10 results on '"Cardiopulmonary Exercise Testing"'
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2. Herz oder Lunge?
- Author
-
Wilkens, H. and Held, M.
- Abstract
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- Published
- 2018
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3. Nicht-invasive Messung des Herzzeitvolumens bei Patienten mit Herzinsuffizienz und erhaltener Pumpfunktion unter Belastung
- Author
-
Beckmann, Sebastian
- Subjects
cardiopulmonary exercise testing ,cardiac output ,heart failure ,bioreactance ,HFpEF ,600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit::610 Medizin und Gesundheit ,preserved ejection fraction ,non invasive - Abstract
Introduction Heart failure is a big burden for ever-aging societies worldwide. Around half of all heart failure patients suffer from heart failure with preserved ejection fraction (HFpEF). This disease has a multifactorial pathophysiology which is up till now not fully understood and therefore not specifically treatable. The main symptom of patients with HFpEF is dyspnea which leads to exercise limitation. It is important to assess the different influences on the disease if you want to develop a specific and effective new therapy. Non-invasive cardiac output monitoring (NICOM) can be used to assess the cardiac influences on the disease, especially during exercise. Methods This current study is based on an analysis of a subgroup of participants of the ENDO-CEC study. 51 subjects underwent cardiopulmonary exercise testing of whom 27 were suffering from HFpEF and 24 were suffering from arterial hypertension (AHT) without signs and symptoms of heart failure. During cardiopulmonary exercise testing a new technology based on so-called bioreactance was used to determine cardiac output non-invasively. Results HFpEF patients showed considerable impairment in cardiac parameters during exercise compared to the control group. Their maximum cardiac index was reduced significantly (HFpEF: 5.7��1.1 vs. HT: 6.9��1.3, l/min/m��, p=0.002) and they were significantly more often affected by chronotropic incompetence (HFpEF: 55,5 vs. AHT: 8,3 %, p, Einleitung Etwa die H��lfte aller Patienten mit Herzinsuffizienz (HF) leidet an Herzinsuffizienz mit erhaltener Pumpfunktion (HFpEF). Bis heute ist weder die Pathogenese dieser Entit��t komplett verstanden, noch stehen effektive und spezifische Behandlungsmethoden zur Verf��gung. Das Leitsymptom der Erkrankung ist die Belastungsdyspnoe, die zu einer insgesamt eingeschr��nkten Leistungsf��higkeit f��hrt. Hierf��r sind neben kardialen auch periphere oder metabolische Effekte verantwortlich. Um die Forschung an spezifischen Therapien der kardialen Einschr��nkung der an HFpEF leidenden Patienten zu erm��glichen, ist eine genaue Betrachtung der ��tiologie der Leistungseinschr��nkung von Bedeutung. Mithilfe der nicht-invasiven Herzzeitvolumenmessung (NICOM) k��nnen diese Einschr��nkungen w��hrend einer Spiroergometrie erfasst werden. Methoden Teil dieser Subgruppenanalyse der ENDO-CEC-Studie waren 51 Patienten, von denen 27 an HFpEF und 24 an arterieller Hypertonie (AHT) ohne Zeichen einer Herzinsuffizienz litten. Alle wurden einer Spiroergometrie unterzogen w��hrend gleichzeitig das Herzzeitvolumen mit dem sogenannten ���Bioreactance���-Verfahren bestimmt wurde. Ergebnisse Es zeigte sich eine deutliche Leistungsminderung der HFpEF-Patienten im Vergleich zur Kontrollgruppe, insbesondere beim Herzindex (HFpEF: 5.7��1.1 vs. HT: 6.9��1.3, l/min/m��, p=0.002). Auch war dieses Kollektiv signifikant h��ufiger von chronotroper Inkompetenz betroffen (HFpEF: 55,5 vs. HT: 8,3 %, p
- Published
- 2022
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4. [Exercise testing in top athletes].
- Author
-
Weichenberger M, Esefeld K, and Müller S
- Subjects
- Humans, Oxygen, Athletes, Lactic Acid, Exercise Test methods, Oxygen Consumption
- Abstract
Exercise testing is an essential part of the annual sports medical check-up for competitive athletes. The aim of the examination is to assess the current health status and to perform medical clearance for competitive sports. In addition, assessment of intraindividual changes over time, interindividual comparisons, and determination of training recommendations are of interest. For the assessment of cardiopulmonary fitness, a bicycle or treadmill ergometry with ECG recordings is usually conducted. The exercise test is performed according to standardized exercise protocols until maximum individual exhaustion. In competitive sports, understanding of the muscular metabolic situation during exercise is crucial for assessing current exercise capacity and for managing workouts. Therefore, exercise tests are often performed as lactate performance testing or cardiopulmonary exercise test. Lactate performance testing is one of the most frequently used methods regarding exercise testing in competitive sports and is a fixed component in most of the annual medical check-ups, which are performed in the sports medicine examination centers of the German Olympic Sports Confederation (DOSB). It enables the analysis of aerobic and anaerobic metabolism during exercise, which allows identification of individual endurance training intensities based on the underlying metabolism. Cardiopulmonary exercise testing is also suitable to determine the maximum oxygen uptake and to better understand medical issues related to exercise capacity., (© 2023. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.)
- Published
- 2023
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5. Körperliche Leistungsfähigkeit und Lungenfunktion von Patienten mit angeborenen Herzfehlern
- Author
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Oesemann, Anne-Marie
- Subjects
congenital heart defect ,CHD ,CPET ,cardiopulmonary exercise testing ,restrictive lung disease ,thoracotomy ,cardiopulmonary capacity ,600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit::610 Medizin und Gesundheit - Abstract
Ziel dieser Arbeit war die Auswertung der am DHZB bei Patienten mit AHF durchgef��hrten Spiroergometrien, um den Gesundheitszustand der Patienten zu erfassen. Dazu wurden neben den Parametern der k��rperlichen Belastbarkeit und Lungenfunktion auch die anthropometrischen Daten erhoben und mit der gesunden Allgemeinbev��lkerung verglichen. Zus��tzlich erfolgte der Vergleich mit bereits publizierten Daten zur k��rperlichen Belastbarkeit und Lungenfunktion von Patienten mit AHF. Es zeigte sich sowohl bei den Kindern als auch bei den Erwachsenen ein geringeres K��rpergewicht und bei Frauen und Kindern auch eine geringere K��rpergr����e. W��hrend sich bei den Erwachsenen im Hinblick auf den BMI und die H��ufigkeit von ��ber- und Untergewicht keine Unterscheide zeigten, waren die Kinder h��ufiger von Unter- und ��bergewicht betroffen. Dabei zeigte sich ��bergewicht vor allem bei den Kindern mit mittelschweren Herzfehlern und Untergewicht vor allem bei Kindern mit schweren Herzfehlern. Wie erwartet zeigt sich im untersuchten Patientenkollektiv im Vergleich zur gesunden Bev��lkerung eine erniedrigte VO2max als Parameter f��r eingeschr��nkte k��rperliche Belastbarkeit. Dies konnte unter anderem auf einen erh��hten Anteil von Patienten mit chronotroper Insuffizienz und einem verminderten Sauerstoffpuls als Ausdruck f��r ein erniedrigtes Schlagvolumen zur��ckgef��hrt werden. Dabei unterscheidet sich die VO2max deutlich je nach zugrundeliegender Diagnose. Patienten mit Herzfehlern, die nach Korrektur meist nahezu normale h��modynamische Verh��ltnisse aufweisen, sind dabei am wenigsten beeintr��chtigt (TGA ASO, Klappenvitien, ISTA, einfache Shuntvitien). Mit zunehmender Schwere des Herzfehlers sinkt die k��rperliche Belastbarkeit. Die schlechteste k��rperliche Belastbarkeit zeigen Patienten mit Ebstein-Anomalie, Fontanpatienten, Patienten mit systemischem rechtem Ventrikel und Patienten mit komplex zyanotischen Herzfehlern. Im Hinblick auf die Lungenfunktion zeigten ��ber 40% der Patienten eine restriktive Ventilationsst��rung. Dabei waren Patienten mit Fallot Tetralogie und Fontankreislauf am h��ufigsten, Patienten mit TGA nach arterieller Switch-Operation und Klappenvitien am seltensten von restriktiven Ventilationsst��rungen betroffen. Wie angenommen konnte ein Zusammenhang zwischen H��ufigkeit der Thorakotomien und Auftreten restriktiver Ventilationsst��rungen gezeigt werden. Beim Vergleich unserer Daten mit den von Kempny et. al. publizierten Daten (2) spiroergometrischer Untersuchungen von Patienten mit angeborenen Herzfehlern, zeigten sich anders als erwartet keine signifikanten Unterschiede hinsichtlich der VO2max. Da die Daten von Kempny et. al. mittels Laufbandergometrie ermittelt wurden und die VO2max bei Untersuchung auf dem Laufband etwa 10% h��her als bei Untersuchungen auf dem Fahrrad ist, wurden niedrigere Werte erwartet, die wahrscheinlich auf Grund unterschiedlicher Methodik nicht nachweisbar waren. Um in Zukunft die k��rperliche Leistungsf��higkeit von Patienten mit angeborenen Herzfehlern nicht nur mit der gesunden Bev��lkerung vergleichen zu k��nnen, m��ssen weitere diagnose- und altersabh��ngige Referenzwerte auch f��r die Fahrradspiroergometrie erhoben werden. Um national und international vergleichbare Referenzwerte zu erhalten, sollten diese multizentrisch und prospektiv nach festgelegten Untersuchungsprotokollen und mit vergleichbarer technischer Ausstattung hinsichtlich Ergometer und Messtechnik erhoben werden., Aim: Patients with congenital heart defect (CHD) have reduced cardiopulmonary capacity. Cardiopulmonary exercise testing (CPET) is a well-established part of routinely performed long term follow up in patients with CHD and provides important information for clinical decision making. Published data differs often and interpretation and monitoring are not customized for patients with CHD. The aim of this study was to describe cardiopulmonary capacity in patients with CHD in dependence of underlying diagnosis and other parameters like sex, age, body mass index, severity of CHD and number of thoracotomies. Furthermore, the data were compared to published reference values for CPET in patients with CHD. Methods: 595 CPETs of patients with CHD at the age of 6 to 69 were included in this cross-section study and retrospective analyzed. Parameters relating to cardiopulmonary capacity, e.g. VO2max, VE/VCO2 Slope, oxygen saturation, tiffeneau index, vital capacity, arterial blood pressure and heart rate as well as additionally ���number of thoracotomies��� were evaluated. Results: Mean peak VO2 for all patients was 25,6 ml/min/kg, corresponding 70,7% of their individual reference values. Patients with Ebstein Anomaly (21,7 ml/min/kg), systemic right ventricle (22,8 ml/min/kg), Fontan-palliation (24,4 ml/min/kg) and complex cyanotic defects (19,4 ml/min/kg) have lowest peak VO2. Patients with TGA after arterial switch (31,8 ml/min/kg), coarctation of the aorta (29,6 ml/min/kg) and valvular lesions (28,2 ml/min/kg) show highest peak VO2. Restrictive lung disease is found at 43,2% of patients, especially at patients with Fontan-palliation (66,7%) and tetralogy of Fallot (54,9%). Comparison of peak VO2 with published reference values showed no significant differences. Conclusion: This analysis of a big cohort of CHD patients, all examined with consistent methods, demonstrated a reduced cardiopulmonary capacity corresponding to the severity of heart defect. Comparison with published reference (2) showed no differences. Nevertheless because of the differences in the methodic of the current and published analyses, we emphasize the importance of prospective multi-centric studies with consistent methods and examination protocols to obtain transferable CPET reference values for patients with CHD.
- Published
- 2021
6. Herz oder Lunge?: Diagnostik und Management der unklaren Belastungsdyspnoe
- Author
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Wilkens, H. and Held, M.
- Published
- 2018
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7. Kardiale Dyspnoe.
- Author
-
Habedank, D. and Opitz, C.
- Abstract
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- Published
- 2012
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8. Die funktionelle Ausgangsleistung als Kriterium der Patientenselektion.
- Author
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Schlegl, M. and Butter, C.
- Abstract
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- Published
- 2006
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9. Beurteilung der kardiopulmonalen Funktion und Belastungstests bei Patienten mit pulmonaler Hypertonie.
- Author
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Ewert, Ralf, Opitz, Christian, Wensel, Roland, Halank, Michael, Winkler, Jörg, Lodziewski, Sven, and Felix, Stephan
- Published
- 2005
- Full Text
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10. Spiroergometrie und ihr Einsatz zur Optimierung des AV-Intervalls bei 2-Kammerschrittmachern
- Author
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Nowak, Bernd, Werle, Gabriele, Himmrich, Ewald, and Meyer, Jürgen
- Published
- 2004
- Full Text
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