174 results on '"Mansky, Thomas"'
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2. G-IQI – German Inpatient Quality Indicators Version 5.4
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Nimptsch, Ulrike and Mansky, Thomas
- Subjects
quality management ,quality measurement ,hospital ,German DRG statistics ,thema EDItEUR::K Economics, Finance, Business and Management::KJ Business and Management::KJM Management and management techniques::KJMQ Quality Assurance (QA) and Total Quality Management (TQM) - Abstract
The German Inpatient Quality Indicators (G-IQI) are the most comprehensive system of quality indicators based on administrative data. G-IQI allow a disease-specific monitoring of inpatient care in acute care hospitals. On the one hand, the indicators are designed to provide medically meaningful figures on hospital performance and outcomes for external users. On the other hand, the indicators serve as a tool for internal quality management and quality improvement in hospital care. The indicators may help hospitals to identify potential for improvement by comparing their own results with national figures. The indicators serve as triggers for peer reviews or morbidity and mortality conferences. Thus, the use of the indicators is essential to detect medical errors and to improve quality of care. The present working paper contains the German national reference values of the year 2020 for the G-IQI version 5.4. Reference values were calculated by using the microdata of the national hospital statistics database (DRG statistics) and are displayed for each indicator. The technical specifications of the indicators are attached in the appendix of this paper and refer to the German coding systems valid in 2022. The G-IQI version 5.4 represents a modification and expansion of the previous version 5.3. In the year of analysis 2020, the present G-IQI version 5.4 captures 56.9% of all inpatient cases and 82.5% of all in-hospital deaths. Thereby, the G-IQI version 5.4 achieves one of the highest coverages among available quality indicator systems. The national reference values of the indicators help hospitals to assess their own results as compared to national figures. Beyond that, the national reference values provide a comprehensive analysis of inpatient care in German acute care hospitals. In addition to the complete national indicator results, the age-and-sex specific mortality figures that are used to calculate expected deaths at the hospital level are displayed. Furthermore, distribution of case volume among hospitals is illustrated for selected indicators. By this means, the present working paper covers various figures which are not published by any other statistics and, thus, complements other systems of health care reporting.
- Published
- 2022
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3. G-IQI – German Inpatient Indicators Version 5.3
- Author
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Nimptsch, Ulrike and Mansky, Thomas
- Subjects
G-IQI ,quality measurement ,quality management ,hospital ,German DRG statistics - Abstract
The German Inpatient Quality Indicators (G-IQI) are the most comprehensive system of quality indicators based on administrative data. G-IQI allow a disease-specific monitoring of inpatient care in acute care hospitals. On the one hand, the indicators are designed to provide medically meaningful figures on hospital performance and outcomes for external users. On the other hand, the indicators serve as a tool for internal quality management and quality improvement in hospital care. The indicators may help hospitals to identify potential for improvement by comparing their own results with national figures. The indicators serve as triggers for peer reviews or morbidity and mortality conferences. Thus, the use of the indicators is essential to detect medical errors and to improve quality of care. The present working paper contains the German national reference values of the year 2019 for the G-IQI version 5.3. Reference values were calculated by using the microdata of the national hospital statistics database (DRG statistics) and are displayed for each indicator. The technical specifications of the indicators are attached in the appendix of this paper and refer to the German coding systems valid in 2021. The G-IQI version 5.3 represents a modification and expansion of the previous version 5.2. In the year of analysis 2019, the present G-IQI version 5.3 captures 52.8% of all inpatient cases and 80.0% of all in-hospital deaths. Thereby, the G-IQI version 5.3 achieves one of the highest coverages among available quality indicator systems. The national reference values of the indicators help hospitals to assess their own results as compared to national figures. Beyond that, the national reference values provide a comprehensive analysis of inpatient care in German acute care hospitals. In addition to the complete national indicator results, the age-and-sex specific mortality figures that are used to calculate expected deaths at the hospital level are displayed. Furthermore, distribution of case volume among hospitals is illustrated for selected indicators. By this means, the present working paper covers various figures which are not published by any other statistics and, thus, complements other systems of health care reporting.
- Published
- 2021
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4. Oral anticoagulation in heart failure complicated by atrial fibrillation: A nationwide routine data study
- Author
-
Möckel, Martin, Pudasaini, Samipa, Baberg, Henning Thomas, Levenson, Benny, Malzahn, Jürgen, Mansky, Thomas, Michels, Guido, Günster, Christian, and Jeschke, Elke
- Published
- 2024
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5. German Inpatient Quality Indicators – Messen, um zu verbessern
- Author
-
Nimptsch, Ulrike, primary and Mansky, Thomas, additional
- Published
- 2023
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6. Oral anticoagulation in heart failure complicated by atrial fibrillation: A nationwide routine data study
- Author
-
Möckel, Martin, primary, Pudasaini, Samipa, additional, Baberg, Henning Thomas, additional, Levenson, Benny, additional, Malzahn, Jürgen, additional, Mansky, Thomas, additional, Michels, Guido, additional, Günster, Christian, additional, and Jeschke, Elke, additional
- Published
- 2023
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7. Complex gastric surgery in Germany—is centralization beneficial? Observational study using national hospital discharge data
- Author
-
Nimptsch, Ulrike, Haist, Thomas, Gockel, Ines, Mansky, Thomas, and Lorenz, Dietmar
- Published
- 2019
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8. In-hospital mortality and failure to rescue following hepatobiliary surgery in Germany - a nationwide analysis
- Author
-
Krautz, Christian, Gall, Christine, Gefeller, Olaf, Nimptsch, Ulrike, Mansky, Thomas, Brunner, Maximilian, Weber, Georg F., Grützmann, Robert, and Kersting, Stephan
- Published
- 2020
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9. Datenzugang für die Qualitätsmessung in der akutstationären Krankenhausversorgung
- Author
-
Nimptsch, Ulrike, primary, Schömann, Matthias, additional, and Mansky, Thomas, additional
- Published
- 2019
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10. Kontinuität der Institutionskennzeichen in Krankenhausabrechnungsdaten – Analyse der bundesweiten DRG-Statistik von 2005 bis 2013
- Author
-
Nimptsch, Ulrike, Wengler, Annelene, and Mansky, Thomas
- Published
- 2016
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11. Der Einfluss von Qualitätsmessung, Transparenz und Peer Reviews auf die Krankenhaussterblichkeit – Retrospektive Vorher-Nachher-Studie mit 63 Kliniken
- Author
-
Nimptsch, Ulrike, Peschke, Dirk, and Mansky, Thomas
- Published
- 2016
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12. Correction to: Amputation rates of the lower limb by amputation level – observational study using German national hospital discharge data from 2005 to 2015
- Author
-
Spoden, Melissa, Nimptsch, Ulrike, and Mansky, Thomas
- Published
- 2019
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13. Amputation rates of the lower limb by amputation level – observational study using German national hospital discharge data from 2005 to 2015
- Author
-
Spoden, Melissa, Nimptsch, Ulrike, and Mansky, Thomas
- Published
- 2019
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14. Accounting for early death recording in acute myocardial infarction mortality indicators based on administrative data – Observational study comparing administrative data from Germany and the United States
- Author
-
Nimptsch, Ulrike, primary, Mansky, Thomas, additional, and Busse, Reinhard, additional
- Published
- 2023
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15. Improving outcomes using German Inpatient Quality Indicators in conjunction with peer review procedures
- Author
-
Mansky, Thomas, Völzke, Tatjana, and Nimptsch, Ulrike
- Published
- 2015
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16. Medizinische Qualitätsmessung im Krankenhaus – Worauf kommt es an?
- Author
-
Mansky, Thomas and Nimptsch, Ulrike
- Published
- 2014
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17. Effect of Hospital Volume on In-hospital Morbidity and Mortality Following Pancreatic Surgery in Germany
- Author
-
Krautz, Christian, Nimptsch, Ulrike, Weber, Georg F., Mansky, Thomas, and Grützmann, Robert
- Published
- 2018
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18. Diagnosis Related Groups — Grundstein für ein neues Abrechnungssystem der Krankenhäuser und Krankenkassen : Implikationen und Herausforderungen
- Author
-
Böcker, Klaus, Henke, Nicolaus, Krishnan, Hari Sven, Mansky, Thomas, Paffrath, Dieter, Steiners, Daniel, Salfeld, Rainer, and Wettke, Jürgen
- Published
- 2001
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19. Grundlagen der fallorientierten Leistungsbewertung im Krankenhausvergleich und im Entgeltsystem: Bewertungsmodule des DRG-Systems am Beispiel der Medicare-Versicherung
- Author
-
Mansky, Thomas, Sieben, Günter, editor, and Litsch, Martin, editor
- Published
- 2000
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20. G-IQI – German Inpatient Indicators Version 5.4:German national reference values of the year 2020
- Author
-
Nimptsch, Ulrike, Mansky, Thomas, and Busse, Reinhard
- Subjects
ddc:610 - Abstract
Die German Inpatient Quality Indicators (G-IQI) sind derzeit das umfassendste, auf Krankenhausabrechnungsdaten beruhende Indikatorensystem zur krankheitsspezifischen Abbildung des stationären Leistungsgeschehens in Akutkrankenhäusern. Die Indikatoren sind einerseits konzipiert, um so weit wie möglich medizinisch sinnvoll strukturierte Leistungskennzahlen und Behandlungsergebnisse auch für externe Nutzer transparent zu machen. Vor allem dienen sie aber der Ergebnisverbesserung im internen Qualitätsmanagement der Krankenhäuser. Die Indikatoren helfen den Kliniken, Verbesserungspotential anhand des Vergleiches ihrer Ergebnisse mit dem Bundesdurchschnitt zu erkennen und zu erörtern. Als Aufgreifkriterien für ergebnisorientierte Prozessanalysen – in Form von Peer Review Verfahren oder Mortalitäts- und Morbiditätskonferenzen – sind die Indikatoren unverzichtbar für eine gezielte und effiziente Fehlersuche und Qualitätsverbesserung. Das vorliegende Working Paper enthält die Bundesreferenzwerte des Jahres 2020 zur G-IQI Version 5.4. Für alle Indikatoren werden bundesweite Vergleichswerte ausgewiesen, die auf Grundlage der Mikrodaten der DRG-Statistik berechnet wurden. Die technischen Spezifikationen der Indikatoren sind im Anhang dargestellt und beziehen sich auf die im Jahr 2022 in Deutschland gültigen Kodiersysteme. Hinsichtlich der Indikatoren selbst handelt es sich bei der G-IQI Version 5.4 um eine Modifikation und Erweiterung der Version 5.3. Die vorliegende Version 5.4 greift im Auswertungsjahr 2020 56,9% aller Krankenhausfälle und 85,2% aller im Krankenhaus auftretenden Todesfälle in den Indikatoren auf und erreicht damit einen der höchsten Abdeckungsgrade unter den verfügbaren Indikatorensystemen. Mit den Bundesreferenzwerten stehen Vergleichswerte zur Verfügung, die Kliniken eine objektive Einschätzung ihrer eigenen Position im Vergleich zum Bundesdurchschnitt ermöglichen. Darüber hinaus bieten die Bundesreferenzwerte eine umfassende, an medizinischen Kategorien orientierte Analyse des bundesweiten akutstationären Versorgungsgeschehens. Neben den vollständigen Indikatorergebnissen auf der Bundesebene werden die alters- und geschlechtsspezifischen Sterblichkeiten angegeben, die der Berechnung der klinikspezifischen Erwartungswerte zugrunde liegen. Zusätzlich werden für ausgewählte Indikatoren Fallzahlverteilungen über die Kliniken dargestellt. Damit enthält dieses Working Paper diverse Auswertungen, die in keiner anderen publizierten Statistik veröffentlicht werden und ergänzt damit andere Systeme der Gesundheitsberichterstattung. The German Inpatient Quality Indicators (G-IQI) are the most comprehensive system of quality indicators based on administrative data. G-IQI allow a disease-specific monitoring of inpatient care in acute care hospitals. On the one hand, the indicators are designed to provide medically meaningful figures on hospital performance and outcomes for external users. On the other hand, the indicators serve as a tool for internal quality management and quality improvement in hospital care. The indicators may help hospitals to identify potential for improvement by comparing their own results with national figures. The indicators serve as triggers for peer reviews or morbidity and mortality conferences. Thus, the use of the indicators is essential to detect medical errors and to improve quality of care. The present working paper contains the German national reference values of the year 2020 for the G-IQI version 5.4. Reference values were calculated by using the microdata of the national hospital statistics database (DRG statistics) and are displayed for each indicator. The technical specifications of the indicators are attached in the appendix of this paper and refer to the German coding systems valid in 2022. The G-IQI version 5.4 represents a modification and expansion of the previous version 5.3. In the year of analysis 2020, the present G-IQI version 5.4 captures 56.9% of all inpatient cases and 82.5% of all in-hospital deaths. Thereby, the G-IQI version 5.4 achieves one of the highest coverages among available quality indicator systems. The national reference values of the indicators help hospitals to assess their own results as compared to national figures. Beyond that, the national reference values provide a comprehensive analysis of inpatient care in German acute care hospitals. In addition to the complete national indicator results, the age-and-sex specific mortality figures that are used to calculate expected deaths at the hospital level are displayed. Furthermore, distribution of case volume among hospitals is illustrated for selected indicators. By this means, the present working paper covers various figures which are not published by any other statistics and, thus, complements other systems of health care reporting.
- Published
- 2022
21. G-IQI – German Inpatient Quality Indicators Version 5.3:German national reference values of the year 2019
- Author
-
Nimptsch, Ulrike and Mansky, Thomas
- Subjects
German Inpatient Quality Indicators ,German DRG statistics ,Krankenhaus ,DRG-Statistik ,Qualitätsmessung ,quality measurement ,ddc:610 ,hospital ,610 Medizin und Gesundheit ,Qualitätsmanagement ,G-IQI ,quality management - Abstract
Die German Inpatient Quality Indicators (G-IQI) sind derzeit das umfassendste, auf Krankenhausabrechnungsdaten beruhende Indikatorensystem zur krankheitsspezifischen Abbildung des stationären Leistungsgeschehens in Akutkrankenhäusern. Die Indikatoren sind einerseits konzipiert, um so weit wie möglich medizinisch sinnvoll strukturierte Leistungskennzahlen und Behandlungsergebnisse auch für externe Nutzer transparent zu machen. Vor allem dienen sie aber der Ergebnisverbesserung im internen Qualitätsmanagement der Krankenhäuser. Die Indikatoren helfen den Kliniken, Verbesserungspotential anhand des Vergleiches ihrer Ergebnisse mit dem Bundesdurchschnitt zu erkennen und zu erörtern. Als Aufgreifkriterien für ergebnisorientierte Prozessanalysen – in Form von Peer Review Verfahren oder Mortalitäts- und Morbiditätskonferenzen – sind die Indikatoren unverzichtbar für eine gezielte und effiziente Fehlersuche und Qualitätsverbesserung. Das vorliegende Working Paper enthält die Bundesreferenzwerte des Jahres 2019 zur G-IQI Version 5.3. Für alle Indikatoren werden bundesweite Vergleichswerte ausgewiesen, die auf Grundlage der Mikrodaten der fallpauschalenbezogenen Krankenhausstatistik (DRG-Statistik) berechnet wurden. Die technischen Spezifikationen der Indikatoren sind im Anhang dargestellt und beziehen sich auf die im Jahr 2021 in Deutschland gültigen Kodiersysteme. Hinsichtlich der Indikatoren selbst handelt es sich bei der G-IQI Version 5.3 um eine Modifikation und Erweiterung der Version 5.2. Die vorliegende Version 5.3 greift im Auswertungsjahr 2019 52,8 % aller Krankenhausfälle und 80,0 % aller im Krankenhaus auftretenden Todesfälle in den Indikatoren auf und erreicht damit einen der höchsten Abdeckungsgrade unter den verfügbaren Indikatorensystemen. Mit den Bundesreferenzwerten stehen Vergleichswerte zur Verfügung, die Kliniken eine objektive Einschätzung ihrer eigenen Position im Vergleich zum Bundesdurchschnitt ermöglichen. Darüber hinaus bieten die Bundesreferenzwerte eine umfassende, an medizinischen Kategorien orientierte Analyse des bundesweiten akutstationären Versorgungsgeschehens. Neben den vollständigen Indikatorergebnissen auf der Bundesebene werden die alters- und geschlechtsspezifischen Sterblichkeiten angegeben, die der Berechnung der klinikspezifischen Erwartungswerte zugrunde liegen. Zusätzlich werden für ausgewählte Indikatoren Fallzahlverteilungen über die Kliniken dargestellt. Damit enthält dieses Working Paper diverse Auswertungen, die in keiner anderen publizierten Statistik veröffentlicht werden und ergänzt damit andere Systeme der Gesundheitsberichterstattung., The German Inpatient Quality Indicators (G-IQI) are the most comprehensive system of quality indicators based on administrative data. G-IQI allow a disease-specific monitoring of inpatient care in acute care hospitals. On the one hand, the indicators are designed to provide medically meaningful figures on hospital performance and outcomes for external users. On the other hand, the indicators serve as a tool for internal quality management and quality improvement in hospital care. The indicators may help hospitals to identify potential for improvement by comparing their own results with national figures. The indicators serve as triggers for peer reviews or morbidity and mortality conferences. Thus, the use of the indicators is essential to detect medical errors and to improve quality of care. The present working paper contains the German national reference values of the year 2019 for the G-IQI version 5.3. Reference values were calculated by using the microdata of the national hospital statistics database (DRG statistics) and are displayed for each indicator. The technical specifications of the indicators are attached in the appendix of this paper and refer to the German coding systems valid in 2021. The G-IQI version 5.3 represents a modification and expansion of the previous version 5.2. In the year of analysis 2019, the present G-IQI version 5.3 captures 52.8 % of all inpatient cases and 80.0 % of all in-hospital deaths. Thereby, the G-IQI version 5.3 achieves one of the highest coverages among available quality indicator systems. The national reference values of the indicators help hospitals to assess their own results as compared to national figures. Beyond that, the national reference values provide a comprehensive analysis of inpatient care in German acute care hospitals. In addition to the complete national indicator results, the age-and-sex specific mortality figures that are used to calculate expected deaths at the hospital level are displayed. Furthermore, distribution of case volume among hospitals is illustrated for selected indicators. By this means, the present working paper covers various figures which are not published by any other statistics and, thus, complements other systems of health care reporting.
- Published
- 2021
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22. Stroke unit care and trends of in-hospital mortality for stroke in Germany 2005–2010
- Author
-
Nimptsch, Ulrike and Mansky, Thomas
- Published
- 2014
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23. Additional file 5 of In-hospital mortality and failure to rescue following hepatobiliary surgery in Germany - a nationwide analysis
- Author
-
Krautz, Christian, Gall, Christine, Gefeller, Olaf, Nimptsch, Ulrike, Mansky, Thomas, Brunner, Maximilian, Weber, Georg F., Grützmann, Robert, and Kersting, Stephan
- Abstract
Additional file 5: Supplemental file 5. Characteristics of Patients Undergoing Major Hepatobiliary Resections from 2009 to 2015, According to Hospital Volume Categories.
- Published
- 2020
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24. G-IQI – German Inpatient Quality Indicators Version 5.2
- Author
-
Nimptsch, Ulrike and Mansky, Thomas
- Subjects
Krankenhaus ,administrative data ,DRG-Statistik ,Qualitätsmessung ,quality measurement ,quality indicators ,hospital ,610 Medizin und Gesundheit ,Qualitätsindikatoren ,Qualitätsmanagement ,quality management - Abstract
Die German Inpatient Quality Indicators (G-IQI) sind derzeit das umfassendste, auf Krankenhausabrechnungsdaten beruhende Indikatorensystem zur krankheitsspezifischen Abbildung des stationären Leistungsgeschehens in Akutkrankenhäusern. Die Indikatoren sind einerseits konzipiert, um soweit wie möglich medizinisch sinnvoll strukturierte Leistungskennzahlen und Behandlungsergebnisse auch für externe Nutzer transparent zu machen. Vor allem dienen sie aber der Ergebnisverbesserung im internen Qualitätsmanagement der Krankenhäuser. Die Indikatoren helfen den Kliniken, Verbesserungspotential anhand des Vergleiches ihrer Ergebnisse mit dem Bundesdurchschnitt zu erkennen und zu erörtern. Als Aufgreifkriterien für ergebnisorientierte Prozessanalysen – in Form von Peer Review Verfahren oder Mortalitäts- und Morbiditätskonferenzen – sind die Indikatoren unverzichtbar für eine gezielte und effiziente Fehlersuche und Qualitätsverbesserung. Das vorliegende Working Paper enthält die Bundesreferenzwerte des Jahres 2017 zur G-IQI Version 5.2. Für alle Indikatoren werden bundesweite Vergleichswerte ausgewiesen, die auf Grundlage der Mikrodaten der fallpauschalenbezogenen Krankenhausstatistik (DRG-Statistik) berechnet wurden. Die technischen Spezifikationen der Indikatoren sind im Anhang dargestellt und beziehen sich auf die im Jahr 2020 in Deutschland gültigen Kodiersysteme. Hinsichtlich der Indikatoren selbst handelt es sich bei der G-IQI Version 5.2 um eine Modifikation und Erweiterung der Version 5.1. Die vorliegende Version 5.2 greift 51,9% aller Krankenhausfälle und 78,9% aller im Krankenhaus auftretenden Todesfälle in den Indikatoren auf und erreicht damit einen der höchsten Abdeckungsgrade unter den verfügbaren Indikatorensystemen. Mit den Bundesreferenzwerten stehen Vergleichswerte zur Verfügung, die Kliniken eine objektive Einschätzung ihrer eigenen Position im Vergleich zum Bundesdurchschnitt ermöglichen. Darüber hinaus bieten die Bundesreferenzwerte eine umfassende, an medizinischen Kategorien orientierte Analyse des bundesweiten akutstationären Versorgungsgeschehens. Neben den vollständigen Indikatorergebnissen auf der Bundesebene werden die alters- und geschlechtsspezifischen Sterblichkeiten angegeben, die der Berechnung der klinikspezifischen Erwartungswerte zugrunde liegen. Zusätzlich werden für ausgewählte Indikatoren Fallzahlverteilungen über die Kliniken dargestellt. Damit enthält dieses Working Paper diverse Auswertungen, die in keiner anderen publizierten Statistik veröffentlicht werden und ergänzt damit andere Systeme der Gesundheitsberichterstattung.Das Projekt zur Berechnung der Bundesreferenzwerte wurde von der 3M Deutschland GmbH im Auftrag der Initiative Qualitätsmedizin e.V. (IQM) finanziert. Die Veröffentlichung der technischen Spezifikationen im Anhang erfolgt mit freundlicher Genehmigung der 3M Deutschland GmbH., The German Inpatient Quality Indicators (G-IQI) are the most comprehensive system of quality indicators based on administrative data. G-IQI allow a disease-specific monitoring of inpatient care in acute care hospitals. On the one hand, the indicators are designed to provide medically meaningful figures on hospital performance and outcomes for external users. On the other hand, the indicators serve as a tool for internal quality management and quality improvement in hospital care. The indicators may help hospitals to identify potential for improvement by comparing their own results with national figures. The indicators serve as triggers for peer reviews or morbidity and mortality conferences. Thus, the use of the indicators is essential to detect medical errors and to improve quality of care. The present working paper contains the German national reference values of the year 2017 for the G-IQI version 5.2. Reference values were calculated by using the microdata of the national hospital statistics database (DRG statistics) and are displayed for each indicator. The technical specifications of the indicators are attached in the appendix of this paper and refer to the German coding systems valid in 2020. The G-IQI version 5.2 represents a modification and expansion of the previous version 5.1. The present G-IQI version 5.2 captures 51.9% of all inpatient cases and 78.9% of all in-hospital deaths. Thereby, the G-IQI version 5.2 achieves one of the highest coverage among available quality indicator systems. The national reference values of the indicators help hospitals to assess their own results as compared to national figures. Beyond that, the national reference values provide a comprehensive analysis of inpatient care in German acute care hospitals. In addition to the complete national indicator results, age-and-sex specific mortality figures that are used to calculate expected deaths at the hospital level are displayed . Furthermore, distribution of case volume among hospitals is illustrated for selected indicators. By this means, the present working paper covers various figures, which are not published by any other statistics and, thus, complements other systems of health care reporting.
- Published
- 2020
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25. Additional file 6 of In-hospital mortality and failure to rescue following hepatobiliary surgery in Germany - a nationwide analysis
- Author
-
Krautz, Christian, Gall, Christine, Gefeller, Olaf, Nimptsch, Ulrike, Mansky, Thomas, Brunner, Maximilian, Weber, Georg F., Grützmann, Robert, and Kersting, Stephan
- Abstract
Additional file 6: Supplemental file 6. Incidence and Death of Patients with Complications or Interventions Required for Complications According to Hospital Volume Categories.
- Published
- 2020
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26. Additional file 7 of In-hospital mortality and failure to rescue following hepatobiliary surgery in Germany - a nationwide analysis
- Author
-
Krautz, Christian, Gall, Christine, Gefeller, Olaf, Nimptsch, Ulrike, Mansky, Thomas, Brunner, Maximilian, Weber, Georg F., Grützmann, Robert, and Kersting, Stephan
- Abstract
Additional file 7: Supplemental file 7. Annual Distribution of Patients and Hospitals Across Hospital Volume Categories.
- Published
- 2020
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27. G-IQI – German Inpatient Quality Indicators Version 5.2:National reference values for the year 2018
- Author
-
Nimptsch, Ulrike and Mansky, Thomas
- Subjects
Krankenhaus ,administrative data ,DRG-Statistik ,Qualitätsmessung ,quality measurement ,ddc:610 ,quality indicators ,hospital ,610 Medizin und Gesundheit ,Qualitätsindikatoren ,Qualitätsmanagement ,quality management - Abstract
Die German Inpatient Quality Indicators (G-IQI) sind derzeit das umfassendste, auf Krankenhausabrechnungsdaten beruhende Indikatorensystem zur krankheitsspezifischen Abbildung des stationären Leistungsgeschehens in Akutkrankenhäusern. Die Indikatoren sind einerseits konzipiert, um soweit wie möglich medizinisch sinnvoll strukturierte Leistungskennzahlen und Behandlungsergebnisse auch für externe Nutzer transparent zu machen. Vor allem dienen sie aber der Ergebnisverbesserung im internen Qualitätsmanagement der Krankenhäuser. Die Indikatoren helfen den Kliniken, Verbesserungspotential anhand des Vergleiches ihrer Ergebnisse mit dem Bundesdurchschnitt zu erkennen und zu erörtern. Als Aufgreifkriterien für ergebnisorientierte Prozessanalysen – in Form von Peer Review Verfahren oder Mortalitäts- und Morbiditätskonferenzen – sind die Indikatoren unverzichtbar für eine gezielte und effiziente Fehlersuche und Qualitätsverbesserung. Das vorliegende Working Paper enthält die Bundesreferenzwerte des Jahres 2018 zur G-IQI Version 5.2. Für alle Indikatoren werden bundesweite Vergleichswerte ausgewiesen, die auf Grundlage der Mikrodaten der fallpauschalenbezogenen Krankenhausstatistik (DRG-Statistik) berechnet wurden. Die technischen Spezifikationen der Indikatoren sind im Anhang dargestellt und beziehen sich auf die im Jahr 2020 in Deutschland gültigen Kodiersysteme. Hinsichtlich der Indikatoren selbst handelt es sich bei der G-IQI Version 5.2 um eine Modifikation und Erweiterung der Version 5.1. Die vorliegende Version 5.2 greift im Auswertungsjahr 2018 52,2% aller Krankenhausfälle und 79,2% aller im Krankenhaus auftretenden Todesfälle in den Indikatoren auf und erreicht damit einen der höchsten Abdeckungsgrade unter den verfügbaren Indikatorensystemen. Mit den Bundesreferenzwerten stehen Vergleichswerte zur Verfügung, die Kliniken eine objektive Einschätzung ihrer eigenen Position im Vergleich zum Bundesdurchschnitt ermöglichen. Darüber hinaus bieten die Bundesreferenzwerte eine umfassende, an medizinischen Kategorien orientierte Analyse des bundesweiten akutstationären Versorgungsgeschehens. Neben den vollständigen Indikatorergebnissen auf der Bundesebene werden die alters- und geschlechtsspezifischen Sterblichkeiten angegeben, die der Berechnung der klinikspezifischen Erwartungswerte zugrunde liegen. Zusätzlich werden für ausgewählte Indikatoren Fallzahlverteilungen über die Kliniken dargestellt. Damit enthält dieses Working Paper diverse Auswertungen, die in keiner anderen publizierten Statistik veröffentlicht werden und ergänzt damit andere Systeme der Gesundheitsberichterstattung., The German Inpatient Quality Indicators (G-IQI) are the most comprehensive system of quality indicators based on administrative data. G-IQI allow a disease-specific monitoring of inpatient care in acute care hospitals. On the one hand, the indicators are designed to provide medically meaningful figures on hospital performance and outcomes for external users. On the other hand, the indicators serve as a tool for internal quality management and quality improvement in hospital care. The indicators may help hospitals to identify potential for improvement by comparing their own results with national figures. The indicators serve as triggers for peer reviews or morbidity and mortality conferences. Thus, the use of the indicators is essential to detect medical errors and to improve quality of care. The present working paper contains the German national reference values of the year 2018 for the G-IQI version 5.2. Reference values were calculated by using the microdata of the national hospital statistics database (DRG statistics) and are displayed for each indicator. The technical specifications of the indicators are attached in the appendix of this paper and refer to the German coding systems valid in 2020. The G-IQI version 5.2 represents a modification and expansion of the previous version 5.1. In the year of analysis 2018, the present G-IQI version 5.2 captures 52.2% of all inpatient cases and 79.2% of all in-hospital deaths. Thereby, the G-IQI version 5.2 achieves one of the highest coverages among available quality indicator systems. The national reference values of the indicators help hospitals to assess their own results as compared to national figures. Beyond that, the national reference values provide a comprehensive analysis of inpatient care in German acute care hospitals. In addition to the complete national indicator results, the age-and-sex specific mortality figures that are used to calculate expected deaths at the hospital level are displayed. Furthermore, distribution of case volume among hospitals is illustrated for selected indicators. By this means, the present working paper covers various figures, which are not published by any other statistics and, thus, complements other systems of health care reporting.
- Published
- 2020
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28. Additional file 2 of In-hospital mortality and failure to rescue following hepatobiliary surgery in Germany - a nationwide analysis
- Author
-
Krautz, Christian, Gall, Christine, Gefeller, Olaf, Nimptsch, Ulrike, Mansky, Thomas, Brunner, Maximilian, Weber, Georg F., Grützmann, Robert, and Kersting, Stephan
- Abstract
Additional file 2: Supplemental file 2. Definition of Indicators for Complications.
- Published
- 2020
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29. Additional file 8 of In-hospital mortality and failure to rescue following hepatobiliary surgery in Germany - a nationwide analysis
- Author
-
Krautz, Christian, Gall, Christine, Gefeller, Olaf, Nimptsch, Ulrike, Mansky, Thomas, Brunner, Maximilian, Weber, Georg F., Grützmann, Robert, and Kersting, Stephan
- Abstract
Additional file 8: Supplemental file 8. In-hospital Mortality According to Type of Hepatobiliary Resection and Hospital Volume Categories.
- Published
- 2020
- Full Text
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30. Additional file 4 of In-hospital mortality and failure to rescue following hepatobiliary surgery in Germany - a nationwide analysis
- Author
-
Krautz, Christian, Gall, Christine, Gefeller, Olaf, Nimptsch, Ulrike, Mansky, Thomas, Brunner, Maximilian, Weber, Georg F., Grützmann, Robert, and Kersting, Stephan
- Abstract
Additional file 4: Supplemental file 4. Characteristics of Patients Undergoing Minor Hepatobiliary Resections from 2009 to 2015, According to Hospital Volume Categories.
- Published
- 2020
- Full Text
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31. Additional file 1 of In-hospital mortality and failure to rescue following hepatobiliary surgery in Germany - a nationwide analysis
- Author
-
Krautz, Christian, Gall, Christine, Gefeller, Olaf, Nimptsch, Ulrike, Mansky, Thomas, Brunner, Maximilian, Weber, Georg F., Grützmann, Robert, and Kersting, Stephan
- Abstract
Additional file 1: Supplemental file 1. Definition of Treatment Cases and Stratification Variables.
- Published
- 2020
- Full Text
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32. In-hospital Mortality and Failure to Rescue Following Hepatobiliary Surgery in Germany - A Nationwide Analysis.
- Author
-
Krautz, Christian, primary, Gall, Christine, additional, Gefeller, Olaf, additional, Nimptsch, Ulrike, additional, Mansky, Thomas, additional, Brunner, Maximilian, additional, Weber, Georg F., additional, Grützmann, Robert, additional, and Kersting, Stephan, additional
- Published
- 2020
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33. G-IQI – German Inpatient Quality Indicators. Version 5.2:National reference values for the year 2016
- Author
-
Nimptsch, Ulrike and Mansky, Thomas
- Subjects
ddc:610 - Abstract
Die German Inpatient Quality Indicators (G-IQI) sind derzeit das umfassendste, auf Krankenhausabrechnungsdaten beruhende Indikatorensystem zur krankheitsspezifischen Abbildung des stationären Leistungsgeschehens in Akutkrankenhäusern. Die Indikatoren sind einerseits konzipiert, um soweit wie möglich medizinisch sinnvoll strukturierte Leistungskennzahlen und Behandlungsergebnisse auch für externe Nutzer transparent zu machen. Vor allem dienen sie aber der Ergebnisverbesserung im internen Qualitätsmanagement der Krankenhäuser. Die Indikatoren helfen den Kliniken, Verbesserungspotential anhand des Vergleiches ihrer Ergebnisse mit dem Bundesdurchschnitt zu erkennen und zu erörtern. Als Aufgreifkriterien für ergebnisorientierte Prozessanalysen – in Form von Peer Review Verfahren oder Mortalitäts- und Morbiditätskonferenzen – sind die Indikatoren unverzichtbar für eine gezielte und effiziente Fehlersuche und Qualitätsverbesserung. Mit den Bundesreferenzwerten stehen Vergleichswerte zur Verfügung, die Kliniken eine objektive Einschätzung ihrer eigenen Position im Vergleich zum Bundesdurchschnitt ermöglichen. Darüber hinaus bieten die Bundesreferenzwerte eine umfassende, an medizinischen Kategorien orientierte Analyse des bundesweiten akutstationären Versorgungsgeschehens. Sie enthalten diverse Auswertungen, die in keiner anderen publizierten Statistik veröffentlicht werden und ergänzen damit andere Systeme der Gesundheitsberichterstattung. Das vorliegende Working Paper enthält die Bundesreferenzwerte des Jahres 2016 zur G-IQI Version 5.2. Für alle Indikatoren werden bundesweite Vergleichswerte ausgewiesen, die auf Grundlage der Mikrodaten der fallpauschalenbezogenen Krankenhausstatistik (DRG-Statistik) berechnet wurden. Die technischen Spezifikationen der Indikatoren sind im Anhang dargestellt und beziehen sich auf die im Jahr 2019 in Deutschland gültigen Kodiersysteme. Hinsichtlich der Indikatoren selbst handelt es sich bei der G-IQI Version 5.2 um eine Modifikation und Erweiterung der Version 5.1. Die vorliegende Version 5.2 greift 51,5 % aller Krankenhausfälle und 78,4 % aller im Krankenhaus auftretenden Todesfälle in den Indikatoren auf und erreicht damit einen der höchsten Abdeckungsgrade unter den verfügbaren Indikatorensystemen. The German Inpatient Quality Indicators (G-IQI) is the most comprehensive system of quality indicators based on administrative data. G-IQI allows a disease-specific monitoring of inpatient care in acute care hospitals. On the one hand, the indicators are designed to provide medically meaningful figures on hospital performance and outcomes for external users. On the other hand, the indicators serve as a tool for internal quality management and quality improvement in hospital care. The indicators may help hospitals to identify potential for improvement by comparing their own results with national figures. The indicators serve as triggers for peer reviews or morbidity and mortality conferences. Thus, the use of the indicators is essential to detect medical errors and to find potential for improvement. The national reference values of the indicators allow hospitals to assess their own results as compared to national figures. Beyond that, the national reference values provide a comprehensive analysis of inpatient care in German acute care hospitals. This analysis covers various figures, which are not published by any other statistics. Hence, the national reference values complement other systems of health care reporting. The present working paper contains the German national reference values of the year 2016 for the G-IQI version 5.2. Reference values were calculated by using the microdata of the national hospital statistics database (DRG statistics) and are displayed for each indicator. The technical specifications of the indicators are attached in the appendix of this paper and refer to the German coding systems valid in 2019. The G-IQI version 5.2 represents a modification and expansion of the previous version 5.1. The present G-IQI version 5.2 captures 51.5 % of all inpatient cases and 78.4 % of all in-hospital deaths. Thereby, the G-IQI version 5.2 achieves one of the highest coverage among available quality indicator systems.
- Published
- 2019
34. Additional file 4: of Amputation rates of the lower limb by amputation level â observational study using German national hospital discharge data from 2005 to 2015
- Author
-
Spoden, Melissa, Nimptsch, Ulrike, and Mansky, Thomas
- Abstract
Table S3. Standardized Mortality Ratios (SMR) by amputation levels.1 (DOCX 17 kb)
- Published
- 2019
- Full Text
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35. Additional file 3: of Amputation rates of the lower limb by amputation level â observational study using German national hospital discharge data from 2005 to 2015
- Author
-
Spoden, Melissa, Nimptsch, Ulrike, and Mansky, Thomas
- Abstract
Table S2. Observed and standardized time trends of case numbers from 2005 to 2015. The basis of analysis for age-sex standardized number of cases and rates per 100,000 persons is German population data provided by the German Federal Statistical Office. (DOCX 17 kb)
- Published
- 2019
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36. Additional file 1: of Amputation rates of the lower limb by amputation level â observational study using German national hospital discharge data from 2005 to 2015
- Author
-
Spoden, Melissa, Nimptsch, Ulrike, and Mansky, Thomas
- Abstract
Table S1. Definition of cases and stratification variables. (DOCX 22 kb)
- Published
- 2019
- Full Text
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37. Hospital Volume, In-Hospital Mortality, and Failure to Rescue in Esophageal Surgery: An Analysis of German Hospital Discharge Data
- Author
-
Nimptsch, Ulrike, Haist, Thomas, Krautz, Christian, Grützmann, Robert, Mansky, Thomas, and Lorenz, Dietmar
- Subjects
Adult ,Male ,Middle Aged ,Hospitalization ,Esophagus ,Treatment Outcome ,Risk Factors ,Germany ,Odds Ratio ,Humans ,Original Article ,Female ,Hospital Mortality ,Registries ,Aged - Abstract
In Germany, complex esophageal surgery is often performed in hospitals with low case numbers. For these procedures, an association exists between hospital case numbers and treatment outcomes, possibly because of differences in complication management. This aspect of the association between volume and outcome in esophageal surgery has not yet been studied in Germany.On the basis of nationwide hospital discharge data (DRG statistics) from the years 2010 to 2015, the association between volume and outcome was analyzed in relation to in-hospital mortality, the frequency of complications, and the mortality of patients who had complications.22 700 cases of complex esophageal surgery were identified. The probability of dying after esophageal surgery was much lower in hospitals with very high case numbers (median, 62 per year) than in those with very low case numbers (median, two per year), with an odds ratio (OR) of 0.50 (95% confidence interval, [0.42; 0.60]). At least one complication was documented for more than half of all patients; no association was found between the frequency of complications and the hospital case volume. The in-hospital mortality among patients who had complications was 12.3% [11.1; 13.7] in hospitals with very high case numbers and 20.0% [18.5; 21.6] in hospitals with very low case numbers. Of the 4032 procedures performed in 2015, 83% were for cancer of the esophagus.These findings indicate that the quality of care for patients undergoing esophageal surgery in Germany could be improved if more patients were treated in hospitals with high case numbers. The observed association between case numbers and outcomes is tightly linked to failure to rescue.
- Published
- 2018
38. In-hospital Mortality and Failure to Rescue Following Hepatobiliary Surgery in Germany - A Nationwide Analysis.
- Author
-
Krautz, Christian, primary, Gall, Christine, additional, Gefeller, Olaf, additional, Nimptsch, Ulrike, additional, Mansky, Thomas, additional, Brunner, Maximilian, additional, Weber, Georg F., additional, Grützmann, Robert, additional, and Kersting, Stephan, additional
- Published
- 2019
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39. Variablendefinition in fallbezogenen Krankenhausabrechnungsdaten – Fallstricke und Lösungsmöglichkeiten
- Author
-
Nimptsch, Ulrike, additional, Spoden, Melissa, additional, and Mansky, Thomas, additional
- Published
- 2019
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40. Versorgungsstrukturen und Mengen-Ergebnis-Beziehung beim akuten Herzinfarkt – Verlaufsbetrachtung der deutschlandweiten Krankenhausabrechnungsdaten von 2005 bis 2015
- Author
-
Bolczek, Claire, additional, Nimptsch, Ulrike, additional, Möckel, Martin, additional, and Mansky, Thomas, additional
- Published
- 2019
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41. G-IQI – German Inpatient Quality Indicators. Version 5.1 – Volume 1:technical specifications for the German 2016 classification system
- Author
-
Mansky, Thomas, Nimptsch, Ulrike, Cools, Andre, and Hellerhoff, Friedhelm
- Subjects
ddc:610 - Abstract
The German Inpatient Quality Indicators (G-IQI) have been developed for measuring outcome and volume indicators for specified diseases and/or procedures based on administrative data. In Germany the administrative billing data of the hospitals (the so called DRG-data) are electronically exchanged with the insurance companies and also once a year delivered to the federal office of statistics via standardized data interfaces (specifications according to § 21 KHEntgG and § 301 SGB V; this data transfer includes all somatic patients, all payers and all hospitals). G-IQI provide medically meaningful information about important and/or frequent diseases and procedures, which are treated or performed, respectively, in German hospitals. Wherever possible and medically sensible, information concerning outcome is provided besides volume indicators. In many cases this is the in-hospital mortality for the specific disease or procedure. This volume presents the revised G-IQI version 5.1 together with the technical specifications based on the German coding systems for the data year 2016. As compared to the preceding version 5.0 various indicators have been modified or more precisely specified. Some more indicators have been added. However, the major innovation in this version is the introduction of aggregate indicators. For certain disease groups (like diseases of the heart) these allow to assess aggregate hospital performance in this area via three dimensions: Range of provided services, Volume, and Outcome where available. The evaluation is based on a comparison of the indicators of a single hospital versus the national distribution of these indicators. Details of this method will be described in a subsequent publication. The G-IQI indicators cover more than 45% of all in-patient cases in Germany. This is more than for other disease specific indicator systems. The in-hospital mortality indicators cover over 67% of all in-hospital deaths. Updated information for the coverage of the new version will be published later as the federal database for calculating reference values on current data is not yet available. Indicator systems like G-IQI can be used for public reporting. In this way G-IQI is used by the ‘Initiative Qualitätsmedizin’, an association of more than 400 German and Swiss hospitals publishing their results based on these indicators. Furthermore the Swiss Bundesamt für Gesundheit uses a Swiss variant of these indicators (CH-IQI) for an obligatory public reporting for all Swiss hospitals. Predominantly, however, G-IQI indicators are used within the internal quality management of the hospitals for continuous improvement of their medical outcomes. Results which deviate from the federal average may and should be a reason for investigating the treatment processes of the respective disease, which may for example involve peer reviews of medical records. Using the indicators as a trigger tool it is possible to install an efficient and highly effective outcome oriented quality management within a hospital. Die German Inpatient Quality Indicators (G-IQI) wurden für die Messung von Qualitäts- und Leistungskennzahlen mittels der sogenannten Routinedaten entwickelt (genauer gesagt für die im Rahmen der DRG-Abrechnung erfassten Daten nach § 21 KHEntgG oder § 301 SGB V). Die G-IQI Indikatoren geben übersichtlich und medizinisch sinnvoll strukturiert Auskunft über wichtige und häufige Krankheitsbilder und Eingriffe vieler medizinischer Fachgebiete. Dort wo es sinnvoll ist, werden neben den Mengeninformationen auch Angaben zur Ergebnisqualität unter anderem in Form der Krankenhaussterblichkeit dargestellt. Mit diesem Band wird die neue und überarbeitete G-IQI Version 5.1 mit den Indikatordefinitionen auf der Basis der deutschen Kodiersysteme des Datenjahres 2016 vorgestellt. Gegenüber der vorangegangenen Version 5.0 wurden eine Reihe von bestehenden Indikatoren im Detail modifiziert bzw. präzisiert. Einige weitere Indikatoren sind neu hinzugekommen. Eine wesentliche Neuerung sind die Bewertungsindikatoren, die mit der Version 5.0 eingeführt wurden. Hiermit wird jeweils für bestimmte Leistungsbereiche eine Bewertung über die drei Bewertungsachsen Angebotsbreite, Leistungsmenge und Ergebnis anhand eines Vergleichs zu den Bundesreferenzdaten durchgeführt. Dieses neue Bewertungssystem wird in einer nachfolgenden Publikation weiter spezifiziert. Die G-IQI Indikatoren decken gemessen an den deutschen DRG-Daten über 45% aller Krankenhausfälle in Deutschland ab. Dies ist mehr als bei allen anderen, vergleichbaren krankheitsbezogenen Indikatorsystemen. Über die Sterblichkeitsindikatoren stellen die G-IQI wichtige Ergebnisinformationen für mehr als 67% aller im Krankenhaus auftretenden Todesfälle transparent dar. Die genauen aktualisierten Angaben zum Abdeckungsgrad sind im Band 1 der neuen Version 5.1 noch nicht enthalten, da die aktuellen Referenzdaten auf Bundesebene noch nicht verfügbar sind. Hierzu wird auf eine nachfolgende Publikation verwiesen. Indikatorensysteme wie G-IQI können für die öffentliche Darstellung (Public Reporting) der Krankenhausleistungen eingesetzt werden. In diesem Sinne werden G-IQI von der Initiative Qualitätsmedizin sowie in der Schweizer Variante (CH-IQI) vom Schweizer Bundesamt für Gesundheit verwendet. Vor allem aber dienen die G-IQI Indikatoren im hausinternen Qualitätsmanagement zur kontinuierlichen Verbesserung der Ergebnisse. Auffälligkeiten in den G-IQI Ergebnisindikatoren können und sollten Anlass für die Untersuchung und Verbesserung der Behandlungsprozesse beim betreffenden Krankheitsbild sein. Mit Hilfe dieser Indikatoren ist es bei entsprechendem Einsatz möglich, ein effizientes, hochwirksames ergebnisorientiertes Qualitätsmanagement im Krankenhaus aufzubauen.
- Published
- 2017
42. G-IQI – German Inpatient Quality Indicators. Version 5.1 – Volume 2:technical specifications for the German 2017 classification system
- Author
-
Mansky, Thomas, Nimptsch, Ulrike, Cools, Andre, and Hellerhoff, Friedhelm
- Subjects
ddc:610 - Abstract
Die German Inpatient Quality Indicators (G-IQI) wurden für die Messung von Qualitäts- und Leistungskennzahlen mittels der sogenannten Routinedaten entwickelt (genauer gesagt für die im Rahmen der DRG-Abrechnung erfassten Daten nach § 21 KHEntgG oder § 301 SGB V). Die G-IQI Indikatoren geben übersichtlich und medizinisch sinnvoll strukturiert Auskunft über wichtige und häufige Krankheitsbilder und Eingriffe vieler medizinischer Fachgebiete. Dort wo es sinnvoll ist, werden neben den Mengeninformationen auch Angaben zur Ergebnisqualität unter anderem in Form der Krankenhaussterblichkeit dargestellt. Mit diesem Band wird die neue und überarbeitete G-IQI Version 5.1 mit den Indikatordefinitionen auf der Basis der deutschen Kodiersysteme des Datenjahres 2017 vorgestellt. Gegenüber der vorangegangenen Version 5.0 wurden eine Reihe von bestehenden Indikatoren im Detail modifiziert bzw. präzisiert. Einige weitere Indikatoren sind neu hinzugekommen. Eine wesentliche Neuerung sind die Bewertungsindikatoren, die mit der Version 5.0 eingeführt wurden. Hiermit wird jeweils für bestimmte Leistungsbereiche eine Bewertung über die drei Bewertungsachsen Angebotsbreite, Leistungsmenge und Ergebnis anhand eines Vergleichs zu den Bundesreferenzdaten durchgeführt. Dieses neue Bewertungssystem wird in einer nachfolgenden Publikation weiter spezifiziert. Die G-IQI Indikatoren in der Version 5.1 decken gemessen an den deutschen DRG-Daten über 50% aller Krankenhausfälle in Deutschland ab. Dies ist mehr als bei allen anderen vergleichbaren, krankheitsbezogenen Indikatorsystemen. Über die Sterblichkeitsindikatoren stellen die G-IQI wichtige Ergebnisinformationen für mehr als 59% aller im Krankenhaus auftretenden Todesfälle transparent dar. Indikatorensysteme wie G-IQI können für die öffentliche Darstellung (Public Reporting) der Krankenhausleistungen eingesetzt werden. In diesem Sinne werden G-IQI von der Initiative Qualitätsmedizin sowie in der Schweizer Variante (CH-IQI) vom Schweizer Bundesamt für Gesundheit verwendet. Vor allem aber dienen die Indikatoren im hausinternen Qualitätsmanagement zur kontinuierlichen Verbesserung der Ergebnisse. Auffälligkeiten in den Ergebnisindikatoren können und sollten Anlass für die Untersuchung und Verbesserung der Behandlungsprozesse beim betreffenden Krankheitsbild sein. Mit Hilfe dieser Indikatoren ist es bei entsprechendem Einsatz möglich, ein effizientes, hochwirksames ergebnisorientiertes Qualitätsmanagement im Krankenhaus aufzubauen. The German Inpatient Quality Indicators (G-IQI) have been developed for measuring outcome and volume indicators for specified diseases and/or procedures based on administrative data. In Germany the administrative billing data of the hospitals (the so called DRG-data) are electronically exchanged with the insurance companies and also once a year delivered to the federal office of statistics via standardized data interfaces (specifications according to § 21 KHEntgG and § 301 SGB V; this data transfer includes all somatic patients, all payers and all hospitals). G-IQI provide medically meaningful information about important and/or frequent diseases and procedures, which are treated or performed, respectively, in German hospitals. Wherever possible and medically sensible, information concerning outcome is provided besides volume indicators. In many cases this is the in-hospital mortality for the specific disease or procedure. This volume presents the revised G-IQI version 5.1 together with the technical specifications based on the German coding systems for the data year 2017. As compared to the preceding version 5.0 various indicators have been modified or more precisely specified. Some additional indicators have been added. However, the major innovation in this version is the introduction of aggregate indicators. For certain disease groups (like diseases of the heart) these allow to assess aggregate hospital performance in this area via three dimensions: Range of provided services, volume, and outcome, where available. The evaluation is based on a comparison of the indicators of a single hospital versus the national distribution of these indicators. Details of this method will be described in a subsequent publication. The G-IQI indicators cover more than 50% of all in-patient cases in Germany. This is more than for other disease specific indicator systems. The in-hospital mortality indicators cover over 59% of all in-hospital deaths. Indicator systems like G-IQI can be used for public reporting. In this way G-IQI is used by the ‘Initiative Qualitätsmedizin’, an association of more than 400 German and Swiss hospitals publishing their results based on these indicators. Furthermore the Swiss Bundesamt für Gesundheit uses a Swiss variant of these indicators (CH-IQI) for an obligatory public reporting for all Swiss hospitals. Predominantly, however, G-IQI indicators are used within the internal quality management of the hospitals for continuous improvement of medical outcomes. Results which deviate from the federal average may and should be a reason for investigating the treatment processes of the respective disease, which may, for example, involve peer reviews of medical records. By using the indicators as a trigger tool it is possible to install an efficient and highly effective outcome oriented quality management within a hospital.
- Published
- 2017
43. Hospital volume and mortality for 25 types of inpatient treatment in German hospitals:observational study using complete national data from 2009 to 2014
- Author
-
Nimptsch, Ulrike and Mansky, Thomas
- Subjects
Adult ,Male ,Hospitals, Low-Volume ,germany ,Risk Assessment ,Young Adult ,hospital volume ,inpatient treatment ,Outcome Assessment, Health Care ,Humans ,Hospital Mortality ,ddc:610 ,Aged ,Retrospective Studies ,Aged, 80 and over ,Research ,volume-outcome relationship ,Middle Aged ,mortality ,national data ,Hospitalization ,Logistic Models ,Surgical Procedures, Operative ,hospital discharge data ,Female ,Health Services Research ,610 Medizin und Gesundheit ,Hospitals, High-Volume ,in-hospital mortality - Abstract
Objectives To explore the existence and strength of a relationship between hospital volume and mortality, to estimate minimum volume thresholds and to assess the potential benefit of centralisation of services. Design Observational population-based study using complete German hospital discharge data (Diagnosis-Related Group Statistics (DRG Statistics)). Setting All acute care hospitals in Germany. Participants All adult patients hospitalised for 1 out of 25 common or medically important types of inpatient treatment from 2009 to 2014. Main outcome measure Risk-adjusted inhospital mortality. Results Lower inhospital mortality in association with higher hospital volume was observed in 20 out of the 25 studied types of treatment when volume was categorised in quintiles and persisted in 17 types of treatment when volume was analysed as a continuous variable. Such a relationship was found in some of the studied emergency conditions and low-risk procedures. It was more consistently present regarding complex surgical procedures. For example, about 22 000 patients receiving open repair of abdominal aortic aneurysm were analysed. In very high-volume hospitals, risk-adjusted mortality was 4.7% (95% CI 4.1 to 5.4) compared with 7.8% (7.1 to 8.7) in very low volume hospitals. The minimum volume above which risk of death would fall below the average mortality was estimated as 18 cases per year. If all hospitals providing this service would perform at least 18 cases per year, one death among 104 (76 to 166) patients could potentially be prevented. Conclusions Based on complete national hospital discharge data, the results confirmed volume–outcome relationships for many complex surgical procedures, as well as for some emergency conditions and low-risk procedures. Following these findings, the study identified areas where centralisation would provide a benefit for patients undergoing the specific type of treatment in German hospitals and quantified the possible impact of centralisation efforts.
- Published
- 2017
44. Variablendefinition in fallbezogenen Krankenhausabrechnungsdaten – Fallstricke und Lösungsmöglichkeiten.
- Author
-
Nimptsch, Ulrike, Spoden, Melissa, and Mansky, Thomas
- Published
- 2020
- Full Text
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45. Complex gastric surgery in Germany—is centralization beneficial? Observational study using national hospital discharge data
- Author
-
Nimptsch, Ulrike, primary, Haist, Thomas, additional, Gockel, Ines, additional, Mansky, Thomas, additional, and Lorenz, Dietmar, additional
- Published
- 2018
- Full Text
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46. Hospital Volume, In-Hospital Mortality, and Failure to Rescue in Esophageal Surgery
- Author
-
Nimptsch, Ulrike, primary, Haist, Thomas, additional, Krautz, Christian, additional, Grützmann, Robert, additional, Mansky, Thomas, additional, and Lorenz, Dietmar, additional
- Published
- 2018
- Full Text
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47. G-IQI – German Inpatient Quality Indicators. Version 5.0 – Volume 2:technical specifications for the german 2016 classification system
- Author
-
Mansky, Thomas, Nimptsch, Ulrike, Cools, Andre, and Hellerhoff, Friedhelm
- Subjects
ddc:610 - Abstract
Die German Inpatient Quality Indicators (G-IQI) wurden für die Messung von Qualitäts- und Leistungskennzahlen mittels der sogenannten Routinedaten entwickelt (genauer gesagt für die im Rahmen der DRG-Abrechnung erfassten Daten nach § 21 KHEntgG oder § 301 SGB V). Die G-IQI Indikatoren geben übersichtlich und medizinisch sinnvoll strukturiert Auskunft über wichtige und häufige Krankheitsbilder und Eingriffe vieler medizinischer Fachgebiete. Dort wo es sinnvoll ist, werden neben den Mengeninformationen auch Angaben zur Ergebnisqualität unter anderem in Form der Krankenhaussterblichkeit dargestellt. Mit diesem Band wird die neue und überarbeitete G-IQI Version 5.0 mit den Indikatordefinitionen auf der Basis der deutschen Kodiersysteme des Datenjahres 2016 vorgestellt. Gegenüber der vorangegangenen Version 4.2 wurden eine Reihe von bestehenden Indikatoren im Detail modifiziert bzw. präzisiert. Einige weitere Indikatoren sind neu hinzugekommen. Eine wesentliche Neuerung ist die Einführung von Bewertungsindikatoren in dieser Version. Hiermit wird jeweils für bestimmte Leistungsbereiche eine Bewertung über die drei Bewertungsachsen Angebotsbreite, Leistungsmenge und Ergebnis anhand eines Vergleichs zu den Bundesreferenzdaten durchgeführt. Dieses neue Bewertungssystem wird in einer nachfolgenden Publikation weiter spezifiziert. Die G-IQI Indikatoren decken gemessen an den deutschen DRG-Daten 2014 45,2% aller Krankenhausfälle in Deutschland ab. Dies ist mehr als bei allen anderen, vergleichbaren krankheitsbezogenen Indikatorsystemen. Über die Sterblichkeitsindikatoren stellen die G-IQI wichtige Ergebnisinformationen für 55,9% aller im Krankenhaus auftretenden Todesfälle transparent dar. Band 2 der neuen Version 5.0 enthält auch die neu berechneten Bundesreferenzdaten für diese Version. Für alle G-IQI Indikatoren wurden die Referenzwerte aus der derzeit aktuellsten bundesweiten DRG-Statistik des Datenjahres 2014 berechnet. Damit stehen den Kliniken, die das System einsetzen, Vergleichsdaten der Bundesebene für die in ihrem Haus gemessenen Sterblichkeiten, Fallzahlen und andere Kennzahlen zur Verfügung. Die Krankenhäuser können somit ihre jeweilige Position im Vergleich zu den Bundesmittelwerten einschätzen. Mit dem vorliegenden Band 2 werden alle Referenzwerte publiziert. Da die G-IQI Indikatoren viele komplexe Indikatoren für stationär behandelte Krankheiten und Eingriffe enthalten, die nicht anderweitig publiziert werden, ergänzt die G-IQI Bundeauswertung auch die öffentliche Gesundheitsberichterstattung in Deutschland. Indikatorensysteme wie G-IQI können für die öffentliche Darstellung (Public Reporting) der Krankenhausleistungen eingesetzt werden. In diesem Sinne werden G-IQI von der Initiative Qualitätsmedizin sowie in der Schweizer Variante (CH-IQI) vom Schweizer Bundesamt für Gesundheit verwendet. Vor allem aber dienen die G-IQI Indikatoren im hausinternen Qualitätsmanagement zur weiteren Verbesserung der Ergebnisse. Auffälligkeiten in den G-IQI Ergebnisindikatoren können und sollten Anlass für die Untersuchung und Verbesserung der Behandlungsprozesse beim betreffenden Krankheitsbild sein. Mit Hilfe dieser Indikatoren ist es bei entsprechendem Einsatz möglich, ein effizientes, hochwirksames ergebnisorientiertes Qualitätsmanagement im Krankenhaus aufzubauen. Die hierzu eingesetzten Verfahren wurden mit der Veröffentlichung der Version 4.0 und an anderer Stelle bereits erörtert. The German Inpatient Quality Indicators (G-IQI) have been developed for measuring outcome and volume indicators for specified diseases and/or procedures based on administrative data. In Germany the administrative billing data of the hospitals (the so called DRG-data) are electronically exchanged with the insurance companies and also once a year delivered to the federal office of statistics via standardized data interfaces (specifications according to § 21 KHEntgG and § 301 SGB V). G-IQI provide medically meaningful information about important and/or frequent diseases and procedures, which are treated or performed, respectively, in German hospitals. Wherever possible and medically sensible, information concerning outcome is provided besides volume indicators. In many cases this is the in-hospital mortality for the specific disease or procedure. This volume presents the revised G-IQI version 5.0 together with the technical specifications based on the German coding systems for the data year 2016. As compared to the preceding version 4.2 various indicators have been modified or more precisely specified. Some more indicators have been added. However, the major innovation in this version is the introduction of grading indicators. For certain groups of disease (like diseases of the heart) these allow to assess hospital performance via three dimensions: Service range, Volume, and Outcome where available. The evaluation is based on a comparison of the indicators of a single hospital versus the national distribution of these indicators. Details of this method will be described in a subsequent publication. As measured against the federal German DRG database 2014 the G-IQI indicators cover 45.2% of all in-patient cases in Germany. This is more than for other disease specific indicator systems. The in-hospital mortality indicators cover 55.9% of all in-hospital deaths. Volume 2 of G-IQI Version 5.0 also contains the federal reference values for all G-IQI indicators. The German federal DRG database of the latest available year 2014, which contains all non-psychiatric German inpatient cases, has been evaluated using the G-IQI Version 5.0 definitions. Thus hospitals using the G-IQI system can refer to the corresponding German reference values for inpatient mortalities, average case numbers per hospital and other indicators. This enables hospitals to judge their position in relation to a ‘German average hospital’. All reference values are published in this volume. As G-IQI contains a lot of complex disease and procedure indicators which are not published elsewhere, this evaluation also supplements the official German health statistics. Indicator systems like G-IQI can be used for public reporting. In this way G-IQI is used by the ‘Initiative Qualitätsmedizin’, an association of currently 377 German and Swiss hospitals publishing their results based on these indicators. Furthermore the Swiss Bundesamt für Gesundheit uses a Swiss variant of these indicators (CH-IQI) for an obligatory public reporting for all Swiss hospitals. Predominantly, however, G-IQI indicators are used within the internal quality management of the hospitals for further improving their outcome. Results which deviate from the federal average may and should be a reason for investigating the treatment processes of the respective disease, which may for example involve peer reviews of medical records. Using the indicators as a trigger tool it is possible to install an efficient and highly effective outcome oriented quality management within a hospital. The methods used for this purpose have been described in other publications.
- Published
- 2016
48. G-IQI – German Inpatient Quality Indicators. Version 5.0 – Volume 1:technical specifications for the German 2015 classification system
- Author
-
Mansky, Thomas, Nimptsch, Ulrike, Cools, Andre, and Hellerhoff, Friedhelm
- Subjects
ddc:610 - Abstract
The German Inpatient Quality Indicators (G-IQI) have been developed for measuring outcome and volume indicators for specified diseases and/or procedures based on administrative data. In Germany the administrative billing data of the hospitals (the so called DRG-data) are electronically exchanged with the insurance companies and also once a year delivered to the federal office of statistics via standardized data interfaces (specifications according to § 21 KHEntgG and § 301 SGB V). G-IQI provide medically meaningful information about important and/or frequent diseases and procedures, which are treated or performed, respectively, in German hospitals. Wherever possible and medically sensible, information concerning outcome is provided besides volume indicators. In many cases this is the in-hospital mortality for the specific disease or procedure. This volume presents the revised G-IQI version 5.0 together with the technical specifications based on the German coding systems for the data year 2015. As compared to the preceding version 4.2 various indicators have been modified or more precisely specified. Some more indicators have been added. However, the major innovation in this version is the introduction of grading indicators. For certain groups of disease (like diseases of the heart) these allow to assess hospital performance via three dimensions: Service range, Volume, and Outcome where available. The evaluation is based on a comparison of the indicators of a single hospital versus the national distribution of these indicators. Details of this method will be described in a subsequent publication. The G-IQI indicators cover more than 44% of all in-patient cases in Germany. This is more than for other disease specific indicator systems. The in-hospital mortality indicators cover over 55% of all in-hospital deaths. Updated information for the coverage of the new version will be published later as the federal database for calculating the reference values is not yet available. Indicator systems like G-IQI can be used for public reporting. In this way G-IQI is used by the ‘Initiative Qualitätsmedizin’, an association of currently 377 German and Swiss hospitals publishing their results based on these indicators. Furthermore the Swiss Bundesamt für Gesundheit uses a Swiss variant of these indicators (CH-IQI) for an obligatory public reporting for all Swiss hospitals. Predominantly, however, G-IQI indicators are used within the internal quality management of the hospitals for further improving their outcome. Results which deviate from the federal average may and should be a reason for investigating the treatment processes of the respective disease, which may for example involve peer reviews of medical records. Using the indicators as a trigger tool it is possible to install an efficient and highly effective outcome oriented quality management within a hospital. The methods used for this purpose have been described in other publications. Die German Inpatient Quality Indicators (G-IQI) wurden für die Messung von Qualitäts- und Leistungskennzahlen mittels der sogenannten Routinedaten entwickelt (genauer gesagt für die im Rahmen der DRG-Abrechnung erfassten Daten nach § 21 KHEntgG oder § 301 SGB V). Die G-IQI Indikatoren geben übersichtlich und medizinisch sinnvoll strukturiert Auskunft über wichtige und häufige Krankheitsbilder und Eingriffe vieler medizinischer Fachgebiete. Dort wo es sinnvoll ist, werden neben den Mengeninformationen auch Angaben zur Ergebnisqualität unter anderem in Form der Krankenhaussterblichkeit dargestellt. Mit diesem Band wird die neue und überarbeitete G-IQI Version 5.0 mit den Indikatordefinitionen auf der Basis der deutschen Kodiersysteme des Datenjahres 2015 vorgestellt. Gegenüber der vorangegangenen Version 4.2 wurden eine Reihe von bestehenden Indikatoren im Detail modifiziert bzw. präzisiert. Einige weitere Indikatoren sind neu hinzugekommen. Eine wesentliche Neuerung ist die Einführung von Bewertungsindikatoren in dieser Version. Hiermit wird jeweils für bestimmte Leistungsbereiche eine Bewertung über die drei Bewertungsachsen Angebotsbreite, Leistungsmenge und Ergebnis anhand eines Vergleichs zu den Bundesreferenzdaten durchgeführt. Dieses neue Bewertungssystem wird in einer nachfolgenden Publikation weiter spezifiziert. Die G-IQI Indikatoren decken gemessen an den deutschen DRG-Daten über 44% aller Krankenhausfälle in Deutschland ab. Dies ist mehr als bei allen anderen, vergleichbaren krankheitsbezogenen Indikatorsystemen. Über die Sterblichkeitsindikatoren stellen die G-IQI wichtige Ergebnisinformationen für mehr als 55% aller im Krankenhaus auftretenden Todesfälle transparent dar. Die genauen aktualisierten Angaben zum Abdeckungsgrad sind im Band 1 der neuen Version 5.0 noch nicht enthalten, da die Referenzdaten auf Bundesebene noch nicht verfügbar sind. Hierzu wird auf eine nachfolgende Publikation verwiesen. Indikatorensysteme wie G-IQI können für die öffentliche Darstellung (Public Reporting) der Krankenhausleistungen eingesetzt werden. In diesem Sinne werden G-IQI von der Initiative Qualitätsmedizin sowie in der Schweizer Variante (CH-IQI) vom Schweizer Bundesamt für Gesundheit verwendet. Vor allem aber dienen die G-IQI Indikatoren im hausinternen Qualitätsmanagement zur weiteren Verbesserung der Ergebnisse. Auffälligkeiten in den G-IQI Ergebnisindikatoren können und sollten Anlass für die Untersuchung und Verbesserung der Behandlungsprozesse beim betreffenden Krankheitsbild sein. Mit Hilfe dieser Indikatoren ist es bei entsprechendem Einsatz möglich, ein effizientes, hochwirksames ergebnisorientiertes Qualitätsmanagement im Krankenhaus aufzubauen. Die hierzu eingesetzten Verfahren wurden mit der Veröffentlichung der Version 4.0 und an anderer Stelle bereits erörtert.
- Published
- 2016
49. In Reply
- Author
-
Nimptsch, Ulrike and Mansky, Thomas
- Subjects
Germany ,Correspondence ,Humans ,General Medicine ,Diagnosis-Related Groups - Published
- 2016
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50. Mengenentwicklung stationärer Behandlungen bei Erkrankungen der Wirbelsäule – Analyse der deutschlandweiten Krankenhausabrechnungsdaten von 2005 bis 2014
- Author
-
Nimptsch, Ulrike, additional, Bolczek, Claire, additional, Spoden, Melissa, additional, Schuler, Ekkehard, additional, Zacher, Josef, additional, and Mansky, Thomas, additional
- Published
- 2017
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