11 results on '"Erich W Russi"'
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2. E-Zigaretten – Fluch oder Segen?
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Erich W Russi
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Nicotine ,Health problems ,Health professionals ,business.industry ,medicine.medical_treatment ,Environmental health ,medicine ,Smoking cessation ,General Medicine ,business ,medicine.drug - Abstract
Nicht das suchterzeugende Nikotin, sondern die unzähligen bei der Verbrennung von Tabak anfallenden Substanzen sind für die bekannten Gesundheitsschäden des Rauchens verantwortlich. Im Dampf von E-Zigaretten sind solche toxische Chemikalien nicht oder nur in Spuren nachweisbar. Deshalb kann davon ausgegangen werden, dass das Inhalieren von E-Zigaretten-Dampf für Erwachsene weitgehend unschädlich oder mit Sicherheit weniger schädlich als das Zigarettenrauchen ist. Zudem gibt es keine Daten, die belegen, dass E-Zigaretten bei Jugendlichen den Einstieg zum Rauchen von Zigaretten fördern. Der Konsum von E-Zigaretten mit nikotinhaltigen Liquids ist für stark nikotinabhängige Raucher, nach Scheitern einer strukturierten Raucher-entwöhnung eine Möglichkeit, um die Anzahl gerauchter Zigaretten zu reduzieren oder mit dem Rauchen aufzuhören. Weil die Diskussion um die E-Zigarette häufig emotional geführt und mit unbewiesenen Behauptungen hantiert wird, sollten sich Medizinalpersonen vorurteilslos über diese Art der Nikotin-Substitution informieren.
- Published
- 2015
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3. Atypische Mykobakteriose der Lunge
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Christian M. Lo Cascio, Tsogyal D. Latshang, and Erich W. Russi
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medicine.medical_specialty ,Lung ,Tuberculosis ,Bronchiectasis ,biology ,business.industry ,General Medicine ,bacterial infections and mycoses ,medicine.disease ,biology.organism_classification ,Obstructive lung disease ,respiratory tract diseases ,medicine.anatomical_structure ,Mycobacterium tuberculosis complex ,Internal medicine ,Rapid growing mycobacterium ,Medicine ,Sputum ,medicine.symptom ,business ,Ethambutol ,medicine.drug - Abstract
Nontuberculous mycobacterium (NTM) species are mycobacterial species other than those belonging to the Mycobacterium tuberculosis complex and M. leprae. NTM are generally free-living organisms that are ubiquitous in the environment. Pulmonary disease, especially in older persons with and without underlying lung disease, is caused primarily by M. avium complex (MAC) and M. kansasii. The symptoms and signs of MAC lung disease are variable and not specific, but include cough, malaise, weakness, dyspnoea, chest discomfort and occasionally hemoptoe. Two major clinical presentations include disease in those with underlying lung disease, primarily white, middle-aged or elderly men - often alcoholics and/or smokers with underlying chronic obstructive lung disease, patients in whom MAC develops in areas of prior bronchiectasis, and patients with cystic fibrosis; and those without known underlying lung disease, including non-smoking women over age 50 who have interstitial patterns on chest radiography. M. kansasii infections are endemic in cities with infected tap water. Symptoms of the M. kansasii lung disease resemble to tuberculosis. M. abszessus is the most pathogenic rapid growing Mycobacterium which causes pulmonary infection. The American Thoracic Society and Infectious Disease Society of America's diagnostic criteria for nontuberculous mycobacterial pulmonary infections include both imaging studies consistent with pulmonary disease and recurrent isolation of mycobacteria from sputum or isolated from at least one bronchial wash in a symptomatic patient. For treatment of MAC lung disease we recommend depending on severity and susceptibility testing a three to four drug treatment with a macrolide, rifampicin and ethambutol and for M. kansasii a treatment with Isoniazid, rifampicin and ethambutol. Surgical management only plays a role in rare and special cases. Treatment should be continued until sputum cultures are consecutively negative for at least one year.
- Published
- 2011
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4. Kardiovaskuläre Folgen des obstruktiven Schlafapnoe-Syndroms
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Erich W. Russi, Konrad E. Bloch, and Malcolm Kohler
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medicine.medical_specialty ,medicine.medical_treatment ,Sleep apnea ,General Medicine ,Disease ,medicine.disease ,Heart failure ,Internal medicine ,medicine ,Cardiology ,Continuous positive airway pressure ,Risk factor ,Prospective cohort study ,Stroke ,Cohort study - Abstract
Das obstruktive Schlafapnoe-Syndrom (OSAS) ist eine hochprävalente, schlaf-assoziierte Atmungsstörung, welche mit Hypopnoen/Apnoen, Aufwachreaktionen sowie erhöhter Tagesmüdigkeit einhergeht. Die Effekte des OSAS beinhalten unter anderem auch gefässschädigende Wirkungen, weshalb angenommen wird, dass das OSAS ein unabhängiger kardiovaskulärer Risikofaktor ist. Ein kausaler Zusammenhang zwischen dem OSAS und kardiovaskulären Erkrankungen wurde allerdings bisher nur für die arterielle Hypertonie und für die Herzinsuffizienz bewiesen. Die Evidenz dafür, dass das OSAS auch bei der Entstehung des Herzinfarkts oder Schlaganfalls eine Rolle spielt und eine OSAS-Therapie die kardiovaskuläre Morbidität und Mortalität reduziert, ist bisher noch limitiert. Die Ergebnisse von mehreren laufenden internationalen Multizenter-Studien, welche den Effekt der OSAS-Therapie auf kardiovaskuläre Ereignisse und die Mortalität untersuchen, werden deshalb mit grossem Interesse erwartet.
- Published
- 2010
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5. Bildgebung im Thoraxraum
- Author
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Hatem Alkadhi, Erich W. Russi, and University of Zurich
- Subjects
Gynecology ,medicine.medical_specialty ,Basic knowledge ,10042 Clinic for Diagnostic and Interventional Radiology ,business.industry ,Less invasive ,Medicine ,Medical practice ,610 Medicine & health ,2700 General Medicine ,General Medicine ,10178 Clinic for Pneumology ,business - Abstract
Die Bildgebung des Thorax hat in den letzten zwanzig Jahren grose Fortschritte gemacht. Das Thorax-Rontgenbild bleibt eine der wichtigsten diagnostischen Zusatzuntersuchungen im medizinischen Alltag. Die Wahl einer geeigneten weiterfuhrenden Spezialuntersuchung richtet sich nach der im Vordergrund stehenden diagnostischen Fragestellung. Grundkenntnisse der einzelnen Verfahren erleichtern die diagnostische Entscheidungsfindung und eine gemeinsame Terminologie fordern die Kommunikation zwischen Auftraggeber und Radiologen. Die heute gebrauchlichen Verfahren zeichnen sich nicht nur durch eine hohere Sensitivitat und Spezifitat gegenuber fruheren Untersuchungstechniken aus, sie sind auch mit einer deutlichen geringeren Belastung fur den Patienten verbunden. = Imaging of the chest made considerable progress over the past twenty years. Nevertheless, a chest X-ray remains one of the most informative and hence frequently used diagnostic procedures in daily medical practice. The choice of additional imaging techniques has to be based on pertinent differential diagnostic considerations. Basic knowledge of the various radiological techniques facilitates and improves the diagnostic process and a common terminology enhances the communication between the clinician and the radiologist. Modern radiological procedures are less invasive as compared to some historical procedures, are well tolerated by the patients and have a high sensitivity and specificity.
- Published
- 2009
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6. Asthma bronchiale – medikamentöse Behandlung
- Author
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Erich W. Russi and Claudia Steurer-Stey
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Gynecology ,medicine.medical_specialty ,Pediatrics ,Response to therapy ,business.industry ,General Medicine ,medicine.disease ,Gina guidelines ,respiratory tract diseases ,Uncontrolled asthma ,Disease activity ,Asthma control ,Medicine ,Objective evaluation ,business ,Economic consequences ,Asthma - Abstract
Asthma ist eine haufige Erkrankung mit erheblichen gesundheitlichen und gesundheitsokonomischen Konsequenzen. In den Richtlinien wurde Asthma bisher nach dem Schweregrad basierend auf Symptomen, Ausmas der Obstruktion und Variabilitat in vier Subgruppen (intermittierend, chronisch leicht, chronisch mittelschwer und chronisch schwer) eingeteilt. In den neuen GINA (Global Initiative for Asthma) Richtlinien wird das Erreichen einer guten Asthmakontrolle als das wichtigste Ziel im Management dieser Erkrankung genannt. Statt des Schweregrades wird das periodisches Erheben der Asthmakontrolle empfohlen und das Mas der Asthmakontrolle in kontrolliert, teilweise kontrolliert oder unkontrolliert eingeteilt. Eine gute Asthmakontrolle zu erreichen und aufrechtzuerhalten ist ein komplexer Langzeitprozess und die Bemuhungen sollten sich auf folgende vier Bereiche konzentrieren: ( 1.) Diagnose und sorgfaltige Erhebung der Krankheitsaktivitat, (2.) Adaquate Pharmakotherapie mit Evaluation des Ansprechens auf die Therapie, (3.) regelmasige klinische Kontrollen und (4.) Schulung der Patienten. Diese Arbeit bietet einen Uberblick uber die Pharmakotherapie im Kontext der Asthmakontrolle. = Asthma is a common, chronic inflammatory airway disease associated with prominent health and economic consequences. In the first National Heart Lung and Blood Institute (NHLBI) and Global Initiative for Asthma (GINA) guidelines the level of symptoms and airflow limitation and its variability subdivided asthma by severity into four subcategories (intermittent, mild persistent, moderate persistent, and severe persistent). In the new GINA guidelines asthma control is emphasized as a main goal and a periodic assessment of asthma control is recommended. The three subcategories are controlled, partly controlled and uncontrolled asthma. The achievement and maintenance of asthma control is a long-term process with focus on: (1.) diagnosis and objective evaluation of disease activity, (2.) Adequate pharmacotherapy and re-evaluation of response to therapy, (3.) regular follow up, and (4.) self-management education. This article presents an overview on pharmacotherapy for adult asthmatics, with emphasise on the importance of achieving and to maintain control.
- Published
- 2008
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7. Entzündliche Erkrankungen der oberen und unteren Atemwege – Epidemiologie und Pathophysiologie
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Erich W. Russi
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Common Cold Viruses ,medicine.medical_specialty ,business.industry ,Incidence (epidemiology) ,medicine ,General Medicine ,medicine.disease ,business ,Dermatology ,Asthma - Abstract
Die Schleimhäute des oberen und unteren Respirationstrakts bilden eine funktionelle Einheit. Es verwundert deshalb nicht, dass sie im Rahmen von Systemerkrankungen zwar ähnlich reagieren, entsprechend ihren anatomischen und funktionellen Gegebenheiten aber unterschiedliche Symptome verursachen («United Airways»). Die häufigsten akut verlaufenden Entzündungen der oberen und unteren Atemwege sind durch Viren verursacht und verlaufen bei sonst gesunden Personen selbstlimitierend. Allergische oder nicht-allergische Rhinosinusitide und Bronchialasthma sind die häufigsten chronischen Atemwegserkrankungen. Diese Erkrankungen manifestieren sich häufig konsekutiv oder gleichzeitig, was bei Diagnostik und Therapie zu berücksichtigen ist.
- Published
- 2008
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8. Periodic whole body acceleration: A novel therapy for cardiovascular disease
- Author
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Georg Noll, Konrad E. Bloch, Christian F. Clarenbach, Thomas Brack, Erich W. Russi, Beatrice Amann-Vesti, and Malcolm Kohler
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Male ,medicine.medical_specialty ,Heart disease ,Acceleration ,Arterial Occlusive Diseases ,Coronary Artery Disease ,Nitric Oxide ,Ischemia ,Internal medicine ,medicine ,Humans ,Physical Therapy Modalities ,Aged ,Heart Failure ,Leg ,Ejection fraction ,Vascular disease ,business.industry ,Therapeutic effect ,Intermittent Claudication ,Middle Aged ,medicine.disease ,Intermittent claudication ,Discontinuation ,Surgery ,Treatment Outcome ,Heart failure ,Exercise Test ,Quality of Life ,Cardiology ,Female ,Endothelium, Vascular ,medicine.symptom ,Cardiology and Cardiovascular Medicine ,business ,Claudication - Abstract
Background: Periodic whole body acceleration in the spinal axis (pGz) applied by a motion platform is a novel treatment modality that induced endothelial nitric oxide release into the circulation of animals, healthy subjects and patients with inflammatory diseases during single treatment sessions in previous studies. We hypothesized that patients with advanced arteriosclerotic diseases who are not candidates for a surgical intervention would clinically benefit from repeated pGz treatments over several weeks through improvement of endothelial function. Patients and methods: 11 patients, 5 men (37 to 71y) with stable ischemic heart disease, LVEF < 35%, NYHA stage > II, and 6 patients (51 to 83y, 1 woman) with intermittent leg claudication, Fontaine stage II, were enrolled after optimization of pharmacological therapy. PGz was applied for 40 min, 5 days/week during 5 weeks. Quality of life (SF-36 questionnaire), exercise performance, and endothelial function were assessed at baseline, during the treatment period, and 4 weeks after discontinuation of pGz. Results: PGz was well tolerated. In heart failure paitents, pGz therapy improved quality of life, increased 6 min walking distance by a mean ± SE of 105 ± 24 m, and improved postischemic skin hyperemia (p < .05 in all instances). In 4 of 6 patients with intermittent claudication, quality of life, treadmill walking distance and post-ischemic skin hyperemia improved with pGz therapy (p < .05). Four weeks after discontinuation of pGz, most therapeutic effects had vanished in both patient groups. Conclusions: In patients with severe heart failure and with leg claudication who remain symptomatic despite maximal medical therapy and who were not candidates for surgery, periodic acceleration applied over several weeks improved quality of life and exercise capacity. The clinical benefits appear to be mediated through improved endothelial function.
- Published
- 2007
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9. Dyspnoe – Pathophysiologie und Differentialdiagnose
- Author
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Erich W. Russi
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medicine.medical_specialty ,Lung ,business.industry ,Efferent ,Organ function ,General Medicine ,Respiratory physiology ,Pathophysiology ,medicine.anatomical_structure ,Afferent ,medicine ,Breathing ,Differential diagnosis ,Intensive care medicine ,business - Abstract
Atemnot ist ein ausgesprochen häufiges Symptom und beschäftigt Ärztinnen und Ärzte praktisch aller Fachbereiche in Praxis und Spital. Die neurophysiologischen Mechanismen, welche der Dyspnoe zugrunde liegen werden seit Jahren intensiv erforscht, sind aber nach wie vor schlecht verstanden. Nach einem heute gängigen Konzept entsteht Dyspnoe dann, wenn eine Dissoziation oder ein Mismatch zwischen den efferenten motorischen Signalen zur Atemmuskulatur und den afferenten Feedbacks aus Rezeptoren der Lunge und der Thoraxwand, welche die Effektivität der motorischen Innervation signalisieren, auftritt. Im klinischen Alltag erleichtern einfache Konzepte die Differentialdiagnose der Atemnot. Sowohl der akuten wie der chronischen Formen von Dyspnoe liegt entweder eine erhöhte Beanspruchung oder durch eine gestörte Organfunktion, oder eine Kombination von beidem zugrunde.
- Published
- 2009
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10. Wenn die Talsohle erreicht ist
- Author
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Erich W. Russi and Alexander Turk
- Subjects
Gynecology ,COPD ,medicine.medical_specialty ,business.industry ,Supplemental oxygen ,Clinical reasoning ,General Medicine ,Perioperative ,medicine.disease ,Severe chronic obstructive pulmonary disease ,Fully developed ,medicine ,business ,Medical therapy - Abstract
Bei ungenugendem Ansprechen auf eine ausgebaute medikamentose Therapie unter Einschluss einer Dauersauerstofftherapie zur Korrektur einer Hypoxamie kommen bei fortgeschrittener chronisch obstruktiver Lungenkrankheit (COPD) nur noch operative Masnahmen wie eine Lungenvolumenreduktionsoperation (LVRS) oder eine Lungentransplantation als Therapieoptionen in Frage. Wie bei im Folgenden diskutierter Patientin, die durch ihre fortgeschrittene COPD invalidisiert war, kann man sich bei der Indikation fur eine solche Therapie nicht immer auf Empfehlungen stutzen, die auf kontrollierten Studien basieren. In einer solchen Grenzsituation wird aufgrund von Analogie-Schlussen und klinischer Erfahrung bei gut informiertem Patient die Therapie-Entscheidung getroffen. Dieses Konzept hat sich glucklicherweise bei unserer Patientin, bei der eine chirurgische Volumenreduktion durchgefuhrt wurde, bewahrt indem es zu einer frappanten subjektiven und objektiven Verbesserung durch den Eingriff kam. = The only option for a patient suffering from severe chronic obstructive pulmonary disease (COPD) despite fully developed medical therapy inclusive eventually supplemental oxygen is either lung transplantation or lung-volume-reduction surgery (LVRS). Indication for LVRS is based on the results of a large prostective controlled clinical trial and patients are selected for this intervention based on particular functional and radiomorphologic criteria. We report a patient with far advanced COPD, no longer able to walk to the toilette without support. Based on clinical reasoning and our experience with other unique cases the patient underwent unilateral LVRS despite a lack of scientific evidence that she might profit from this intervention. Luckily, the perioperative course was uneventful and she experienced an impressive subjective and objective improvement. This case illustrates, that in desperate situations it may be necessary to reach a therapeutic decision outside scientifically based evidence.
- Published
- 2008
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11. Entzündliche Erkrankungen der oberen und unteren Atemwege
- Author
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Erich W. Russi
- Subjects
business.industry ,Immunology ,Medicine ,General Medicine ,business - Published
- 2008
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