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Post-TAVI Follow-Up with MDCT of the Valve Prosthesis: Technical Application, Regular Findings and Typical Local Post-Interventional Complications

Authors :
Philipp Ruile
Mathias Langer
Franz-Josef Neumann
Martin Soschynski
Fabio Capilli
Tobias Krauss
Source :
RöFo - Fortschritte auf dem Gebiet der Röntgenstrahlen und der bildgebenden Verfahren. 190:521-530
Publication Year :
2017
Publisher :
Georg Thieme Verlag KG, 2017.

Abstract

Transcatheter aortic valve implantation (TAVI) has evolved into an alternative procedure to surgical valve replacement for high-risk patients with aortic valve stenosis. Despite technical innovations, there is still a risk of complications during and after the intervention. After a TAVI procedure, ECG-gated multidetector computed tomography (MDCT) plays an important role in the early diagnosis of local complications. In this article, we explain for the first time how the technical acquisition of MDCT in the region of the aortic root is performed as post-interventional control of the TAVI prosthesis. In the second part normal post-interventional findings of different prosthetic valves as well as classic and uncommon complications in the implant area will be illustrated in several case studies. In this review the current literature from PubMed about ECG-gated MDCT after TAVI is summarized and structured. It is supplemented by several case studies from our institution. Using retrospectively ECG-gated MDCT, an aortic valve prosthesis after TAVI can be visualized with high spatial resolution in several phases of the cardiac cycle. Images of the implanted aortic valve at all time points of the cardiac cycle enable a functional analysis of prosthetic leaflets similar to echocardiography. MDCT is superior to transthoracic echocardiography with respect to the direct detection of prosthetic leaflet thrombosis. The position of the device in relation to the coronary ostia and correct unfolding of the stent frame need to be evaluated. There are different types of stents carrying the valve leaflets with distinct ideal positions. Any stent should cover the left ventricular outflow tract (LVOT) along its whole circumference. Life-threatening complications in the implant area, such as annulus rupture, can be diagnosed reliably with CT. · ECG-gated multidetector CT (MDCT) after transcatheter aortic valve implantation (TAVI) can provide early detection of postinterventional complications of the prosthetic valve and the aortic root.. · MDCT is superior to echocardiography with respect to the direct detection of prosthetic leaflet thrombosis.. · MDCT can also reveal hypokinesia of the thrombotic valve leaflets.. · Correct position of the device und unfolding of the stent frame differ according to the type of prosthesis.. · The integrity of the native aortic root should be carefully assessed..· Soschynski M, Capilli F, Ruile P et al. Post-TAVI Follow-Up with MDCT of the Valve Prosthesis: Technical Application, Regular Findings and Typical Local Post-Interventional Complications. Fortschr Röntgenstr 2018; 190: 521 - 530. Die Transkatheter-Aortenklappen-Implantation (TAVI) hat sich als Alternative zum chirurgischen Klappenersatz für Patienten mit hohem Operationsrisiko etabliert. Trotz technischer Optimierungen besteht immer noch ein Risiko für Komplikationen während und nach dem Eingriff. Für die postinterventionelle Kontrolle der stentgetragenen Klappenprothese spielt die EKG-getriggerte Multidetektor-Computertomografie (MDCT) eine wichtige Rolle in der frühzeitigen Diagnostik von lokalen Komplikationen. In diesem Artikel gehen wir zunächst auf die technische Durchführung der MDCT im Bereich der Aortenwurzel zur Kontrolle der TAVI-Klappenprothese ein. Im zweiten Schritt werden anhand mehrerer Fallbeispiele postinterventionelle Normalbefunde verschiedener Klappentypen sowie klassische und seltene Komplikationen im Implantationsgebiet illustriert. Die Übersichtsarbeit fasst die Literatur in PubMed zum Thema EKG-getriggerte MDCT nach TAVI strukturiert zusammen und wird um eine Fallsammlung aus unserem Institut ergänzt. Mittels retrospektiv EKG-getriggerter MDCT kann die Aortenklappenprothese nach TAVI räumlich hochaufgelöst in mehreren Phasen des Herzzyklus darstellt werden. Die Darstellung der Klappenprothese über den gesamten Herzzyklus erlaubt eine Funktionsanalyse der bewegten Klappe ähnlich der Echokardiografie. Die MDCT ist der transthorakalen Echokardiografie im direkten Nachweis einer Klappenthrombose überlegen. Bei der Befundung muss die Lage der stentgetragenen Klappe in Bezug zu den Koronargefäßen und die Stententfaltung evaluiert werden. Je nach Klappentyp bestehen unterschiedliche Stentformen und ideale Positionen. Jeder Stent sollte mit der gesamten Zirkumferenz dem linksventrikulären Ausflusstrakt anliegen. Lebensbedrohliche Komplikationen im Implantationsgebiet wie eine Annulusruptur können im CT sicher diagnostiziert werden. · Mit der EKG-getriggerten Multidetektor-CT (MDCT) nach Transkatheter-Aortenklappen-Implantation (TAVI) können postinterventionelle Komplikationen an der Klappenprothese und der Aortenwurzel frühzeitig erkannt werden.. · Die MDCT ist der Echokardiografie im direkten Nachweis einer Klappenthrombose überlegen.. · Das Erkennen einer Hypokinesie bei Klappenthrombose ist ebenfalls mittels MDCT möglich.. · Die korrekte Stentlage und die Stententfaltung unterscheiden sich je nach Klappentyp.. · Auf die Integrität der Aortenwurzel ist gesondert zu achten..· Soschynski M, Capilli F, Ruile P et al. Post-TAVI Follow-Up with MDCT of the Valve Prosthesis: Technical Application, Regular Findings and Typical Local Post-Interventional Complications. Fortschr Röntgenstr 2018; 190: 521 – 530.

Details

ISSN :
14389010 and 14389029
Volume :
190
Database :
OpenAIRE
Journal :
RöFo - Fortschritte auf dem Gebiet der Röntgenstrahlen und der bildgebenden Verfahren
Accession number :
edsair.doi.dedup.....b61281e0054d844aa11ef19f53868101
Full Text :
https://doi.org/10.1055/s-0043-124190