42 results on '"Gesundheitsinformation"'
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2. Kinderrechte in österreichischen Krankenhäusern: Umsetzungsfaktoren für die Beteiligung von Kindern.
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Gugglberger, Lisa, Flaschberger, Edith, and Degelsegger-Márquez, Alexander
- Abstract
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- 2024
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3. Informationssuchverhalten und digitale Gesundheitskompetenz von Schüler*innen in Deutschland während der Coronapandemie: Ergebnisse einer Online-Befragung im Rahmen der GhoStiH-Studie
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László, Emese, Sendatzki, Saskia, and Rathmann, Katharina
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- 2024
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4. Förderung organisationaler Gesundheitskompetenz aus Sicht von Pflegefachpersonen. Ergebnisse einer qualitativen Studie.
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Messer, Melanie and Murau, Tatjana
- Abstract
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- 2023
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5. Prävention des plötzlichen Kindstods: Literaturübersicht und Evaluation des Präventionsprojekts SIDS Hamm.
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Singh, H., Jeßberger, J., and Zeeb, H.
- Abstract
Copyright of Prävention und Gesundheitsförderung is the property of Springer Nature and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
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- 2023
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6. Erkenntnisse aus COVID-19: Ist das Pandemiegeschehen auch eine Folge defizitärer Gesundheitsbildung?
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Zeller, Carolin, Cassens, Manfred, Mayer-Wingert, Nadja, Cassens, Manfred, editor, and Städter, Thomas, editor
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- 2022
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7. Qualitätsgesicherte Informationen zu Hautkrebs: Patientenbeteiligung in der Praxis auf dem Informationsportal Hautkrebs (infoportal-hautkrebs.de)
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Hoffmann, Julia, Steeb, Theresa, and Leppert, Anett
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- 2023
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8. National Health Portal: What Wishes and Needs do Family Physicians have? Results of an Exploratory Study.
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Wangler, Julian and Jansky, Michael
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RESEARCH , *FOCUS groups , *PATIENT portals , *PHYSICIAN-patient relations , *INTERVIEWING , *SURVEYS , *PRIMARY health care , *ACCESS to information , *HEALTH , *INFORMATION resources , *QUESTIONNAIRES , *DESCRIPTIVE statistics , *PATIENT education , *SOCIODEMOGRAPHIC factors , *CONTENT analysis , *DATA analysis software - Abstract
Background The Federal Ministry of Health (BMG) recently established a national health portal in Germany to provide evidence-based health information in an accessible manner. One of the aims of the portal is to provide support to doctors in patient education and consultation. Family physicians (FPs) deal with a wide range of symptoms, diseases, and patients, and could especially benefit from the new portal. A research project was initiated in collaboration with the health innovation hub (hih) of the German Federal Ministry of Health to determine FPs' positions, needs and requirements with regard to a national health portal. Methods A total of 3,585 FPs in the federal states of Hesse, Rhineland-Palatinate, Saarland, and Baden-Württemberg were surveyed by online questionnaire between March and July 2021; the study was based on two preliminary studies. Due to the exploratory approach, only a descriptive analysis was carried out. Results Over half at 55 % saw the establishment of a national health portal as positive while 52 % saw great potential for support in everyday practice. Respondents especially saw relief in giving medical advice (67 %), optimization of doctor-patient communications (59 %), stabilization of anxious patients (41 %) and improved awareness in dealing with the health system (40 %) as benefits. The system should also help towards longer-term stabilization in care settings (39 %). The respondents especially found prevention focus (91 %) and symptom-oriented presentation (63 %) important. Some saw a possibility of gathering in- formation for their patients (44 %) and exchanging information with their specialist colleagues (45 %) using the platform. Conclusions FPs see clear opportunities in improved patient education and consultation using a national health portal. The portal should be designed to provide comprehensible information compliant with guidelines and conveyed in a symptom-oriented manner while also supporting the doctor-patient relationship and helping patients navigate through the healthcare system. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
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- 2022
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9. Atopische Dermatitis – Identifikation von Bedürfnissen der deutschen Bevölkerung mittels Internetsuchanfragen.
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Tizek, Linda, Schielein, Maximilian C., Tizek, Lucas, and Zink, Alexander
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- 2022
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10. Die informierte Entscheidung als Ziel von evidenzbasierten Gesundheitsinformationen: Das Beispiel Krebsfrüherkennung.
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Schröer-Günther, Milly and Koch, Klaus
- Abstract
Copyright of Bundesgesundheitsblatt - Gesundheitsforschung - Gesundheitsschutz is the property of Springer Nature and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
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- 2022
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11. Gesundheitskompetenz im Zeitalter der Digitalisierung: Wo stehen wir?
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Schaeffer, Doris and Gille, Svea
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- Published
- 2022
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12. Gesundheitskompetenz bei chronischer Krankheit in Deutschland: ein Scoping Review.
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Griese, Lennert
- Abstract
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- Published
- 2022
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13. Gesundheitskompetenz für die Familie: Frauen mit Migrationshintergrund als Mittlerinnen: Eine qualitative Analyse von Fokusgruppendiskussionen und Einzelinterviews.
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Adam, Yvonne and Berens, Eva-Maria
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- 2022
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14. Eckpunkte evidenzbasierter Gesundheitsinformationen.
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Koch, Klaus
- Abstract
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- Published
- 2021
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15. Das Nationale Gesundheitsportal: Entwicklungs- und Nutzungspotenziale unter besonderer Berücksichtigung der hausärztlichen Perspektive.
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Wangler, Julian and Jansky, Michael
- Abstract
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- Published
- 2021
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16. „... oder doch lieber daheimbleiben?" – Unterstützung bei der Entscheidung zur Inanspruchnahme der Regelversorgung während der COVID-19-Pandemie durch Akteure des Gesundheitssystems.
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Bitzer, Eva Maria, Ansmann, Lena, Hörold, Madlen, Lyssenko, Lisa, and Apfelbacher, Christian
- Abstract
Copyright of Bundesgesundheitsblatt - Gesundheitsforschung - Gesundheitsschutz is the property of Springer Nature and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
- Published
- 2021
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17. General practitioners' challenges and strategies in dealing with Internet-related health anxieties—results of a qualitative study among primary care physicians in Germany.
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Wangler, Julian and Jansky, Michael
- Abstract
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- 2020
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18. Population health monitoring: an essential public health field in motion.
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Verschuuren, Marieke and van Oers, Hans
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Copyright of Bundesgesundheitsblatt - Gesundheitsforschung - Gesundheitsschutz is the property of Springer Nature and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
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- 2020
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19. Adressatengerechte Aufbereitung von Informationen für Personen mit Demenz: ein Scoping Review.
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Hirt, Julian and Zeller, Adelheid
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DIAGNOSIS of dementia ,CINAHL database ,HEALTH ,PSYCHOLOGY information storage & retrieval systems ,INTELLECT ,MEDLINE ,ONLINE information services ,QUALITY of life ,INFORMATION resources ,SYSTEMATIC reviews ,EMPIRICAL research ,EXTENDED families ,HEALTH literacy - Abstract
Copyright of HeilberufeSCIENCE is the property of Springer Nature and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
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- 2019
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20. Desinformationen im Gesundheitsbereich: Warnsignale erkennen und Resilienz stärken
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Stiller, Juliane
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Gesundheitsinformationsverhalten ,Desinformation ,Falschinformation ,Gesundheitsinformation - Abstract
Vortrag auf der Zusatzveranstaltung des KOBV-Forum 2022 zum Thema “Gesellschaftliche Verantwortung von Bibliotheken in Krisenzeiten”, die am 23. August 2022 von 10:00-12:30 Uhr online statt fand., Das Projekt wird gefördert durch das Bundesministerium für Bildung und Forschung im Rahmen der Maßnahme "Forschung Agil - Erkennen und Bekämpfung von digitalen Desinformationskampagnen"
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- 2022
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21. Gesundheitskompetenz im Zeitalter der Digitalisierung
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Schaeffer, Doris and Gille, Svea
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Politikfeldentstehung ,Digital transformation ,Digitale Transformation ,Health information ,Übersicht ,Health literacy ,Policy process ,Need for action ,Gesundheitsinformation ,Handlungsbedarf - Abstract
Hintergrund Mit der digitalen Transformation und dem Zuwachs an digitalen Gesundheitsinformationen steigen auch die Möglichkeiten der Gesundheitsförderung und Prävention. Gleichzeitig erhöhen sich auch die Anforderungen an den Umgang mit Gesundheitsinformationen und damit an die (digitale) Gesundheitskompetenz. Vorliegende Studien zeigen jedoch, dass ein Großteil der Bevölkerung in Deutschland nicht über ausreichende Gesundheitskompetenz verfügt und hier großer politischer Handlungsbedarf besteht. Ziel und Fragestellung Der Beitrag geht der Frage nach, inwieweit es gelungen ist, Gesundheitskompetenz in Deutschland als Thema und als potenzielles neues Politikfeld zu etablieren. Material und Methoden In Anlehnung an die Diskussion zur Ausreifung von Politikfeldern werden in dem Beitrag fünf Kriterien ((1.) Problemwahrnehmung und Agenda Setting, (2.) Konsens über Definition und Ziele, (3.) empirische Belege, (4.) Wille zum Handeln und Veränderungsbereitschaft, (5.) Ressourcenausstattung) betrachtet, anhand derer der Reifegrad von Gesundheitskompetenz als neues Politikfeld einzuschätzen versucht wird. Ergebnisse Insgesamt zeigt sich, dass Gesundheitskompetenz in Deutschland eine rasante Themenkarriere durchlaufen hat und ein gesellschaftlich und politisch zunehmend relevantes Thema darstellt. Auch bei der Etablierung und Reifung als Politikfeld erfolgten in den letzten Jahren wichtige, auch international beachtete Schritte. Dabei wurde der Digitalisierung und der Verknüpfung beider bislang getrennt geführten Diskussionen und Entwicklungen jedoch zu wenig Beachtung geschenkt. Auch bis zur nachhaltigen Verankerung als Politikfeld sind noch etliche Herausforderungen zu bewältigen. Schlussfolgerung Die Bedeutung von Gesundheitskompetenz ist im digitalen Zeitalter größer denn je. Die Bewältigung dieser Herausforderungen stellt daher eine zukünftig wichtige Aufgabe dar.
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- 2021
22. Digitale Medien als Informationsquelle über Umwelt und Gesundheit für Laien.
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Sassenberg, Kai
- Abstract
Copyright of Bundesgesundheitsblatt - Gesundheitsforschung - Gesundheitsschutz is the property of Springer Nature and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
- Published
- 2017
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23. '… oder doch lieber daheimbleiben?' – Unterstützung bei der Entscheidung zur Inanspruchnahme der Regelversorgung während der COVID-19-Pandemie durch Akteure des Gesundheitssystems
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Lena Ansmann, Eva Maria Bitzer, Christian Apfelbacher, Lisa Lyssenko, and Madlen Hörold
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Entscheidungsunterstützung ,Healthcare system ,2019-20 coronavirus outbreak ,medicine.medical_specialty ,Coronavirus disease 2019 (COVID-19) ,Severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) ,Gesundheitssystem ,Gesundheitsinformation ,03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,Home health ,Political science ,Germany ,Health care ,Pandemic ,medicine ,Leitthema ,Humans ,030212 general & internal medicine ,Pandemics ,Gynecology ,business.industry ,SARS-CoV-2 ,030503 health policy & services ,Public Health, Environmental and Occupational Health ,Health literacy ,COVID-19 ,Decision support ,Health information ,Individuelle Gesundheitskompetenz ,Organisationale Gesundheitskompetenz ,Health-literate healthcare ,0305 other medical science ,business ,Delivery of Health Care - Abstract
During the COVID-19 pandemic, sharp disruptions of healthcare utilization for noncommunicable diseases were observed to some extent because of people's fear of infection. We undertook a review of German healthcare institutions asking: To what extent were people supported in their decisions (not) to seek medical care for health problems other than COVID-19?Content analysis of the websites of the members of the Association of Scientific Medical Societies (AWMF; n = 179), the association of statutory (dental) health insurance physicians (K(Z)Vs; n = 38), selected health insurances (n = 21), selected healthcare institutions (n = 25), and supraregional health information providers (n = 5) for information and offers that address people with noncommunicable diseases.The examined websites provide information about COVID-19, but only rarely about how to behave in the case of another (suspected) disease regarding healthcare utilization. Two health information provider portals, one health insurance company, but none of the KVs offer explicit decision support. KVs refer more often, but not consistently, to the general possibility of video consulting.Information concerning the topic is scarce for most of the patients. In the face of the ongoing pandemic, it is important to expand existing, trustworthy, high-quality information and advisory capacities to increase their profile in order to enable health-literate decisions even during a pandemic.HINTERGRUND: In der COVID-19-Pandemie ging die Versorgung nichtübertragbarer Erkrankungen zeitweise deutlich zurück, auch weil Menschen Angst vor einer Ansteckung hatten. Wir führen eine Bestandsaufnahme zur organisationalen Gesundheitskompetenz in der Regelversorgung nichtübertragbarer Erkrankungen in der ersten Welle der COVID-19-Pandemie durch und fragen: Inwiefern wurden Menschen mit gesundheitlichen Beschwerden dabei unterstützt, gesundheitskompetente Entscheidungen für oder gegen die Inanspruchnahme von Versorgungsleistungen zu treffen?Strukturierende Inhaltsanalyse der Internetpräsenzen der Mitglieder der Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlich Medizinischen Fachgesellschaften (AWMF; n = 179), der kassen(zahn)ärztlichen Vereinigungen (K(Z)Ven; n = 38), ausgewählter Krankenkassen (n = 21), ausgewählter Behandlungseinrichtungen (n = 25) und überregionaler Anbieter von Gesundheitsinformationen (n = 5) zu Informationen und Angeboten zum Thema.Die geprüften Internetpräsenzen informieren weitgehend rund um COVID-19, aber nur selten darüber, wie man sich bei einer (vermuteten) anderen Erkrankung in Bezug auf die Inanspruchnahme von Versorgungsleistungen verhält. 2 Portale von Anbietern von Gesundheitsinformationen, eine Krankenkasse, aber keine der KVen bieten explizite Entscheidungshilfen an. KVen weisen öfter, aber nicht durchgängig auf die generelle Möglichkeit von Videosprechstunden hin.Für die meisten Patient*innen gab es damit keine gezielten Informationen zu dem Thema. Angesichts der Fortdauer der COVID-19-Pandemie gilt es, vorhandene vertrauenswürdige, qualitativ hochwertige Informations- und Beratungskapazitäten auszubauen und ihre Bekanntheit zu erhöhen, um gesundheitskompetente Entscheidungen auch in der Pandemie zu ermöglichen.
- Published
- 2021
24. General practitioners’ challenges and strategies in dealing with Internet-related health anxieties—results of a qualitative study among primary care physicians in Germany
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Julian Wangler and Michael Jansky
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Hausarzt ,020205 medical informatics ,State of health ,Attitude of Health Personnel ,Arzt-Patient-Verhältnis ,Primärversorgung ,02 engineering and technology ,Primary care ,Anxiety ,Cyberchondria ,Gesundheitsinformation ,Physicians, Primary Care ,General practitioner ,03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,Nursing ,General Practitioners ,Germany ,Health anxiety ,0202 electrical engineering, electronic engineering, information engineering ,Medicine ,Humans ,030212 general & internal medicine ,Qualitative Research ,Primary health care ,Internet ,business.industry ,Doctor–patient relationship ,General Medicine ,medicine.disease ,Health information ,The Internet ,Original Article ,Gesundheitsangst ,business ,Psychosocial ,Cyberchondrie ,Qualitative research - Abstract
Summary Time and again, it is discussed that in medical practices, the number of patients who develop health anxieties due to extensive health information searches on the Internet is increasing. The objective of this study is to explore and describe general practitioners’ experiences and attitudes towards cyberchondria patients as well as strategies to stabilize affected patients. Following a qualitative approach, oral personal semi-standardized interviews with general practitioners (N = 38) in Rhineland-Palatinate, Germany, were conducted in 2019. In the course of a content analysis, one can see that most interviewees see the emergence of Internet-related health anxieties as an increasing problem in everyday care. Affected patients not only show marked levels of doubt and nervousness as well as hypersensitivity to their own state of health, but also low confidence in the physician. In addition to compliance-related difficulties, the high need for advice and the demand for further diagnostics are regarded as major problems. Various approaches were identified by which general practitioners respond to unsettled patients (more consultation time, recommendation of reputable websites, information double-checking, expanded history questionnaire, additional psychosocial training). Electronic supplementary material The online version of this article (10.1007/s10354-020-00777-8) contains supplementary material, which is available to authorized users.
- Published
- 2020
25. Promoting health literacy in companies - recommendations for good health information and good quality of conversation
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Drexler, Antonia
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Betriebe ,betriebliches Gesundheitsmanagement ,quality of conversation ,Gesundheitskompetenz ,organisations ,organisational health management ,health literacy ,Gesundheitsinformation ,Gesprächsqualität ,companies ,health information - Abstract
Hintergrund: Mehr als die Hälfte der ÖstereicherInnen hat laut Erhebung (HLS19) eine unzureichende Gesundheitskompetenz. Gesundheitskompetente Menschen sind allgemein gesünder, können besser mit gesundheitlichen Problemen umgehen und nehmen eher Vorsorgeuntersuchungen und Gesundheitsförderungsangebote wahr. Ungefähr die Hälfte der Bevölkerung in Österreich ist erwerbstätig und daher gut über Betriebe erreichbar, weswegen dort die Förderung der Gesundheitskompetenz verankert sein sollte. Vor allem gibt es laut HLS19 auch Probleme im Umgang mit Gesundheitsinformationen und in der Kommunikation, weswegen der Schwerpunkt dieser Arbeit auf der Förderung guter Gesundheitsinformationen und guter Gesprächsqualität liegt. Methode: Zur Beantwortung der Forschungsfragen wurde eine Literaturrecherche durchgeführt. Unterschiedliche Quellen, etwa Plattformen, wie die ÖPGK, Webseiten, wie die des Gesundheitsministeriums, und Fachartikel von online Datenbanken, wie PubMed, sowie Bücher aus dem Bibliotheksbestand der FH JOANNEUM wurden hierfür herangezogen. Anschließend wurden Empfehlungen daraus abgeleitet. Anhand von Qualitätskriterien wurde die Literatur ausgewählt und mithilfe eines Suchprotokolls und dem Programm Zotero verwaltet.Ergebnisse: Die Recherche ergab, dass sowohl die Gesundheitskompetenz allgemein als auch speziell gute Gesundheitsinformationen und gute Gesprächsqualität einen großen Nutzen für Einzelpersonen und Betriebe haben. MitarbeiterInnen werden dabei unterstützt, durchdachte Gesundheitsentscheidungen zu treffen und Betriebe profitieren durch weniger Krankenstände, und mehr Bindung und Motivation. Zahlreiche Kriterien für gute Gesundheitsinformationen, wie Transparenz und Aktualität, und für gute Gespräche wurden herausgearbeitet. Daraus wurden einschlägige Empfehlungen für Betriebe schlussgefolgert. Gesundheitskompetente Führung, Schulungen für gute Gesprächsqualität und Boosts zur Kompetenzförderung dienen als Maßnahmen zur Stärkung der Gesundheitskompetenz.Diskussion: Trotz der Betonung der Wichtigkeit der guten Gesundheitsinformationen und guter Gesprächsqualität etwa durch die Österreichische Plattform Gesundheitskompetenz scheint es, dass kaum eindeutige Evidenz zur Wirksamkeit von Maßnahmen zur Förderung dieser vorliegt. Betriebe können ihre MitarbeiterInnen im Rahmen der betrieblichen Gesundheitsförderung in gesundheitlichen Entscheidungen unterstützen, auch wenn gerade die Erstellung von Informationen zeitliche und personelle Ressourcen in Anspruch nimmt. Zu diesem Thema besteht weiterführender Forschungsbedarf. Background: According to the survey (HLS19), more than half of Austrians have insufficient health literacy. Health literate people are generally healthier, better able to deal with health problems and more likely to take advantage of preventive check-ups and health promotion services. About half of the population in Austria is employed and therefore easily accessible via companies, which is why the promotion of health literacy should be anchored there. Above all, according to HLS19, there are also problems in dealing with health information and in communication, which is why the focus of this work is on promoting good health information and good conversation quality. Method: A literature review was conducted to answer the research questions. Different sources, such as platforms, like the ÖPGK, websites, like the one of the Ministry of Health, and articles from online databases, like PubMed, as well as books from the library collection of the FH JOANNEUM were consulted. Recommendations were then derived from these. Based on quality criteria, the literature was selected and managed using a search protocol and the program Zotero.Results: The research revealed that both health literacy in general and specifically good health information and good quality conversations have great benefits for individuals and companies. Employees are helped to make thoughtful health decisions, and workplaces benefit through reduced sick leave, and increased retention and motivation. Numerous criteria for good health information, such as transparency and timeliness, and good conversations were identified. From this, relevant recommendations for companies were concluded. Health literate leadership, training for good conversation quality and boosts for competence development serve as measures to strengthen health literacy.Discussion: Despite the emphasis on the importance of good health information and good conversation quality, for example by the Austrian Platform for Health Literacy, it seems that there is little clear evidence on the effectiveness of measures to promote these. Companies can support their employees in health-related decisions within the framework of workplace health promotion, even if the preparation of information in particular requires time and personnel resources. There is a need for further research on this topic, for example using qualitative methods. eingereicht von: Antonia Drexler Abweichender Titel laut Übersetzung der Verfasserin/des Verfassers Bachelorarbeit FH JOANNEUM 2022
- Published
- 2022
26. Gesundheitsinformationen (er)kennen und nutzen.
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Denysiuk, Eva
- Abstract
Copyright of Ergotherapie & Rehabilitation is the property of Schulz-Kirchner Verlag Gmbh and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
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- 2016
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27. Die Bedeutung qualitätsvoller Gesundheitsinformationen und guter Gesprächsqualität im Gesundheitswesen für die Förderung individueller Gesundheitskompetenz : Evaluation einer Informationsbroschüre anhand standardisierter Messinstrumente und einer quantitativen Fragebogenerhebung
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Stoiser, Bianca
- Subjects
communication quality ,Gesundheitskommunikation ,Broschüre ,Gesundheitskompetenz ,health literacy ,Gesundheitsinformation ,Gesprächsqualität ,health information - Abstract
Hintergrund: Qualitätsvolle Gesundheitsinformationen und eine gute Gesprächsqualität im Gesundheitswesen leisten einen wichtigen Beitrag zum Verständnis und der Handhabbarkeit von gesundheitsrelevanten Themen. Die Qualität in beiden Bereichen ist oftmals jedoch ausbaufähig. Methode: In dieser Arbeit wurde neben einer literaturbezogenen Aufarbeitung des Themas, eine Bewertung einer Patientinnen- bzw. Patienteninformationsbroschüre des LKH-Univ. Klinikums Graz vorgenommen. Diese Bewertung erfolgte einerseits durch die Autorin, mittels standardisierter Messinstrumente, sowie durch eine Einschätzung von Nutzerinnen bzw. Nutzern und Expertinnen bzw. Experten, mittels einer quantitativen Fragebogenerhebung. Ergebnisse: Die Ergebnisse der Bewertungen der Informationsbroschüre deuten auf ein mittelgutes bis gutes Qualitätsniveau mit Verbesserungsbedarf hin. Vor allem bei Nutzerinnen bzw. Nutzern erreicht die Informationsbroschüre ein sehr gutes Niveau. Die standardisierten Bewertungsinstrumente zeigten jedoch einen Verbesserungsbedarf auf, welcher zum Beispiel die Angabe von wissenschaftlichen Quellen, Verfasserinnen bzw. Verfassern, sowie möglichen Interessenskonflikten war. Qualitätsvolle Gesundheitsinformationen, sowie eine gute Gesprächsqualität im Gesundheitswesen, leisten einen wichtigen Beitrag zur Stärkung der individuellen Gesundheitskompetenz und führen im Zuge dessen zu einem verbesserten Gesundheitszustand. Diskussion: Kritisch zu betrachten ist die Tatsache, dass bereits vorhandene Qualitätskriterien zur Erstellung von Gesundheitsinformationen in der Praxis nicht immer genug Beachtung finden. Eine Überarbeitung der bewerteten Informationsbroschüre, hinsichtlich der aufgezeigten verbesserungswürdigen Aspekte, würde zu einem gesteigerten Qualitätsniveau dieser führen. Denn durch qualitätsgesicherte Gesundheitsinformationen und eine qualitätsvolle Gesprächsführung im Gesundheitswesen wird sichergestellt, dass verständliche und qualitätsvolle Informationen in den Umlauf geraten, welche einen Beitrag zur Stärkung der Gesundheitskompetenz leisten. Background: High quality health information and a good quality of conversations in the health care system make an important contribution to the understanding and manageability of health-related topics. However, the quality in both areas can often be improved. Methodology: In this thesis, in addition to a literature-related review of the topic, also a patient information brochure from the LKH-Univ. Klinikum Graz was evaluated. On the one hand this evaluation was carried by the author using standardized measuring instruments and on the other hand through an assessment of users and experts using a quantitative questionnaire survey. Results: The results of these evaluations indicate that the quality of the information brochure is medium to good, but there is room for improvement. Especially by users, the information brochure reaches a very good level. However, the standardized measuring instruments indicated need for improvement, such as the specification of scientific sources, authors and possible conflicts of interest. High quality health information, as well as a good quality of conversations in the health care system, make an important contribution to strengthening individual health literacy and, as a result, lead to an improved state of health. Discussion: The fact that preexisting quality criteria for the creation of health information are not always given enough attention in practice has to be viewed critically. A revision of the evaluated information brochure regarding to the identified aspects that need improvement would lead to an increased quality level of this brochure. Because quality-assured health information and a good quality of conversations in the health care system ensures that understandable and high quality information is circulated, which contributes to strengthening health literacy. eingereicht von: Bianca Stoiser Masterarbeit Bad Gleichenberg, Fachhochschule Joanneum 2021
- Published
- 2021
28. Anschlusskommunikation in Gesundheitskrisen: Die interpersonale Kommunikation zur Medienberichterstattung über die COVID-19 Pandemie
- Author
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Anna J. M. Wagner, Doreen Reifegerste, Jens Vogelgesang, Nanette Ströbele-Benschop, Markus Schäfer, Vogelgesang, Jens, Ströbele-Benschop, Nanette, Schäfer, Markus, Reifegerste, Doreen, and Deutsche Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft e.V.
- Subjects
Interpersonale Kommunikation ,contagious disease ,Medienberichterstattung ,Krisenkommunikation ,Interpersonal Communication ,Epidemie ,Informationsquelle ,Gesundheitskrise ,mass media ,Gesundheitsinformation ,ddc:070 ,epidemic ,interpersonal communication ,10803 Interpersonal Communication ,crisis communication ,News media, journalism, publishing ,Berichterstattung ,reporting ,Corona ,Covid-19 ,Corona-Virus ,health crisis ,health information ,Gesundheit ,health ,Massenmedien ,source of information ,interpersonelle Kommunikation ,Publizistische Medien, Journalismus,Verlagswesen ,Infektionskrankheit - Abstract
In Gesundheitskrisen wie der COVID-19-Pandemie stellt die massenmediale Berichterstattung eine zentrale Informationsquelle dar. Sie wird dabei nicht nur individuell genutzt und verarbeitet, sondern auch gemeinsam rezipiert, im sozialen Umfeld besprochen oder in Sozialen Medien diskutiert. Wie sich die interpersonale Kommunikation über pandemiebezogene Berichterstattung gestaltet, ist jedoch selten beforscht worden. Der Beitrag widmet sich daher der Anschlusskommunikation zur Medienberichterstattung in der COVID-19-Pandemie. In einer qualitativen Interviewstudie mit 22 Teilnehmenden fragen wir nach (a) Kommunikationspartner:innen, (b) den kommunikativen Rollen innerhalb der Anschlusskommunikation, (c) den Funktionen der Anschlusskommunikation sowie (d) nach potentiellen Veränderungen im Zeitverlauf. Die Ergebnisse zeigen, dass die Anschlusskommunikation (a) insbesondere mit Familie und Freund:innen im direkten sozialen Umfeld stattfindet, aber auch zur Entstehung neuer Beziehungen beiträgt. Sie erfolgt (b) vor allem auf Augenhöhe, sodass die Rolle der Austauscher:innen dominiert, wobei manche Personen als Multiplikator:innen fungieren. Die Anschlusskommunikation erfüllt (c) die Funktion des Teilens und Erhaltens von Informationen, der Informationsvalidierung und gemeinsamen Wahrheitssuche sowie dem Coping mit negativen Emotionen. Veränderungen im Zeitverlauf (d) sind vor allem mit Blick auf das (Themen-)Interesse und die Kommunikationsrollen zu beobachten., In health crises such as the COVID-19 pandemic, mass media coverage is a key source of information. It is not only used and processed individually, but also used collectively, discussed within people’s personal social network, or on social media. However, how interpersonal communication about pandemic-related media coverage is shaped has rarely been researched. This chapter therefore addresses the follow-up communication about media coverage during the COVID-19 pandemic. In a qualitative interview study with 22 participants, we ask about (a) the communication partners, (b) the communicative roles within the follow-up communication, (c) the functions of the follow-up communication, as well as (d) potential changes over time. The results show that follow-up communication (a) takes place especially with family and friends in the immediate social network, but also contributes to the formation of new relationships. It takes place (b) primarily at eye level, so that the role of the exchanger dominates, with some people acting as multipliers. The follow-up communication fulfills (c) the function of sharing and receiving information, information validation and joint truth-seeking, as well as coping with negative emotions. Changes over time can (d) particularly be observed with regard to (topic) interest and communication roles., Gesundheitskommunikation in Zeiten der COVID-19-Pandemie: Beiträge zur Jahrestagung der Fachgruppe Gesundheitskommunikation 2021
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- 2021
29. Informationen aus dem Internet.
- Author
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Koch, Klaus
- Abstract
Copyright of Public Health Forum is the property of De Gruyter and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
- Published
- 2017
- Full Text
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30. [Cornerstones of evidence-based health information]
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Klaus, Koch
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Qualität ,Evidence-Based Medicine ,Consumer Health Information ,Health literacy ,Quality ,Gesundheitsinformation ,Health information ,Informierte Entscheidung ,Germany ,Leitthema ,Humans ,Empowerment ,Gesundheitskompetenz ,Informed decision - Abstract
Evidence-based health information is intended to empower people to make informed health decisions and include their personal goals and expectations by providing them with neutral and understandable content. To achieve this, a number of requirements must be followed in the production of health information, which are described in this article. These include, among other things, systematic research, a reasoned selection of appropriate evidence, and consideration of current evidence to communicate numbers, risks, and probabilities. Implementation must also take into account the issues, competencies and usage patterns of the groups for which the information is intended. A number of German-language information services demonstrate that implementation of these requirements is feasible for the general public.Evidenzbasierte Gesundheitsinformationen sollen Menschen durch verlässliche und verständliche Inhalte zu informierten Entscheidungen in Gesundheitsfragen befähigen und dabei ihre persönlichen Ziele und Erwartungen einbeziehen. Um dies zu erreichen, sind bei der Erstellung von Gesundheitsinformationen eine Reihe von Anforderungen zu beachten, die in diesem Beitrag dargestellt werden. Dazu zählen unter anderem eine systematische Recherche, eine begründete Auswahl der geeigneten Evidenz und die Berücksichtigung der aktuellen Evidenz zur Kommunikation von Zahlen, Risikoangaben und Wahrscheinlichkeiten. Bei der Umsetzung müssen zudem die Fragen, Kompetenzen und Nutzungsgewohnheiten der jeweiligen Zielgruppe beachtet werden. Eine Reihe von deutschsprachigen Informationsangeboten zeigt, dass die Umsetzung der Anforderungen auch für die breite Öffentlichkeit praktikabel ist.
- Published
- 2020
31. Osteosarkom - Vertrauenswürdigkeit und Qualität der Informationen im Internet.
- Author
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Schippinger, Michael, Ruckenstuhl, Paul, Friesenbichler, Jörg, and Leithner, Andreas
- Abstract
Copyright of Wiener Medizinische Wochenschrift is the property of Springer Nature and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
- Published
- 2014
- Full Text
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32. [The national health portal: development opportunities and potential uses with special consideration of the general practitioner's perspective]
- Author
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Julian, Wangler and Michael, Jansky
- Subjects
Physician-Patient Relations ,Gesundheitskommunikation ,Health portal ,Originalien und Übersichten ,Health Status ,Gesundheitsportal ,Health literacy ,Doctor-patient relationship ,Gesundheitsinformation ,Europe ,Health information ,Health communication ,General Practitioners ,Germany ,Arzt-Patienten-Verhältnis ,Humans ,Gesundheitskompetenz ,E‑Health - Abstract
The German National Health Portal, which is currently in preparation, is intended to provide evidence-based health information. It seems sensible to reflect on development perspectives in order to be able to estimate application horizons as well as usage and impact potential of the portal under the conditions of the health system so that specific additional value can be generated.Considering the implementation experience of other European countries, the current status of the project and the perspective of political decisionmakers and medical practitioners are outlined. Fundamental recommendations on how a national health portal can be successfully established, especially with regard to primary care, are derived from the analysis.On the basis of a literature search and two preliminary studies, the article examines the development categories in which a national health portal could be designed in the future.Based on the overview, a number of dimensions appear to be decisive for the planning and implementation process of a national health portal. These relate to embedment in a higher-level e‑health strategy, convergence and integration measures with regard to evidence-based information, ensuring sufficient findability on the Internet, a substantive focus that addresses target groups, a functional structure, as well as sponsorship and involvement of healthcare actors.An evidence-based portal can be a valuable instrument to better educate patients, strengthen the doctor-patient relationship, and advance the digitalization of the healthcare system more strongly. Therefore, a sufficient degree of innovation and integration ability as well as awareness and visibility within the health system should be ensured.HINTERGRUND: Das in Deutschland eingerichtete Nationale Gesundheitsportal soll evidenzbasierte Gesundheitsinformationen bereitstellen. Es erscheint sinnvoll, Entwicklungsperspektiven zu reflektieren, um Anwendungshorizonte, Nutzungs- und Wirkungspotenziale des Portals abzuschätzen und Mehrwerte generieren zu können.Unter Berücksichtigung von Implementierungserfahrungen anderer europäischer Länder sollen der Sachstand des Vorhabens sowie die Perspektive von politischen Entscheidungsträger*innen und Hausärzt*innen umrissen werden. Aus der Analyse sollen Empfehlungen abgeleitet werden, welche Ausgestaltung für ein nationales Gesundheitsportal insbesondere mit Blick auf die hausärztliche Versorgung Erfolg versprechend erscheint.Anhand einer Literaturrecherche sowie auf Basis zweier Vorstudien geht der Artikel der Frage nach, in welchen Entwicklungskategorien ein nationales Gesundheitsportal perspektivisch ausgestaltet werden könnte.Auf Basis der Zusammenschau erscheint eine Reihe von Dimensionen ausschlaggebend, entlang derer sich Grundsatzentscheidungen zur Ausrichtung des Nationalen Gesundheitsportals treffen lassen. Diese beziehen sich auf die Einbettung in eine E‑Health-Strategie, Konvergenz- und Integrationsmaßnahmen hinsichtlich evidenzbasierter Informationen, die Sicherstellung von Auffindbarkeit, die inhaltliche Schwerpunktsetzung und Zielgruppenansprache, die funktionelle Ausgestaltung sowie die Trägerschaft und Einbeziehung von Gesundheitsakteuren.Ein evidenzbasiertes Portal kann ein wertvolles Instrument sein, um Patient*innen besser aufzuklären, das Arzt-Patienten-Verhältnis zu stärken und die Digitalisierung des Gesundheitswesens voranzutreiben. Bereits während der Initiierungsphase sollten ein Innovations- und Integrationspotenzial sowie eine ausreichende Bekanntheit und Sichtbarkeit innerhalb des Gesundheitswesens sichergestellt werden.
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- 2020
33. [Can a National Health Portal Support Primary Care? - A Survey of General Practitioners]
- Author
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Philipp Stachwitz, Michael Jansky, and Julian Wangler
- Subjects
Hausarzt ,medicine.medical_specialty ,Gesundheitskommunikation ,020205 medical informatics ,Attitude of Health Personnel ,Arzt-Patient-Verhältnis ,Primärversorgung ,02 engineering and technology ,Primary care ,Gesundheitsinformation ,03 medical and health sciences ,primary care ,0302 clinical medicine ,General Practitioners ,Political science ,Germany ,0202 electrical engineering, electronic engineering, information engineering ,medicine ,health communication ,Humans ,030212 general & internal medicine ,Gynecology ,health portal ,Physician-Patient Relations ,Primary Health Care ,Public Health, Environmental and Occupational Health ,Originalarbeit ,Gesundheitsportal ,Arzt patient verhaltnis ,doctor-patient relationship ,health information ,general practitioner ,Health information ,Erratum - Abstract
The Federal Ministry of Health (BMG) is planning to set up an independent national health portal to provide evidence-based health information. As a desirable characteristic it should support doctors in their informational and advisory work. General practitioners, who deal with a wide range of symptoms, illnesses and patients, could benefit from this. In cooperation with the BMG's health innovation hub (hih), a research project was initiated in which GP positions, needs and requirements regarding a national health portal were identified.Based on a preliminary qualitative study, a total of 745 GPs in Rhineland-Palatinate and Saarland were interviewed in the course of a survey in early 2020. In addition to the descriptive analysis, a t-test with independent samples was used to identify significant differences between two groups.GPs expressed a need for a national health portal; 54% evaluated the concept positively and 49% saw a great potential for such support. Above all, help regarding medical advice (68%), optimization of doctor-patient communication (56%), stabilization of anxious patients (42%) and a better 'training' in dealing with the health system (41%) as also long- term stabilization of supply settings (38%) were mentioned. Focus on prevention (91%) and a symptom-oriented presentation (62%) were considered important by GPs. Some GPs would also consider using this platform to compile information for their patients (45%) and exchange information with colleagues (44%).In the creation of a national health portal, GPs see significant opportunities for better patient information and counseling. On the one hand, the portal should be guideline based, and information conveyed in an understandable and symptom-oriented manner. On the other hand, it should support the doctor-patient relationship and improve orientation in healthcare. Open questions remain such as how to find the portal easily.Das Bundesministerium für Gesundheit (BMG) plant die Einrichtung eines unabhängigen nationalen Gesundheitsportals, das evidenzbasierte Gesundheitsinformationen zur Verfügung stellen soll. Eine wünschenswerte Eigenschaft soll darin bestehen, Ärzte bei ihrer informierenden und beratenden Tätigkeit zu unterstützen. Gerade Hausärzte, die mit einer großen Bandbreite an Symptomen, Erkrankungen und Patienten zu tun haben, könnten hiervon profitieren. In Kooperation mit dem health innovation hub (hih) des BMG wurde ein Forschungsprojekt initiiert, bei dem hausärztliche Positionen, Bedürfnisse und Anforderungen mit Blick auf ein nationales Gesundheitsportal ermittelt wurden.Auf Basis einer qualitativen Vorstudie wurden Anfang 2020 insgesamt 745 Hausärzte in Rheinland-Pfalz und im Saarland schriftlich befragt. Neben der deskriptiven Analyse kam zur Feststellung von signifikanten Unterschieden zwischen 2 Gruppen ein T-Test bei unabhängigen Stichproben zum Einsatz.Hausärzte artikulieren einen Bedarf nach einem nationalen Gesundheitsportal. 54% stehen diesem positiv gegenüber; 49% sehen große Unterstützungspotenziale. Angeführt wird v. a. eine Entlastung bei ärztlicher Beratung (68%), eine Optimierung der Arzt-Patient-Kommunikation (56%), eine Stabilisierung von ängstlichen Patienten (42%) und eine bessere ‚Schulung‘ im Umgang mit dem Gesundheitssystem (41%). Zudem sollen Versorgungssettings längerfristig stabilisiert werden (38%). Wichtig ist den Befragten ein Präventionsschwerpunkt (91%) und eine symptomorientierte Darstellung (62%). Für einen Teil ist vorstellbar, über eine solche Plattform Informationen für ihre Patienten zusammenzustellen (45%) und den Austausch mit Fachkollegen zu suchen (44%).Allgemeinärzte sehen in der Schaffung eines nationalen Gesundheitsportals klare Chancen für eine bessere Information und Beratung von Patienten. Dabei sollte das Portal so ausgestaltet werden, dass zum einen leitlinienkonforme, verständliche Informationen symptomorientiert vermittelt werden, zum anderen das Arzt-Patient-Verhältnis unterstützt und die Orientierung im Gesundheitswesen verbessert wird. Offene Fragen bleiben, z. B. mit Blick auf die Sicherstellung einer ausreichenden Auffindbarkeit des Portals.
- Published
- 2020
34. Die Schlafgewohnheiten der Österreicher. .
- Author
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Zeitlhofer, J., Seidel, S., Klösch, G., Moser, D., Anderer, P., Machatschke, I.H., Bolitschek, J., Fugger, B., Holzinger, B., Kerbl, R., Lehofer, M., Mallin, W., Pavelka, R., Popovic, R., Saletu, A., Saletu, B., and Högl, B.
- Subjects
- *
SLEEP disorders , *SLEEPING customs , *NAPS (Sleep) , *OBESITY , *PHYSICAL activity , *AUSTRIANS , *HEALTH surveys - Abstract
Background. Sleep disturbances and lack of sleep are prevalent in modern society. Although there is a growing public interest in sleep-related topics, it is still unclear, how this knowledge of adequate sleep affects individual sleeping behavior. Methods. In a survey representative for the Austrian population (n= 1000,478 men, 522 women), questions concerning common sleep traits, sleep quality, sleep disturbances, and sleep habits were sampled in association with demographic and health status. Results. Of the population interviewed, 76% reported an average sleep duration between 6 and 8 h as well as normal sleep latency; 90% were satisfied with their subjective sleep quality. On weekends, 54% reported longer sleep periods, and 23% took a nap during the day. Here, the percentage of retirees proved to be comparably high. Of the persons sampled, 87% always slept in the same bed, 31% slept alone, while 46% shared their bed with a partner. Interestingly, 18% of the sample disclosed frequent sleep disturbances, but 70% never did anything about it. Of the subpopulation who actively dealt with its problems, 45% resorted to hypnotics. Lower education and professional qualification correlated with reduced sleep quality. Similarly, obesity and lack of physical activity were associated with sleep problems. Despite the wide range of knowledge available in the media, most Austrians used their physicians or pharmacies as their primary source of information concerning questions on sleep and sleep disturbances. Conclusion. The present study on sleep habits and sleep disorders of the Austrian population gives first insight into the complexity of sleep and the influence of potential interference factors. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
- Published
- 2010
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35. Fact Boxes: What gets through? A focus group study.
- Author
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Aubertin P, Hinneburg J, Hille L, and Steckelberg A
- Subjects
- Adult, Focus Groups, Germany, Humans, Reproducibility of Results, Anti-Bacterial Agents, Data Analysis
- Abstract
Background: The "fact box" format was developed to present the benefits and side effects of medical treatments without distortion and in a comprehensible manner. Few studies were able to show that fact boxes, when compared with other formats, significantly improve risk perception, comprehensibility and readability. The fact boxes available in Germany, however, vary with regard to how tables and accompanying texts are presented. It is unclear to what extent the existing evidence can be applied to these formats. Hardly any fact boxes have been piloted systematically. The aim was to pilot the fact box "Antibiotics for acute bronchitis" as a model for the format in terms of feasibility., Method: We used print and online media to recruit adults (> 18 years). The characteristics gender, age and level of education were considered for sampling. The feasibility was explored by means of a semi-structured interview guideline. The focus group interviews were audio-taped and then transcribed. Data analysis was conducted as content analysis according to Mayring., Results: Five focus groups with a total of 28 participants took place between April 2018 and May 2019 (Halle/Saale, Saxony-Anhalt: n=3; St. Ingbert, Saarland: n=1; Trier, Rhineland-Palatinate: n=1). The fact box was piloted in an iterative process; the results were revised accordingly and checked again in focus groups until information saturation was achieved. The analysis identified the following main categories: interpretation of contents, readability, low reliability; credibility, relevance of the information, relevance of the presentation; superfluous information; completeness and layout. Overall, the fact box was hardly understood, especially regarding the numerical presentation given and the technical terms used. Both the objective and the intended addressees of the fact box were not clear. After revision, feasibility was established., Discussion: The iterative revision process resulted in a final version that was well understood and perceived as a decision aid., Conclusion: The results support the demand of the guideline "Evidence-based Health Information" for piloting evidence-based health information prior to their dissemination and further evaluation. The next step will be to evaluate the fact box format in a randomised controlled trial., (Copyright © 2022. Published by Elsevier GmbH.)
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- 2022
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36. Sind 'informierte' Patienten lästig?
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Koch, K, Isfort, J, Grote-Westrick, M, Koch, K, Isfort, J, and Grote-Westrick, M
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- 2017
37. Die Stecknadel im Heuhaufen: Suchen und Finden von Gesundheitsinformationen im Internet
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Klar, R. and Schulz, S.
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- 2003
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38. Welche evidenzbasierten Gesundheitsinformationen brauchen Beschäftigte in Kleintierarztpraxen?
- Author
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Wegewitz, U and Prigge, M
- Subjects
Arbeitsschutz ,ddc: 610 ,Kleintierarztpraxis ,Arbeitnehmer ,arbeitsmedizinische Vorsorge ,610 Medical sciences ,Medicine ,Gesundheitsinformation ,Tiermedizin ,evidenzbasiert - Abstract
Hintergrund: Viele Fragen von ArbeitnehmerInnen zur Sicherheit und Gesundheit am Arbeitsplatz bleiben unbeantwortet. Sind entsprechende Informationen für die Beschäftigten vorhanden, kann deren Qualität oft nicht beurteilt werden. Ziel ist daher die Entwicklung von evidenzbasierten Gesundheitsinformationen[for full text, please go to the a.m. URL], 12. Deutscher Kongress für Versorgungsforschung
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- 2013
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39. [Good practice guidelines for health information].
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- Conflict of Interest, Germany, Health Literacy, Humans, Quality Assurance, Health Care, Risk Assessment, Consumer Health Information, Evidence-Based Medicine, Practice Guidelines as Topic
- Abstract
Evidence-based health information is distinguished by the provision of an unbiased and trustworthy description of the current state of medical knowledge. It enables people to learn more about health and disease, and to make health-related decisions - on their own or together with others - reflecting their attitudes and lifestyle. To adequately serve this purpose, health information must be evidence-based. A working group from the German Network for Evidence-based Medicine (Deutsches Netzwerk Evidenzbasierte Medizin) has developed a first draft of good practice guidelines for health information (Gute Praxis Gesundheitsinformation) with the aim of providing support for authors and publishers of evidence-based health information. The group included researchers, patient representatives, journalists and developers of health information. The criteria for evidence-based health information were developed and agreed upon within this author group, and then made available for public comment. All submitted comments were documented and assessed regarding the need to revise or amend the draft. Changes were subsequently implemented following approval by the author group. Gute Praxis Gesundheitsinformation calls for a transparent methodological approach in the development of health information. To achieve this, evidence-based information must be based on (a) a systematic literature search, (b) a justified selection of evidence, (c) unbiased reporting of relevant results, (d) appropriate factual and linguistic communication of uncertainties, (e) either avoidance of any direct recommendations or a strict division between the reporting of results and the derivation of recommendations, (f) the consideration of current evidence on the communication of figures, risks and probabilities, and (g) transparent information about the authors and publishers of the health information, including their funding sources. Gute Praxis Gesundheitsinformation lists a total of 16 aspects to be addressed in methods papers. Gute Praxis Gesundheitsinformation is a tool that puts forward methodological aspects to be considered when developing health information. In order to be transparent, descriptions of the underlying methods and processes need to be published in easily accessible methods papers describing the general procedure., (Copyright © 2015. Published by Elsevier GmbH.)
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- 2016
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40. Unabhängige Patientenberatung in Deutschland.
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Schröder, Jane, Lochner, Sophie, and Kirch, Wilhelm
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HEALTH counseling ,HEALTH insurance ,MEDICAL informatics ,PATIENTS ,PERFORMANCE - Abstract
Einleitung: Im Jahr 2000 wurden die gesetzlichen Krankenversicherungen in Deutschland verpflichtet, im Rahmen von Modellvorhaben Einrichtungen zur Verbraucher- oder Patientenberatung zu fördern. In einer ersten Modellphase wurden zunächst 30 Projekte mit unterschiedlichen Konzepten und inhaltlichen Schwerpunkten finanziell unterstützt. Aufbauend auf den gewonnenen Erkenntnissen und Erfahrungen wurde in einer zweiten Förderphase der Modellverbund „Unabhängige Patientenberatung Deutschland“ (UPD) initiiert. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
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- 2011
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41. Webportale für Gesundheit.
- Author
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Jähn, Karl H.
- Subjects
INTERNET in medicine ,MEDICAL informatics ,MEDICAL communication ,WEB portals ,HEALTH education ,HEALTH risk communication - Abstract
Einleitung: Die Inanspruchnahme von Informations- oder Kommunikationsangeboten zum Thema Gesundheit gehört seit der Verbreitung des World Wide Web zu den vorrangigen Interessen der Internetnutzer. Vor der Jahrtausendwende wurden von verschiedensten Anbietern erhebliche Investitionen getätigt, um eine günstige Position in dem seinerzeit viel versprechenden Zukunftsmarkt der Gesundheitsportale zu erzielen. Während sich die Situation der Refinanzierung – bis heute anhaltend – deutlich relativiert hat, bleiben vielerlei interessante Perspektiven bestehen. [Copyright &y& Elsevier]
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- 2010
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42. Information overload in healthcare: too much of a good thing?
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Klerings I, Weinhandl AS, and Thaler KJ
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- Austria, Diffusion of Innovation, Evidence-Based Medicine, Health Personnel, Humans, Patient Access to Records, Review Literature as Topic, Health Information Management, Information Dissemination, Internet, Technology Assessment, Biomedical
- Abstract
The rapidly growing production of healthcare information - both scientific and popular - increasingly leads to a situation of information overload affecting all actors of the healthcare system and threatening to impede the adoption of evidence-based practice. In preparation for the 2015 Cochrane Colloquium in Vienna, we discuss the issues faced by three major actors of this system: patients, healthcare practitioners, and systematic reviewers. We analyze their situation through the concept of "filter failure", positing that the main problem is not that there is "too much information", but that the traditional means of managing and evaluating information are ill-suited to the realities of the digital age. Some of the major instances of filter failure are inadequate information retrieval systems for point-of-care settings, the problem of identifying all relevant evidence in an exceedingly diverse landscape of information resources, and the very basic lack of health information literacy, concerning not only the general public. Finally, we give an overview of proposed solutions to the problem of information overload. These new or adapted filtering systems include adapting review literature to the specific needs of practitioners or patients, technological improvements to information systems, strengthening the roles of intermediaries, as well as improving health literacy., (Copyright © 2015. Published by Elsevier GmbH.)
- Published
- 2015
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