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Salvage-Laryngektomie nach primärer Radio- und Radiochemotherapie

Authors :
Sievert, Matti
Goncalves, Miguel
Binder, Benedicta
Mueller, Sarina K.
Rupp, Robin
Koch, Michael
Dürr, Stephan
Traxdorf, Maximilian
Hecht, Markus
Iro, Heinrich
Gostian, Antoniu-Oreste
Source :
Hno
Publication Year :
2021
Publisher :
Springer Medizin, 2021.

Abstract

Recurrent and residual laryngeal cancer after organ-preserving radio- or radiochemotherapy is associated with a poor prognosis. Salvage surgery is the most important therapeutic option in these cases.The study assessed rates of recurrence and residual tumor as well as survival and complication rates after salvage laryngectomy at the authors' academic cancer center.A retrospective examination of all patients receiving laryngectomy between 2001 and 2019 due to tumor residuals or recurrence after primary radio- and radiochemotherapy was conducted.A total of 33 salvage procedures were performed. Defect reconstruction was performed by free flap surgery in 30.3% (n = 10) and regional flap surgery in 15.2% (n = 5) . One patient received regional flap surgery and free flap surgery simultaneously. Overall survival after 1, 2, and 5 years was 68.7, 47.9, and 24.2%, and disease-free survival was 81.6, 47.8, and 24.2%, respectively, with 48.5% (n = 16) postoperative tumor recurrences overall. Disease-free survival was significantly shorter for tumor extension into or onto the hypopharynx (p = 0.041). Postoperatively, 72.7% of patients developed a pharyngocutaneous fistula, of which 24.2% required surgical treatment. The hospital stay was 28.0 ± 16.1 days.Salvage laryngectomy is associated with a high rate of treatable complications and high morbidity. Nevertheless, considering the advanced tumor stages treated, it allows for respectable oncological results.HINTERGRUND: Das rezidivierende und residuelle Larynxkarzinom nach organerhaltender Radio- bzw. Radiochemotherapie ist mit einer schlechten Prognose verbunden. Die Salvage-Operation stellt in diesen Fällen die wichtigste therapeutische Option dar.Erfasst wurden die Rate an Rezidiv- und Residualtumoren sowie die Überlebensraten und die Komplikationsrate nach Salvage-Chirurgie des Kehlkopfs an dem akademischen Tumorzentrum der Autor(inn)en.Retrospektiv wurden alle Patienten untersucht, bei denen zwischen 2001 und 2019 eine Salvage-Operation aufgrund eines Tumorresiduums oder Rezidivs nach primärer nichtchirurgischer Therapie erfolgt war.Es wurden 33 Salvage-Operationen durchgeführt. Die Defektrekonstruktion erfolgte in 30,3 % der Fälle (n = 10) mittels freier und in 15,2 % (n = 5) mittels regionaler Lappenplastik. Ein Patient hat sowohl eine freie als auch gleichzeitig eine gestielte Lappenplastik erhalten. Das Gesamtüberleben nach einem, 2 und 5 Jahren betrug 68,7 %; 47,9 % bzw. 24,2 %, das krankheitsfreie Überleben 81,6 %; 47,8 % bzw. 24,2 % bei insgesamt 48,5 % (n = 16) postoperativen Tumorrezidiven. Das krankheitsfreie Überleben war signifikant kürzer bei Tumorausdehnung im bzw. auf den Hypopharynx (p = 0,041). Postoperativ entwickelten 72,7 % der Patienten eine pharyngokutane Fistel unabhängig von einer simultanen Defektrekonstruktion. Nur 24 % der der aufgetretenen Fisteln mussten operativ therapiert werden. Der Krankenhausaufenthalt betrug 28,0 ± 16,1 Tage.Die Salvage-Laryngektomie ist mit vielen, aber beherrschbaren Komplikationen und einer hohen Morbidität verbunden. In Anbetracht der behandelten fortgeschrittenen Tumorkategorien und der Gesamtsituation des Patienten sind respektable onkologische Ergebnisse zu erreichen.

Details

Language :
English
ISSN :
14330458 and 00176192
Volume :
70
Issue :
1
Database :
OpenAIRE
Journal :
Hno
Accession number :
edsair.pmid..........534f1dfaf4e0685e5bc17994f1aff94c