21 results on '"Julia Berendt"'
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2. Deutschsprachige Instrumente zur Bedarfserhebung bei Angehörigen
- Author
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Nikolas Oubaid, Anneke Ullrich, Lisa Schwenzitzki, Julia Berendt, Maria Heckel, Leopold Hentschel, Beate Hornemann, Elisabeth Jentschke, Berenike Pauli, Steffen T. Simon, Stephanie Stiel, Birgitt van Oorschot, and Karin Oechsle
- Subjects
Oncology ,Hematology - Published
- 2022
3. 10 Jahre AG Palliativmedizin im Netzwerk der Onkologischen Spitzenzentren
- Author
-
Julia Berendt, Susanne Gahr, Maria Heckel, Mitra Tewes, and Christoph Ostgathe
- Published
- 2022
4. Implementation of Best Practice Recommendations for Palliative Care in German Comprehensive Cancer Centers
- Author
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Julia Berendt, Sarah Lödel, Christoph Ostgathe, S Gahr, and Michael Thomas
- Subjects
Cancer Research ,Service (systems architecture) ,Palliative care ,Best practice ,Integration ,Recommendations ,European Perspectives ,Unit (housing) ,German ,03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,Nursing ,Germany ,Neoplasms ,Surveys and Questionnaires ,Milestone (project management) ,Outpatient clinic ,Medicine ,Humans ,030212 general & internal medicine ,business.industry ,Comprehensive Cancer Center ,Palliative Care ,Transtheoretical model ,language.human_language ,Oncology ,030220 oncology & carcinogenesis ,Implementation ,language ,business - Abstract
Background From 2014 to 2017, the Palliative Medicine Working Group developed and published best practice recommendations for the integration of palliative care in Comprehensive Cancer Centers (CCCs) in Germany. To evaluate the implementation level of these recommendations in the CCCs an online survey was performed. Based on the results of this study, strategic tandem partnerships between CCCs should be built in order to foster further local development. Materials and Methods Directors of all CCCs were contacted by e‐mail between December 2017 and February 2018. At the time of the survey, 15 CCCs were funded by the German Cancer Aid. The level of implementation of the recommendations in individual CCCs was established using a transtheoretical model. Results Between December 2017 and February 2018, all 15 contacted directors or their representatives of the CCCs took part in the survey. More than two thirds of the CCCs have a palliative service as well as a day clinic and palliative outpatient clinic. Regional networking and the provision of a palliative care unit were approved by all CCCs. Conclusion The publication of best practice recommendations was a milestone for the integration of palliative care in the CCCs. The majority of the German CCCs already fulfill essential organizational and structural requirements. There is a particular need for optimization in the provision of a basic qualification for general palliative care and emergency admission personnel. Implications for Practice In 2017, the Palliative Medicine Working Group in the network of the German Comprehensive Cancer Centers (CCCs) published the best practice recommendations it had developed for the integration of palliative medicine in CCCs in Germany. In order to evaluate the level of implementation of the recommendations, an online survey of the CCC directors was established. The majority of German CCCs fulfil elementary organizational and structural requirements. However, there is still room for improvement in the provision of a basic qualification for general palliative care and emergency admission personnel., This article evaluates the implementation of best practice recommendations for the integration of palliative care in Comprehensive Cancer Centers in Germany and calls for strategic partnerships between cancer centers to foster local development. NOTE: authors indicated financial conflicts but they are of a non‐commercial nature and thus do not need to be disclosed per journal policy.
- Published
- 2019
5. Strukturqualität in der Gesundheitsversorgung – Regionale Unterschiede am Beispiel der Osteodensitometrie
- Author
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Alfons Hollederer and Julia Berendt
- Subjects
03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,business.industry ,Public Health, Environmental and Occupational Health ,Medicine ,030212 general & internal medicine ,030204 cardiovascular system & hematology ,business - Abstract
Zusammenfassung Strukturqualität ist ein Marker der Gesundheitsversorgung, um eine hohe Versorgungsqualität zu erzielen. Sie basiert u.a. auf dem Zugang zur Versorgungsleistung sowie auf finanziellen Gegebenheiten. Jene Qualitätssicherung erfolgt im deutschen Gesundheitssystem z.B. über genehmigungspflichtige Leistungen. Am Beispiel der Osteodensitometrie (Knochendichtemessung) werden dazu Entwicklungen (Zugang und regionale Versorgungsunterschiede) in Bayern mit Blick auf die Strukturqualität aufgezeigt.
- Published
- 2019
6. Palliative Care Teams in the German Comprehensive Cancer Centers
- Author
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Christoph Ostgathe, Mitra Tewes, J Schwartz, S Gahr, Sarah Lödel, Julia Berendt, Steffen T. Simon, Kirsten Zader, and M. Neukirchen
- Subjects
Gynecology ,03 medical and health sciences ,medicine.medical_specialty ,0302 clinical medicine ,Palliative care.team ,030220 oncology & carcinogenesis ,Political science ,Medizin ,medicine ,030212 general & internal medicine ,General Medicine - Abstract
Zusammenfassung Hintergrund Ein Palliativdienst ist in der Beratung und Versorgung von Patienten mit einer Tumorerkrankung als Qualitätsindikator anerkannt und in National Cancer Institutes, Vorbild der deutschen Comprehensive Cancer Center (CCC), flächendeckend (92 %) umgesetzt. Daher stellt sich die Frage, wie die Palliativdienste aktuell in die CCCs integriert sind. Methode Durch eine papierbasierte quantitative Befragung an 16 Standorten der bisher geförderten CCCs wurden von Juli bis August 2017 Angaben zum Vorhandensein, zur personellen Situation, Inanspruchnahme und zu Perspektiven eines Palliativdienstes erfasst. Die Befragung richtete sich an die Leiter der palliativmedizinischen Einheiten der CCCs. Die Daten wurden in SPSS ausgewertet (Häufigkeit, Median, Mittelwert, Spannweite). Ergebnisse 15 CCCs haben an der Befragung teilgenommen (Rücklauf 94 %). 13 der 15 CCCs verfügen über einen Dienst, der Palliativpatienten mitbehandelt. In 12 von 13 CCCs sind diese in den Regelarbeitszeiten (wochentags 8–16 Uhr) erreichbar. Alle Dienste sind ärztlich besetzt, 11 zusätzlich pflegerisch. 7 Dienste sind neben Arzt und Pflege mit einer weiteren Profession besetzt. Es wurden im Jahr 2016 im Median 4482 Mitbehandlungen durch die Dienste erbracht, davon 80 % als Zusatzentgelte (ZE) ohne Erlös und ohne kodierbaren OPS. Im Jahr 2017 planen 5 Zentren das ZE 2017-133, 2 Zentren das ZE 60 und 3 Zentren beide ZE abzurechnen. Diskussion Dienste für Palliativpatienten sind in den deutschen CCCs regelhaft vorhanden, erfüllen jedoch nur zur Hälfte die in der S3-Leitlinie geforderte Bedingung der Multiprofessionalität. Das im Jahr 2017 neu eingeführte, stundengenau abrechenbare Zusatzentgelt könnte hier Verbesserungen schaffen und zur Kostendeckung beitragen. Dadurch können entgegen der bisherigen Regelung notwendige und sinnvolle Leistungen mit einer Behandlungsdauer auch unter 7 Tagen abgerechnet werden.
- Published
- 2019
7. Zusammenarbeit von Intensivmedizin und Palliativmedizin : Eine Bestandsaufnahme an den deutschen onkologischen Spitzenzentren
- Author
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S Gahr, Julia Berendt, M. Neukirchen, Daniel Schlieper, Mitra Tewes, J Schwartz, S. Meier, Christoph Ostgathe, M Schallenburger, and Steffen T. Simon
- Subjects
Gynecology ,03 medical and health sciences ,medicine.medical_specialty ,0302 clinical medicine ,business.industry ,Emergency Medicine ,Internal Medicine ,Medizin ,Medicine ,030212 general & internal medicine ,Emergency Nursing ,Critical Care and Intensive Care Medicine ,business - Abstract
Zusammenfassung Hintergrund Die interdisziplinäre Zusammenarbeit zwischen Intensivmedizin und Palliativmedizin kann die Versorgungsqualität verbessern. Das Ausmaß dieser Zusammenarbeit ist aber bisher kaum untersucht. Ziel der Arbeit Es sollten die angebotenen und in Anspruch genommenen palliativmedizinischen Unterstützungsangebote auf den Intensivstationen deutscher onkologischer Spitzenzentren erfasst werden. Material und Methoden Durchgeführt wurde eine quantitativ-qualitative, deskriptive Umfrage an den 16 von der Stiftung Deutsche Krebshilfe geförderten Zentren. Die im quantitativen Teil erfragten Häufigkeiten werden als Mittelwert und Median mit den jeweiligen Streumaßen dargestellt, während die im qualitativen Teil erhobenen Triggerfaktoren mit einer Inhaltsanalyse nach Mayring ausgewertet wurden. Ergebnisse Von Juli bis August 2017 konnten Angaben aus 15 von 16 onkologischen Spitzenzentren (94 %) erfasst werden. Im Jahr 2016 wurden im Median 33 Intensivpatienten (Min. 0, Max. 100) palliativmedizinisch vorgestellt und 9 Patienten (Min. 1, Max. 30) auf eine Palliativstation verlegt. Regelmäßige intensivmedizinisch-palliativmedizinische Visiten sowie ein Screening-Tool zur Einbindung der spezialisierten Palliativmedizin sind an zwei onkologischen Spitzenzentren implementiert. Anhand von 23 genannten Triggern, die auf der Intensivstation eine palliativmedizinische Mitbehandlung ausgelöst haben, lassen sich nach qualitativer Analyse die drei Kategorien „Entscheidung und Einstellung des Teams“, „Zustand des Patienten“ und „Wunsch von Patienten und Angehörigen“ ableiten. Diskussion Trotz eines verfügbaren Angebots werden palliativmedizinische Ressourcen in den intensivmedizinischen Abteilungen der onkologischen Spitzenzentren immer noch selten genutzt. In die tägliche Routine integrierte Angebote wie Screening-Tools oder gemeinsame Visiten könnten die Ausnutzung der angebotenen palliativmedizinischen Ressourcen erhöhen und die Versorgungsqualität verbessern.
- Published
- 2021
8. Comprehensive Cancer Center (CCC) in Deutschland: Ergebnisse einer Befragung zu Empfehlungen für die Palliativmedizinische Lehre im Medizinstudium
- Author
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Julia Berendt, Tobias Steigleder, Alexandra Scherg, Matthias Villalobos, Birgitt van Oorschot, Christoph Ostgathe, and Steffen T. Simon
- Abstract
Zusammenfassung Hintergrund Die curriculare studentische palliativmedizinische Lehre ist in den geförderten Comprehensive Cancer Center (CCCs) unterschiedlich integriert. Da ein Strukturkonzept für die Förderung der Lehre zur spezialisierten Palliativmedizin in einem CCC gegeben sein soll, werden Empfehlungen diskutiert, konsentiert und berichtet. Methodik Neun Aussagen zur Lehre in den CCCs wurden anhand von Richtlinien und Katalogen von Palliativmedizinern aus dem CCC-Netzwerk formuliert. Über ein quantitatives Untersuchungsdesign erfolgte zur Abstimmung eine Online-Befragung von 14 Ärzten aus den palliativmedizinischen Einrichtungen der CCCs, mit Leitungs- und Lehrverantwortung. Eine Aussage galt als konsentiert, insofern die Zustimmung in der Gruppe bei ≥ 80 % lag. Anmerkungen wurden über Freitextfelder erfasst. Ergebnisse Von 14 haben 12 Personen von Mai bis August 2016 an der Umfrage teilgenommen, durch die 7 der 9 Empfehlungen konsentiert wurden. Einstimmig (100 %) verlief die Abtimmung zum Pflichtanteil der Lehre (mindestens 1,5 Semesterwochenstunden = 20 Unterrichtseinheiten à 45 min). Die Befragten befürworten überdies eine Wahlmöglichkeit im Praktischen Jahr für die Palliativmedizin (92 %). Die Empfehlung, eine Vollzeitkraft für die Lehre einzusetzen, erzielte keinen Konsens (75 %). Der lehrverantwortlichen Person sollte jedoch eine ¼-Stelle für administrative Aufgaben zugeordnet sein (83 %). Diskussion Die ärztlichen Leiter der spezialisierten Palliativmedizin in den deutschen CCCs sind sich überwiegend einig, welche Strukturmerkmale der studentischen palliativmedizinischen Lehre zugrunde zu legen sind. Diese Empfehlungen können in ein Strukturkonzept zur Förderung der spezialisierten palliativmedizinischen Lehre eines CCC einfließen.
- Published
- 2018
9. Integration of Palliative Care into the Comprehensive Cancer Center of Germany – Consultation Hours and Fellowship Rotations of the Specialized Palliative Care
- Author
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Michael Thomas, Mitra Tewes, M. Neukirchen, J Schwartz, Julia Berendt, and Jörg Hense
- Subjects
Gynecology ,medicine.medical_specialty ,Palliative care ,business.industry ,Medizin ,General Medicine ,030204 cardiovascular system & hematology ,03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,Oncology ,030220 oncology & carcinogenesis ,medicine ,Outpatient clinic ,030212 general & internal medicine ,business - Abstract
Zusammenfassung Hintergrund Comprehensive Cancer Center zeichnen sich durch einen fachübergreifenden Austausch aus, um im Krankheitsverlauf zumeist komplexer werdenden Anforderungen an die Versorgung in höchstem Maß gerecht zu werden. Tumorsprechstunden und Rotationen schlagen dabei strukturell bzw. ad personam Brücken zu anderen Fächern und Disziplinen. Ziel Um den Comprehensive Cancer Centern konkrete Unterstützung zur weiteren Integration der spezialisierten Palliativmedizin geben zu können, wurde erhoben, inwieweit palliativmedizinische Sprechstunden und ärztliche Rotationen zur Palliativmedizin in den Zentren integriert sind. Methoden Mit einem Befragungsbogen wurden Angaben zur palliativmedizinischen Sprechstunde und ärztlichen Rotation der bisher von der Krebshilfe geförderten Comprehensive Cancer Center (n = 16) papierbasiert erhoben. Hierfür wurden die Leiter der palliativmedizinischen Einrichtungen der Zentren von Juli bis August 2017 befragt. Die Auswertung erfolgte über SPSS (Häufigkeit, Mittelwert, Median, Spannweite). Ergebnisse 15 (93,75 %) von 16 Zentren nahmen an der Befragung teil. Neun Zentren (60 %) haben eine palliativmedizinische Sprechstunde. Vier von neun CCC unterbreiten dieses Angebot ≥ 4 Stunden (44,4 %). Ärztliche Rotationen in die Palliativmedizin sind in allen Comprehensive Cancer Centern, vorrangig aus der Onkologie/ Hämatologie (n = 11, 73,3 %) und Anästhesiologie (n = 6) und häufig für zwölf Monate (n = 11), üblich. Diskussion Im Netzwerk der Comprehensive Cancer Center ist ein Sprechstundenangebot als eine ambulante Struktur der Palliativmedizin bisher nicht flächendeckend umgesetzt. Derzeit bestehen in den Zentren Unterschiede in der personellen Besetzung und Einschränkungen, entsprechende Leistungen kostendeckend zu finanzieren. Das vorhandene Bemühen um die Integration der palliativmedizinischen Versorgung in den onkologischen Erkrankungsverlauf bedarf zur Erhöhung der Sichtbarkeit palliativmedizinischer Angebote der weiteren Strukturierung. Zur Sensibilisierung für die Möglichkeiten der Palliativmedizin sind dagegen ärztliche Rotationen in die Palliativmedizin, regulär im Netzwerk der Comprehensive Cancer Center umgesetzt, wenn auch nur für einen Teil der Fächer.
- Published
- 2018
10. SOP – Umgang mit und Versorgung von Verstorbenen
- Author
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Marit Ahrens, Beate Hornemann, Christiane Gog, Julia Berendt, and Marén Viehrig
- Subjects
03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,Oncology ,030502 gerontology ,business.industry ,030220 oncology & carcinogenesis ,medicine ,Hematology ,Medical emergency ,0305 other medical science ,medicine.disease ,business - Published
- 2017
11. Best Practice Empfehlungen zur Integration der Palliativmedizin an den von der Deutschen Krebshilfe geförderten Comprehensive Cancer Centern (CCCs)
- Author
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Andrea Schmitz, B van Oorschot, Peter Stachura, Christoph Ostgathe, Julia Berendt, Stephanie Stiel, and Steffen T. Simon
- Published
- 2016
12. [Palliative Care Teams in the German Comprehensive Cancer Centers]
- Author
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Susanne, Gahr, Julia, Berendt, Sarah, Lödel, Christoph, Ostgathe, Steffen T, Simon, Mitra, Tewes, Kirsten, Zader, Jacqueline, Schwartz, and Martin, Neukirchen
- Subjects
Germany ,Surveys and Questionnaires ,Palliative Care ,Humans ,Cancer Care Facilities - Abstract
A palliative care team is recognized as a quality indicator in the consultation and care of patients with a tumor disease and is used nationally (92 %) in the National Cancer Institutes, model of the German Comprehensive Cancer Center (CCC). This begs the question of how palliative care teams are presently integrated into the CCCs.From July to August 2017, a paper-based quantitative survey of 16 locations of the CCCs, supported to that date, gathered information on the existence, personnel situation, use and prospects of a specialized inpatient palliative care service. The survey was addressed to the heads of the palliative medical units of the CCCs. The data were evaluated in SPSS (frequency, median, mean, range).Fifteen CCCs took part in the survey (response 94 %). Thirteen of the fifteen CCCs have a service that also treats palliative patients. Twelve of thirteen CCCs of these are attainable during regular working hours (8a. m.-4 p. m. on weekdays). All services are staffed by physicians, additional eleven are staffed by nurses. Seven services are besides physicians and nurses joined by other professions. In 2016, 4482 median co-treatments were provided by the services, 80 % of these as additional charges without revenue and without codable OPS. In 2017, five centers plan to charge ZE 2017-133, two centers ZE 60 and three centers both intend to charge ZE 2017-133.Services for palliative patients exist generally in the German CCCs, but only half of them satisfy the condition of multi-professionality required for the fulfillment of the german guidelines. The new surcharge introduced in 2017, which can be charged on an hourly basis, could create improvements in this regard and contribute to cost recovery. Thus, contrary to the previous arrangement, essential and reasonable performances with a time of treatment of less than seven days can be charged.Ein Palliativdienst ist in der Beratung und Versorgung von Patienten mit einer Tumorerkrankung als Qualitätsindikator anerkannt und in National Cancer Institutes, Vorbild der deutschen Comprehensive Cancer Center (CCC), flächendeckend (92 %) umgesetzt. Daher stellt sich die Frage, wie die Palliativdienste aktuell in die CCCs integriert sind.Durch eine papierbasierte quantitative Befragung an 16 Standorten der bisher geförderten CCCs wurden von Juli bis August 2017 Angaben zum Vorhandensein, zur personellen Situation, Inanspruchnahme und zu Perspektiven eines Palliativdienstes erfasst. Die Befragung richtete sich an die Leiter der palliativmedizinischen Einheiten der CCCs. Die Daten wurden in SPSS ausgewertet (Häufigkeit, Median, Mittelwert, Spannweite).15 CCCs haben an der Befragung teilgenommen (Rücklauf 94 %). 13 der 15 CCCs verfügen über einen Dienst, der Palliativpatienten mitbehandelt. In 12 von 13 CCCs sind diese in den Regelarbeitszeiten (wochentags 8–16 Uhr) erreichbar. Alle Dienste sind ärztlich besetzt, 11 zusätzlich pflegerisch. 7 Dienste sind neben Arzt und Pflege mit einer weiteren Profession besetzt. Es wurden im Jahr 2016 im Median 4482 Mitbehandlungen durch die Dienste erbracht, davon 80 % als Zusatzentgelte (ZE) ohne Erlös und ohne kodierbaren OPS. Im Jahr 2017 planen 5 Zentren das ZE 2017-133, 2 Zentren das ZE 60 und 3 Zentren beide ZE abzurechnen.Dienste für Palliativpatienten sind in den deutschen CCCs regelhaft vorhanden, erfüllen jedoch nur zur Hälfte die in der S3-Leitlinie geforderte Bedingung der Multiprofessionalität. Das im Jahr 2017 neu eingeführte, stundengenau abrechenbare Zusatzentgelt könnte hier Verbesserungen schaffen und zur Kostendeckung beitragen. Dadurch können entgegen der bisherigen Regelung notwendige und sinnvolle Leistungen mit einer Behandlungsdauer auch unter 7 Tagen abgerechnet werden.
- Published
- 2019
13. Integrating Palliative Care Into Comprehensive Cancer Centers: Consensus-Based Development of Best Practice Recommendations
- Author
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Birgitt van Oorschot, Christoph Ostgathe, Julia Berendt, Stephanie Stiel, Peter Stachura, Andrea Schmitz, and Steffen T. Simon
- Subjects
Male ,Cancer Research ,Consensus ,animal structures ,Palliative care ,Best practice ,Center of excellence ,Delphi method ,Economic shortage ,03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,Nursing ,Neoplasms ,Humans ,Medicine ,030212 general & internal medicine ,computer.programming_language ,International level ,Delivery of Health Care, Integrated ,business.industry ,Palliative Care ,fungi ,Oncology ,Symptom Management and Supportive Care ,030220 oncology & carcinogenesis ,Strategic direction ,Female ,Comprehensive Health Care ,Emergency Service, Hospital ,business ,computer ,Delphi - Abstract
Background International associations admit that specialized palliative care (SPC) is an obvious component of excellent cancer care. Nevertheless, gaps in integration at the international level have been identified. Recommendations for integrating SPC in clinical care, research, and education are needed, which are subject of the present study. Materials and methods A Delphi study, with three written Delphi rounds, including a face-to-face-meeting with a multiprofessional expert panel (n = 52) working in SPC in 15 German Comprehensive Cancer Centers (CCCs) funded by the German Cancer Aid was initiated. Initial recommendations are built on evidence-based literature. Consensus was defined in advance with ≥80% agreement based on the question of whether each recommendation was unambiguously formulated, relevant, and realizable for a CCC. Results A total of 38 experts (73.1%) from 15 CCCs performed all three Delphi rounds. Consensus was achieved for 29 of 30 recommendations. High agreement related to having an organizationally and spatially independent palliative care unit (≥6 beds), a mobile multiprofessional SPC team, and cooperation with community-based SPC. Until round 3, an ongoing discussion was registered on hospice volunteers, a chair of palliative care, education in SPC among staff in emergency departments, and integration of SPC in decision-making processes such as tumor boards or consultation hours. Integration of SPC in decision-making processes was not consented by a low-rated feasibility (76.3%) due to staff shortage. Conclusion Recommendations should be considered when developing standards for cancer center of excellence in Germany. Definition and implementation of indicators of integration of SPC in CCCs and evaluation of its effectiveness are current and future challenges. Implications for practice General and specialized palliative care (SPC) is an integral part of comprehensive cancer care. However, significant diversity concerning the design of SPC in the German Comprehensive Cancer Center (CCC) Network led to the establishment of consensual best practice recommendations for integration of SPC into the clinical structures, processes, research, and education throughout the CCC network. The recommendations contribute to a greater awareness relating to the strategic direction and development of SPC in CCCs. The access to information about SPC and access to offers regarding SPC shall be facilitated by implementing the recommendations in the course of treatment of patients with cancer.
- Published
- 2016
14. State of integration of palliative care at Comprehensive Cancer Centers funded by German Cancer Aid
- Author
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U S Schuler, S. Stiel, Jörg Hense, Michael Thomas, Lukas Radbruch, Mayer-Steinacker R, Gog C, Steffen T. Simon, P Stachura, Karin Oechsle, Viehrig M, Christoph Ostgathe, Schmitz A, Julia Berendt, Jan Gärtner, van Oorschot B, and Thuß-Patience P
- Subjects
medicine.medical_specialty ,Palliative care ,business.industry ,Medizin ,Staffing ,Qualitative property ,General Medicine ,University hospital ,language.human_language ,German ,03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,Content analysis ,030220 oncology & carcinogenesis ,Family medicine ,Structured interview ,language ,Medicine ,030212 general & internal medicine ,Integrative medicine ,business - Abstract
BACKGROUND Similarities and differences of integration of palliative care in clinical care, research and education structures at German Comprehensive Cancer Centers (CCC) are not known in detail. OBJECTIVE Provide an overview of availability and the way of integration of specialized palliative care at CCCs funded by the German Cancer Aid (Deutsche Krebshilfe, DKH). METHOD We conducted structured interviews from May to August 2014 with heads of palliative care departments (personally or by telephone). The interviews included a quantitative and a qualitative part. Other stakeholders of CCCs were asked the questions of the qualitative part. We evaluated the qualitative data using the content analysis by Mayring and MAXQDA 11.0. SPSS 21.0 was used for quantitative analysis. RESULTS 26 interviews were realized in 13 CCCs with 14 sites, which received funding, by DKH till August 2014 (one CCC had two university hospitals). Of these, 12 sites had a palliative care unit (86%), 11 sites had palliative care consulting services available (79%). Participation of palliative care specialists in tumor boards is not provided in 3 institutions (21%) and is often not feasible on regular basis in the other institutions, due to staffing shortage. In 7 sites (50%) defined criteria to integrate palliative care into CCCs were available. In the last 5 years specialized palliative care of 4 sites received an invitation for a research project by another department within the CCC (29%). 10 sites (71%) had started own palliative care research projects. Chairs in palliative care were available in 4 CCCs (29%). CONCLUSION The extent and depth of palliative care integration in the 14 CCC sites is heterogeneous.
- Published
- 2016
15. SOP – Aufnahmekriterien auf die Palliativstation
- Author
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Gerhild Becker, Jan Gärtner, Karin Jaroslawski, Johannes Rosenbruch, Julia Berendt, and Peter C. Thuss-Patience
- Subjects
03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,Oncology ,Nursing ,030502 gerontology ,business.industry ,Medicine ,030212 general & internal medicine ,Hematology ,0305 other medical science ,business - Published
- 2017
16. [Integration of Palliative Care into the Comprehensive Cancer Center of Germany - Consultation Hours and Fellowship Rotations of the Specialized Palliative Care]
- Author
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Julia, Berendt, Michael, Thomas, Martin, Neukirchen, Jacqueline, Schwartz, Jörg, Hense, and Mitra, Tewes
- Subjects
Oncologists ,Cross-Sectional Studies ,Delivery of Health Care, Integrated ,Germany ,Palliative Care ,Humans ,Cancer Care Facilities ,Fellowships and Scholarships ,Referral and Consultation - Abstract
Comprehensive Cancer Centers are characterized by interdisciplinary exchange for meeting increasingly complex care needs during the course of the disease. Tumor consultations hours and fellowship rotations build hereby bridges between the subjects and disciplines. In order to be able to provide support in the Comprehensive Cancer Center Network for the further integration of specialized palliative medicine, it was highlighted to what extent consultation hours and fellowship rotations for the palliative care are integrated into the centers. Information about the spS and fellowship rotation of the Comprehensive Cancer Center (n = 16), which had previously been funded by the Cancer Aid, was paper-based collected with a survey questionnaire. For this purpose, the heads of the palliative care departments of the centers were interviewed from July to August 2017. The evaluation was performed by SPSS (frequency, mean value, median, range). 15 from 16 centers responded to the survey (93.75 %). Nine centers (60 %) have a consultation hour for palliative care. Four from nine centers can submit this offer for ≥ 4 hours (44.4 %). Fellowship rotations in the palliative care occur primarily in all centers from oncology / hematology (n = 11, 73.3 %) and anaesthesia (n = 6) and often for a twelve months (n = 11) period of time. Outpatient structures of the palliative care have been insufficiently implemented to a consultation hour within Comprehensive Cancer Centers. The existing effort to integrate palliative care into the oncological course of disease requires further structuring in order to increase the visibility of palliative care services. Fellowship rotations in the palliative care department are regularly implemented in the network even if only for some of the subjects in order to raise awareness of the possibilities of the palliative care. Comprehensive Cancer Center zeichnen sich durch einen fachübergreifenden Austausch aus, um im Krankheitsverlauf zumeist komplexer werdenden Anforderungen an die Versorgung in höchstem Maß gerecht zu werden. Tumorsprechstunden und Rotationen schlagen dabei strukturell bzw. ad personam Brücken zu anderen Fächern und Disziplinen. ZIEL: Um den Comprehensive Cancer Centern konkrete Unterstützung zur weiteren Integration der spezialisierten Palliativmedizin geben zu können, wurde erhoben, inwieweit palliativmedizinische Sprechstunden und ärztliche Rotationen zur Palliativmedizin in den Zentren integriert sind. Mit einem Befragungsbogen wurden Angaben zur palliativmedizinischen Sprechstunde und ärztlichen Rotation der bisher von der Krebshilfe geförderten Comprehensive Cancer Center (n = 16) papierbasiert erhoben. Hierfür wurden die Leiter der palliativmedizinischen Einrichtungen der Zentren von Juli bis August 2017 befragt. Die Auswertung erfolgte über SPSS (Häufigkeit, Mittelwert, Median, Spannweite). 15 (93,75 %) von 16 Zentren nahmen an der Befragung teil. Neun Zentren (60 %) haben eine palliativmedizinische Sprechstunde. Vier von neun CCC unterbreiten dieses Angebot ≥ 4 Stunden (44,4 %). Ärztliche Rotationen in die Palliativmedizin sind in allen Comprehensive Cancer Centern, vorrangig aus der Onkologie/ Hämatologie (n = 11, 73,3 %) und Anästhesiologie (n = 6) und häufig für zwölf Monate (n = 11), üblich. Im Netzwerk der Comprehensive Cancer Center ist ein Sprechstundenangebot als eine ambulante Struktur der Palliativmedizin bisher nicht flächendeckend umgesetzt. Derzeit bestehen in den Zentren Unterschiede in der personellen Besetzung und Einschränkungen, entsprechende Leistungen kostendeckend zu finanzieren. Das vorhandene Bemühen um die Integration der palliativmedizinischen Versorgung in den onkologischen Erkrankungsverlauf bedarf zur Erhöhung der Sichtbarkeit palliativmedizinischer Angebote der weiteren Strukturierung. Zur Sensibilisierung für die Möglichkeiten der Palliativmedizin sind dagegen ärztliche Rotationen in die Palliativmedizin, regulär im Netzwerk der Comprehensive Cancer Center umgesetzt, wenn auch nur für einen Teil der Fächer.
- Published
- 2018
17. Palliativdienste in den deutschen Comprehensive Cancer Centern
- Author
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K Zader, J Schwartz, Julia Berendt, Christoph Ostgathe, S Gahr, M. Neukirchen, Mitra Tewes, and Steffen T. Simon
- Published
- 2018
18. Ergebnisse einer Pilotbefragung zur Erfassung der palliativen Kompetenz und Haltung von Rotanden einer Palliativstation eines Onkologischen Spitzenzentrums
- Author
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J Hense, Julia Berendt, Christoph Ostgathe, SN Burmann, U Ritterbusch, M. Neukirchen, F Banaz-Yasar, Mitra Tewes, Martin Teufel, K Scheer, J Schwartz, Mingo Beckmann, and M Schuler
- Published
- 2018
19. Early palliative care: current status of integration within German comprehensive cancer centers
- Author
-
Stephanie Stiel, Friedemann Nauck, Christoph Ostgathe, and Julia Berendt
- Subjects
Male ,medicine.medical_specialty ,Palliative care ,business.industry ,Operating procedures ,Nursing research ,Palliative Care ,Cancer Care Facilities ,language.human_language ,German ,03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,Oncology ,Nursing ,030220 oncology & carcinogenesis ,Family medicine ,Germany ,Neoplasms ,medicine ,language ,Humans ,Screening tool ,Female ,030212 general & internal medicine ,business - Abstract
The aim of this study is to describe how models of early integration (EI) of specialized palliative care (SPC) are applied to German comprehensive cancer center (CCCs). Heads of SPC departments of the 15 German CCCs were asked by email to describe the situation of early SPC in their CCC. The responses were analyzed using MAXQDA. Thirteen answers were allowed to be analyzed. Most of the department heads report that EI models of SPC are partially applied in the CCC (responses with “yes” or “partly,” n = 10). Though they often describe that the models’ implementation needs optimization and depends on temporary and financial restrictions or it has a pilot character. Models compromise structures like SPC unit, inpatient/outpatient SPC consultation team, and participation of members of SPC team in tumor boards. Moreover, other EI models of SPC quoted by the participants were standard operating procedures (SOP), screening tools, and information material for physicians, patients, and their related persons. Currently, German CCC models of EI of SPC are not applied in a standardized way. Approaches are still very diverse.
- Published
- 2016
20. Diskussions- und Erkenntnisstand zur Personalbemessung im Pflegedienst deutscher Krankenhäuser
- Author
-
Daniel Behrendt, Julia Berendt, Katrin Fiedler, and Johanna Martin
- Subjects
Gynecology ,medicine.medical_specialty ,Political science ,medicine - Abstract
Anhand der gesunkenen Vollzeitstellen zu den parallel gestiegenen Fallzahlen zeichnen sich wirtschaftliche Zwange ab, die, langfristig gesehen, eine Gefahr fur die Patientensicherheit darstellen. Doch wie setzen sich die Verantwortlichen mit der Problematik der Personalbedarfsberechnung in der Pflege auseinander? Aus dieser Fragestellung ergab sich das Ziel der durchgefuhrten Studie, den aktuellen Diskussions- und Erkenntnisstand zur Personalbemessung im Pflegedienst deutscher Krankenhauser abzubilden. Mithilfe einer systematischen Literaturanalyse in deutschsprachigen Zeitschriften der Jahre 1990–2012 wurden themenspezifische Publikationen in Citavi gelistet sowie Statistical Package for Social Science (SPSS) ausgewertet und analysiert. Unter den Publikationen befanden sich 146 Grundlagenbeitrage (86,9 %), 20 Studien (11,9 %) und 2 Reviews (1,2 %). Periodisch stieg die Zahl der Publikationen als Reaktion auf Gesetze, Reformen und Personalknappheit. Die Diskussion liefert wenig am Bedarf ausgerichtete, empirisch gesicherte Losungsansatze. Innovative, wissenschaftlich untersuchte, partielle oder konzeptuelle Herangehensweisen aus der Pflegeforschung sind erforderlich.
- Published
- 2013
21. Standard Operating Procedures (SOPs) zur palliativen Versorgung von Patienten im Netzwerk der deutschen Comprehensive Cancer Center (CCCs)
- Author
-
Michael Thomas, AG Palliativmedizin im Netzwerk der Comprehensive Cancer Care, Julia Berendt, and Christoph Ostgathe
- Subjects
03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,030504 nursing ,Oncology ,business.industry ,030220 oncology & carcinogenesis ,Medicine ,Hematology ,Medical emergency ,0305 other medical science ,business ,medicine.disease - Published
- 2017
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