2 mm, both p <0.001). No clinical variables were identified which predicted pneumothoraces in falsely negative eFAST. Among those pneumothoraces missed by eFAST, 30% required tube thoracostomy compared with 88.9% of those detected with eFAST.ConclusionIn our study, pneumothoraces missed by eFAST were smaller and in atypical locations compared with those detected by eFAST and needed thoracic drainage less often.
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- 2017
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6. Vorschlag zur standardisierten Darstellung von Wärmebildern mit QualiThermo
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Tanner, Christoph, Lehmann, Beat, Frank, Thomas, and Wakili, Karim Ghazi
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Werden bei Wärmebild‐Interpretationen Angaben zum Wärmedurchgang einzelner Bauteile gemacht, so sollte das nur mit standardisiert dargestellten Thermogrammen geschehen. Der hier vorgestellte Beitrag zeigt, wie die QualiThermo‐Methode dafür die Skalierungs‐Vorgaben liefert. Diese Methodik ist auf rein empirischer Basis entstanden und wurde im Rahmen eines durch das schweizerische Bundesamt für Energie (BFE) geförderten Forschungsprojektes überprüft und weiterentwickelt. Dazu wurde ein Testgebäude über einen längeren Zeitraum wärmetechnisch detailliert ausgemessen und gleichzeitig mit zwei IR‐Kameras beobachtet. Danach konnte mittels Simulationsberechnungen und anschließenden Sensitivitätsanalysen aufgezeigt werden, welche Meteo‐Faktoren für die Genauigkeit der Abschätzung von Wärmeverlusten von Bauteilen entscheidend sind. Mit dem QualiThermo‐Verfahren steht dem Praktiker somit ein Instrument zur Verfügung, welches in beschränktem Rahmen vergleichbare und nachvollziehbare IR‐Bildauswertungen zulässt. Aus den gewonnenen Erkenntnissen und den gesammelten Erfahrungen wurden zudem Hinweise und Tipps für die Praxis abgeleitet, welche dem Thermografen helfen, in einer kalten Winternacht hochwertige und zielgerichtete IR‐Aufnahmen zu erstellen und auszuwerten.
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- 2011
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7. Regelung und Steuerung von thermoaktiven Bauteilsystemen (TABS)
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Tödtli, Jürg, Gwerder, Markus, Renggli, Franz, Güntensperger, Werner, Lehmann, Beat, Dorer, Viktor, and Hildebrand, Kurt
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Thermoaktive Bauteilsysteme (TABS) haben eine zunehmende Bedeutung bei der energieeffizienten Kühlung und Heizung von Gebäuden, doch ihre Regelung/Steuerung führt in der Praxis oft zu Problemen. Mit dem Ziel, diese Probleme in den Griff zu bekommen, wurde vor fünf Jahren das Forschungsprojekt TABS‐Control gestartet, das zu Beginnd des Jahres 2009 abgeschlossen wurde. Es wurden folgende wesentliche Resultate erarbeitet: Modelle und Simulationsprogramme für TABS; Performance‐Bound‐Berechnungen für die Zonenregelung; eine Auswahl von Regel‐/ Steuer‐Strategien für die Zonenregelung, u. a. mit Lösungen für das automatische Umschalten zwischen Heizen und Kühlen, für den Taktbetrieb der Zonenpumpe und für eine Raumtemperaturregelung; Implementierung von Standardlösungen in einem Gebäudeautomationssystem; Labortests; das neue UBB‐Planungsverfahren (Unknown‐But‐Bounded) zur integrierten Planung von TABS und ihrer Regelung/Steuerung; ein Excel‐Planungstool; Richtlinien zur Wahl der Topologie der hydraulischen Schaltung; eine Methode zur Betriebsoptimierung; eine theoretische Grundlage (UBB‐Ansatz) für das neue integrierte Planungsverfahren und die neuen Regel‐/Steuer‐Strategien; eine Patentanmeldung.
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- 2009
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8. Listen to your patient…
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Lahzami, Samir, Eggenberger, Peter, and Lehmann, Beat C.
- Abstract
An 89-year-old patient was admitted to the emergency department (ED) because of sudden onset of chest pain. The chest radiograph appeared to show a detachment of the pleura on the right side. The diagnosis of a pneumothorax was made. Insertion of a chest tube was indicated, but the patient refused her consent. The next day, another chest radiograph was taken. It showed no more detachment of the pleura. The initial diagnosis of pneumothorax had to be abandoned as retrospectively the pneumothorax could be identified as an artefact. Different aspects of pseudopneumothorax are discussed.
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- 2007
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