Deformities and degenerations of the spine and extremities are among the most common diseases in orthopedics. To determine the pathology and its severity, usually musculoskeletal measurements are performed in 2-D radiographs of standing patients. However, conventional X-ray images have the disadvantage that effects like magnification and distortion can impair the quality and reliability of the measurements performed. Also, the awareness of the hazard of ionizing radiation and the associated risks has vastly been increased. This leads to a higher demand for low-dose protocols, that do not compromise on image quality. In this thesis, both issues will be addressed: low-dose imaging and a true-to-scale mapping. Therefore, a slot-scanning technique based on an ultra-small-angle tomosynthesis reconstruction is proposed and evaluated. For image acquisition, a commercially available twin robotic radiographic system is used. The system is equipped with a parallel-shift trajectory of the X-ray source and the detector, that allows the imaging of the entire body. During the evaluation, several important measures are addressed. At first, the implemented motion compensation to alleviate image artifacts due to patient motion is evaluated. In a simulation study, it is shown that it is possible to correct sinusoidal motion up to an amplitude of 16 mm with a neglectable mean residual motion of 0.34 mm. Regarding in-plane spatial resolution, it was found that resolutions between 8 and 18 line pairs per centimeter can be achieved depending on the acquisition settings. Various MTF-based filter kernels have been investigated that offer a certain image impression. It was shown that the creation of an isotropic resolution is at the cost of an anisotropic noise appearance. Using an analytical model, it was validated that the suggested slot size of 50 mm on the detector is sufficient to reconstruct images that do not suffer from blurring artifacts. Using a model motivated by X-ray physics a scatter rejection coefficient, as well as dose saving potential, are calculated. Comparing the slot scan to conventional X-ray images with anti-scatter grid, dose savings of up to 71% were reported without significantly affecting the image quality in terms of signal-to-noise ratio. Lastly, the ability to create true-to-scale images is investigated. Here, an analytical model is combined with a phantom study, that shows that neither magnification nor distortion in scanning direction are present in the reconstructed image. Finally, three applications to extend the proposed approach and to further improve imaging in orthopedics are presented. At first, an advanced collimator control is proposed which combines tomosynthesis with the slot scan to alleviate anatomical occlusion, e.g. in the shoulder girdle area. Secondly, an approach to fuse a 2-D slot scan with additional 3-D information of the knee is presented. This method is dedicated to improving preoperative implant planning. Lastly, an autofocus-based method to generate smart radiographs from tomosynthesis reconstructions is proposed that aims to simplify the reading process. Deformitäten und degenerative Erkrankungen der Wirbelsäule und Extremitäten gehören zu den häufigsten Krankheitsbildern in der Orthopädie. Zur Diagnose werden in der Regel Messungen auf Röntgenaufnahmen des muskuloskelettalen Systems durchgeführt. Herkömmliche Röntgenbilder haben dabei den Nachteil, dass Effekte wie Vergrößerung und Verzerrung die Qualität und Zuverlässigkeit der Messungen beeinträchtigen können. Zudem sind in den letzten Jahren die Gefahren ionisierender Strahlung immer stärker ins Bewusstsein gerückt. Dies führte zu einer erhöhten Nachfrage an Aufnahmeprotokollen mit niedriger Dosis, ohne die Bildqualität dabei zu beeinträchtigen. Um beide Punkte zu adressieren, wird in dieser Arbeit ein Slotscanningverfahren auf Basis einer Kleinstwinkeltomosynthese vorgestellt und evaluiert. Die Bilddaten werden mit einem kommerziell erhältlichen Röntgengerät aufgenommen. Dieses bewegt sich dabei auf einer dedizierten Bahnkurve, um den gesamten Körper abzubilden. Die Bildrekonstruktion beinhaltet unter anderem auch einen Algorithmus zur Kompensation von Patientenbewegung. Es wird mit einer Simulationsstudie gezeigt, dass sich damit sinusförmige Bewegungen mit einer Amplitude von bis zu 16 mm korrigieren lassen. Mit dem vorgestellten Verfahren lassen sich Auflösungen zwischen 8 und 18 Linienpaaren pro cm, abhängig von den Aufnahmeparametern, erreichen. Es wird gezeigt, dass mittels MTF-basierter Filterkerne, der Bildeindruck angepasst werden kann, was allerdings zu einem anisotropen Rauschmuster führen kann. Weiterhin wird gezeigt, dass die vorgeschlagene Slotgröße von 50 mm ausreicht, um artefaktfreie Bilder zu rekonstruieren. Durch diese starke Kollimierung wird zudem Streustrahlung vermieden. Mit Hilfe eines röntgenphysikalisch motivierten Modells wird gezeigt, dass dadurch im Vergleich zu konventionellen Röntgenbildern mit Streustrahlraster Dosiseinsparungen von bis zu 71% möglich sind, ohne dabei die Bildqualität im Bezug auf das Signal-zu-Rausch-Verhätnisses zu beeinträchtigen. Abschließend wird mithilfe eines analytischen Modells und einer Phantomstudie belegt, dass die rekonstruierten Bilder maßstabsgetreu sind. Im Anschluss werden drei Anwendungen zur Erweiterung des vorgeschlagenen Ansatzes vorgestellt. Zum einen eine adaptive Kollimator-Steuerung, die Tomosynthese mit einem Slotscan kombiniert, um so überlagerte anatomische Strukturen, z.B. im Bereich des Schultergürtels, differenziert darzustellen. Zum anderen die Kombination einer zweidimensionalen Langbeinaufnahme mit einer dreidimensionalen Darstellung des Knies, um so den präoperativen Planungsprozess für Endoprothesen zu erleichtern. Als letztes wird eine auf dem Autofokus basierende Methode zur Erzeugung intelligenter Röntgenaufnahmen aus Tomosynthese-Rekonstruktionen vorgeschlagen, die Diagnosen schneller und einfacher machen soll. Die Arbeit endet mit einem kurzen Blick auf zukünftige Anwendungen und einer detaillierten Zusammenfassung der vorgestellten Methoden.