16 results on '"familiäre"'
Search Results
2. Strumenti civilistici di contrasto alla violenza intrafamiliare: gli ordini di protezione ex art. 342-bis e ss. c.c
- Author
-
Cianci, Alberto Giulio
- Subjects
Ordini, protezione, familiare ,Ordini ,familiare ,protezione - Published
- 2023
3. Limiti della prova contraria nel redditometro e dubbi sull'equazione: spesa uguale reddito
- Author
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DE MARCO, Santa
- Subjects
familiare ,nucleo ,reddito ,redditometro ,redditometro, reddito, tassazione, nucleo, familiare ,tassazione - Published
- 2021
4. Da artigiani a funzionari. Artisti stipendiati e artisti 'familiari' nella Napoli angioina
- Author
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Castris, Pierluigi Leone de
- Subjects
History ,oreficeria ,familiaris ,Napoli ,officier ,HIS013000 ,Pietro Cavallini ,artista di corte ,administration ,HBJD ,Anjou ,orfèvrerie ,Angiò ,Giotto ,officers ,familiare ,Angevins ,Naples ,artiste de Cour - Abstract
I documenti d'archivio della Cancelleria Angioina ci parlano di un “status” del tutto inusuale degli artisti che lavorarono a Napoli per i re angioini, una condizione sociale ed economica più simile a quella di un funzionario che a quella di un artigiano. Carlo I, Carlo II e Roberto d'Angiò chiamarono artisti da ogni parte d'Italia e d'Europa, legandoli alla casa reale con metodi efficaci e innovativi. Di fronte ai compiti importanti richiesti loro da parte della Corte, gli artisti ricevevano sempre uno stipendio mensile e spesso una casa in cui vivere, ed alcuni di loro furono inoltre gratificati dai prestigiosi titoli di “fedele” o “familiare” del re: l'architetto Pierre d'Angicourt e l'orafo Jacques d'Arras sotto il regno di Carlo I; i pittori Montano d'Arezzo e Pietro Cavallini o gli orafi Etienne, Godefroy, Milet d'Auxerre e Guillaume de Verdelay sotto quello di Carlo II; lo scultore Tino di Camaino e il più importante pittore italiano del tempo, Giotto, sotto quello di Roberto d'Angiò. Les documents d’archives de la Chancellerie Angevine nous parlent d’un “status” très particulier à propos des artistes qui travaillèrent à Naples pour les rois angevins, condition sociale et économique plus semblable à celle d’un fonctionnaire qu’à celle d’un artisan. Charles I, Charles II et Robert d’Anjou firent venir des artistes de toute l’Italie et d’Europe, les liant à la maison royale avec des méthodes efficaces et innovantes. Par rapport aux tâches importantes confiées par la Cour, les artistes recevaient toujours un salaire mensuel, souvent une maison où vivre; quelques-uns d’entre eux reçûrent les titres gratifiants et prestigieux de « fideles » ou « familiares » du roi; l’architecte Pierre d’Angicourt et l’orfèvre Jacques d’Arras sous le règne de Charles I, les peintres Montano d’Arezzo et Pietro Cavallini ou les orfèvres Etienne, Godefroy, Milet d'Auxerre et Guillaume de Verdelay sous Charles II, le sculpteur Tino di Camaino et le plus important peintre italien de cette époque, Giotto, sous Robert d’Anjou.
- Published
- 2020
5. La singolare eterogenesi dei fini del nuovo art. 570-bis c.p
- Author
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Roiati, A
- Subjects
riserva ,codice ,obblighi ,assistenza ,familiare ,Settore IUS/17 - Published
- 2019
6. Impresa familiare e patto di famiglia: distanza contrattuale e vicinanza assiologica
- Author
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Scarpa, D and Scarpa, D
- Published
- 2019
7. Darmkrebs: Behandlungen werden individueller - und erfolgreicher.
- Author
-
Riemann, Jürgen
- Abstract
Copyright of Heilberufe is the property of Springer Nature and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
- Published
- 2014
- Full Text
- View/download PDF
8. Familial idiopathic interstitial pneumonia
- Author
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Gehrken, Godja Frederike and Medizinisches Zentrum für Innere Medizin
- Subjects
Pneumonie ,fibrosis ,idiopathische ,familiäre ,interstitielle ,Fibrose ,familial ,idiopathic ,interstitial ,pneumonia ,ddc:610 ,Medical sciences Medicine - Abstract
Die idiopathische interstitielle Pneumonie (IIP) gehört zu den diffus parenchymalen Lungenerkrankungen (DPLD). Die idiopathische pulmonale Fibrose (IPF) ist die häufigste Unterform der IIP und geht mit einer äußerst schlechten Prognose einher. Es wurde eine familiäre Häufung der IIP beobachtet. Ziel dieser Arbeit war es, die familiären Fälle der IIP zu charakterisieren und von der sporadischen Form abzugrenzen. Zur Auswertung wurden Patienten berücksichtigt, die zwischen 2007 und 2013 im Universitätsklinikum Gießen (UKGM) und in der Pneumologischen Klinik Waldhof Elgershausen mit der Diagnose IIP behandelt worden waren. Über Meldungen durch Ärzte, das eurIPF-Register sowie Datenbanken der o.g. Kliniken wurden die Indexpatienten identifiziert. Die Indexpatienten wurden in ein Evidenzlevel A und B unterteilt. Das Evidenzlevel A entspricht einem IIP-Indexpatienten mit mindestens einem direkten Verwandten (Vollgeschwister, Eltern, Kinder), der an einer IPF oder einer nicht-spezifischen interstitiellen Pneumonie litt. Das Evidenzlevel B bezeichnet einen IIP-Erkrankten mit einem direkten Verwandten mit einer andersartigen bzw. nicht näher bezeichneten DPLD. Zur Evaluation der familiären Form erfolgte eine klinische Vorstellung mit Stammbaumerstellung und eine apparative Diagnostik der Indexpatienten, der betroffenen sowie der bisher asymptomatischen Verwandten. Die Daten der sporadischen Fälle als Vergleichsgruppe stammen aus dem eurIPF-Register. 28 Familien mit 79 Fällen von diffus parenchymaler Lungenerkrankung und 286 Patienten mit sporadischer IIP konnten identifiziert werden. Alle 28 Indexpatienten hatten die Diagnose einer IPF, welche mindestens mittels hochauflösender Computertomographie gesichert war. Der Anteil der familiären IIP an allen IIP-Fällen lag bei 8,9 %. Der Evidenzgrad A machte einen Anteil von 8,7 % aller IPF-Fälle aus. Jeder 7. Patient (16 %) mit einer IPF hatte einen direkten Verwandten mit einer Lungenfibrose. Die familiären Fälle zeigten ein signifikant jüngeres Alter bei Erstmanifestation (55,4 vs. 63,2 Jahre; p< 0,001) und -diagnose (58,3 vs. 65,1 Jahre; p< 0,001) als die sporadischen Fälle. Zudem nahm die forcierte Vitalkapazität gegenüber der sporadischen Vergleichsgruppe binnen sechs Monaten ca. doppelt so schnell ab (-4,94 vs. -2,48 %). Die jüngste Patientengeneration einer Familie verstarb fünf Jahre früher und wurde signifikant früher diagnostiziert als die ältere (58 vs. 66 Jahre; p< 0,013). Der wahrscheinlichste Erbgang scheint autosomal-dominant mit variabler Penetranz zu sein. Die IPF spielt die weitaus größte Rolle in der familiären IIP. Diese Studie liefert weitere Hinweise darauf, dass die familiäre Form eine schlechtere Prognose aufweist als die sporadische. Verwandte von IIP-Patienten sollten über mögliche Symptome und krankheitsfördernde Risikofaktoren aufgeklärt werden. Zudem ist ein klinisches Screening zu empfehlen. Idiopathic interstitial pneumonia (IIP) is a subtype of diffuse parenchymal lung diseases (DPLD). Idiopathic pulmonal fibrosis (IPF), in turn, is the most common subtype of IIP and is associated with a very poor prognosis. A familial accumulation has been observed among IIP patients. However, a consistent definition of the familial form has yet to be found. The aim of this study was to identify and to characterize familial cases and further delimit from the sporadic form of IIP. Patients, who had been treated for IIP at the university hospital of Giessen (UKGM) and at the Lung Clinic Waldhof Elgershausen between 2007 and 2013, were included in this study. Reports from physicians, medical records of the two reviewed hospitals and data from the European Registry for Idiopathic Pulmonary Fibrosis (eurIPFreg) were used to detect eligible index patients. Evidence level A was defined as an IIP-patient with at least one first degree relative (parent, child, full sibling) suffering from IPF or non-specific interstitial pneumonia. Evidence level B was defined as an IIP-patient with a direct relative suffering from another diffuse parenchymal lung disease (specified or not specified). In order to evaluate familial cases a clinical assessment was performed which also included a family tree and an instrument-based diagnostic of index patients, affected and asymptomatic relatives. Patient data of the sporadic cases were collected solely from the eurIPFreg. In total 28 families including 79 cases of diffuse parenchymal lung disease and 286 patients with sporadic IIP were identified. All 28 index patients suffered from IPF, which was confirmed at least by high resolution computer tomography. The rate of familial IIP was 8.9 % of all considered IIP-cases. Evidence level A was met by 8.7 % of all IPF-patients. 16 % of IPF-patients had a direct relative suffering from pulmonary fibrosis. Age at the time of initial manifestation and diagnosis was significantly lower among familial cases than among sporadic cases (55.4 vs. 63.2 years, p< 0.001; 58.3 vs. 65.1 years, p< 0.001 respectively). Within six months, forced vital capacity decreased twice as fast in the familial group (-4.94 vs. -2.48 %). Within one family, the youngest generation of patients died five years earlier and diagnosis occurred significantly earlier than the older patient generation (58 vs. 66 years, p< 0.013). Most likely, familial IIP is inherited in autosomal dominant mode with variable penetrance. IPF represents the most important form of familial IIP. This study provides new evidence that the familial form of IIP is associated with a poorer prognosis than the sporadic form. Therefore, relatives of IIP-patient should be informed about disease symptoms and disease prompting risk factors. A clinical screening should be offered to potentially affected relatives.
- Published
- 2018
9. Familiäre idiopathische interstitielle Pneumonie : phänotypische Charakterisierung von 28 Familien und Gegenüberstellung zur sporadischen Form
- Author
-
Gehrken, Godja Frederike and Justus Liebig University Giessen
- Subjects
ddc:610 ,Pneumonie ,fibrosis ,idiopathische ,familiäre ,interstitielle ,Fibrose ,familial ,idiopathic ,interstitial ,pneumonia - Abstract
Die idiopathische interstitielle Pneumonie (IIP) gehört zu den diffus parenchymalen Lungenerkrankungen (DPLD). Die idiopathische pulmonale Fibrose (IPF) ist die häufigste Unterform der IIP und geht mit einer äußerst schlechten Prognose einher. Es wurde eine familiäre Häufung der IIP beobachtet. Ziel dieser Arbeit war es, die familiären Fälle der IIP zu charakterisieren und von der sporadischen Form abzugrenzen.Zur Auswertung wurden Patienten berücksichtigt, die zwischen 2007 und 2013 im Universitätsklinikum Gießen (UKGM) und in der Pneumologischen Klinik Waldhof Elgershausen mit der Diagnose IIP behandelt worden waren. Über Meldungen durch Ärzte, das eurIPF-Register sowie Datenbanken der o.g. Kliniken wurden die Indexpatienten identifiziert. Die Indexpatienten wurden in ein Evidenzlevel A und B unterteilt. Das Evidenzlevel A entspricht einem IIP-Indexpatienten mit mindestens einem direkten Verwandten (Vollgeschwister, Eltern, Kinder), der an einer IPF oder einer nicht-spezifischen interstitiellen Pneumonie litt. Das Evidenzlevel B bezeichnet einen IIP-Erkrankten mit einem direkten Verwandten mit einer andersartigen bzw. nicht näher bezeichneten DPLD. Zur Evaluation der familiären Form erfolgte eine klinische Vorstellung mit Stammbaumerstellung und eine apparative Diagnostik der Indexpatienten, der betroffenen sowie der bisher asymptomatischen Verwandten. Die Daten der sporadischen Fälle als Vergleichsgruppe stammen aus dem eurIPF-Register.28 Familien mit 79 Fällen von diffus parenchymaler Lungenerkrankung und 286 Patienten mit sporadischer IIP konnten identifiziert werden. Alle 28 Indexpatienten hatten die Diagnose einer IPF, welche mindestens mittels hochauflösender Computertomographie gesichert war. Der Anteil der familiären IIP an allen IIP-Fällen lag bei 8,9 %. Der Evidenzgrad A machte einen Anteil von 8,7 % aller IPF-Fälle aus. Jeder 7. Patient (16 %) mit einer IPF hatte einen direkten Verwandten mit einer Lungenfibrose. Die familiären Fälle zeigten ein signifikant jüngeres Alter bei Erstmanifestation (55,4 vs. 63,2 Jahre; p< 0,001) und -diagnose (58,3 vs. 65,1 Jahre; p< 0,001) als die sporadischen Fälle. Zudem nahm die forcierte Vitalkapazität gegenüber der sporadischen Vergleichsgruppe binnen sechs Monaten ca. doppelt so schnell ab (-4,94 vs. -2,48 %). Die jüngste Patientengeneration einer Familie verstarb fünf Jahre früher und wurde signifikant früher diagnostiziert als die ältere (58 vs. 66 Jahre; p< 0,013). Der wahrscheinlichste Erbgang scheint autosomal-dominant mit variabler Penetranz zu sein. Die IPF spielt die weitaus größte Rolle in der familiären IIP. Diese Studie liefert weitere Hinweise darauf, dass die familiäre Form eine schlechtere Prognose aufweist als die sporadische. Verwandte von IIP-Patienten sollten über mögliche Symptome und krankheitsfördernde Risikofaktoren aufgeklärt werden. Zudem ist ein klinisches Screening zu empfehlen., Idiopathic interstitial pneumonia (IIP) is a subtype of diffuse parenchymal lung diseases (DPLD). Idiopathic pulmonal fibrosis (IPF), in turn, is the most common subtype of IIP and is associated with a very poor prognosis. A familial accumulation has been observed among IIP patients. However, a consistent definition of the familial form has yet to be found. The aim of this study was to identify and to characterize familial cases and further delimit from the sporadic form of IIP. Patients, who had been treated for IIP at the university hospital of Giessen (UKGM) and at the Lung Clinic Waldhof Elgershausen between 2007 and 2013, were included in this study. Reports from physicians, medical records of the two reviewed hospitals and data from the European Registry for Idiopathic Pulmonary Fibrosis (eurIPFreg) were used to detect eligible index patients. Evidence level A was defined as an IIP-patient with at least one first degree relative (parent, child, full sibling) suffering from IPF or non-specific interstitial pneumonia. Evidence level B was defined as an IIP-patient with a direct relative suffering from another diffuse parenchymal lung disease (specified or not specified). In order to evaluate familial cases a clinical assessment was performed which also included a family tree and an instrument-based diagnostic of index patients, affected and asymptomatic relatives. Patient data of the sporadic cases were collected solely from the eurIPFreg.In total 28 families including 79 cases of diffuse parenchymal lung disease and 286 patients with sporadic IIP were identified. All 28 index patients suffered from IPF, which was confirmed at least by high resolution computer tomography. The rate of familial IIP was 8.9 % of all considered IIP-cases. Evidence level A was met by 8.7 % of all IPF-patients. 16 % of IPF-patients had a direct relative suffering from pulmonary fibrosis. Age at the time of initial manifestation and diagnosis was significantly lower among familial cases than among sporadic cases (55.4 vs. 63.2 years, p< 0.001; 58.3 vs. 65.1 years, p< 0.001 respectively). Within six months, forced vital capacity decreased twice as fast in the familial group (-4.94 vs. -2.48 %). Within one family, the youngest generation of patients died five years earlier and diagnosis occurred significantly earlier than the older patient generation (58 vs. 66 years, p< 0.013). Most likely, familial IIP is inherited in autosomal dominant mode with variable penetrance. IPF represents the most important form of familial IIP. This study provides new evidence that the familial form of IIP is associated with a poorer prognosis than the sporadic form. Therefore, relatives of IIP-patient should be informed about disease symptoms and disease prompting risk factors. A clinical screening should be offered to potentially affected relatives.
- Published
- 2018
- Full Text
- View/download PDF
10. Identità del corpo inanimato e legami affettivi. Rilevanza delle relazioni 'familiari' oltre la convivenza
- Author
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Senigaglia, Roberto
- Subjects
Convivenza more uxorio ,Familiare ,Cadavere, Famiglia, Familiare, Cremazione, Convivenza more uxorio, Unione same sex ,Famiglia ,Unione same sex ,Settore IUS/01 - Diritto Privato ,Cadavere ,Cremazione - Published
- 2015
11. Mutazioni nel gene APPL1 e diabete mellito familiare dell’adulto
- Author
-
Prudente, S., Jungtrakoon, P., Marucci, A., Ludovico, O., Mazza, T., Hastings, T., Morini, E., Mercuri, L., Bailetti, Diego, Mendonca, C., Alberico, F., Basile, Giorgio, Romani, M., Miccinilli, E., Carella, M., Barbetti, F., Trischitta, Vincenzo, Di Paola, R., and Doria, A.
- Subjects
Familiare ,Genetica ,Diabete - Published
- 2014
12. Il ruolo della mediazione nei casi di violenza familiare: L’esperienza delle corti indigene
- Author
-
Marchetti, Elena, Downie, Riley, Marchetti, Elena, and Downie, Riley
- Abstract
In the past 15 years, Australian family law has placed an emphasis on alternative methods of resolving disputes before resorting to litigation, particularly when children are involved. This change in practice has seen an increase in the number of couples who use alternative dispute resolution, which is referred to in federal family law legislation as ‘family dispute resolution’ (FDR). This chapter considers the appropriateness of using FDR for couples that are engaged in a relationship that is impacted by family and domestic violence. The most common form of family and domestic violence is Intimate Partner Violence (IPV), and as such, the focus of this chapter will be on the appropriateness of using FDR when intimate partner violence is evident. Some scholars encourage the use of alternative dispute resolution processes where the victim has been subjected to IPV, because they believe that such a process can empower the victim (who is, more often than not, the female in a heterosexual relationship) by giving her the opportunity to participate in the process and by allowing her to tell her story, something, which does not occur in the adversarial process. Others believe that alternative dispute resolution, while useful for many different types of disputes, is not suitable for matters involving IPV because of the presence of complex power imbalances that are normally part and parcel of such violence. There are strong philosophical arguments for and against the use of FDR (and other alternative dispute resolution practices) for cases involving IPV and very little empirical evidence to support either side of the argument. In looking to alternative models of dealing with disputes where IPV is present, we use Australia’s Indigenous sentencing courts as an example of a forum where offenders, victims, community members and justice personnel come together to discuss the relational and personal issues of the parties involved, in order to formulate positive and meaningful outco
- Published
- 2013
13. La realtà familiare: legami in azione e legami rappresentati
- Author
-
Cigoli, Vittorio
- Subjects
familiare ,generazioni ,legami ,Settore M-PSI/08 - PSICOLOGIA CLINICA - Published
- 2007
14. Le costellazioni familiari nei D.C.A. Utilità del Family Life Space in una ricerca sistemica
- Author
-
Onnis, Luigi, Barbara, E., Bernardini, M., Fusco, C., and Vietri, A.
- Subjects
Disturbi Ccomportamento Alimentare ,familiare ,Family Life Space ,psicoterapia ,costellazioni familiari - Published
- 2005
15. Familiäre progressive Dystonie mit Tagesschwankungen. Fallbeschreibung. Erfolgreiche Behandlung mit L-Dopa.
- Author
-
Schenck, E. and Kruschke, U.
- Abstract
Copyright of Klinische Wochenschrift is the property of Springer Nature and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
- Published
- 1975
- Full Text
- View/download PDF
16. Una nota sull'uso aristotelico del termine oikeios
- Author
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PEPE, LUCIO, Curatela collettiva, and Pepe, Lucio
- Subjects
Proprio ,familiare ,differenze - Abstract
Breve descrizione sui vari usi di un termine da parte di Aristotele
- Published
- 1977
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