Back to Search Start Over

Multiple Sclerosis In Childhood: Contribution Of Serial Mri To Earlier Diagnosis

Authors :
Erwin Justich
Christian Urban
Michael M. Millner
Franz Ebner
Source :
Developmental Medicine & Child Neurology. 32:769-777
Publication Year :
2008
Publisher :
Wiley, 2008.

Abstract

SUMMARY The authors report six children (five girls, one boy) aged 11 to 13 years, of whom four had clinically definite multiple sclerosis (MS) and two had laboratory-supported definite MS. All had brain white matter abnormalities indicative of MS. In three cases, positive findings on the first MRI contributed significantly to their early diagnosis. Follow-up MRI studies over an average period of five months detected morphological changes in three of the children, although there was no concomitant clinical evidence. This raises the question of whether changes in clinically ‘silent’ lesions on follow-up MRI are antecedents of the essential MS criterion of dissemination over time, which could lead to earlier diagnosis of childhood MS. With cranial computerized tomography (CT) during the first clinical attack, a large focus with a lamellar structure mimicked a brain tumour in two patients. As CT also misses additional small lesions, it should no longer be used as the primary diagnostic method. RESUME Sclerose en plaques de I'enfance. Interet des IRM en serie pour un diagnostic precoce Les auteurs rapportent les cas de six enfants (cinq filles et un garĉon), ges de 11 a 13 ans dont quatre presentaient des signes cliniques manifestes de Sclerose en plaque (SEP) et deux avaient le meme diagnostic porte sur examens de laboratoire. Tous presentaient des anomalies de la substance blanche evocatrice de DEP. Dans trois cas, les resultats positifs d'une premiere IRM contribuerent significativement au diagnostic precoce. Le suivi IRM sur une periode moyenne de cinq mois detecta des modifications morphologiques chez trois de enfants, bien qu'il n'y eu pas d'evidence clinique concomittante. Cela pose la question de savoir si les lesions au suivi IRM, cliniquement ‘silencieuses’, sont les antecedents des criteres de dissemination en fonction du temps essentiels au diagnostic de SEP et qui pourraient conduire au diagnostic precoce de SEP infantile. Chez deux patients, un large foyer de structure lamellaire simulait une tumeur cerebrale au scanner cranien. Le scanner ne relevant pas les petites lesions associees, ne devrait plus etre utilise comme methode primaire de diagnostic. ZUSAMMENFASSUNG Multiple Sklerose im Kindesalter: fruhere Diagnose durch MRI-Untersuchungen Die Autoren berichten uber sechs Kinder (funf Madchen, ein Junge) im Alter zwischen 11 und 13 Jahren, von denen vier klinisch eine eindeutige Multiple Sklerose (MS) und zwei eine durch Laboruntersuchungen gesicherte MS hatten. Alle hatten die fur die MS typischen Veranderungen der weisen Hirnsubstanz. In drei Fallen haben positive Befunde bei der ersten MRI-Untersuchung zur Fruhdiagnose beigetragen. Kontroll-MRI-Untersuchungen uber einen durchschnittlichen Zeitraum von funf Monaten zeigten morphologische Veranderungen bei drei Kindern, obwohl es keine entsprechenden klinischen Anzeichen gab. Dies erhebt die Frage, ob Veranderungen der klinisch “stummen” Lasionen im Kontroll-MRI Vorlaufer der mit der Zeit fortschreitenden Disseminierung sind, die das wesentliche Kriterium fur die MS darstellt; dadurch konnte dann eine fruhzeitige Diagnose der MS im Kindesalter gestellt werden. Im Komputertomogramm (CT) des Schadels wurde bei zwei Patienten wahrend der ersten klinischen Manifestation durch einen groβen Fokus mit lamellarer Struktur ein Hirntumor vorgetauscht. Da das CT auch zusatzliche kleinere Lasionen nicht erfaβt, sollte es nicht langer als primares diagnostisches Mittel eingesetzt werden. RESUMEN Esclerosis multiple en la infancia. Contribucion de la IRM en el dignostico precoz Los autores aportan seis ninos (cinco hembras y un varon) de 11 a 13 anos de edad de los cuales cuatro tenian una esclerosis multiple clinicamete definida (EM) y dos una EM definida por el laboratorio. Todos tenian anomalias de la substancia blanca cerebral indicativa de EM En tres casos los hallazgos positivos en la primera IRM contribuyeron significativamente a su diagnostico precoz. Los estudios posteriores con IRM durante un periodo medio de cinco meses detectaron cambios morfologicos en tres de los ninos, aunque no hubo una evidencia clinica concomitante. Esto plantea la cuastion de si las lesiones clinicamente “silenciosas”, vistas en la IRM, son antecedentes de un criterio de EM con diseminacion a lo largo del tiempo, lo que haria posible un diagnostico precoz de la EM en ninos. En una TAC practicada durante el primer brote, se observo un gran foco con estructura lamelar que imitaba un tumor cerebral en dos pacientes. Dado que la TAC no detecta pequenas lesiones adicionales, deberia dejar de usarse como metodo primario de diagnostico.

Details

ISSN :
14698749 and 00121622
Volume :
32
Database :
OpenAIRE
Journal :
Developmental Medicine & Child Neurology
Accession number :
edsair.doi.dedup.....9064a647291728cde377ae3691223ae5