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[Explantation of the CyPass implant in a case series of patients with corneal decompensation]
- Source :
- Der Ophthalmologe : Zeitschrift der Deutschen Ophthalmologischen GesellschaftLiteratur. 118(1)
- Publication Year :
- 2020
-
Abstract
- In microinvasive glaucoma surgery (MIGS) the CyPass microstent (Alcon Inc.) was implanted in the suprachoroidal space to increase the uveoscleral outflow, thereby lowering the intraocular pressure. Due to the excessive loss of corneal endothelial cells, the implant was withdrawn from the global market in August 2018.A loss of corneal endothelial cells was observed in 6 patients (8 eyes in total) with early to moderate primary open-angle glaucoma 3 years after CyPass implantation. One eye developed a bullous keratopathy. In all patients an implant migration in the anterior chamber compared to the original postoperative position was detected, with more than one ring of the CyPass implant being visible in the anterior chamber.In all eight cases the CyPass implant was removed. The local therapy with cortisone eye drops in combination with a 5% sodium chloride solution did not improve chronic corneal edema in one patient. Therefore, a Descemet membrane endothelial keratoplasty (DMEK) was performed with postoperative improvement of visual acuity.In patients with more than one visible ring of the CyPass implant in the anterior chamber and subsequent localized loss of corneal endothelial cells, CyPass trimming or removal is recommended to avoid the progression of generalized corneal endothelial cell reduction and the onset of refractory, chronic corneal edema.HINTERGRUND: In der mikroinvasiven Glaukomchirurgie (MIGS) wurde der CyPass Micro-Stent (Alcon Inc.) in den suprachoroidalen Raum implantiert, um den uveoskleralen Abfluss zu verstärken und somit den Augeninnendruck zu senken. Aufgrund des Verlustes von Hornhautendothelzellen wurde das Implantat im August 2018 vom weltweiten Markt genommen.Drei Jahre nach der CyPass-Implantation wurde bei 6 Patienten (insgesamt 8 Augen) mit frühem bis mäßigem primärem Offenwinkelglaukom ein Verlust von Hornhautendothelzellen beobachtet. Bei einem Auge entwickelte sich eine bullöse Keratopathie. Bei allen Patienten wurde eine Implantatmigration in der Vorderkammer im Vergleich zur ursprünglichen postoperativen Position festgestellt, wobei mehr als ein Ring des CyPass-Implantats sichtbar war.In allen 8 Fällen erfolgte die Entfernung des CyPass-Implantats. Die lokale Therapie mit kortisonhaltigen Augentropfen in Kombination mit einer 5%igen Natriumchloridlösung verbesserte das chronische Hornhautödem bei einem Patienten nicht. Daher erfolgte eine DMEK („Descemet membrane endothelial keratoplasty“) mit postoperativer Verbesserung des Visus.Bei Patienten mit mehr als einem sichtbaren Ring des CyPass-Implantats und einem lokalisierten Verlust der Hornhautendothelzellen wird die CyPass-Kürzung oder Entfernung empfohlen, damit das Fortschreiten der generalisierten Reduktion der Hornhautendothelzellen und das Auftreten eines therapieresistenten, chronischen Hornhautödems vermieden wird.
Details
- Language :
- German
- ISSN :
- 14330423
- Volume :
- 118
- Issue :
- 1
- Database :
- OpenAIRE
- Journal :
- Der Ophthalmologe : Zeitschrift der Deutschen Ophthalmologischen GesellschaftLiteratur
- Accession number :
- edsair.pmid..........0aa2226bb9809501b10add176a73e02f