1. Evaluation of 18F-FDG uptake in lung parenchyma compensating for tissue fraction: Comparison between non-enhanced low dose CT and intravenous contrast-enhanced diagnostic CT
- Author
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Sven Valind, David Minarik, Sophia Frantz, Per Wollmer, and Sabine Garpered
- Subjects
Lung Neoplasms ,Whole body imaging ,Contrast Media ,For Attenuation Correction ,Radiation Dosage ,030218 nuclear medicine & medical imaging ,Lung Disorder ,03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,Fluorodeoxyglucose F18 ,Positron Emission Tomography Computed Tomography ,Parenchyma ,medicine ,Humans ,Whole Body Imaging ,Radiology, Nuclear Medicine and imaging ,Lung cancer ,Lung ,Neoplasm Staging ,PET-CT ,business.industry ,Biological Transport ,General Medicine ,medicine.disease ,medicine.anatomical_structure ,030220 oncology & carcinogenesis ,Nuclear medicine ,business ,Correction for attenuation - Abstract
To determine how the presence of intravenous (IV) contrast-enhanced CT influences SUV measurements corrected for both attenuation and tissue fraction. Eighteen patients with different malignancies, free from lung disorders, lung cancer or metastasis, were prospectively recruited when referred for staging with combined There was no significant difference between low dose PET/CT and IV contrast-enhanced PET/CT when removing the impact of air fraction (p = 0.093 for the right lung and p = 0.085 for the left lung). When tissue fraction was not corrected for, there was a significant difference between low dose PET/CT and IV contrast enhanced PET/CT used for attenuation correction (p = 0.006 for the right lung and p = 0.015 for the left lung). There was only a marginal effect on the assessement of SUV in the lung tissue when using IV contrast enhanced CT for attenuation correction when the air fraction was accounted for.ZIEL: Bestimmung, inwiefern die intravenöse (IV) kontrastverstärkte CT Einfluss auf die SUV-Messungen mit Korrektur von beiden, der Schwächung und des Gewebeanteils, hat. Es wurden 18 Patienten mit verschiedenen Malignomen, ohne Lungenerkrankungen, Lungenkarzinome oder Metastasen, prospektiv rekrutiert, bei denen ein Staging mittels kombinierter 18F-FDG-PET/CT-Untersuchung durchgeführt wurde. Auf eine nicht-verstärkte Niedrigdosis-CT der Brust folgte unmittelbar darauf eine Ganzkörper IV kontrastverstärkte diagnostische CT und schließlich die PET-Akquisition. Die PET-Daten wurden mit Schwächungskorrektur auf Basis der beiden CT-Datensätze rekonstruiert. Die Lungen wurden in den CT-Aufnahmen segmentiert und die Lungendichte gemessen. Die Aufnahme von 18F-FDG in das Lungenparenchym wurde sowohl mit nicht-verstärkter als auch mit IV kontrastverstärkter CT sowie mit und ohne Kompensation der Lungenbelüftung erfasst. Die SUV-Werte der korrigierten und nicht-korrigierten PET-Bilder wurden verglichen. Es gab keinen signifikanten Unterschied zwischen Niedrigdosis PET/CT und IV kontrastverstärkter PET/CT wenn man den Einfluss der Luftfraktion entfernt (p = 0,093 für die rechte Lunge und p = 0,085 für die linke Lunge). Wenn nicht nach Gewebeanteil korrigiert wurde, gab es einen signifikanten Unterschied beim Einsatz von Niedigdosis PET/CT und IV kontrastverstärkter PET/CT zur Schwächungskorrektur (p = 0,006 für die rechte Lunge und p = 0,015 für die linke Lunge). Es gab es nur einen marginalen Effekt auf die Beurteilung des SUV im Lungengewebe bei Verwendung von IV kontrastverstärkter CT zur Schwächungskorrektur, wenn der Luftanteil berücksichtigt wurde.
- Published
- 2019
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