9 results on '"Schütz, Florian"'
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2. Update breast cancer 2022 part 2 – advanced stage breast cancer
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Müller, Volkmar, Welslau, Manfred, Lüftner, Diana, Schütz, Florian, Stickeler, Elmar, Fasching, Peter A., Janni, Wolfgang, Thomssen, Christoph, Witzel, Isabell, Fehm, Tanja N., Belleville, Erik, Bader, Simon, Seitz, Katharina, Untch, Michael, Thill, Marc, Tesch, Hans, Ditsch, Nina, Lux, Michael P., Aktas, Bahriye, Banys-Paluchowski, Maggie, Schneeweiss, Andreas, Harbeck, Nadia, Würstlein, Rachel, Hartkopf, Andreas D., Kolberg, Hans-Christian, and Wöckel, Achim
- Subjects
Maternity and Midwifery ,Obstetrics and Gynecology ,ddc:610 - Abstract
Geburtshilfe und Frauenheilkunde 82(6), 590-600 (2022). doi:10.1055/a-1811-6148, Published by Thieme, Stuttgart ; New York, NY
- Published
- 2022
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3. Update Breast Cancer 2021 Part 5 – Advanced Breast Cancer
- Author
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Lüftner, Diana, Schütz, Florian, Stickeler, Elmar, Fasching, Peter A., Janni, Wolfgang, Kolberg-Liedtke, Cornelia, Kolberg, Hans-Christian, Thomssen, Christoph, Müller, Volkmar, Fehm, Tanja N., Belleville, Erik, Bader, Simon, Untch, Michael, Welslau, Manfred, Thill, Marc, Tesch, Hans, Ditsch, Nina, Lux, Michael P., Wöckel, Achim, Aktas, Bahriye, Schneeweiss, Andreas, Würstlein, Rachel, and Hartkopf, Andreas D.
- Subjects
Maternity and Midwifery ,Obstetrics and Gynecology ,ddc:610 - Abstract
Geburtshilfe und Frauenheilkunde 82(2), 215-225 (2022). doi:10.1055/a-1724-9569, Published by Thieme, Stuttgart ; New York, NY
- Published
- 2022
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4. Update Mammakarzinom 2018 (Teil 3) – Genomforschung, individualisierte Medizin und Immuntherapien – mitten in einer neuen Ära : Prävention und Therapie des frühen Mammakarzinoms
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Wöckel, Achim, Lux, Michael Patrick, Janni, Wolfgang, Hartkopf, Andreas, Nabieva, Naiba, Ţăran, Florin-Andrei, Overkamp, Friedrich, Hadji, Peyman, Tesch, Hans, Ettl, Johannes, Lüftner, Diana, Müller, Volkmar, Welslau, Manfred, Belleville, Erik, Brucker, Sara, Schütz, Florian, Fasching, Peter Andreas, Fehm, Tanja, Schneeweiss, Andreas, and Kolberg, Hans-Christian
- Subjects
ddc:610 - Abstract
In primary early breast cancer, the aim of treatment planning is to obtain an increasingly better understanding of the disease. The identification of patients with an excellent prognosis could help this group avoid unnecessary treatments. Furthermore, the planning of treatment is becoming increasingly patient-focussed. There is a growing understanding of those patients who benefit particularly from chemotherapy, as well as of those who could benefit from immunotherapy. Studies conducted on immunotherapies will be published shortly. Smaller individual studies offer an initial insight into the efficacy of checkpoint inhibitors (anti-PD1/PDL1 therapies). Not least, one of the largest breast cancer studies of all times has recently come to an end. The use of a multigene test has shown that it is sufficient to identify patients with such a good prognosis that chemotherapy is unnecessary. This review article is intended to summarise the current studies and give an outlook on current developments. Beim primären, frühen Mammakarzinom zielt die Behandlungsplanung auf ein immer besseres Verständnis der Erkrankung ab. Die Identifikation von Patientinnen mit einer exzellenten Prognose könnte dieser Gruppe helfen, unnötige Therapien zu vermeiden. Weiterhin wird die Planung der Therapie immer weiter auf die Patientin abgestimmt. Das Wissen über Patientinnen, die besonders von einer Chemotherapie profitieren, wächst genauso wie das Wissen um Patientinnen, die von einer Immuntherapie profitieren könnten. Hinsichtlich der Immuntherapien stehen die durchgeführten Studien kurz vor der Publikation. Einzelne kleinere Studien bieten einen ersten Einblick in die Wirksamkeit der Checkpoint-Inhibitoren (Anti-PD1/PDL1-Therapien). Nicht zuletzt konnte kürzlich eine der größten Brustkrebsstudien aller Zeiten zu Ende geführt werden. Die Anwendung eines Multigentests konnte zeigen, dass er ausreicht, um Patientinnen mit einer so guten Prognose zu identifizieren, dass keine Chemotherapie nötig ist. Dieser Review-Artikel soll die aktuellen Studien zusammenfassen und einen Ausblick der gegenwärtigen Entwicklungen geben.
- Published
- 2018
5. Update Mammakarzinom 2018 (Teil 4) – Genomforschung, individualisierte Medizin und Immuntherapien – mitten in einer neuen Ära : Therapie des fortgeschrittenen Mammakarzinoms
- Author
-
Müller, Volkmar, Wöckel, Achim, Lux, Michael Patrick, Janni, Wolfgang, Hartkopf, Andreas, Nabieva, Naiba, Ţăran, Florin-Andrei, Hadji, Hans, Ettl, Johannes, Lüftner, Diana, Welslau, Manfred, Belleville, Erik, Brucker, Sara, Schütz, Florian, Fasching, Peter Andreas, Fehm, Tanja, Kolberg, Hans-Christian, Schneeweiss, Andreas, and Overkamp, Friedrich
- Subjects
ddc:610 - Abstract
New therapeutic developments aimed at treating women with advanced breast cancer currently focus both on identifying patients eligible for targeted therapeutic concepts and on the continuing development of immune therapies. The data on CDK4/6 inhibitors are now complete and consistent in this class of substances (palbociclib, ribociclib and abemaciclib). Further pathways under investigation are PI3K and AKT signalling pathways along with diverse approaches to their inhibition. Initial study results were also presented recently on both mechanisms of action. Insights into the PARP inhibitors, moreover, are increasing; studies in this respect are also examining in which population they can be used most effectively. This review offers a summary of the recent studies and an outline of the latest developments. Neue Therapieentwicklungen zur Behandlung von Patientinnen mit fortgeschrittenem Mammakarzinom konzentrieren sich zurzeit sowohl auf die Identifikation von Patientinnen für zielgerichtete Therapieansätze als auch auf die Weiterentwicklung von immuntherapeutischen Ansätzen. Die Datenlage zu den CDK4/6-Inhibitoren konnte vervollständigt werden und ist konsistent in dieser Klasse von Substanzen (Palbociclib, Ribociclib und Abemaciclib). Weitere Signalwege, die untersucht werden, sind der PI3K-und der AKT-Signalweg sowie verschiedene Ansatzpunkte zu deren Hemmung. Für beide Wirkmechanismen liegen auch erste Studienergebnisse vor, die vor Kurzem vorgestellt wurden. Außerdem wachsen die Erkenntnisse zu den PARP-Inhibitoren, für die auch untersucht wird, in welcher Population sie am effektivsten eingesetzt werden können. Dieser Review-Artikel soll die aktuellen Studien zusammenfassen und einen Ausblick der neuesten Entwicklungen geben.
- Published
- 2018
6. Update breast cancer 2018 (part 4) – genomics, individualized medicine and immune therapies – in the middle of a new era : treatment strategies for advanced breast cancer
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-
Müller, Volkmar, Wöckel, Achim, Lux, Michael Patrick, Janni, Wolfgang, Hartkopf, Andreas, Nabieva, Naiba, Ţăran, Florin-Andrei, Hadji, Hans, Ettl, Johannes, Lüftner, Diana, Welslau, Manfred, Belleville, Erik, Brucker, Sara, Schütz, Florian, Fasching, Peter Andreas, Fehm, Tanja, Kolberg, Hans-Christian, Schneeweiss, Andreas, and Overkamp, Friedrich
- Subjects
ddc:610 - Abstract
Neue Therapieentwicklungen zur Behandlung von Patientinnen mit fortgeschrittenem Mammakarzinom konzentrieren sich zurzeit sowohl auf die Identifikation von Patientinnen für zielgerichtete Therapieansätze als auch auf die Weiterentwicklung von immuntherapeutischen Ansätzen. Die Datenlage zu den CDK4/6-Inhibitoren konnte vervollständigt werden und ist konsistent in dieser Klasse von Substanzen (Palbociclib, Ribociclib und Abemaciclib). Weitere Signalwege, die untersucht werden, sind der PI3K-und der AKT-Signalweg sowie verschiedene Ansatzpunkte zu deren Hemmung. Für beide Wirkmechanismen liegen auch erste Studienergebnisse vor, die vor Kurzem vorgestellt wurden. Außerdem wachsen die Erkenntnisse zu den PARP-Inhibitoren, für die auch untersucht wird, in welcher Population sie am effektivsten eingesetzt werden können. Dieser Review-Artikel soll die aktuellen Studien zusammenfassen und einen Ausblick der neuesten Entwicklungen geben. New therapeutic developments aimed at treating women with advanced breast cancer currently focus both on identifying patients eligible for targeted therapeutic concepts and on the continuing development of immune therapies. The data on CDK4/6 inhibitors are now complete and consistent in this class of substances (palbociclib, ribociclib and abemaciclib). Further pathways under investigation are PI3K and AKT signalling pathways along with diverse approaches to their inhibition. Initial study results were also presented recently on both mechanisms of action. Insights into the PARP inhibitors, moreover, are increasing; studies in this respect are also examining in which population they can be used most effectively. This review offers a summary of the recent studies and an outline of the latest developments.
- Published
- 2018
7. Interdisziplinäre Früherkennung, Diagnostik, Therapie und Nachsorge des Mammakarzinoms : Leitlinie der DGGG und DKG (S3-Level, AWMF-Registernummer 032/045OL, Dezember 2017) – Teil 1 mit Empfehlungen zur Früherkennung, Diagnostik und Nachsorge des Mammakarzinoms
- Author
-
Wöckel, Achim, Festl, Jasmin, Stüber, Tanja, Brust, Katharina, Stangl, Stephanie, Heuschmann, Peter Ulrich, Albert, Ute Susann, Budach, Wilfried, Follmann, Markus, Janni, Wolfgang, Kopp, Ina, Kreienberg, Rolf, Kühn, Thorsten, Langer, Thomas, Nothacker, Monika, Scharl, Anton, Schreer, Ingrid, Link, Hartmut, Engel, Jutta, Fehm, Tanja, Weis, Joachim, Welt, Anja, Steckelberg, Anke, Feyer, Petra, König, Klaus, Hahne, Andrea, Kreipe, Hans H., Knoefel, Wolfram Trudo, Denkinger, Michael, Brucker, Sara, Lüftner, Diana, Kubisch, Christian, Gerlach, Christina, Lebeau, Annette, Siedentopf, Friederike, Petersen, Cordula, Bartsch, Hans Helge, Schulz-Wendtland, Rüdiger, Hahn, Markus, Hanf, Volker, Müller-Schimpfle, Markus, Henscher, Ulla, Roncarati, Renza, Katalinic, Alexander, Heitmann, Christoph, Honegger, Christoph, Paradies, Kerstin, Bjelic-Radisic, Vesna, Degenhardt, Friedrich, Wenz, Frederik, Rick, Oliver, Hölzel, Dieter, Zaiss, Matthias, Kemper, Gudrun, Budach, Volker, Denkert, Carsten Michael, Gerber , Bernd, Tesch, Hans, Hirsmüller, Susanne, Sinn, Hans-Peter, Dunst, Jürgen, Münstedt, Karsten, Bick, Ulrich, Fallenberg, Eva, Tholen, Reina, Hung, Roswita, Baumann, Freerk T., Beckmann, Matthias Wilhelm, Blohmer, Jens-Uwe, Fasching, Peter Andreas, Lux, Michael Patrick, Harbeck, Nadia, Hadji, Peyman, Hauner, Hans, Heywang-Köbrunner, Sylvia H., Huober, Jens, Hübner, Jutta, Jackisch, Christian, Loibl, Sibylle, Lück, Hans-Jürgen, Minckwitz, Gunter von, Möbus, Volker, Müller, Volkmar, Nöthlings, Ute, Schmidt, Marcus, Schmutzler, Rita Katharina, Schneeweiss, Andreas, Schütz, Florian, Stickeler, Elmar, Thomssen, Christoph, Untch, Michael, Wesselmann, Simone, Bücker, Arno, and Krockenberger, Mathias
- Subjects
ddc:610 - Abstract
Purpose: The aim of this official guideline coordinated and published by the German Society for Gynecology and Obstetrics (DGGG) and the German Cancer Society (DKG) was to optimize the screening, diagnosis, therapy and follow-up care of breast cancer. Methods: The process of updating the S3 guideline dating from 2012 was based on the adaptation of identified source guidelines which were combined with reviews of evidence compiled using PICO (Patients/Interventions/Control/Outcome) questions and the results of a systematic search of literature databases and the selection and evaluation of the identified literature. The interdisciplinary working groups took the identified materials as their starting point to develop recommendations and statements which were modified and graded in a structured consensus procedure. Recommendations: Part 1 of this short version of the guideline presents recommendations for the screening, diagnosis and follow-up care of breast cancer. The importance of mammography for screening is confirmed in this updated version of the guideline and forms the basis for all screening. In addition to the conventional methods used to diagnose breast cancer, computed tomography (CT) is recommended for staging in women with a higher risk of recurrence. The follow-up concept includes suggested intervals between physical, ultrasound and mammography examinations, additional high-tech diagnostic procedures, and the determination of tumor markers for the evaluation of metastatic disease. Ziele: Das Ziel dieser offiziellen Leitlinie, die von der Deutschen Gesellschaft für Gynäkologie und Geburtshilfe (DGGG) und der Deutschen Krebsgesellschaft (DKG) publiziert und koordiniert wurde, ist es, die Früherkennung, Diagnostik, Therapie und Nachsorge des Mammakarzinoms zu optimieren. Methoden: Der Aktualisierungsprozess der S3-Leitlinie aus 2012 basierte zum einen auf der Adaptation identifizierter Quellleitlinien und zum anderen auf Evidenzübersichten, die nach Entwicklung von PICO-(Patients/Interventions/Control/Outcome-)Fragen, systematischer Recherche in Literaturdatenbanken sowie Selektion und Bewertung der gefundenen Literatur angefertigt wurden. In den interdisziplinären Arbeitsgruppen wurden auf dieser Grundlage Vorschläge für Empfehlungen und Statements erarbeitet, die im Rahmen von strukturierten Konsensusverfahren modifiziert und graduiert wurden. Empfehlungen: Der Teil 1 dieser Kurzversion der Leitlinie zeigt Empfehlungen zur Früherkennung, Diagnostik und Nachsorge des Mammakarzinoms: Der Stellenwert des Mammografie-Screenings wird in der aktualisierten Leitlinienversion bestätigt und bildet damit die Grundlage der Früherkennung. Neben den konventionellen Methoden der Karzinomdiagnostik wird die Computertomografie (CT) zum Staging bei höherem Rückfallrisiko empfohlen. Die Nachsorgekonzepte beinhalten Untersuchungsintervalle für die körperliche Untersuchung, Ultraschall und Mammografie, während weiterführende Gerätediagnostik und Tumormarkerbestimmungen bei der metastasierten Erkrankung Anwendung finden.
- Published
- 2018
8. Interdisziplinäre Früherkennung, Diagnostik, Therapie und Nachsorge des Mammakarzinoms : Leitlinie der DGGG und DKG (S3-Level, AWMF-Registernummer 032/045OL, Dezember 2017) – Teil 1 mit Empfehlungen zur Früherkennung, Diagnostik und Nachsorge des Mammakarzinoms
- Author
-
Wöckel, Achim, Festl, Jasmin, Stüber, Tanja, Brust, Katharina, Stangl, Stephanie, Heuschmann, Peter U, Albert, Ute-Susann, Budach, Wilfried, Follmann, Markus, Janni, Wolfgang, Kopp, Ina, Kreienberg, Rolf, Kühn, Thorsten, Langer, Thomas, Nothacker, Monika, Scharl, Anton, Schreer, Ingrid, Link, Hartmut, Engel, Jutta, Fehm, Tanja, Weis, Joachim, Welt, Anja, Steckelberg, Anke, Feyer, Petra, König, Klaus, Hahne, Andrea, Kreipe, Hans H, Knoefel, Wolfram Trudo, Denkinger, Michael, Brucker, Sara, Lüftner, Diana, Kubisch, Christian, Gerlach, Christina, Lebeau, Annette, Siedentopf, Friederike, Petersen, Cordula, Bartsch, Hans Helge, Schulz-Wendtland, Rüdiger, Hahn, Markus, Hanf, Volker, Müller-Schimpfle, Markus, Henscher, Ulla, Roncarati, Renza, Katalinic, Alexander, Heitmann, Christoph, Honegger, Christoph, Paradies, Kerstin, Bjelic-Radisic, Vesna, Degenhardt, Friedrich, Wenz, Frederik, Rick, Oliver, Hölzel, Dieter, Zaiss, Matthias, Kemper, Gudrun, Budach, Volker, Denkert, Carsten, Gerber, Bernd, Tesch, Hans, Hirsmüller, Susanne, Sinn, Hans-Peter, Dunst, Jürgen, Münstedt, Karsten, Bick, Ulrich, Fallenberg, Eva, Tholen, Reina, Hung, Roswita, Baumann, Freerk, Beckmann, Matthias W, Blohmer, Jens, Fasching, Peter A, Lux, Michael P, Harbeck, Nadia, Hadji, Peyman, Hauner, Hans, Heywang-Köbrunner, Sylvia, Huober, Jens, Hübner, Jutta, Jackisch, Christian, Loibl, Sibylle, Lück, Hans-Jürgen, von Minckwitz, Gunter, Möbus, Volker, Müller, Volkmar, Nöthlings, Ute, Schmidt, Marcus, Schmutzler, Rita, Schneeweiss, Andreas, Schütz, Florian, Stickeler, Elmar, Thomssen, Christoph, Untch, Michael, Wesselmann, Simone, Bücker, Arno, and Krockenberger, Mathias
- Subjects
Medizin ,ddc:610 - Abstract
Ziele: Das Ziel dieser offiziellen Leitlinie, die von der Deutschen Gesellschaft für Gynäkologie und Geburtshilfe (DGGG) und der Deutschen Krebsgesellschaft (DKG) publiziert und koordiniert wurde, ist es, die Früherkennung, Diagnostik, Therapie und Nachsorge des Mammakarzinoms zu optimieren. Methoden: Der Aktualisierungsprozess der S3-Leitlinie aus 2012 basierte zum einen auf der Adaptation identifizierter Quellleitlinien und zum anderen auf Evidenzübersichten, die nach Entwicklung von PICO-(Patients/Interventions/Control/Outcome-)Fragen, systematischer Recherche in Literaturdatenbanken sowie Selektion und Bewertung der gefundenen Literatur angefertigt wurden. In den interdisziplinären Arbeitsgruppen wurden auf dieser Grundlage Vorschläge für Empfehlungen und Statements erarbeitet, die im Rahmen von strukturierten Konsensusverfahren modifiziert und graduiert wurden. Empfehlungen: Der Teil 1 dieser Kurzversion der Leitlinie zeigt Empfehlungen zur Früherkennung, Diagnostik und Nachsorge des Mammakarzinoms: Der Stellenwert des Mammografie-Screenings wird in der aktualisierten Leitlinienversion bestätigt und bildet damit die Grundlage der Früherkennung. Neben den konventionellen Methoden der Karzinomdiagnostik wird die Computertomografie (CT) zum Staging bei höherem Rückfallrisiko empfohlen. Die Nachsorgekonzepte beinhalten Untersuchungsintervalle für die körperliche Untersuchung, Ultraschall und Mammografie, während weiterführende Gerätediagnostik und Tumormarkerbestimmungen bei der metastasierten Erkrankung Anwendung finden. Purpose: The aim of this official guideline coordinated and published by the German Society for Gynecology and Obstetrics (DGGG) and the German Cancer Society (DKG) was to optimize the screening, diagnosis, therapy and follow-up care of breast cancer. Methods: The process of updating the S3 guideline dating from 2012 was based on the adaptation of identified source guidelines which were combined with reviews of evidence compiled using PICO (Patients/Interventions/Control/Outcome) questions and the results of a systematic search of literature databases and the selection and evaluation of the identified literature. The interdisciplinary working groups took the identified materials as their starting point to develop recommendations and statements which were modified and graded in a structured consensus procedure. Recommendations: Part 1 of this short version of the guideline presents recommendations for the screening, diagnosis and follow-up care of breast cancer. The importance of mammography for screening is confirmed in this updated version of the guideline and forms the basis for all screening. In addition to the conventional methods used to diagnose breast cancer, computed tomography (CT) is recommended for staging in women with a higher risk of recurrence. The follow-up concept includes suggested intervals between physical, ultrasound and mammography examinations, additional high-tech diagnostic procedures, and the determination of tumor markers for the evaluation of metastatic disease.
- Published
- 2018
9. Update breast cancer 2018 (part 1) – primary breast cancer and biomarkers
- Author
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Ţăran, Florin-Andrei, Schneeweiss, Andreas, Lux, Michael Patrick, Janni, Wolfgang, Hartkopf, Andreas, Nabieva, Naiba, Overkamp, Friedrich, Kolberg, Hans-Christian, Hadji, Peyman, Tesch, Hans, Wöckel, Achim, Ettl, Johannes, Lüftner, Diana, Wallwiener, Markus, Müller, Volkmar, Beckmann, Matthias Wilhelm, Belleville, Erik, Wallwiener, Diethelm, Brucker, Sara, Fasching, Peter Andreas, Fehm, Tanja, and Schütz, Florian
- Subjects
ddc:610 - Abstract
In dieser Übersichtsarbeit wird dargestellt, wie neue Therapien oder neue Aspekte etablierter Therapien in Zusammenhang mit neuesten, aktuellen Erkenntnissen stehen. Neoadjuvanz, Lokaltherapie, neue Aspekte der Systemtherapie und Prognose- sowie Prädiktivfaktoren werden beleuchtet. In der Neoadjuvanz ist nach wie vor der Zusammenhang zwischen pCR und Prognose von Interesse, ebenso wie neue molekulare Prädiktoren für neue Therapien wie CDK4/6-Inhibitoren zu identifizieren. Bei der operativen Behandlung wird weiter nach einer Reduktion der Aggressivität gestrebt. Insbesondere das duktale Carcinoma in situ muss dafür noch besser verstanden werden. Bei den Systemtherapien wächst die Datenlage zum Verständnis der besten Kombinationen und Therapieabläufe für bestehende Therapieverfahren. Letztendlich muss mithilfe von Prognose- und Prädiktivfaktoren vermieden werden, dass Übertherapien stattfinden und nur die Patientin spezifische Therapien erhält, welche bei dieser individuellen Patientin eine nachgewiesene Wirksamkeit mit wenig Nebenwirkungen haben. This summary provides an overview of how new therapies or new aspects of established therapies relate to the latest findings. Neoadjuvant therapy, local therapy, new aspects of systemic therapy, and prognostic and predictive factors are presented. In the neoadjuvant setting, the association between pathological complete response (pCR) and prognosis is still of interest as is the identification of new molecular predictors for new therapies such as CDK4/6 inhibitors. As regards surgical treatment, the target is still to reduce the aggressiveness of surgery. To achieve this, a better understanding particularly of ductal carcinoma in situ is required. With regard to systemic therapy, more data on the best combinations and therapy sequences for existing therapies is available. Finally, the use of prognostic and predictive factors may help to avoid overtreatment and ensure that patients only receive therapies which have been shown to be effective for their specific condition and have fewer side effects.
- Published
- 2018
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