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Treatment of Chronic and Painful Corneal Defects with a Complete or Partial Conjunctival Flap

Authors :
Markus Kohlhaas
Carsten Avermann
Sofia Fili
Vastardis Iraklis
Georgios Perdikakis
Gürol Gökel
Source :
Klinische Monatsblätter für Augenheilkunde. 239:73-78
Publication Year :
2020
Publisher :
Georg Thieme Verlag KG, 2020.

Abstract

The coverage of chronic and painful corneal defects with a complete or partial conjunctival flap is a surgical practice that is still applied to advanced stage of keratopathies, which insist despite repeated treatments with a therapeutic contact lens, corneal transplantation or amniotic membrane transplantation.37 cases of refractory corneal defects were treated between January 2006 and December 2019 with conjunctival flap. 27 cases underwent a complete and 10 cases a partial conjunctival flap. The mean age of the patients (n = 37, 23 women and 14 men subjects) was 73 years (23 - 87 years). Unsuccessful efforts of intensive conservative treatment and repetitive surgical procedures for several weeks or even months ended up to the indication of performance of a conjunctival flap. Conjunctival flap was performed using the Gundersen technique. A very thin flap of the upper bulbar conjunctiva is dissected downward towards the limbus without creating buttonholes. When the limbus is reached, the resultant flap is freed and without tension it is pulled over the corneal defect and sutured with nylon sutures placed at the limbus (complete conjunctival flap) or at the stroma of healthy cornea (partial conjunctival flap).This kind of conjunctival flap has low rates of complication. The postoperative follow-up after the partial or complete conjunctival flap was satisfying in 34 cases and showed a good healing process without major complications. Partial conjunctival flap shrinkage was observed in 3 cases, which could be revised in 2 of them. One case underwent enucleation, because of recurrent severe keratopathy.Conjunctival flap is an established surgical procedure that is applied rarely. The more frequent performance of this technique is suggested as it consists the ultima ratio for the treatment of refractory neurotrophic keratitis and non-healing epithelial defects.Partielle oder auch komplette Bindehautdeckungen haben ihre Indikation fast nur noch bei chronischen und schmerzhaften Oberflächenproblemen der Hornhaut, die dauerhaft gelöst werden sollen.Wir berichten über 37 Patienten, 23 Frauen und 14 Männer, mit einem Alter von 23 – 87 Jahren (Mittelwert 73 Jahre), bei denen wir in dem Zeitraum 1/2006 bis 12/2019 27 × eine komplette und 10 × eine partielle Bindehautdeckung durchgeführt haben. Vor der eigentlichen chirurgischen Maßnahme der Bindehautdeckung erfolgt i. d. R. eine wochen- bis monatelange ambulante wie auch stationäre Behandlung der chronischen therapieresistenten Oberflächenveränderungen und auch der Schmerzsymptomatik. Dafür muss ein Bindehautlappen partiell oder komplett möglichst spannungsfrei über die Hornhaut gezogen und dann stromal oder am Limbus verankert werden, bis eine Verwachsung der Subkonjunktiva mit den erkrankten Hornhautarealen erfolgt ist. In der Regel wird heutzutage dafür die Technik nach Gundersen durchgeführt.Insgesamt ist diese Bindehautdeckung komplikationsarm. Bei 34 Patienten waren die postoperativen Verläufe regelrecht. Die partiellen oder auch kompletten Bindehautdeckungen heilten komplikationslos ein. In 3 Fällen wurde eine Bindehautretraktion beobachtet, die in 2 Fällen revidiert werden konnte. In einem Fall musste eine Enukleation vorgenommen werden.Bindehautdeckungen sind eine etablierte, leider zu selten durchgeführte Operationstechnik, die häufiger zur Behandlung einer neurotrophen Keratitis oder bei persistierenden, nicht abheilenden Epitheldefekten zur Anwendung kommen sollte.

Details

ISSN :
14393999 and 00232165
Volume :
239
Database :
OpenAIRE
Journal :
Klinische Monatsblätter für Augenheilkunde
Accession number :
edsair.doi.dedup.....39e40126199415e95f374868dfd2363a