19 results on '"Muche-Borowski, C"'
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2. Entwicklung und Evaluation eines Instruments zur Erhebung soziodemografischer Patient:innendaten in Studien - Wie werden Fragen zur Soziodemografie von Patient:innen beantwortet und persönlich bewertet?
- Author
-
Boczor, S, Hansen, H, Kloppe, T, Mews, C, Muche-Borowski, C, Rakebrandt, A, Schäfer, I, Pohontsch, NJ, Scherer, M, Boczor, S, Hansen, H, Kloppe, T, Mews, C, Muche-Borowski, C, Rakebrandt, A, Schäfer, I, Pohontsch, NJ, and Scherer, M
- Published
- 2024
3. Neues aus der DEGAM-Leitlinienarbeit 2022/2023
- Author
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Voigt, K, Schübel, J, Baum, E, Muche-Borowski, C, Engel, B, Kaduszkiewicz, H, Voigt, K, Schübel, J, Baum, E, Muche-Borowski, C, Engel, B, and Kaduszkiewicz, H
- Published
- 2023
4. Die DEGAM und Ihre Leitlinien - methodische Einführung in die Leitlinienarbeit
- Author
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Muche-Borowski, C, Jendyk, R, Reddemann, O, Egidi, G, Muche-Borowski, C, Jendyk, R, Reddemann, O, and Egidi, G
- Published
- 2023
5. Digitale Leitlinienentwicklung mittels MAGICapp
- Author
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Kötter, T, Muche-Borowski, C, El-Allawy, A, Kötter, T, Muche-Borowski, C, and El-Allawy, A
- Published
- 2023
6. S2k guideline for diving accidents
- Author
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Jüttner, B, Wölfel, C, Camponovo, C, Schöppenthau, H, Meyne, J, Wohlrab, C, Werr, H, Klein, T, Schmeißer, G, Theiß, K, Wolf, P, Müller, O, Janisch, T, Naser, J, Blödt, S, Muche-Borowski, C, Jüttner, B, Wölfel, C, Camponovo, C, Schöppenthau, H, Meyne, J, Wohlrab, C, Werr, H, Klein, T, Schmeißer, G, Theiß, K, Wolf, P, Müller, O, Janisch, T, Naser, J, Blödt, S, and Muche-Borowski, C
- Abstract
For the purposes of this guideline, a diving accident is defined as an event that is either potentially life-threatening or hazardous to health as a result of a reduction in ambient pressure while diving or in other hyperbaric atmospheres with and without diving equipment. This national consensus-based guideline (development grade S2k) presents the current state of knowledge and recommendations on the diagnosis and treatment of diving accident victims. The treatment of a breath-hold diver as well as children and adolescents does not differ in principle.In this regard only unusual tiredness and itching without visible skin changes are mild symptoms.The key action statements: on-site 100% oxygen first aid treatment, immobilization/no unnecessary movement, fluid administration and telephone consultation with a diving medicine specialist are recommended.Hyperbaric oxygen therapy (HBOT) remains unchanged as the established treatment in severe cases, as there are no therapeutic alternatives. The basic treatment scheme recommended for diving accidents is hyperbaric oxygenation at 280 kPa., Ein Tauchunfall im Sinne dieser Leitlinie ist ein potenziell lebensbedrohliches oder gesundheitsschädigendes Ereignis, hervorgerufen durch Abfall des Umgebungsdruckes beim Tauchen oder aus sonstiger hyperbarer Atmosphäre mit und ohne Tauchgerät. Diese nationale S2k-Leitlinie legt den aktuellen Stand der Erkenntnisse und der konsentierten Empfehlungen in der Diagnostik und Behandlung von Patienten nach Tauchunfällen dar. Die Behandlung von Apnoetauchern sowie Kindern und Jugendlichen unterscheidet sich prinzipiell nicht.Milde Symptome sind nur die auffällige Müdigkeit und ein Hautjucken ohne sichtbare Hautveränderungen.Wesentliche Bedeutung bei der Versorgung von Tauchunfällen hat die frühzeitige Atmung von 100%igem Sauerstoff. Weiterhin werden die Ruhiglagerung/keine unnötige Bewegung, eine moderate Flüssigkeitsgabe und eine Taucherärztliche Telefonberatung empfohlen.Die hyperbare Sauerstofftherapie (HBOT) ist bei schweren Dekompressionsunfällen unverändert ohne therapeutische Alternative. Als Behandlungsschema wird grundsätzlich eine HBOT bei 280 kPa empfohlen.
- Published
- 2023
7. Klimakrise und Gesundheit - noch (k)ein Thema für Leitlinien? Perspektiven und Herausforderungen für die praktische Leitlinienarbeit (Symposium) in Ergänzung zum Workshop 'Klimasensibilität in Leitlinien - was kann/sollte/soll?'
- Author
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Muche-Borowski, C, Lenzer, B, Herrmann, A, Mathes, T, Schmiemann, G, Bühn, S, Muche-Borowski, C, Lenzer, B, Herrmann, A, Mathes, T, Schmiemann, G, and Bühn, S
- Published
- 2023
8. Klimasensibilität in Leitlinien - was kann/sollte/soll? Ein Workshop zur Weiterentwicklung der Leitlinien - in Ergänzung mit dem Symposium 'Klimakrise und Gesundheit - noch (k)ein Thema für Leitlinien?'
- Author
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Lenzer, B, Muche-Borowski, C, Herrmann, A, Bühn, S, Kunisch, R, Voigt, K, Schübel, J, Lenzer, B, Muche-Borowski, C, Herrmann, A, Bühn, S, Kunisch, R, Voigt, K, and Schübel, J
- Published
- 2023
9. Leitlinie Tauchunfall
- Author
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Jüttner, B, Wölfel, C, Camponovo, C, Schöppenthau, H, Meyne, J, Wohlrab, C, Werr, H, Klein, T, Schmeißer, G, Theiß, K, Wolf, P, Müller, O, Janisch, T, Naser, J, Blödt, S, and Muche-Borowski, C
- Subjects
Dekompressionserkrankung ,ddc: 610 ,Tauchunfall ,decompression illness ,arterial gas embolism ,arterielle Gasembolie ,Sauerstoff ,diving accident ,decompression sickness ,hyperbaric oxygen therapy ,oxygen ,hyperbare Sauerstofftherapie - Abstract
For the purposes of this guideline, a diving accident is defined as an event that is either potentially life-threatening or hazardous to health as a result of a reduction in ambient pressure while diving or in other hyperbaric atmospheres with and without diving equipment. This national consensus-based guideline (development grade S2k) presents the current state of knowledge and recommendations on the diagnosis and treatment of diving accident victims. The treatment of a breath-hold diver as well as children and adolescents does not differ in principle.In this regard only unusual tiredness and itching without visible skin changes are mild symptoms.The key action statements: on-site 100% oxygen first aid treatment, immobilization/no unnecessary movement, fluid administration and telephone consultation with a diving medicine specialist are recommended.Hyperbaric oxygen therapy (HBOT) remains unchanged as the established treatment in severe cases, as there are no therapeutic alternatives. The basic treatment scheme recommended for diving accidents is hyperbaric oxygenation at 280 kPa. Ein Tauchunfall im Sinne dieser Leitlinie ist ein potenziell lebensbedrohliches oder gesundheitsschädigendes Ereignis, hervorgerufen durch Abfall des Umgebungsdruckes beim Tauchen oder aus sonstiger hyperbarer Atmosphäre mit und ohne Tauchgerät. Diese nationale S2k-Leitlinie legt den aktuellen Stand der Erkenntnisse und der konsentierten Empfehlungen in der Diagnostik und Behandlung von Patienten nach Tauchunfällen dar. Die Behandlung von Apnoetauchern sowie Kindern und Jugendlichen unterscheidet sich prinzipiell nicht.Milde Symptome sind nur die auffällige Müdigkeit und ein Hautjucken ohne sichtbare Hautveränderungen.Wesentliche Bedeutung bei der Versorgung von Tauchunfällen hat die frühzeitige Atmung von 100%igem Sauerstoff. Weiterhin werden die Ruhiglagerung/keine unnötige Bewegung, eine moderate Flüssigkeitsgabe und eine Taucherärztliche Telefonberatung empfohlen.Die hyperbare Sauerstofftherapie (HBOT) ist bei schweren Dekompressionsunfällen unverändert ohne therapeutische Alternative. Als Behandlungsschema wird grundsätzlich eine HBOT bei 280 kPa empfohlen.
- Published
- 2023
10. Workshop: was ist (alles) eine evidenzbasierte Leitlinienempfehlung?
- Author
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Nothacker, M, Follmann, M, Langer, T, Muche-Borowski, C, Schaefer, C, Blödt, S, Nothacker, M, Follmann, M, Langer, T, Muche-Borowski, C, Schaefer, C, and Blödt, S
- Published
- 2022
11. Neues aus der DEGAM-Leitlinienarbeit 2022
- Author
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Kötter, T, Bekavac-Günther, I, Chenot, JF, Egidi, G, Gensichen, JS, Haasenritter, J, Muche-Borowski, C, Voigt, K, Barzel, A, Kötter, T, Bekavac-Günther, I, Chenot, JF, Egidi, G, Gensichen, JS, Haasenritter, J, Muche-Borowski, C, Voigt, K, and Barzel, A
- Published
- 2022
12. S3 guideline Allergy Prevention
- Author
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Kopp, M., V, Muche-Borowski, C., Abou-Dakn, M., Ahrens, B., Beyer, K., Blumchen, K., Bubel, P., Chaker, A., Cremer, M., Ensenauer, R., Gerstlauer, M., Gieler, U., Hubner, I. M., Horak, F., Klimek, L., Koletzko, B., V, Koletzko, S., Lau, S., Lob-Corzilius, T., Nemat, K., Peters, E. M. J., Pizzulli, A., Reese, I, Rolinck-Werninghaus, C., Rouw, E., Schaub, B., Schmidt, S., Steiss, J. O., Striegel, A. K., Szepfalusi, Z., Schlembach, D., Spindler, T., Taube, C., Trendelenburg, V, Treudler, R., Umpfenbach, U., Vogelberg, C., Wagenmann, M., Weissenborn, A., Werfel, T., Worm, M., Sitter, H., Hamelmann, E., Kopp, M., V, Muche-Borowski, C., Abou-Dakn, M., Ahrens, B., Beyer, K., Blumchen, K., Bubel, P., Chaker, A., Cremer, M., Ensenauer, R., Gerstlauer, M., Gieler, U., Hubner, I. M., Horak, F., Klimek, L., Koletzko, B., V, Koletzko, S., Lau, S., Lob-Corzilius, T., Nemat, K., Peters, E. M. J., Pizzulli, A., Reese, I, Rolinck-Werninghaus, C., Rouw, E., Schaub, B., Schmidt, S., Steiss, J. O., Striegel, A. K., Szepfalusi, Z., Schlembach, D., Spindler, T., Taube, C., Trendelenburg, V, Treudler, R., Umpfenbach, U., Vogelberg, C., Wagenmann, M., Weissenborn, A., Werfel, T., Worm, M., Sitter, H., and Hamelmann, E.
- Abstract
Background: The persistently high prevalence of allergic diseases in Western industrial nations and the limited possibilities of causal therapy make evidence-based recommendations for primary prevention necessary. Methods: The recommendations of the S3 guideline Allergy Prevention, published in its last version in 2014, were revised and consulted on the basis of a current systematic literature search. The evidence search was conducted for the period 06/2013 - 11/2020 in the electronic databases Cochrane and MEDLINE, as well as in the reference lists of current reviews and through references from experts. The literature found was screened in two filtering processes, first by title and abstract, and the remaining papers were screened in the full text for relevance. The studies included after this were sorted by level of evidence, and the study quality was indicated in terms of potential bias (low/high). The revised recommendations were formally agreed and consented upon with the participation of representatives of the relevant professional societies and (self-help) organizations (nominal group process). Of 5,681 hits, 286 studies were included and assessed. Results: Recommendations on maternal nutrition during pregnancy and breastfeeding as well as on infant nutrition in the first months of life again play an important role in the updated guideline: Many of the previous recommendations were confirmed by the current data. It was specified that breastfeeding should be exclusive for the first 4 - 6 months after birth, if possible, and that breastfeeding should continue with the introduction of complementary foods. A new recommendation is that supplementary feeding of cow's milk-based formula should be avoided in the first days of life if the mother wishes to breastfeed. Furthermore, it was determined that the evidence for a clear recommendation for hydrolyzed infant formula in non-breastfed infants at risk is currently no longer sufficient. It is therefore currently reco
- Published
- 2022
13. S3-Leitlinie Allergieprävention
- Author
-
Kopp, Matthias V., Muche-Borowski, C., Abou-Dakn, M., Ahrens, B., Beyer, K., Blümchen, K., Bubel, P., Chaker, A., Cremer, M., Ensenauer, R., Gerstlauer, M., Gieler, U., Hübner, I.M., Horak, F., Klimek, L., Koletzko, B.V., Koletzko, S., Lau, S., Lob-Corzilius, T., Nemat, K., Peters, E.M.J., Pizzulli, A., Reese, I., Rolinck-Werninghaus, C., Rouw, E., Schaub, B., Schmidt, S., Steiß, J.O., Striegel, A.K., Szépfalusi, Z., Schlembach, D., Spindler, T., Taube, Christian, Trendelenburg, V., Treudler, R., Umpfenbach, U., Vogelberg, C., Wagenmann, M., Weißenborn, A., Werfel, T., Worm, M., Sitter, H., Hamelmann, Eckard, Hübner, Inga-Marie, Koletzko, Berthold V., Peters, Eva M.J., Steiß, Jens-Oliver, and Striegel, Anne Kathrin
- Subjects
Medizin - Abstract
Hintergrund: Die anhaltend hohe Prävalenz allergischer Erkrankungen in westlichen Industrienationen und die eingeschränkten Möglichkeiten einer kausalen Therapie machen eine evidenzbasierte Primärprävention notwendig. Methoden: Die Empfehlungen der in letzter Fassung 2014 veröffentlichten S3-Leitlinie Allergieprävention wurden auf der Basis einer aktuellen systematischen Literatursuche überarbeitet und konsentiert. Die Evidenzsuche erfolgte für den Zeitraum 06/2013 – 11/2020 in den elektronischen Datenbanken Cochrane und MEDLINE, sowie in den Referenzlisten von aktuellen Übersichtsarbeiten und durch Hinweise von Experten. Die aufgefundene Literatur wurde in zwei Filterprozessen zunächst nach Titel und Zusammenfassung und die verbliebenen Arbeiten im Volltext auf Relevanz hin überprüft. Die danach eingeschlossenen Studien wurden nach Evidenzgrade geordnet und die Studienqualität i.S. des Verzerrungspotenzials (niedrig/hoch) angegeben. Die überarbeiteten Empfehlungen wurden unter Beteiligung von Vertretern der relevanten Fachgesellschaften und (Selbsthilfe-)Organisationen formal abgestimmt und konsentiert (nominaler Gruppenprozess). Von 5.681 Treffern wurden 286 Studien eingeschlossen und bewertet. Ergebnisse: Einen wichtigen Stellenwert in der aktualisierten Leitlinie nehmen wieder Empfehlungen zur Ernährung der Mutter während der Schwangerschaft und Stillzeit sowie des Säuglings in den ersten Lebensmonaten ein: Dabei wurden viele der bisherigen Empfehlungen durch die aktuelle Datenlage bestätigt. Präzisiert wurde, dass für den Zeitraum der ersten 4 – 6 Monate nach Geburt nach Möglichkeit ausschließlich gestillt werden soll und auch mit Einführung von Beikost weitergestillt werden soll. Neu ist die Empfehlung, dass eine Zufütterung von kuhmilchbasierter Formulanahrung in den ersten Lebenstagen bei Stillwunsch der Mutter vermieden werden sollte. Ferner wurde festgestellt, dass die Evidenz für eine klare positive Empfehlung für hydrolysierte Säuglingsnahrung bei nicht gestillten Risikokindern aktuell nicht mehr ausreicht. Aktuell wird daher empfohlen zu prüfen, ob bis zur Einführung von Beikost eine Säuglingsanfangsnahrung mit in Studien zur Allergieprävention nachgewiesener Wirksamkeit verfügbar ist. Schließlich wurden auf Basis der EAACI-Leitlinie zur Prävention der Hühnereiallergie die Empfehlung ausgesprochen, durcherhitztes (zum Beispiel verbackenes oder hartgekochtes), aber nicht „rohes“ Hühnerei (auch kein Rührei) mit der Beikost einzuführen und regelmäßig weiter zu geben. Die Empfehlung zur Einführung von Erdnuss in der Beikost wurde für den deutschsprachigen Raum zurückhaltend formuliert: In Familien mit bereits bestehendem regelmäßigem Erdnusskonsum kann zur Prävention einer Erdnussallergie bei Säuglingen mit atopischer Dermatitis die regelmäßige Gabe von erdnusshaltigen Nahrungsmitteln in altersgerechter Form (zum Beispiel Erdnussbutter) mit der Beikost erwogen werden. Vor der Einführung muss insbesondere bei Säuglingen mit moderater bis schwerer AD eine klinisch relevante Erdnussallergie ausgeschlossen werden. Für eine allergiepräventive Wirksamkeit von Präbiotika oder Probiotika, Vitamin D oder anderen Vitaminen in Form von Präparaten fehlt weiterhin ausreichende Evidenz, sodass in der aktuellen Leitlinie erstmals Empfehlungen gegen deren Supplementierung verabschiedet wurden. Die Biodiversität spielt für die Entwicklung einer immunologischen Toleranz gegenüber Umwelt- und Nahrungsmittelallergenen eine wichtige Rolle: So gibt es deutliche Hinweise darauf, dass das Aufwachsen auf dem Bauernhof mit einem geringeren Risiko für die Entwicklung von Asthma und allergischen Erkrankungen assoziiert ist. Dies wird mit einer frühzeitigen unspezifischen Immunstimulation unter anderem durch die größere mikrobielle Biodiversität des Hausstaubs in diesem Lebensraum in Verbindung gebracht. Dieser Aspekt spiegelt sich auch in den Empfehlungen zur Tierhaltung wider, zu der eine differenzierte Stellungnahme erfolgte: In Familien ohne erkennbares erhöhtes Allergierisiko soll die Haustierhaltung mit Katzen oder Hunden nicht generell eingeschränkt werden. Familien mit erhöhtem Allergierisiko (d. h. Vater, Mutter oder Geschwisterkind sind von einer atopischen Erkrankung betroffen) oder bei Kindern mit bereits bestehender atopischer Dermatitis sollten eine Katze nicht neu anschaffen – im Gegensatz dazu sollte von einer Hundehaltung jedoch nicht abgeraten werden. Interventionen zur Reduktion der Exposition gegenüber Hausstaubmilbenallergenen im Haushalt, zum Beispiel die Verwendung milbenallergendichter Matratzenüberzüge („encasings“), sollten nicht mit dem Ziel einer primären Allergieprävention erfolgen. Kinder, die durch einen Kaiserschnitt geboren wurden, haben ein geringfügig erhöhtes Asthmarisiko – dies soll bei der Beratung zum Geburtsmodus außerhalb von Notfallsituationen berücksichtigt werden. Auch aktuelle Arbeiten stützen die Empfehlungen zu Luftschadstoffen: Die aktive und passive Exposition gegenüber Tabakrauch erhöhen das Allergierisiko und sind deshalb zu vermeiden. Die Exposition gegenüber Stickoxiden, Ozon und Feinstaub der Partikelgröße < 2,5 Mikrometer (PM 2,5) ist mit einem erhöhten Risiko, besonders für Asthma, verbunden. Daher sollte die Exposition gegenüber Emissionen gegenüber Stickoxiden, Ozon und Feinstaub (PM 2,5) gering gehalten werden. Die Autor/-innen dieser Leitlinie sprechen sich einhellig für den Erlass entsprechender Verordnungen zur Minimierung dieser Luftschadstoffe aus. Es gibt keine Belege, dass Impfungen das Allergierisiko erhöhen, umgekehrt aber Hinweise, dass Impfungen das Allergierisiko senken können. Alle Kinder, auch Risikokinder, sollen auch aus Gründen der Allergieprävention nach den aktuellen Empfehlungen der STIKO geimpft werden. Schlussfolgerung: Die Konsentierung von Empfehlungen in dieser Leitlinie beruht auf einer umfangreichen Evidenzgrundlage. Die Aktualisierung der Leitlinie ermöglicht evidenzbasierte und aktuelle Empfehlungen zur Prävention allergischer Erkrankungen.
- Published
- 2022
14. S3-Leitlinie Allergieprävention
- Author
-
Kopp, M.V., primary, Muche-Borowski, C., additional, Abou-Dakn, M., additional, Ahrens, B., additional, Beyer, K., additional, Blümchen, K., additional, Bubel, P., additional, Chaker, A., additional, Cremer, M., additional, Ensenauer, R., additional, Gerstlauer, M., additional, Gieler, U., additional, Hübner, I.M., additional, Horak, F., additional, Klimek, L., additional, Koletzko, B.V., additional, Koletzko, S., additional, Lau, S., additional, Lob-Corzilius, T., additional, Nemat, K., additional, Peters, E.M.J., additional, Pizzulli, A., additional, Reese, I., additional, Rolinck-Werninghaus, C., additional, Rouw, E., additional, Schaub, B., additional, Schmidt, S., additional, Steiß, J.O., additional, Striegel, A.K., additional, Szépfalusi, Z., additional, Schlembach, D., additional, Spindler, T., additional, Taube, C., additional, Trendelenburg, V., additional, Treudler, R., additional, Umpfenbach, U., additional, Vogelberg, C., additional, Wagenmann, M., additional, Weißenborn, A., additional, Werfel, T., additional, Worm, M., additional, Sitter, H., additional, and Hamelmann, E., additional
- Published
- 2022
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15. S2k guideline for diving accidents
- Author
-
Jüttner, Björn, Wölfel, Christian, Camponovo, Claudio, Schöppenthau, Holger, Meyne, Johannes, Wohlrab, Carmen, Werr, Henning, Klein, Till, Schmeißer, Giso, Theiß, Karsten, Wolf, Philipp, Müller, Oliver, Janisch, Thorsten, Naser, Johannes, Blödt, Susanne, and Muche-Borowski, Cathleen
- Subjects
diving accident ,decompression sickness ,decompression illness ,arterial gas embolism ,oxygen ,hyperbaric oxygen therapy ,Medicine - Abstract
For the purposes of this guideline, a diving accident is defined as an event that is either potentially life-threatening or hazardous to health as a result of a reduction in ambient pressure while diving or in other hyperbaric atmospheres with and without diving equipment. This national consensus-based guideline (development grade S2k) presents the current state of knowledge and recommendations on the diagnosis and treatment of diving accident victims. The treatment of a breath-hold diver as well as children and adolescents does not differ in principle.In this regard only unusual tiredness and itching without visible skin changes are mild symptoms.The key action statements: on-site 100% oxygen first aid treatment, immobilization/no unnecessary movement, fluid administration and telephone consultation with a diving medicine specialist are recommeed.Hyperbaric oxygen therapy (HBOT) remains unchanged as the established treatment in severe cases, as there are no therapeutic alternatives. The basic treatment scheme recommended for diving accidents is hyperbaric oxygenation at 280 kPa.
- Published
- 2023
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16. Evaluation of the German living guideline "Protection against the Overuse and Underuse of Health Care" - an online survey among German GPs.
- Author
-
Warkentin L, Scherer M, Kühlein T, Pausch F, Lühmann D, Muche-Borowski C, and Hueber S
- Subjects
- Humans, Female, Male, Germany, Middle Aged, Cross-Sectional Studies, Adult, Surveys and Questionnaires, Medical Overuse prevention & control, Medical Overuse statistics & numerical data, Guideline Adherence statistics & numerical data, Practice Guidelines as Topic, Attitude of Health Personnel, Health Services Misuse statistics & numerical data, Health Services Misuse prevention & control, Practice Patterns, Physicians' statistics & numerical data, General Practitioners statistics & numerical data
- Abstract
Background: The aim of this study was to evaluate the awareness and use of the German guideline "Protection against the overuse and underuse of health care" from the general practitioners' (GPs') perspective. In addition, the study assessed how GPs perceive medical overuse and what solutions they have for reducing it., Methods: We performed a cross-sectional online survey with recruitment from 15.06. to 31.07.2023. Participants were members of the German College of General Practitioners and Family Physicians (DEGAM). The main outcomes were the awareness and use of the guideline., Results: The analysis included data from 626 physicians. 51% were female and the median age was 50 years. The guideline is known by 81% of the participants, 32% read it in more detail. The majority considered the guideline a helpful tool in reducing overuse (67%). Almost 90% wished to have more guidelines with clear do-not-do recommendations. Physicians indicated in mean (M) that 30.2% (SD = 19.3%) of patients ask them for medical services that they do not consider to be necessary and that M = 30.2% (SD = 18.1%) of all GP services can be attributed to medical overuse. About half of the participants thought that overuse is a moderate or major problem in their practice (52%) and in general practice overall (58%). More participants rated that it is especially a problem in specialist (87%) and inpatient care (82%). Changes in the reimbursement system, raising awareness for the problem and more evidence-based guidelines were considered helpful in mitigating overuse., Conclusions: Although the guideline is seen as a useful tool in mitigating medical overuse, there is still further potential for its implementation and utilisation. GPs see more overuse in the inpatient and outpatient specialist areas than in their area of practice. Instead of self-critically approaching the problem, the proposed strategies are aimed at the healthcare system itself., Competing Interests: Ethics approval statement and consent to participate: The Ethics Committee of the Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg approved the study (23–161-S, 08.05.2023). Participants gave their informed consent to participate. Consent for publication: Not applicable. Competing interests: The authors declare no competing interests., (© 2024. The Author(s).)
- Published
- 2024
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17. Planetary health in medical guidelines - A workshop report from the conference of the evidence-based medicine network 2023.
- Author
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Lenzer B, Schübel J, Herrmann A, Bühn S, and Muche-Borowski C
- Subjects
- Humans, Germany, Evidence-Based Medicine methods
- Abstract
Introduction: Guidelines may play an important role in the process of adopting a planetary health perspective in clinical medicine. Current issues relating to the integration of planetary health aspects in guidelines were discussed during a workshop at the German Network for Evidence-Based Medicine conference in 2023., Methods: In a multidisciplinary workshop, 25 persons with an interest in guideline development selected important planetary health dimensions that could be promptly included in guidelines. Group discussions addressed the challenges of integrating planetary health aspects in guidelines and feasible solutions., Results: Participants recommended to first integrate the dimensions Environmental impacts, Prevention & co-benefits and Choosing wisely and provided corresponding rationales. Updating evidence to decision frameworks and including relevant climate outcomes (e.g., CO
2 equivalents) in clinical trials were regarded as crucial. Pragmatic steps to integrate planetary health aspects such as an adapted guideline layout and prioritization of recommendations were proposed., Discussion: Changes in the guideline development processes are necessary to incorporate the planetary health perspective into guidelines. Capacity building for guideline developers and modifications to frameworks are important next steps. Public discussion and cooperation between guideline developing bodies are therefore essential to move beyond the results of this workshop., Conclusion: The aforementioned workshop underpins the strong interest to integrate planetary health aspects into guideline frameworks to eventually promote planetary health in clinical medicine., (Copyright © 2023. Published by Elsevier GmbH.)- Published
- 2024
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18. S3 guideline Allergy Prevention.
- Author
-
Kopp MV, Muche-Borowski C, Abou-Dakn M, Ahrens B, Beyer K, Blümchen K, Bubel P, Chaker A, Cremer M, Ensenauer R, Gerstlauer M, Gieler U, Hübner IM, Horak F, Klimek L, Koletzko BV, Koletzko S, Lau S, Lob-Corzilius T, Nemat K, Peters EMJ, Pizzulli A, Reese I, Rolinck-Werninghaus C, Rouw E, Schaub B, Schmidt S, Steiß JO, Striegel AK, Szépfalusi Z, Schlembach D, Spindler T, Taube C, Trendelenburg V, Treudler R, Umpfenbach U, Vogelberg C, Wagenmann M, Weißenborn A, Werfel T, Worm M, Sitter H, and Hamelmann E
- Abstract
Background: The persistently high prevalence of allergic diseases in Western industrial nations and the limited possibilities of causal therapy make evidence-based recommendations for primary prevention necessary., Methods: The recommendations of the S3 guideline Allergy Prevention, published in its last version in 2014, were revised and consulted on the basis of a current systematic literature search. The evidence search was conducted for the period 06/2013 - 11/2020 in the electronic databases Cochrane and MEDLINE, as well as in the reference lists of current reviews and through references from experts. The literature found was screened in two filtering processes, first by title and abstract, and the remaining papers were screened in the full text for relevance. The studies included after this were sorted by level of evidence, and the study quality was indicated in terms of potential bias (low/high). The revised recommendations were formally agreed and consented upon with the participation of representatives of the relevant professional societies and (self-help) organizations (nominal group process). Of 5,681 hits, 286 studies were included and assessed., Results: Recommendations on maternal nutrition during pregnancy and breastfeeding as well as on infant nutrition in the first months of life again play an important role in the updated guideline: Many of the previous recommendations were confirmed by the current data. It was specified that breastfeeding should be exclusive for the first 4 - 6 months after birth, if possible, and that breastfeeding should continue with the introduction of complementary foods. A new recommendation is that supplementary feeding of cow's milk-based formula should be avoided in the first days of life if the mother wishes to breastfeed. Furthermore, it was determined that the evidence for a clear recommendation for hydrolyzed infant formula in non-breastfed infants at risk is currently no longer sufficient. It is therefore currently recommended to check whether an infant formula with proven efficacy in allergy prevention studies is available until the introduction of complementary feeding. Finally, based on the EAACI guideline, recommendations were made for the prevention of chicken egg allergy by introducing and regularly giving thoroughly heated (e.g., baked or hard-boiled) but not "raw" chicken egg (also no scrambled egg) with the complementary food. The recommendation to introduce peanut in complementary feeding was formulated cautiously for the German-speaking countries: In families who usually consume peanut, the regular administration of peanut-containing foods in age-appropriate form (e.g., peanut butter) with the complementary diet can be considered for the primary prevention of peanut allergy in infants with atopic dermatitis (AD). Before introduction, a clinically relevant peanut allergy must be ruled out, especially in infants with moderate to severe AD. There is still insufficient evidence for an allergy-preventive efficacy of prebiotics or probiotics, vitamin D, or other vitamins in the form of supplements so that recommendations against their supplementation were adopted for the first time in the current guideline. Biodiversity plays an important role in the development of immunological tolerance to environmental and food allergens: there is clear evidence that growing up on a farm is associated with a lower risk of developing asthma and allergic diseases. This is associated with early non-specific immune stimulation due to, among other things, the greater microbial biodiversity of house dust in this habitat. This aspect is also reflected in the recommendations on animal husbandry, on which a differentiated statement was made: In families without a recognizable increased allergy risk, pet keeping with cats or dogs should not generally be restricted. Families with an increased allergy risk or with children with already existing AD should not acquire a new cat - in contrast, however, dog ownership should not be discouraged. Interventions to reduce exposure to dust mite allergens in the home, such as the use of mite allergen-proof mattress covers ("encasings"), should be restricted to patients with already proven specific sensitization against house dust mite allergen. Children born by caesarean section have a slightly increased risk of asthma - this should be taken into account when advising on mode of delivery outside of emergency situations. Recent work also supports the recommendations on air pollutants: Active and passive exposure to tobacco smoke increase the risk of allergies, especially asthma, and should therefore be avoided. Exposure to nitrogen oxides, ozone, and small particles (PM 2.5) is associated with an increased risk, especially for asthma. Therefore, exposure to emissions of nitrogen oxides, ozone, and small particles (PM 2.5) should be kept low. The authors of this guideline are unanimously in favor of enacting appropriate regulations to minimize these air pollutants. There is no evidence that vaccinations increase the risk of allergies, but conversely there is evidence that vaccinations can reduce the risk of allergies. All children, including children at risk, should be vaccinated according to the current recommendations of the national public health institutes, also for reasons of allergy prevention., Conclusion: The consensus of recommendations in this guideline is based on an extensive evidence base. The update of the guideline enables evidence-based and up-to-date recommendations for the prevention of allergic diseases including asthma and atopic dermatitis., (© Dustri-Verlag Dr. K. Feistle.)
- Published
- 2022
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19. Integrating planetary health into clinical guidelines to sustainably transform health care.
- Author
-
Herrmann A, Lenzer B, Müller BS, Danquah I, Nadeau KC, Muche-Borowski C, and Traidl-Hoffmann C
- Subjects
- Delivery of Health Care, Health Facilities
- Abstract
Competing Interests: We declare no competing interests. AH and BL are joint first authors.
- Published
- 2022
- Full Text
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