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Percutaneous transluminal coronary angioplasty of left main stenosis – results of the German PTCA registry

Authors :
Miketic, S.
Carlsson, J.
Neuhaus, K.
Bonzel, T.
Grube, E.
Tebbe, U.
Source :
Zeitschrift für Kardiologie; June 2000, Vol. 89 Issue: 6 p508-512, 5p
Publication Year :
2000

Abstract

Die Behandlung hochgradiger symptomatischer Hauptstammstenosen der linken Koronararterie ist die operative Revaskularisation. Bei geschütztem Hauptstamm durch vorangegangene Bypass-Operation oder als Notfall-Eingriff im akuten Myokardinfarkt mit kardiogenem Schock wird die perkutane transluminale Angioplastie als Behandlungsalternative durchgeführt. Die Durchsicht von 262 Interventionen ergab eine Mortalität der Intervention von 9,1% ¶(4/44) bei Patienten ohne Hauptstamm-Protektion, 4,8% (1/21) bei Patienten mit Kollateralen und 0,5% (1/197) bei Patienten mit offenem Bypass-Gefäß zu einem der Gefäße der linken Koronararterie. Die koronare Agioplastie des ungeschützten Hauptstamms hat ein nicht akzeptables Risiko und sollte daher auch als Notfall-Eingriff nicht durchgeführt werden. Das Risiko der Hauptstamm-PTCA kann durch die vorgeschlagene Einteilung der Hauptstamm-Protektion durchgeführt werden. In cases with protected left main stenosis by previous bypass surgery or as an emergency intervention in patients presenting with acute myocardial infarction and cardiogenic shock, percutaneous transluminal coronary angioplasty is performed as an alternative treatment strategy to bypass surgery. A?review of 262 left main angioplasties revealed a procedure-related mortality in cases without protection of the left main coronary artery of 9.1% (4/44), in cases with partially protected left main stenosis by collaterals to either left coronary artery of 4.8% (1/21) and 0.5% (1/187) in cases with nonobstructed bypass grafts to either left coronary artery. Coronary angioplasty of an unprotected left main coronary artery, had an unacceptably high procedure-related mortality rate and should therefore not be performed even in cases of emergency intervention. The risk stratification of the procedure can be evaluated by the proposed grading of left main artery protection.

Details

Language :
English
ISSN :
03005860 and 14351285
Volume :
89
Issue :
6
Database :
Supplemental Index
Journal :
Zeitschrift für Kardiologie
Publication Type :
Periodical
Accession number :
ejs518623
Full Text :
https://doi.org/10.1007/s003920070222