1,880 results on '"Diarrhea"'
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2. Malabsorptionssyndrome.
- Author
-
Keller, Jutta
- Abstract
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- Published
- 2024
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3. Erste klinische und onkologische Erfahrungen mit der Triplet-Therapie beim „high-volume" metastasierten hormonsensiblen Prostatakarzinom.
- Author
-
Wenzel, Mike, Hoeh, Benedikt, Kasparek, Jan, Humke, Clara, von Koskull, Sophie, Chun, Felix K. H., Banek, Séverine, and Mandel, Philipp
- Subjects
ANTIANDROGENS ,DOCETAXEL ,ABIRATERONE acetate ,DIARRHEA ,MUCOSITIS ,WEIGHT loss ,PROSTATE-specific antigen ,DRUG side effects ,FATIGUE (Physiology) ,PROSTATE tumors ,XEROSTOMIA ,DESCRIPTIVE statistics ,METASTASIS ,CANCER chemotherapy ,HORMONE therapy ,COMBINED modality therapy ,POLYNEUROPATHIES ,NEUTROPENIA - Abstract
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- Published
- 2024
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4. Erkennung und Management der Nicht-Zöliakie-Weizen-Sensitivität.
- Author
-
Roeb, Elke
- Abstract
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- Published
- 2023
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5. Das Reizdarmsyndrom in der hausärztlichen Praxis: Update der S3-Leitline Reizdarmsyndrom.
- Author
-
Bobardt, Johanna S. and Freitag, Michael H.
- Subjects
- *
IRRITABLE colon , *MEDICAL offices , *COMBINED modality therapy , *MEDICAL education , *ABDOMINAL pain , *BIOPSYCHOSOCIAL model - Abstract
Meteorism, abdominal pain and changes in bowel movements are frequent reasons for consultations in the family doctor's office. They can be signs of irritable bowel syndrome (IBS), a heterogeneous gastrointestinal complex of symptoms, whose cause is not yet fully understood. Careful anamnesis and evidence-based step-by-step diagnostics are the foundation of IBS workup. In diarrhea-dominant IBS and in mixed forms, treatable differential diagnoses are common. There is no standard therapy due to the heterogeneity of the disease. The basis of successful IBS treatment is patient education and the introduction of an individualized biopsychosocial disease model. Diet should be based on individual symptom triggers. Evidence for use of probiotics in IBS is positive. Pharmacological treatment should be considered depending on the leading symptoms. Multimodal therapy concepts are more effective than monotherapies and are best implemented together with patients and in collaboration with specialists. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
- Published
- 2023
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6. [The proven and the new in the pharmacotherapy of irritable bowel syndrome].
- Author
-
Layer P and Andresen V
- Subjects
- Humans, Combined Modality Therapy, Gastrointestinal Agents therapeutic use, Irritable Bowel Syndrome drug therapy, Irritable Bowel Syndrome psychology
- Abstract
Irritable bowel syndrome (IBS) is a chronic disease of the digestive tract that is characterised by decades-long chronicity. At the same time, it is particularly challenging to treat since successful treatment often requires a combination of pharmacological and non-pharmacological measures. The pathomechanisms of IBS have only just started to be elucidated, meaning that causally effective treatments are largely lacking. In contrast to earlier notions of a "psychosomatic disorder", IBS is an organic disease in the vast majority of cases. The predominant symptoms are usually intestinal cramps or abdominal pain, meteorism/flatulence, constipation, and diarrhea. The patient should be fully included in a joint treatment concept from the outset. Given the lack of causal treatment methods, each treatment approach is initially by way of trial; if there is no effect, treatment should be discontinued after 3 months at the latest. Effective treatments can be continued, adapted, and/or combined with other procedures as an on-demand or permanent treatment. Supplementing the targeted drug treatment of the dominant individual symptoms with somewhat unspecific but often relevantly effective basic or accompanying treatments has proven useful. Such a multimodal treatment strategy, in which general measures as well as nutritional, psychological, and pharmacotherapies are individually combined, is significantly superior to drug monotherapy. This article describes first- and second-line drug treatments in addition to options for refractory symptoms. The choice of drug therapy is primarily determined by the dominant symptoms. Depending on the symptom constellation, it may be beneficial to combine different drugs., (© 2024. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.)
- Published
- 2024
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7. Symptomorientierte Pharmakotherapie beim Reizdarmsyndrom
- Author
-
Andresen, Viola and Layer, Peter
- Published
- 2023
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8. Chronische Bauchschmerzen bei Schulkindern.
- Author
-
Ortner, Georgia R. and Claßen, Martin
- Abstract
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- Published
- 2022
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9. Leitsymptom Diarrhö
- Author
-
Elke Roeb, Volkhard A. J. Kempf, Elke Roeb, and Volkhard A. J. Kempf
- Subjects
- Diarrhea
- Abstract
Diarrhoe ist ein häufiges Leitsymptom und Ausdruck zahlreicher Erkrankungen. Weltweit erkranken circa eine Milliarde Menschen jedes Jahr an einer akuten Diarrhö, in Deutschland jährlich fast ein Drittel der Bevölkerung. Zuverlässige Angaben zur Prävalenz der chronischen Diarrhö fehlen. Während die akute Diarrhö häufig eine selbst limitierende Erkrankung darstellt, sind zur Behandlung der chronischen Diarrhö gezielte diagnostische Algorithmen und spezifische Therapieansätze notwendig. Wenn eine kausale Behandlung nicht verfügbar ist, wird eine symptomatische medikamentöse Therapie verordnet (z.B. Loperamid, 5-HT3-Rezeptorantagonisten, Cholestyramin, Probiotika, Antispasmodika, Rifaximin und entzündungshemmende Mittel). Mit dem vorliegenden Buch soll der aktuelle Wissensstand für eine schnelle und möglichst effiziente Diagnostik der akuten und chronischen Diarrhoe dargestellt werden. In stringenter und kompetenter Form werden etablierte, innovative Therapien sowie moderne Perspektiven anschaulich illustriert.
- Published
- 2019
10. Spezifische Aspekte bei Infektionserkrankungen im Alter.
- Author
-
Heppner, H. J.
- Abstract
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- Published
- 2021
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11. Einfluss von Eisen auf die Darmflora
- Author
-
Nielsen, Peter
- Published
- 2023
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12. Das Element Metall — Der Funktionskreis Dickdarm — Da Chang
- Author
-
Reis, Arnfried
- Published
- 2022
- Full Text
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13. Zöliakie: vom Symptom zur Diagnose
- Author
-
Tischberger, Lisa, Oberleitner, Kathrin, and Schöfl, Rainer
- Published
- 2022
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14. Seit 3 Wochen bestehende intestinale Beschwerden bei einem 67-jährigen Patienten mit chronischen Arthralgien.
- Author
-
Keim, V. J., Zachmann, G., Faller, G., and Zöpf, T.
- Abstract
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- Published
- 2021
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15. [Low-dose amitriptyline for irritable bowel syndrome].
- Author
-
Langhorst J and Nitschmann S
- Subjects
- Humans, Amitriptyline therapeutic use, Diarrhea, Irritable Bowel Syndrome drug therapy, Analgesics, Non-Narcotic therapeutic use
- Published
- 2024
- Full Text
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16. Molekulare Diagnostik der infektiösen Gastroenteritis.
- Author
-
Muche, Marion, Siegmund, Britta, and Epple, Hans-Jörg
- Abstract
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- Published
- 2020
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17. Labordiagnostik bei Verdacht auf CDAD: Warum gestuftes Testen?
- Author
-
Becker, Jürgen
- Subjects
- *
CLOSTRIDIOIDES difficile , *CLINICAL pathology , *DIARRHEA , *DIAGNOSIS of bacterial diseases , *BACTERIAL disease risk factors , *BACTERIAL disease treatment - Abstract
The article focuses on the laboratory diagnostics for suspected Clostridioides difficile-associated Diarrhea (CDAD). It highlights the efforts of the European Society of Clinical Microbiology and Infectious Diseases to conduct test algorithms for acute diagnosis of the CDAD, as of January 2021. It discusses risk factors, mortality and morbidity and treatments associated with the CDAD.
- Published
- 2020
18. Update Clostridioides-difficile-Infektion.
- Author
-
Lieberknecht, S. and Vehreschild, M. J. G. T.
- Abstract
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- Published
- 2020
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19. Molekulare Diagnostik der infektiösen Gastroenteritis.
- Author
-
Muche, M., Siegmund, B., and Epple, H. J.
- Abstract
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- Published
- 2020
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20. Mit Herzschrittmacher oder Defibrillator auf Reisen.
- Author
-
Przibille, Oliver, Weise, Felix Kristian, and Nowak, Bernd
- Abstract
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- Published
- 2019
- Full Text
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21. Gastrointestinale Beschwerden unter Apremilast: Charakterisierung und Management.
- Author
-
Pinter, Andreas, Beigel, Florian, Körber, Andreas, Homey, Bernhard, Beissert, Stefan, Gerdes, Sascha, Staubach-Renz, Petra, Radtke, Marc-Alexander, and Mössner, Rotraut
- Abstract
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- Published
- 2019
- Full Text
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22. [Pharmacologic treatment of irritable bowel syndrome].
- Author
-
Andresen V and Layer P
- Subjects
- Humans, Irritable Bowel Syndrome drug therapy
- Published
- 2023
- Full Text
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23. [71/f-Recurrent vomiting and diarrhea with continuous weight loss : Preparation for the medical specialist examination: part 5]
- Author
-
Oliver, Rohland and Utz, Settmacher
- Subjects
Diarrhea ,Vomiting ,Weight Loss ,Humans ,Medicine - Published
- 2022
24. Reizdarm bei Kindern und Jugendlichen.
- Author
-
Claßen, Martin
- Abstract
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- Published
- 2018
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25. [Traveller's diarrhoea: Which pathogens? When, whom and how to treat?]
- Author
-
Christian, Steib and Manfred, Gross
- Subjects
Diarrhea ,Humans ,Dysentery - Published
- 2022
26. „Ich habe Durchfall und Erbrechen“
- Author
-
Fischer, Sarah and Neurath, Markus F.
- Published
- 2020
- Full Text
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27. [Bile acid diarrhea: Diagnosis without test treatment]
- Author
-
Henrich, Wenzel
- Subjects
Bile Acids and Salts ,Diarrhea ,Feces ,Humans - Published
- 2022
28. [46/m-Recurrence of mild abdominal pain, diarrhea and scleral jaundice : Preparation for the medical specialist examination: part 140]
- Author
-
Christian, Meinhardt and Alexander, Arlt
- Subjects
Diarrhea ,Abdomen ,Humans ,Jaundice ,Abdominal Pain - Published
- 2022
29. Nebenwirkungen der Chemotherapie.
- Author
-
Hauner, K., Maisch, P., and Retz, M.
- Abstract
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- Published
- 2017
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30. Reizdarm und Reizmagen - Pathophysiologie und Biomarker.
- Author
-
Schemann, M.
- Abstract
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- Published
- 2017
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31. Medikamentöse Therapien bei Reizmagen und Reizdarm.
- Author
-
Schindler, V. and Pohl, D.
- Abstract
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- Published
- 2017
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32. Definitionen des Reizdarmsyndroms.
- Author
-
Andresen, V. and Frieling, T.
- Abstract
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- Published
- 2017
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33. Gastrointestinale Infektionen.
- Author
-
Lübbert, C. and Mutters, R.
- Abstract
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- Published
- 2017
- Full Text
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34. Osteopathische Behandlung des Reizdarmsyndroms – ein Review.
- Author
-
Krüger, Sabine
- Abstract
Zusammenfassung Hintergrund: Das Reizdarmsyndrom (Irritable Bowel Syndrome, IBS) ist eine komplexe, chronische funktionelle gastrointestinale Erkrankung, bei welcher Fallserien osteopathischer Interventionen positive Effekte aufzeigen. Ziel: Ziel war die Klärung, welche Wirkungen osteopathische Interventionen bei Erwachsenen mit IBS gegenüber Kontrollinterventionen erzielen und welche Behandlungsstrategien genutzt wurden. Methode: Es erfolgte eine systematische sensitive Literaturrecherche in elektronischen medizinischen und osteopathischen Datenbanken. Eingeschlossen wurden randomisierte kontrollierte Studien zur osteopathischen Behandlung erwachsener IBS-Patienten. Primäre Zielkriterien waren Lebensqualität, abdominelle Schmerzen und IBS-Symptomatik. Als sekundäres Zielkriterium wurde der Einfluss auf psychische Komorbiditäten betrachtet. Ergebnisse: Vier RCT mit einem geringen bis mittleren Verzerrungsrisiko zeigten positive und mehrheitlich signifikante kurz- und mittelfristige Effekte auf Lebensqualität, abdominelle Schmerzen und zum Teil auf die Krankheitssymptome. Ein Einfluss auf psychische Komorbiditäten wird angedeutet. Teilweise sind signifikante Gruppenunterschiede vorhanden. Die osteopathische Intervention bestand aus lokalen viszeralen Mobilisationstechniken und der Behandlung von Teilen des vegetativen Nervensystems. Schlussfolgerung: Osteopathische Interventionen verbessern die Lebensqualität, abdominelle Schmerzen und Krankheitssymptome bei IBS. Background: Irritable bowel syndrome (IBS) is a complex, chronically and functional gastrointestinal disease. Case studies of osteopathic interventions demonstrate positive effects. Objectives: The purpose was to evaluate the effects of osteopathic treatment for adult patients with IBS in comparison with control interventions. The osteopathic treatment strategies were also investigated. Methods: A systematic sensitive literature search was performed using electronic medical and osteopathic databases. Randomized controlled studies with adult IBS patients who received an osteopathic treatment were included. Primary outcomes were quality of life, abdominal pain and IBS symptoms. Secondary outcome was the influence on psychological comorbidities. Results: 4 RCTs with a low to medium risk of bias indicate positive and in a majority of cases significant short and medium-termed effects on quality of life, abdominal pain and partly on IBS symptoms. Additionally one study indicates an influence on psychological comorbidities. Partly there are significant group differences. The osteopathic treatment consisted of local visceral mobilization techniques and treatment of different parts of the autonomic nervous system. Conclusion: Osteopathy improves quality of life, abdominal pain and IBS symptoms. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
- Published
- 2016
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35. Clostridium-difficile-Infektion.
- Author
-
Stallmach, A.
- Abstract
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- Published
- 2016
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36. Der Darm, ein Stick und ein Health Claim.
- Author
-
Bos, Peter
- Subjects
- *
DIARRHEA , *IRRITABLE colon , *NUTRITION , *IMMUNE system , *MUSCLE cramps - Abstract
Eine Million Menschen leiden in Deutschland (1) unter Unterleibskrämpfen und Durchfall: Reizdarm-Syndrom lautet dann oft die Diagnose, eine Diagnose ex negativo, die immer dann gestellt wird, wenn die Beschwerden in keiner der bekannten Magen- oder Darmerkrankungen ihre Ursache finden. Das Reizdarm- Syndrom und wahrscheinlich auch eine Reihe anderer Erkrankungen, darauf weisen immer mehr Studien hin, lässt sich auf eine Störung in der Ernährung der Darmbakterien zurückführen. Der Schlüssel für die Vermeidung des Reizdarm- Syndroms sowie vieler alters-assoziierter Erkrankungen und zahlreicher Auto-Immunerkrankungen liegt deshalb in einer sachgerechten Ergänzung der Ernährung. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
- Published
- 2019
37. Chinesische Arzneitherapie bei Reizdarmsyndrom.
- Author
-
Stolley, Jutta
- Abstract
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- Published
- 2019
- Full Text
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38. Probiotika - Ein Überblick der Einsatzmöglichkeiten.
- Author
-
Dengler, Kai
- Subjects
- *
PROBIOTICS , *DIARRHEA , *INTESTINES , *LACTOSE , *PLACEBOS - Abstract
Die aktuelle Studienlage bestätigt den gesundheitlichen Nutzen von Probiotika unter anderem durch ihre keimtötenden, antientzündlichen und immunstimulierenden Effekte. Klinische Studien konnten zudem den Nutzen von Probiotika für die praktische Medizin z.B. zur Behandlung von Urogenital-Infekten, Reizdarmsyndrom und Karies belegen. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
- Published
- 2018
39. [Potential of tropical diseases in Germany : Important pathogens in travelers and migrants]
- Author
-
Benno, Kreuels and Stefan, Schmiedel
- Subjects
Diarrhea ,Transients and Migrants ,Travel ,Germany ,Humans ,Communicable Diseases - Abstract
Gastrointestinal infections are among the most frequent imported diseases diagnosed in Germany in travelers or migrants from the tropics. Acute traveler's diarrhea is the most frequent illness in long-distance travelers and in high-risk areas (e.g. India, Mexico) around one third of all travelers suffer from diarrhea. Chronic diarrhea plays a role especially after longer stays abroad ( 4 weeks) and in migrants and is often caused by protozoa. Helminths are less frequently the causative agent of gastrointestinal complaints (diarrhea, nausea, abdominal pain). A worm infestation of the large and small intestines is often present but helminths can also affect the liver or lead to generalized symptoms of illness when larvae migrate. In principle, in the case of gastrointestinal complaints after exposure to the tropics, the possibility of an imported tropical endemic infectious disease must be considered and appropriate diagnostics initiated. For travelers returning from tropical countries other, sometimes life-threatening diseases, such as malaria, typhoid fever, rickettsiosis and viral hemorrhagic fever (VHF) can present with gastrointestinal symptoms and should never be overlooked.Gastrointestinale Infektionen zählen zu den häufigsten importierten Erkrankungen, die in Deutschland bei Reisenden oder Migranten aus den Tropen diagnostiziert werden. Die akute Reisediarrhö ist die häufigste Erkrankung des Fernreisenden; in Hochrisikogebieten (z. B. Indien, Mexiko) erkrankt etwa ein Drittel aller Reisenden an einer Diarrhö. Die chronische Diarrhö spielt v. a. nach längeren Auslandsaufenthalten ( 4 Wochen) und bei Migranten eine Rolle und ist oftmals durch Protozoen bedingt. Helminthen kommen als Erreger von gastrointestinalen Beschwerden (Diarrhö, Übelkeit, Abdominalschmerzen) seltener vor. Oftmals liegt ein Wurmbefall von Dick- und Dünndarm vor, Wurmerkrankungen betreffen aber auch die Leber oder führen bei Larvenwanderung zu generalisierten Krankheitserscheinungen. Grundsätzlich muss bei gastrointestinalen Beschwerden nach einer Tropenexposition auch an die Möglichkeit einer importierten tropenendemischen Infektionserkrankung gedacht und die entsprechende Diagnostik veranlasst werden. Bei Reiserückkehrern aus tropischen Ländern können sich auch andere, z. T. lebensgefährliche Erkrankungen wie Malaria, Typhus abdominalis, Rickettsiosen oder die viralen hämorrhagische Fieber (VHF) mit gastrointestinalen Symptomen präsentieren und dürfen auf keinen Fall übersehen werden.
- Published
- 2022
40. Die Clostridium difficile-Kolitis bei nierentransplantierten Patienten: Risikofaktoren, Rekurrenz und klinischer Verlauf
- Author
-
Waxweiler, Anna Katharina
- Subjects
recurrence ,clostridioides difficile ,diarrhea ,clinical outcome ,risk factors ,clostridium difficile ,kidney transplant recipients ,600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit::610 Medizin und Gesundheit ,infection - Abstract
Seit der Jahrtausendwende sind Inzidenz, Virulenz, Rekurrenz und Mortalität durch die C. difficile-Infektion (CDI) weltweit steigend, wobei vor allem organtransplantierte Patienten durch Immunsuppression, vermehrten Antibiotikagebrauch und Hospitalisierungen ein erhöhtes Erkrankungsrisiko aufweisen. Die vorliegende Arbeit untersucht die Risikofaktoren, die Rekurrenz und den klinischen Verlauf der CDI bei nierentransplantierten Patienten. In dieser Fall-Kontroll-Studie wurden unter 2494 nierentransplantierten Patienten, die zwischen 2002 und 2017 aktiv in der nephrologischen Transplantationsambulanz der Charité Berlin-Mitte betreut wurden, 112 Patienten mit positivem C. difficile-Toxinnachweis im Stuhl (ELISA) bei entsprechender Diarrhoesymptomatik identifiziert. Ferner wurden 112 nichtinfizierte Nierentransplantierte als Kontrollgruppe selektiert. Neben Patientencharakteristika, Komorbiditäten und Medikation wurden alle antibiotischen Therapien und Hospitalisierungen ab 24 Monate vor Primärinfektion differenziert erfasst, sowie der klinische Verlauf mit Laborwerten und Transplantatfunktion dokumentiert und statistisch ausgewertet. Die Inzidenz der CDI zeigte sich über 16 Jahre steigend und betrug insgesamt 4,5 %. Es überwogen Late-onset-Fälle (3,2 Jahre post transplantationem). 30,4 % der Patienten erkrankten innerhalb des ersten Jahres und 17 % der CDI wurden ambulant erworben. Im Vergleich zu der Kontrollgruppe wiesen die CDI-Patienten einen signifikant niedrigeren BMI (23,8 kg/m2, OR 0,87, 95 % KI 0,8-0,95, p=0,002) und Blutdruck (128/74 mmHg, p=0,003) auf, wurden länger hämodialysiert, waren häufiger von Nicht-CDI-Infektionen und kardiovaskulären Erkrankungen betroffen und nahmen vermehrt Protonenpumpeninhibitoren ein (OR 3,1, 95 % KI 1,17-8,20, p=0,023). Sie wurden doppelt so häufig und fünfmal so lange jeweils antibiotisch therapiert (OR 1,2, 95 % KI 1,1-1,4, p=0,005) und hospitalisiert, am häufigsten innerhalb der sechs Monate vor Primärinfektion (53,5 % der Antibiosen, 50,3 % der Hospitalisierungen). Die CDI-Patienten zeigten eine signifikant schlechtere Transplantatfunktion sowohl akut (eGFR: 28 ml/min/1,73m2, p=1x10-5; Transplantatversagen bei 34,8 %; Proteinurie 157,5 mg/l) als auch im Verlauf (33,4 ml/min/1,73m2 nach zwei Jahren). Zudem wiesen sie verminderte Hämoglobin- (10,7 g/dl, OR 0,67, 95 % KI 0,53-0,85, p=0,001) und Serumalbuminwerte (36,7 g/l, OR 0,831, 95 % KI 0,76-0,90, p=8,0x10-6) sowie eine häufigere Besiedlung mit multiresistenten Erregern (30,6 %, p=1,2x10-4) auf. 29,5 % der CDI-Patienten entwickelten mindestens eine Rekurrenz. Sie verloren dreimal so häufig ihr Transplantat (30,4 %) und verstarben doppelt so häufig (40,2 %) wie die Kontrollpatienten. Diese Studie bestätigt identifizierte Risikofaktoren früherer Untersuchungen an einer großen Kohorte nierentransplantierter Patienten. Die hier vorgestellten Erkenntnisse, dass ein niedriger Wert von BMI, Hämoglobin und Serumalbumin eigenständig mit der CDI assoziierte Faktoren darstellen, erlauben deren bewusste Kontrolle und damit eine verbesserte klinische Betreuung der nierentransplantierten Patienten. Es besteht weiterer Bedarf an prospektiv und polyzentrisch angelegten Studien., Incidence, recurrence and mortality of C. difficile infection (CDI) have been increasing worldwide since the turn of the millennium, where solid organ transplant recipients are particularly at risk due to immunosuppression, frequent antibiotic exposure and hospitalisation. This case-control study investigates risk factors, recurrence and clinical outcome of CDI in kidney transplant recipients. Medical records of 2.494 renal allograft recipients seen between 2002 and 2017 at the nephrological outpatient department of the University Hospital Charité Berlin were reviewed for diarrhea and a positive stool testing for C. difficile toxins (ELISA). Overall, 112 CDI-cases were identified and matched with 112 non-infected renal transplant controls. Documentation and statistical analysis included patient characteristics, comorbidities, medication, a differentiated record of all antibiotic therapies and hospitalisations in 24 months before primary CDI, as well as the clinical outcome with laboratory values, graft and patient survival. The overall CDI incidence was 4.5 % with an increasing tendency observed over the study time. There was a predominance of Late-onset-cases (3.2 years posttransplant); 30.4 % of patients infected within the first year after Ntx and 17 % of CDI were community-acquired. Compared to controls, CDI patients showed significantly lower BMI (23.8 kg/m2, OR 0.87, 95%CI 0.8-0.95, p=0.002), underwent longer hemodialysis, took proton pump inhibitors more often (OR 3.1, 95%CI 1.17-8.20, p=0.023) and were more likely to be affected by non-CDI infections. They were treated twice as often and five times as long with antibiotic agents (OR 1.2, 95%KI 1.1-1.4, p=0.005) and hospitalised, most often within six months before verified infection, respectively. CDI patients showed significantly worse graft function both acute (eGFR: 28 ml/min/1.73m2, p=1x10-5; AKI in 34.8 %) and long-term (33.4 ml/min/1.73m2 two years post-CDI), reduced hemoglobin (10.7 g/dl, OR 0.67, 95%CI 0.53-0.85, p=0.001) and serum albumin (36.7 g/l, OR 0.831, 95%CI 0.76-0.90, p=8.0x10-6) and more frequent colonisation with multi-resistant pathogens (30.6 %, p=1,2x10-4). CDI patients developed at least one recurrence in 29.5 % of cases, lost their graft three times as often (30.4 %) and died twice as often (40.2 %) as controls. This study confirms the risk factors identified in previous studies in a large kidney transplanted population. The new findings that a low value of BMI, hemoglobin and serum albumin could be factors associated with CDI allow their control and thus an improved posttransplant care for these patients. There is a need for prospective and polycentric studies.
- Published
- 2022
41. [29/f-Abdominal pain, distended abdomen and occasionally diarrhea : Preparation for the medical specialist examination: part 120]
- Author
-
H, Fehrendt
- Subjects
Diarrhea ,Abdomen ,Humans ,Medicine ,Abdominal Pain - Published
- 2021
42. [Colostrum management practices on farms with high calf losses in Lower Saxony, Germany]
- Author
-
Anika, Korte, Johanna Sofie, Dreyer, and Martina, Hoedemaker
- Subjects
Diarrhea ,Dairying ,Farms ,Animals, Newborn ,Pregnancy ,Colostrum ,Germany ,Animals ,Cattle ,Female - Abstract
The aim of the present study was to record the management of colostrum supply for calves on dairy farms in Lower Saxony facing challenges with increased calf mortality as well as to identify associated problems. Targeted advice concerning possibilities for improving management was provided in order to evaluate whether these consultations would lead to changes in the colostrum management and improve the calves' colostrum supply (measured by the total protein concentration in the blood serum of calves and the incidence of diarrhea).Analyses were performed on 56 dairy farms in Lower Saxony, facing a calf mortality of at least 20 % in 2014 and keeping a minimum of 30 dairy cows. Single-housed calves with an average age of 1-14 days were examined. Each farm was visited twice during an interval of 8-10 months, with an identical daily routine at both visits. Data on the topics of colostrum management and calf health were recorded using a questionnaire and the farm was inspected. All single-housed calves were subjected to a clinical examination. The total protein concentration in the blood of calves aged between 1 and 7 days was examined in order to draw conclusions concerning their colostrum supply.Only few, insignificant changes in management were evident between the 2 visits. Therefore, no conclusions were possible concerning the influence of the provided advice on colostrum management. Nevertheless, the data showed that the colostrum management on a large part of the farms was in need of improvement with regard to the time of feeding, the amount offered, the method of supply and monitoring its effect. The data on measured total protein concentration also showed that at both visits only a small proportion of the farms adequately managed the colostrum supply.Many farmers remain unaware of the pronounced importance of colostrum supply for newborn calves. In many of the surveyed farms with high calf losses, a need for improvement in the area of colostrum management was evident.Das Ziel der Studie war, in Milchkuhbetrieben mit erhöhten Kälberverlusten in Niedersachsen das bestandsspezifische Management der Kolostrumversorgung zu erfassen und Probleme aufzudecken. Es erfolgte eine zielgerichtete Beratung zum Management, um zu evaluieren, ob diese Änderungen des Kolostrummanagements bewirken und die Kolostrumversorgung der Kälber in den Betrieben (gemessen an der Gesamteiweißkonzentration im Blutserum und der Häufigkeit des Auftretens von Durchfallerkrankungen) verbessern kann.Die Untersuchungen fanden in 56 Milchkuhbetrieben in Niedersachsen statt, die im Jahr 2014 eine Kälberverlustrate von mindestens 20 % aufwiesen und mindestens 30 Milchkühe hielten. Untersucht wurden Kälber im Alter von 1–14 Lebenstagen. Jeder Betrieb wurde 2-mal im Abstand von 8–10 Monaten besucht, wobei zu beiden Zeitpunkten ein identischer Tagesablauf eingehalten wurde. Daten zu den Themen Kolostrummanagement und Kälbergesundheit wurden anhand eines Fragebogens erfasst, der Betrieb wurde besichtigt und alle Kälber in Einzelhaltung unterlagen einer klinischen Untersuchung. Bei Kälbern im Alter von 1–7 Lebenstagen wurde die Gesamteiweißkonzentration im Blutserum untersucht, um den Erfolg der Kolostrumversorgung zu bewerten.In den Datensätzen der beiden Durchgänge differierte das Antwortverhalten der Landwirte im Fragebogen nicht signifikant, sodass sich keine Rückschlüsse auf die Einflussnahme der Beratung auf das Kolostrummanagement ziehen ließen. Dennoch zeigte sich anhand der Daten, dass das Kolostrummanagement in einem Großteil der Betriebe in Bezug auf Zeitpunkt der Fütterung, angebotene Menge, Methode der Versorgung und Überprüfung des Erfolgs verbesserungswürdig war. Die anhand der Gesamteiweißkonzentration beurteilte Kolostrumversorgung wies ebenfalls darauf hin, dass zu beiden Besuchszeitpunkten nur in einem kleinen Anteil der Betriebe alle Kälber ausreichend mit Kolostrum versorgt wurden.Die große Bedeutung der Kolostrumversorgung bei neugeborenen Kälbern scheint vielen Landwirten noch immer nicht bewusst zu sein. In vielen der untersuchten Betriebe mit hohen Kälberverlusten war ein Verbesserungsbedarf im Bereich Kolostrummanagement zu verzeichnen.
- Published
- 2021
43. [Traveler's Diarrhea]
- Author
-
Melanie, Sasse, Fabian, Reinhardt, and Christoph, Lübbert
- Subjects
Diarrhea ,Travel ,Humans ,Travel-Related Illness - Abstract
Travelers' diarrhea is the most common infectious disease in travel medicine. This article deals with epidemiology, diagnostics, prophylaxis and therapy. The causative pathogens, important differential diagnoses and indications for extended diagnostic measures are discussed in detail. Furthermore, aspects of travel medicine advice as well as the possibilities and limits of infection prevention are presented.Prinzipiell können Bakterien, Viren oder Parasiten eine Reisediarrhö verursachen. Im Vordergrund steht die symptomatische Behandlung der Reisediarrhö. Krankheitsbild und Erregerart beeinflussen das weitere Vorgehen.Eine spezifische Erregerdiagnostik ist bei unkomplizierten Durchfällen mit häufiger Selbstlimitierung meist nicht erforderlich. Kommt es zu prolongierten und blutigen Durchfällen, Fieber oder Exsikkose, ist eine spezielle Diagnostik indiziert. PRäVENTIONSMAßNAHMEN UND REISEMEDIZINISCHE BERATUNG: Umfassend und qualifiziert sollte sie vor jeder größeren Fernreise stattfinden und Präventionsmaßnahmen, Malaria-Chemoprophylaxe, Impfungen, Möglichkeiten der Selbsttherapie und Verhalten bei reiseassoziierten Erkrankungen beinhalten.Sie umfassen den Flüssigkeits- und Elektrolytausgleich, die Gabe von Antidiarrhoika und die antimikrobielle Therapie.
- Published
- 2021
44. [The new guideline on irritable bowel syndrome: what is new?]
- Author
-
Henrike, von Schassen, Viola, Andresen, and Peter, Layer
- Subjects
Diarrhea ,Irritable Bowel Syndrome ,Probiotics ,Brain-Gut Axis ,Practice Guidelines as Topic ,Quality of Life ,Humans ,Constipation - Abstract
WHAT IS NEW?: The following refers only to irritable bowel syndrome (IBS) in adults. The new guideline includes a separate section on IBS for paediatric patients. Irritable bowel syndrome (IBS) presents as a heterogeneous picture with chronic abdominal complaints related to the bowel. These are usually accompanied by changes in bowel movements and lead to impaired quality of life. The genesis is multifactorial and there are complex underlying pathophysiological mechanisms associated with IBS. Thus, disturbances in various components of the gut-brain axis and the increasing importance of the microbiome can be identified. Various psychological comorbidities also play a role.The diagnosis is made by a thorough anamnesis and symptom-oriented exclusion of important differential diagnoses. A subdivision into different subtypes depending on the main symptoms is beneficial for the further management of IBS patients. The diagnosis of IBS should be made as early as possible after reliable exclusion of the important differential diagnoses. If diarrhoea dominates as a symptom, a detailed differential diagnosis and functional diagnosis should be carried out.There is no proven causal and no established standard therapy. Due to the variable genesis and symptom manifestation of IBS, a broad spectrum of therapy options results, whereby there is no individual prediction regarding effectiveness and therefore every therapy is initially probationary. Symptom-independent general therapies that can be used for all subtypes include dietary methods (e. g. the low-FODMAP diet), probiotics, psychotherapy methods and complementary medicine. The choice of symptom-dependent drug treatments is made according to the subtype/main symptom. In the case of diarrhoea, bile acid binders, the non-absorbable antibiotic rifaximin or, in individual cases, 5-HTWAS äNDERT SICH?: Folgende Ausführung bezieht sich nur auf das Reizdarmsyndrom (RDS) beim Erwachsenen. Die neue Leitlinie enthält einen eigenständigen Anteil Reizdarmsyndrom für pädiatrische Patienten. Das RDS präsentiert sich als heterogenes Bild mit chronisch-abdominellen Beschwerden, die auf den Darm bezogen werden. Diese gehen in der Regel mit Stuhlgangveränderungen einher und führen zu einer Beeinträchtigung der Lebensqualität. Die Genese ist multifaktoriell und es liegen komplexe pathophysiologische Mechanismen zugrunde, die mit einem RDS assoziiert sind. So konnten Störungen in verschiedenen Komponenten der Darm-Hirn-Achse und auch die zunehmende Bedeutung des Mikrobioms identifiziert werden. Auch verschiedene psychische Komorbiditäten spielen eine Rolle.Die Diagnosestellung erfolgt durch eine gründliche Anamnese und symptomorientierten Ausschluss wichtiger Differenzialdiagnosen (Ausschlussdiagnose). Eine Unterteilung in verschiedene Subtypen je nach Hauptsymptom ist für das weitere Management der RDS-Patienten vorteilhaft. Die Diagnose Reizdarmsyndrom sollte möglichst früh nach zuverlässigem Ausschluss der wichtigen Differenzialdiagnosen erfolgen. Wenn die Diarrhö als Symptom dominiert, ist eine ausführliche Differenzialdiagnostik und Funktionsdiagnostik durchzuführen.Es gibt keine gesicherte kausale und etablierte Standardtherapie. Aufgrund der variablen Genese und Symptommanifestation des RDS resultiert ein breites Spektrum an Therapiemöglichkeiten, wobei keine individuelle Vorhersage bezüglich der Wirksamkeit besteht und daher jede Therapie zunächst probatorisch ist. Zu den symptomunabhängigen allgemeinen Therapieverfahren, die für alle Subtypen zur Anwendung kommen können, gehören Verfahren der Ernährung (z. B. die Low-FODMAP-Diät), Probiotika, Verfahren der Psychotherapie und der Komplementärmedizin. Die Wahl der symptomabhängigen medikamentösen Behandlungen erfolgt je nach Subtyp/Hauptsymptom. Bei Diarrhö können neben Loperamid auch Gallensäurebinder, das nicht resorbierbare Antibiotikum Rifaximin oder in Einzelfällen 5-HT
- Published
- 2021
45. [CME/Answers: Mushroom Poisoning in the Family Practice]
- Author
-
Katharina, Schenk-Jäger, Mirjam, Gessler, and Stefan, Weiler
- Subjects
Diarrhea ,Amanita ,Humans ,Mushroom Poisoning ,Family Practice - Abstract
CME/Answers: Mushroom Poisoning in the Family Practice
- Published
- 2021
46. Leitsymptom Fieber
- Author
-
Wörnle, Markus
- Published
- 2021
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47. [Influence of iron supplementation on the gut microbiota].
- Author
-
Nielsen P
- Subjects
- Humans, Dietary Supplements, Iron therapeutic use, Gastrointestinal Microbiome
- Published
- 2023
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48. Campylobacter jejuni-assoziierte Gastroenteritis und akute Appendizitis: zwei Kasuistiken.
- Author
-
Aydin, M., Born, M., Molitor, E., Zhou, H., Heydweiller, A., and Franke, I.
- Abstract
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- Published
- 2016
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49. Saccharomyces boulardii CNCM I-745 — die medizinische Hefe verbessert die Funktion intestinaler Enzyme
- Author
-
Moré, Margret I.
- Published
- 2019
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50. Nicht-Zöliakie-Weizensensitivität.
- Author
-
Barmeyer, C. and Ullrich, R.
- Abstract
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- Published
- 2015
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