1. [The Economic Evaluation of the GLICEMIA 2.0 Study as an Example of a Complex Intervention]
- Author
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Cordula, Forster, Katja, Prax, Peter, Jaensch, Sebastian, Müller, Tobias, Hepp, Helmut, Schlager, Kristina, Friedland, and Jürgen, Zerth
- Subjects
Diabetes Mellitus, Type 2 ,Research Design ,Cost-Benefit Analysis ,Germany ,Humans ,Social Group - Abstract
A piggyback approach was used to evaluate the cost-effectiveness of the prevention program delivered at the point of care pharmacy in the GLICEMIA 2.0 study that sought to guide participants in the intervention group to improved glycemic control in type 2 diabetes with sustained incentivization of lifestyle changes, therapeutic compliance, and adherence. The control group received passive medication management and monitoring.Primary endpoint of the GLICEMIA 2.0 study was the stabilization of HbA1c values. For health economic evaluation, incremental differences in output changes were examined, defined as the difference in the distribution of the HbA1c values between both groups over time. Direct program costs and anticipated indirect costs of service utilization were used as cost parameters. A net monetary benefit approach was used to validate cost-effectiveness thresholds via the formation of ICER values.The intervention group had significantly higher reductions in HbAThe GLICEMIA program indicates considerable effectiveness potentials, especially for high-risk patients. The study design seems to have assisted the intervention group's adherence in contrast to the control group. Detailed impacts within the complex intervention could not be validated due to restrictions of the study design as a complex intervention. Overall, statements about effect sustainability and further utilization rates progressions are limited due to a lack of follow-up.Im Rahmen der gesundheitsökonomischen Analyse wurde in einem Piggyback-Ansatz die Kosteneffektivität des am Point of Care Apotheke erbrachten Präventionsprogrammes der GLICEMIA 2.0-Studie evaluiert, das versuchte, die Teilnehmenden in der Interventionsgruppe zu einer verbesserten glykämischen Kontrolle bei Typ-2-Diabetes mit nachhaltiger Incentivierung von gesundheits-bewusstem Verhalten, therapeutischer Compliance und Adhärenz heranzuführen. Die Kontrollgruppe erhielt ein passives Medikationsmanagement und ein Monitoring zum Diabetes-Status.Primärer Endpunkt der GLICEMIA 2.0-Studie war die Stabilisierung des HbADie Interventionsgruppe erreichte signifikant höhere Verbesserungen der HbADas GLICEMIA 2.0-Programm indiziert deutliche Effektivitätspotenziale besonders bei höheren Risikograden. Der Wirkeffekt scheint die Adhärenz der Interventions- im Vergleich zur Kontrollgruppe befördert zu haben. Eine Ermittlung der unmittelbaren Wirkungshebel der Gruppenintervention würde aufgrund des Charakters einer komplexen Intervention einen längeren Zeitraum benötigen. Aufgrund eines fehlenden Follow-up können über längerfristige Effekte nur eingeschränkte Aussagen getroffen werden.
- Published
- 2022