53 results on '"Vera Mahler"'
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2. What should be considered during epicutaneous patch testing?
- Author
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Richard Brans and Vera Mahler
- Subjects
Immunology and Allergy - Abstract
Indications for epicutaneous patch testing include the detection or exclusion of allergic contact dermatitis of the skin, transitional mucosa or oral mucosa, suspected delayed-type immune reactions to ingredients of implants, and certain drug reactions (maculopapular exanthema, symmetrical drug-related intertriginous and flexural exanthema [SDRIFE], acute generalized exanthematous pustulosis [AGEP], and fixed drug eruption). When available, allergen preparations that have been pharmaceutically tested and that are approved or marketable as medicinal products should be used. Existing diagnostic gaps can be closed by testing the patient’s own materials in a suitable preparation. Interferences of ultraviolet (UV) light exposure or drugs with patch test reactions have to be considered. In addition to the reading after 48 h and 72 h, a further reading between day 7 (168 h) and day 10 (240 h) is useful, since about 15% of the positive test reactions remain undetected without this late reading. All positive patch test reactions considered allergic must be evaluated with regard to their clinical relevance based on existing exposures.
- Published
- 2023
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3. Diagnostik und Prävention im Fokus
- Author
-
Vera Mahler
- Published
- 2022
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4. Anaphylaxie auf Zusatzstoffe in Impfstoffen
- Author
-
Vera Mahler and Ann-Christine Junker
- Subjects
Immunology and Allergy - Published
- 2022
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5. Anaphylaxis to additives in vaccines
- Author
-
Vera, Mahler and Ann-Christine, Junker
- Subjects
Immunology and Allergy - Abstract
SummaryAnaphylaxis in connection with the administration of vaccines occurs only very rarely. Triggers of immunoglobulin IgE-mediated and non-IgE-mediated anaphylaxis—in addition to the active ingredient itself—may be excipients contained in the vaccine due to their special properties. Some of the excipients in medicinal products are the same compounds used as additives in food. Furthermore, residues from the manufacturing process (e.g., chicken egg white, casein, antibiotics, formaldehyde) or contaminants (e.g., from the primary packaging material) may be potential triggers of anaphylaxis in vaccines. This review article provides an overview of ingredients in vaccines that pose an allergenic risk potential. The components of COVID-19 vaccines approved and marketed in Germany are discussed with regard to their potential for triggering anaphylaxis and possible pathophysiological mechanisms involved.
- Published
- 2022
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6. GMP- und GDP-gerechte Kühllagerung und Kühltransport von Allergenprodukten: Worauf kommt es an?
- Author
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Johanna Rost, Steve Langhein, Detlef Bartel, Andreas Bonertz, and Vera Mahler
- Subjects
Immunology and Allergy - Published
- 2022
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7. Good manufacturing practice- and good distribution practice-compliant cold storage and refrigerated transport of allergen products: what is important?
- Author
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Johanna Rost, Andreas Bonertz, Vera Mahler, Steve Langhein, and Detlef Bartel
- Subjects
business.industry ,Immunology and Allergy ,Environmental science ,Distribution (economics) ,Cold storage ,Good manufacturing practice ,Process engineering ,business - Abstract
Background All currently available products for diagnosis and therapy of type I allergies are protein extracts from allergenic source material. The extracted proteins have different properties and their structure is differently labile to temperature variations. Despite various pharmaceutical formulations to increase product stability, with few exceptions, allergen products must be refrigerated to ensure that their quality and native protein structure do not change during storage and transport. Maintaining quality is a challenge in complex distribution chains. Methods Regulatory requirements and guidelines that apply to cold storage and transport of allergen products are summarized and the responsibilities of the stakeholders are explained. Results The storage conditions determined in stability studies correspond to the transport conditions. These stability data can also be used to assess tolerable conditions during transport. According to a good distribution practice (GDP) contracts must be concluded between the responsible pharmaceutical entrepreneur and the qualified distribution service provider that regulate storage and transport in accordance with the product requirements. Conclusion Monitoring of storage and transport conditions is achieved by transport in qualified means of transport (e.g. truck). Alternatively, qualified transport packaging with active or passive cooling (e.g. cold packs) and qualified “data loggers” that record the transport temperatures can be used. Regardless of the system used, it must be demonstrated—by validating the transport conditions, routes and packaging at different times of the year and over the entire duration of transport—that regulatory requirements are met and that the quality of the products is maintained during shipment.
- Published
- 2021
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8. Neue Allergene für die Berufsdermatologie?
- Author
-
Vera Mahler
- Subjects
Gynecology ,030207 dermatology & venereal diseases ,03 medical and health sciences ,medicine.medical_specialty ,Contact urticaria ,0302 clinical medicine ,business.industry ,030220 oncology & carcinogenesis ,medicine ,Dermatology ,business ,Occupational dermatology - Abstract
Die Umwelt ist kontinuierlich einem Wandel unterworfen. Expositionen im Arbeitsumfeld und damit verbunden die Bedeutung von beruflichen Typ-I- und Typ-IV-Allergenen konnen sich andern. Die wichtigsten Berufsallergene betreffenden Trends, neue arbeitsplatzbezogene Allergene/Allergenexpositionen, das diagnostische Vorgehen zum Nachweis neuer Allergene in der Praxis und regulatorische Entwicklungen werden dargestellt. Aufbauend auf bekannten, berufsdermatologisch relevanten Allergenexpositionen werden publizierte Trends aus klinischen Kohorten ausgewertet, und erganzend wird eine systematische Literaturrecherche (PubMed 2016–2021) nach neuen Berufsallergenen durchgefuhrt. Zu den Berufen mit der hochsten Inzidenz von arbeitsbedingter allergischer Kontakturtikaria und/oder Proteinkontaktdermatitis gehoren Backer, Landwirte und Landarbeiter, veterinarmedizinisch-technische Assistenten, Tierarzte, Koche, Molkerei- und Viehzuchtarbeiter, Gartner und Friseure. Das hochste Risiko, ein berufliches Kontaktekzem zu entwickeln, besteht im Gesundheitswesen, in der Landwirtschaft, in metallverarbeitenden Berufen und bei Maschinenfuhrern, im Nahrungsmittelsektor, im Dienstleistungsgewerbe und in Bauberufen. Die Suchstrategie „new occupational allerg*“ ergab 603 Hits, „novel occupational allerg*“ 158 Hits; 25 Arbeiten beinhalteten fur die Fragestellung relevante Ergebnisse und werden aufbereitet. Neue berufsdermatologisch relevante proteinbasierte Soforttypallergene wie auch Kontaktallergene werden dargestellt. Es sind aktuelle Trends zu bekannten Berufsallergenen und neue Berufsallergene im Zeitraum 2016 bis 2021 festzustellen. Nur eine eingehende individuelle Arbeitsplatzanamnese und Testung patienteneigener Materialien konnen neue Allergene in der Berufsdermatologie identifizieren.
- Published
- 2021
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9. Penicillin-Toleranzinduktion in der Schwangerschaft
- Author
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T. Jakob, Norbert Mülleneisen, Bettina Wedi, Axel Trautmann, Vera Mahler, Regina Treudler, S. Röseler, Burkhard Kreft, Hans F. Merk, F. Ruëff, Wolfgang Pfützner, Werner Aberer, Heinrich Dickel, Margitta Worm, Randolf Brehler, Gerda Wurpts, Cord Sunderkötter, Knut Brockow, and Hagen Ott
- Subjects
Gynecology ,medicine.medical_specialty ,business.industry ,medicine ,Immunology and Allergy ,Dermatology ,business - Published
- 2021
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10. Rekombinante Allergene, Peptide und Virus-like Particles in der Immuntherapie von Allergien
- Author
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Frank Schuler, S. Kaul, Simone Dudek, Stefan Vieths, Vera Mahler, and Thomas Holzhauser
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0303 health sciences ,03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,030228 respiratory system ,business.industry ,Public Health, Environmental and Occupational Health ,Medicine ,business ,Molecular biology ,030304 developmental biology - Abstract
Zusammenfassung Aktuell werden extraktbasierte Therapieallergene aus natürlichen Allergenquellen (z. B. Hausstaubmilben, Baum- und Gräserpollen) zur allergenspezifischen Immuntherapie (AIT) eingesetzt, dem einzigen kausalen Therapieansatz, der durch Toleranzentwicklung allergische Erkrankungen positiv verändern und langfristig eine Krankheitsprogression verhindern kann. Aufgrund von Schwankungen in der natürlichen Zusammensetzung der Ausgangsmaterialien und unterschiedlichen Herstellungsprozessen ergeben sich Varianzen in Proteingehalt, Allergenkomposition und allergener Aktivität gleichlautender Produkte, was spezifische Herausforderungen an ihre Standardisierung stellt. Die Aufklärung der Nukleotidsequenzen allergieauslösender Proteine führte zur Entwicklung molekularer AIT-Ansätze. Dies ermöglicht die Applikation von ausschließlich allergologisch relevanten Strukturen und schließt chemisch synthetisierte Peptide, rekombinante Einzelallergene und Therapiemoleküle mit hypoallergenen Eigenschaften ein, die potenziell eine Auftitration mit höheren Allergendosen ohne allergische Nebenwirkungen und schnelleres Erreichen der wirksamen kumulativen Dosis ermöglichen. Zudem lassen sich weitere Modifikationen der AIT-Ansätze zur Verbesserung der allergenen und immunogenen Eigenschaften, wie zum Beispiel durch Verwendung von Virus-like Particles (VLP), erreichen. Bis dato sind die hier beschriebenen AIT-Ansätze ausschließlich in der klinischen Erprobung. Dieser Artikel gibt eine Übersicht über die publizierten, in klinischen AIT-Studien eingesetzten molekularen Allergietherapeutika. Ihr Mehrwert sowie Herausforderungen gegenüber etablierten Therapieallergenen werden diskutiert. Ziel ist die Entwicklung hochwirksamer und verträglicher AIT-Präparate mit einer verbesserten Patientenakzeptanz und -adhärenz.
- Published
- 2020
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11. Ist das Konzept einer 'erdnussfreien Schule' für das Alltagsmanagement von Erdnuss-allergischen Kindern mit Anaphylaxie-Risiko sinnvoll?
- Author
-
Sabine Schnadt, Anja Wassmann-Otto, Christiane Schäfer, Margitta Worm, Jörg Kleine-Tebbe, Katharina Blumchen, Annice Heratizadeh, Imke Reese, Thomas Werfel, Zsolt Szépfalusi, Birgit Ahrens, Susanne Lau, Lars Lange, Sabine Dölle-Bierke, Barbara Ballmer-Weber, Ute Lepp, Kirsten Beyer, and Vera Mahler
- Subjects
030207 dermatology & venereal diseases ,03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,030228 respiratory system ,Immunology and Allergy - Abstract
Hintergrund: Eltern von schulpflichtigen Kindern mit Nahrungsmittelallergien und dem Risiko anaphylaktischer Reaktionen wunschen sich einen
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- 2020
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12. Beruflich erworbene MRSA-Besiedelung in der berufsdermatologischen Begutachtung (BK-Nr. 3101)
- Author
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Cornelia Erfurt-Berge, Vera Mahler, A. Schmidt, and Irena Angelovska
- Subjects
education.field_of_study ,medicine.medical_specialty ,Communicable disease ,business.industry ,Transmission (medicine) ,Population ,Occupational disease ,Dermatology ,Atopic dermatitis ,medicine.disease ,Asymptomatic ,Work related ,030207 dermatology & venereal diseases ,03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,Internal medicine ,Cohort ,medicine ,Abnormal health condition ,Stumme MRSA-Kolonisierung ,Von Mensch zu Mensch übertragbare Erkrankung ,MRSA ,Asymptomatic MRSA colonization ,Occupational disease evaluation proceedings ,Berufskrankheitenverfahren ,Berufskrankheit ,Occupation diseases ,Regelwidriger Gesundheitszustand ,030212 general & internal medicine ,medicine.symptom ,education ,business - Abstract
BACKGROUND: Person-to-person transmitted infectious diseases can cause occupational diseases (OD). These are subsumed as BK-No. 3101 in the German list of OD which applies for individuals with a considerably higher risk for infection as a consequence of their professional activity compared to the general population. OBJECTIVES: The special medical and insurance law aspects of a work-related MRSA colonization are presented using the example of an expert opinion case and an evaluation of the BK reports of suspected occupational disease (BK No. 3101) of the German Social Accident Insurance (DGUV). PATIENTS AND METHODS: The BK documentation of the DGUV from 2007–2012 and the patient cohort from the Department of Dermatology, University Hospital Erlangen, presenting for expert assessment from 2007–2012 were retrospectively analysed for human-to-human transmitted infectious diseases of the skin (BK-No. 3101). RESULTS: Person-to-person transmission of infectious diseases of the skin is rare in the field of occupational dermatology. In the DGUV cohort, suspected BK-No. 3101cases amounted to 2.6% of all notified cases; recognized BK-No. 3101 cases accounted for 4.2% of all recognized cases, amongst which 9 were caused by MRSA. In contrast to a symptomatic infection, an asymptomatic MRSA colonization is not being recognized as BK-No. 3101. Bacterial superantigens can trigger atopic dermatitis (AD). In particular cases, occupationally acquired MRSA can elicit AD and may justify classification as an OD (BK-No. 3101). CONCLUSIONS: Early detection of MRSA colonization and eradication are necessary for rehabilitation. Management of skin diseases due to infectious diseases within the framework of OD is presented. HINTERGRUND: Von Mensch zu Mensch übertragene Infektionskrankheiten können eine Berufskrankheit(BK)-Nr. 3101 bedingen, wenn sie bei Versicherten auftreten, die infolge der Ausübung ihrer Arbeitstätigkeit in bestimmten Bereichen einer gegenüber der allgemeinen Bevölkerung wesentlich erhöhten Infektionsgefahr ausgesetzt sind. ZIEL DER ARBEIT: Es erfolgt die Darstellung der besonderen medizinischen und versicherungsrechtlichen Aspekte einer beruflichen MRSA-Kolonisation am Beispiel eines Gutachtenfalles und Auswertung der BK-Verdachtsanzeigen (BK-Nr. 3101) der gewerblichen Berufsgenossenschaften und Unfallversicherungsträger. PATIENTEN UND METHODEN: Die Geschäftsergebnisse und BK-Dokumentation der gewerblichen Berufsgenossenschaften und Unfallversicherungsträger 2007 bis 2012 wurden zur BK-Nr. 3101 ausgewertet sowie das Patientenkollektiv berufsdermatologischer Begutachtungsfälle 2007 bis 2012 der Hautklinik Universitätsklinikum Erlangen zum Vorliegen von Mensch zu Mensch übertragener Infektionskrankheiten der Haut retrospektiv untersucht. ERGEBNISSE: Von Mensch zu Mensch übertragene Infektionskrankheiten der Haut sind in der berufsdermatologischen Begutachtung selten. Von den 2007 bis 2012 erfassten BK-Verdachtsanzeigen waren 2,6 % BK-Nr. 3101-Verdachtsfälle; 4,2 % aller anerkannten BKen entfielen auf BK-Nr. 3101-Fälle, darunter 9 Fälle von MRSA (Methicillin-resistenter Staphylococcus aureus). Eine symptomlose MRSA-Besiedlung wird im Gegensatz zur manifesten Infektionskrankheit nicht als BK-Nr. 3101 anerkannt. Bakterielle Superantigene können eine atopische Dermatitis (AD) triggern. Im Einzelfall kann eine AD infolge einer beruflich erworbenen MRSA-Ansteckung auftreten und eine BK-Nr. 3101 begründen. DISKUSSION: Ein frühzeitiger Nachweis einer MRSA-Kolonisation und Eradikation sind notwendig für eine Rehabilitation. Der Umgang mit Hauterkrankungen als Folge einer Infektionskrankheit im Berufskrankheitenverfahren wird dargelegt.
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- 2020
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13. Diätetische Implikationen bei ASS-Unverträglichkeit
- Author
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Kirsten Beyer, Birgit Ahrens, Torsten Zuberbier, Jörg Kleine-Tebbe, Thomas Werfel, Zsolt Szépfalusi, Regina Treudler, Sibylle Plank-Habibi, Uta Jappe, Vera Mahler, Imke Reese, Sabine Müller, Susanne Lau, Barbara Ballmer-Weber, Katharina Blumchen, Isidor Huttegger, Ute Lepp, Lars Lange, Sabine Dölle-Bierke, Margitta Worm, Sabine Schnadt, Joachim Saloga, Anja Wassmann-Otto, and Christiane Schäfer
- Subjects
Gynecology ,medicine.medical_specialty ,business.industry ,medicine ,Immunology and Allergy ,business - Published
- 2020
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14. Dietary implications in acetylsalicylic acid intolerance
- Author
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Sabine Müller, Imke Reese, Thomas Werfel, Zsolt Szépfalusi, Katharina Blumchen, Sabine Dölle-Bierke, Torsten Zuberbier, Margitta Worm, Anja Wassmann-Otto, Uta Jappe, Christiane Schäfer, Jörg Kleine-Tebbe, Vera Mahler, Ute Lepp, Sibylle Plank-Habibi, Isidor Huttegger, Lars Lange, Birgit Ahrens, Susanne Lau, Regina Treudler, Sabine Schnadt, Joachim Saloga, Barbara Ballmer-Weber, and Kirsten Beyer
- Subjects
0301 basic medicine ,Allergy ,ASA ,Pharmacology ,Anti-inflammatory diet ,Pathogenesis ,03 medical and health sciences ,chemistry.chemical_compound ,medicine ,Immunology and Allergy ,Dietary therapy ,Gastrointestinal tract ,030109 nutrition & dietetics ,Aspirin ,business.industry ,COX ,Salicylic acid ,medicine.disease ,Arachidonic acid metabolism ,Malnutrition ,030104 developmental biology ,chemistry ,business ,600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit::610 Medizin und Gesundheit - Abstract
Summary Background Acetylsalicylic acid (ASA) may cause difficult-to-treat symptoms of the airways, skin, or gastrointestinal tract in hypersensitive patients. Due to the chemical relationship between salicylic acid and ASA, a role of a low-salicylate diet has been discussed. Methods This review evaluates whether low salicylate diets are meaningful from an allergological or nutritional–physiological perspective. Results The body’s arachidonic acid metabolism plays a crucial role in the pathogenesis of ASA intolerance. Despite their chemical affinity, ASA and salicylic acid affect the arachidonic pathway differently. The intake of salicylic acid with food is low compared to therapeutic doses of ASA. There is increasing evidence that protective effects of a high fruit and vegetables diet is related in part to the intake of salicylates. In salicylate-low diets, fruit and vegetables are reduced, harboring the risk of an insufficient diet and malnutrition. Conclusion Dietary therapy in ASA-intolerant patients is not recommended.
- Published
- 2020
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15. Leitliniengerechte Diagnostik der Kontaktallergie in der Praxis
- Author
-
Vera Mahler and Heinrich Dickel
- Subjects
Gynecology ,030207 dermatology & venereal diseases ,03 medical and health sciences ,medicine.medical_specialty ,0302 clinical medicine ,business.industry ,Contact allergy ,030220 oncology & carcinogenesis ,Photopatch test ,Medicine ,Dermatology ,business - Abstract
Bei einer Kontaktallergie gibt es anstelle einer kausalen Therapie nur die Allergenmeidung. Wenn das Allergen nicht identifiziert wird, besteht das Ekzem fort, was eine grose Belastung fur die Patienten darstellt. Der Epikutantest (ECT) ist der diagnostische Standard zum Nachweis einer Kontaktallergie. Basierend auf einer systematischen Literaturrecherche, erhielt die deutsche Epikutantestleitlinie ein inhaltliches Update und methodisches Upgrade. Die wichtigsten praxisrelevanten Aspekte bei der Epikutantestung mit Kontaktallergenen und Arzneimitteln werden dargestellt. Es erfolgen die Aufbereitung von aktuellem konsentiertem Leitlinienwissen zur Durchfuhrung des ECT sowie eine erganzende selektive Literaturrecherche. Nach Epikutantestleitlinie (AWMF[Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften e. V.]-Register-Nr.: 013-018, 2019) sind neben der Standardreihe stets anamnesegeleitet Spezialreihen und ggf. patienteneigene Testpraparationen zu testen. Als evidenzbasierte Neuerung wird eine Spatablesung nach 7 bis 10 Tagen empfohlen, da ansonsten zahlreiche Epikutantestreaktionen unerkannt bleiben. Antihistaminika konnen die zellularen Reaktionen im Epikutantest abschwachen. Es kann daher das Absetzen mit einer Latenz von 5 Halbwertszeiten vor dem ECT empfohlen werden. Schlieslich wird bei Verdacht auf ein falsch negatives Epikutantestergebnis die Durchfuhrung eines Abriss-Epikutantests gemas validiertem Protokoll empfohlen. Alle Patienten mit Verdacht auf eine Kontaktallergie sollen fruhzeitig eine leitliniengerechte, d. h. aussagekraftige und risikoarme Epikutantestung erhalten. Durch die gezielte Epikutantestung werden klinisch relevante Allergene identifiziert und so auch Anstose fur weitere systematische Untersuchungen gegeben.
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- 2020
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16. ARIA-Leitlinie 2019: Behandlung der allergischen Rhinitis im deutschen Gesundheitssystem
- Author
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Thomas Werfel, Joachim Saloga, Christian Vogelberg, Andrea Wallrafen, Wolfgang Czech, Hans F. Merk, Oliver Pfaar, Michael Gerstlauer, Adam Chaker, Thomas B. Casale, Uta Rabe, Jörg Fischer, Norbert Mülleneisen, Torsten Zuberbier, Wolfgang Wehrmann, Jean Bousquet, Karl Hörmann, Annette Sperl, Carsten B. Schmidt-Weber, Désirée Larenas-Linnemann, Wytske Fokkens, Thilo Jakob, Giorgio Walter Canonica, Katja Nemat, Randolf Brehler, Nikolaos G. Papadopoulos, Sebastian Strieth, Thomas Bieber, Marek Jutel, Sanna Toppila-Salmi, Thomas Fuchs, Sven Becker, Petra Staubach, Holger Wrede, Wolfgang Schlenter, Joaquim Mullol, Matthias V. Kopp, Holger Seyfarth, Vera Mahler, Claus Bachert, Anna Bedbrook, Thomas Spindler, R. Buhl, Peter Hellings, Victoria Cardona, Regina Treudler, Johannes Ring, Wienczylawa Czarlewski, Eckard Hamelmann, Ludger Klimek, Kirsten Jung, and Ingrid Casper
- Subjects
Gynecology ,030207 dermatology & venereal diseases ,03 medical and health sciences ,medicine.medical_specialty ,0302 clinical medicine ,030228 respiratory system ,business.industry ,medicine ,Immunology and Allergy ,business - Abstract
Die Anzahl der von Allergien betroffenen Patienten nimmt weltweit zu. Hiermit gehen erhebliche Kosten fur die Gesundheits- und Sozialsysteme durch allergische Erkrankungen einher. Integrierte Versorgungskonzepte sind erforderlich, die innerhalb der nationalen Gesundheitssysteme eine umfassende Versorgung ermoglichen. Die ARIA-Initiative entwickelt international gultige Leitlinien fur allergische Atemwegserkrankungen. ARIA dient der verbesserten Versorgung von Patienten mit Allergien und chronischen Atemwegserkrankungen. In Zusammenarbeit mit anderen internationalen Initiativen, nationalen Fachgesellschaften und Patientenorganisationen im Bereich Allergien und Atemwegserkrankungen wurde eine realitatsnahe, integrative Versorgungsleitlinie („integrated care pathways“, ICPs) fur eine digital unterstutzte, integrative, individualisierte Behandlung von allergischer Rhinitis (AR) mit komorbidem Asthma entwickelt, die in der vorliegenden Arbeit auf das deutsche Gesundheitssystem ubertragen wird. Die vorliegende ICP-Versorgungsleitlinie umfasst wesentliche Bereiche der Versorgung von Patienten mit AR mit und ohne Asthma einschlieslich der Sicht von Patienten und weiterer versorgungsnaher Gesundheitsdienstleister. Eine umfassende ICP-Leitlinie kann die Versorgungsrealitat wesentlich besser abbilden als herkommliche Leitlinienmodelle.
- Published
- 2019
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17. Wichtigste Kontaktallergene beim Handekzem
- Author
-
Heinrich Dickel and Vera Mahler
- Subjects
Gynecology ,030207 dermatology & venereal diseases ,03 medical and health sciences ,medicine.medical_specialty ,0302 clinical medicine ,business.industry ,030220 oncology & carcinogenesis ,Medicine ,Dermatology ,business - Abstract
Kopf und Hande sind die beiden haufigsten Manifestationsorte von allergischen Kontaktekzemen. Bei Handekzemen ist der Kontakt zu einem Kontaktallergen eine haufige (Mit‑)Ursache fur die Ekzemauslosung und -unterhaltung. Bei allen langer als 3 Monate bestehenden Handekzemen ist daher eine allergologische Abklarung mittels Epikutantestung empfohlen. Bei Patienten mit allergischem Kontaktekzem der Hande wurden in einer multizentrischen europaischen Untersuchung als haufigste Kontaktallergene der Standardreihe Nickel, (Chlor‑)Methylisothiazolinon (MCI/MI), Duftstoff-Mix I, Kobalt, Thiuram-Mix, Perubalsam, Chrom und Duftstoff-Mix II beschrieben. Im Informationsverbund Dermatologischer Kliniken (IVDK) wurden in den Jahren 2014 bis 2018 insgesamt 56.170 Patienten epikutan getestet; 16.807 dieser Patienten (29,9 %) hatten ein Handekzem, davon hatten 7725 (46,0 %) eine Berufsdermatose (BD), 6820 (40,6 %) keine BD. Bei den ubrigen Patienten war dies unbekannt. Die TOP-30-Allergenhitlisten von Handekzempatienten ohne und mit BD beinhalten 22 gemeinsame Kontaktallergene, jedoch mit verschiedener Reaktionshaufigkeit. Bei Handekzempatienten ohne BD gehoren dieser zusatzlich folgende Kontaktallergene an: Octylgallat, Sorbinsaure und tert-Butylhydrochinon, Propylenglycol, Quecksilber(II)-amidchlorid, Tolubalsam, Jasmin absolut und Sandelholzol. Bei Handekzempatienten mit BD sind dies stattdessen: Tetramethylthiurammonosulfid, Tetramethylthiuramdisulfid, 1,3-Diphenylguanidin, p‑Phenylendiamin und p‑Toluylendiamin, Iodpropinylbutylcarbamat, Glutaraldehyd und Monoethanolamin. Bei arbeitsbedingtem Kontaktekzem der Hande ist eine fruhzeitige Einbindung des zustandigen Unfallversicherungstragers durch Einleitung des Hautarztverfahrens erforderlich, um gemeinsam auf eine Allergenkarenz durch Ersatzstoffprufung und Optimierung der personlichen Schutzausrustung hinzuwirken.
- Published
- 2019
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18. Konservierungsmittel
- Author
-
Johannes Geier and Vera Mahler
- Subjects
Immunology and Allergy - Published
- 2019
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19. S2k-Leitlinie: Diagnostik bei Verdacht auf eine Betalaktamantibiotika-Überempfindlichkeit
- Author
-
Werner Aberer, Randolf Brehler, Franziska Ruëff, Burkhard Kreft, Heinrich Dickel, Cord Sunderkötter, Hagen Ott, Hans F. Merk, Norbert Mülleneisen, Gerda Wurpts, Stefani Röseler, Regina Treudler, Knut Brockow, Margitta Worm, Vera Mahler, Helmut Sitter, Wolfgang Pfützner, Bettina Wedi, Axel Trautmann, and Thilo Jakob
- Subjects
Gynecology ,030207 dermatology & venereal diseases ,03 medical and health sciences ,medicine.medical_specialty ,0302 clinical medicine ,030228 respiratory system ,business.industry ,Immunology and Allergy ,Medicine ,business - Abstract
Die vorliegende Leitlinie (S2k) zur Diagnostik bei Verdacht auf eine Betalaktamantibiotika-Uberempfindlichkeit wurde von den deutschen allergologischen Fachverbanden und der osterreichischen allergologischen Fachgesellschaft sowie der Paul-Ehrlich-Gesellschaft fur Chemotherapie im Konsens nach den Kriterien der Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften (AWMF) erarbeitet. Betalaktamantibiotika (BLA) wie Penicilline und Cephalosporine sind die Substanzgruppe, welche am haufigsten Arzneimittelallergien auslost. Die anamnestische Angabe einer vermuteten Allergie ubersteigt jedoch in ihrer Haufigkeit deutlich die bestatigten Falle. Die grose Anzahl vermuteter BLA-Allergien hat einen grosen Einfluss, unter anderem auf die Behandlungsqualitat des einzelnen Patienten sowie die Kosten fur die Allgemeinheit. Allergien auf BLA beruhen auf unterschiedlichen immunologischen Mechanismen und ausern sich haufig als makulopapulose Exantheme, aber auch als Anaphylaxien; daneben finden sich verschiedene Sonderformen der Arzneimittelallergien. Allen BLA gemeinsam ist der Betalaktamring. Eingeteilt werden die BLA in verschiedene Klassen: die Penicilline, Cephalosporine, Carbapeneme, Monobactame und Betalaktamaseinhibitoren mit unterschiedlichen Strukturmerkmalen. Von groser klinischer Bedeutung ist die Kenntnis uber mogliche Kreuzreaktivitaten. Eine Unvertraglichkeit gegenuber allen BLA tritt nur bei einem geringen Prozentsatz aller Allergiker auf, haufiger sind Kreuzreaktivitaten bei Seitenkettenahnlichkeiten wie Aminopenicillinen und Aminocephalosporinen oder auch den Methoxyiminocephalosporinen. Das Bild insgesamt ist jedoch komplex und bedarf weiterer Studien zur Aufklarung. Die Diagnostik besteht ublicherweise aus vier Bausteinen: der Anamnese, der Labordiagnostik, Hauttestungen, welchen ein groser Stellenwert zukommt, sowie der Arzneimittelprovokationstestung. Das Vorgehen der Diagnostik, aber auch im akuten Bedarfsfall der BLA-Gabe ist an der Patientenhistorie und dem Einzelfall orientiert. Erganzend zu den bisherigen Erkenntnissen besteht auch hier weiterer Studienbedarf. Die Durchfuhrung der allergologischen Diagnostik bei Verdacht auf eine BLA-Uberempfindlichkeit ist zugunsten einer guten medizinischen Versorgung des Einzelnen, aber auch aufgrund der immensen Auswirkungen mutmaslicher BLA-Allergien fur die Allgemeinheit dringend zu empfehlen.
- Published
- 2019
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20. Guideline on diagnostic procedures for suspected hypersensitivity to beta-lactam antibiotics
- Author
-
Thilo Jakob, Gerda Wurpts, Bettina Wedi, Franziska Ruëff, Regina Treudler, Vera Mahler, Helmut Sitter, Werner Aberer, Hans F. Merk, Randolf Brehler, Stefani Röseler, Cord Sunderkötter, Axel Trautmann, Wolfgang Pfützner, Knut Brockow, Norbert Mülleneisen, Hagen Ott, Burkhard Kreft, Heinrich Dickel, and Margitta Worm
- Subjects
Drug ,medicine.medical_specialty ,Allergy ,business.industry ,medicine.drug_class ,media_common.quotation_subject ,Antibiotics ,Provocation test ,Guideline ,biochemical phenomena, metabolism, and nutrition ,bacterial infections and mycoses ,medicine.disease ,030207 dermatology & venereal diseases ,03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,030228 respiratory system ,medicine ,Immunology and Allergy ,Clinical significance ,Medical history ,business ,Intensive care medicine ,Anaphylaxis ,media_common - Abstract
This guideline on diagnostic procedures for suspected beta-lactam antibiotic (BLA) hypersensitivity was written by the German and Austrian professional associations for allergology, and the Paul-Ehrlich Society for Chemotherapy in a consensus procedure according to the criteria of the German Association of Scientific Medical Societies. BLA such as penicillins and cephalosporins represent the drug group that most frequently triggers drug allergies. However, the frequency of reports of suspected allergy in patient histories clearly exceeds the number of confirmed cases. The large number of suspected BLA allergies has a significant impact on, e.g., the quality of treatment received by the individual patient and the costs to society as a whole. Allergies to BLA are based on different immunological mechanisms and often manifest as maculopapular exanthema, as well as anaphylaxis; and there are also a number of less frequent special clinical manifestations of drug allergic reactions. All BLA have a beta-lactam ring. BLA are categorized into different classes: penicillins, cephalosporins, carbapenems, monobactams, and beta-lactamase inhibitors with different chemical structures. Knowledge of possible cross-reactivity is of considerable clinical significance. Whereas allergy to the common beta-lactam ring occurs in only a small percentage of all BLA allergic patients, cross-reactivity due to side chain similarities, such as aminopenicillins and aminocephalosporins, and even methoxyimino cephalosporins, are more common. However, the overall picture is complex and its elucidation may require further research. Diagnostic procedures used in BLA allergy are usually made up of four components: patient history, laboratory diagnostics, skin testing (which is particularly important), and drug provocation testing. The diagnostic approach—even in cases where the need to administer a BLA is acute—is guided by patient history and risk–benefit ratio in the individual case. Here again, further studies are required to extend the present state of knowledge. Performing allergy testing for suspected BLA hypersensitivity is urgently recommended not only in the interests of providing the patient with good medical care, but also due to the immense impact of putative BLA allergies on society as a whole.
- Published
- 2019
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21. What we learned from TAO – 10 years of German therapy allergen ordinance
- Author
-
C. Ruoff, Andreas Bonertz, D. Mentzer, D. Hartenstein, S. Kaul, S. Vieths, and Vera Mahler
- Subjects
Allergy ,Manufacturing process ,House dust mite allergy ,business.industry ,Authorization ,medicine.disease_cause ,medicine.disease ,Clinical trial ,030207 dermatology & venereal diseases ,03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,Allergen ,030228 respiratory system ,Data quality ,Environmental health ,medicine ,Immunology and Allergy ,business - Abstract
The Therapy Allergen Ordinance (TAO) came into force in Germany in 2008 in order to ensure proven and tested quality, efficacy and safety of therapy allergens for the treatment of allergies to frequent allergen sources (birch, alder, hazel, sweet grasses (without maize), bee-, yellow jacket-venom). It excludes exemptions from marketing authorizations (MA) for AIT-products containing these allergens. Due to the particular nature of the therapeutic allergens, rather long transitional periods are legally defined to resolve deficient clinical data. The aim was to analyze the status quo of AIT products developed according to TAO. Quality data and clinical trials of AIT products subjected to TAO (obtained until 2019) were analyzed and findings were clustered. The first two AIT products (for tree-pollen allergy) received a national MA in 2018. Of the 123 initial MA applications submitted, 65 are still active (26 for grass-, 17 for tree-, 5 for grass-/tree-pollen-mix and 17 for house dust mite allergy). Quality issues frequently identified were: Lack of comparability of the drug due to extensive changes in the manufacturing process, insufficient/missing stability data or process validation, insufficiently validated analytical methods, unsuitable in-house reference preparations, inadequate specifications and/or in-process controls. Dose-finding and phase III studies are required for MA. Doses of best benefit/risk balance were recommended for phase III studies. PEI takes measures to ensure that products of presumptive lacking efficacy based on study results do not gain access to the market. In Germany, TAO ensures that all previously untested named patient products for the treatment of frequent allergies are subjected to an assessment of their risk/benefit ratio according to the current state of science.
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- 2019
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22. Regulatory Requirements for the Quality of Allergen Products for Allergen Immunotherapy of Food Allergy
- Author
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Andreas Bonertz, Lisa Englert, and Vera Mahler
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Quality Control ,Pulmonary and Respiratory Medicine ,Allergen immunotherapy ,Drug Industry ,Process (engineering) ,media_common.quotation_subject ,Immunology ,Peanut allergy ,medicine.disease_cause ,Marketing authorization ,03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,Allergen ,Food allergy ,Quality requirements ,Allergen regulation ,Lebensmittelallergie ,medicine ,Humans ,Immunology and Allergy ,Peanut Hypersensitivity ,Quality (business) ,European Union ,030212 general & internal medicine ,media_common ,Allergens ,medicine.disease ,Product (business) ,030228 respiratory system ,Risk analysis (engineering) ,Desensitization, Immunologic ,Food ,Allergens (RK Bush and S Vieths, Section Editors) ,Government Regulation ,Drug and Narcotic Control ,Business ,Food Hypersensitivity - Abstract
Purpose of Review Medicinal products for allergen immunotherapy (AIT) of food allergies have gained enormous momentum in recent years. With this new class of products entering marketing authorization procedures, compliance to regulatory requirements becomes a critical element. Here, an overview is provided on specific requirements and aspects concerning the quality control and manufacturing of these products. Recent Findings Recent developments in the field of AIT for food allergies are divers, including products for oral, epicutaneous, and subcutaneous application, most notably targeting egg, milk, and peanut allergy. As the source materials for food AIT product are typically produced for food consumption and not for medicinal purposes, unique challenges arise in the manufacturing processes and controls of these medicinal products. Individual approaches are needed to assure acceptable quality, including control of relevant quantitative and qualitative characteristics. Major characteristics for quality verification include determination of protein content, total allergenic activity, and major allergen content. The applied manufacturing processes need to be established such that relevant process parameters are kept within justified limits and consistency of produced batches is assured. Summary Allergen products for food AIT present specific challenges with respect to quality aspects that differentiate them from other commonly available AIT products. While established regulation is available and provides clear guidance for most aspects, other issues require consideration of new and individual settings relevant here. Consequently, as experience grows, respective amendments to currently available guidance may be needed.
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- 2021
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23. Correction to 'ARIA guideline 2019: treatment of allergic rhinitis in the German health system'
- Author
-
Hans F. Merk, Thomas B. Casale, Adam Chaker, Katja Nemat, Wienczylawa Czarlewski, Vera Mahler, Désirée Larenas-Linnemann, Torsten Zuberbier, Thilo Jakob, Johannes Ring, Thomas Werfel, Karl Hörmann, Kirsten Jung, Claus Bachert, Sebastian Strieth, Wolfgang Czech, Regina Treudler, Jean Bousquet, Randolf Brehler, Carsten B. Schmidt-Weber, Roland Buhl, Giorgio Walter Canonica, Wytske Fokkens, Thomas Bieber, Eckard Hamelmann, Sanna Toppila-Salmi, Ingrid Casper, Jörg Fischer, Anna Bedbrook, Wolfgang Schlenter, Petra Staubach, Annette Sperl, Norbert Mülleneisen, Victoria Cardona, Nikolaos G. Papadopoulos, Christian Vogelberg, Oliver Pfaar, Joaquim Mullol, Marek Jutel, Michael Gerstlauer, Sven Becker, Peter Hellings, Ludger Klimek, Thomas Spindler, Joachim Saloga, Wolfgang Wehrmann, Andrea Wallrafen, Matthias V. Kopp, Holger Seyfarth, Holger Wrede, Uta Rabe, and Thomas Fuchs
- Subjects
German ,medicine.medical_specialty ,business.industry ,Family medicine ,Disclaimer ,language ,Immunology and Allergy ,Medicine ,Guideline ,business ,language.human_language - Abstract
Correction to: Allergo J Int 2019 https://doi.org/10.1007/s40629-019-00110-9 Affiliation and disclaimer have been misrepresented and are hereby corrected: Vera Mahler: Affiliation: Med. Faculty, Friedrich-Alexander-University (FAU) Erlangen-Nurnberg, Germany. Disclaimer: The views expressed in this …
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- 2020
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24. Nicht-Zöliakie-Gluten-/Weizen-Sensitivität (NCGS) — ein bislang nicht definiertes Krankheitsbild mit fehlenden Diagnosekriterien und unbekannter Häufigkeit
- Author
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Sonja Lämmel, Barbara Otto, Kirsten Beyer, Torsten Zuberbier, Jörg Kleine-Tebbe, Anja Wassmann-Otto, Christiane Schäfer, Regina Treudler, Imke Reese, Hubert Mönnikes, Oliver Bachmann, Ute Lepp, Sabine Dölle, Sabine Schnadt, Isidor Huttegger, Barbara Ballmer-Weber, Lars Lange, Margitta Worm, Vera Mahler, Paul Enck, Stephan C. Bischoff, Birgit Ahrens, Johann Ockenga, Thomas Werfel, Zsolt Szépfalusi, Axel Enninger, and Katharina Blumchen
- Subjects
Gynecology ,03 medical and health sciences ,medicine.medical_specialty ,Nutrition and Dietetics ,0302 clinical medicine ,business.industry ,medicine ,Medicine (miscellaneous) ,Immunology and Allergy ,030211 gastroenterology & hepatology ,030212 general & internal medicine ,business - Abstract
ZusammenfassungIn den letzten Jahren häuft sich die Nennung der Nicht-Zöliakie-Gluten-/Weizen-Sensitivität (NCGS, „non celiac gluten sensitivity“) sowohl in den Medien, aber auch in Fachkreisen. Die Existenz und die möglichen verantwortlichen Trigger werden kontrovers diskutiert. Drei internationale Expertentreffen mit Empfehlungen zur NCGS waren nicht unabhängig organisiert und wenig transparent bezüglich potenzieller Interessenkonflikte der Teilnehmer.Die vorliegende Stellungnahme enthält wichtige Überlegungen aus allergologischer und ernährungsphysiologischer Sicht: (1) Aufgrund häufiger Selbstdiagnosen, unklarer Prävalenz und unbestätigter Ätiologie der NCGS sind validierte Diagnosekriterien und/oder verlässliche Biomarker notwendig. (2) Infolge hoher Nocebo- und häufiger Placebo-Effekte konnte Gluten bislang nicht sicher als Auslöser einer NCGS identifiziert werden. Doppelblinde, placebokontrollierte Provokationen (DBPCFC: double-blind, placebo-controlled food challenge) sind bei Verdacht auf NCGS nur in modifizierter Form (verändertes Verhältnis von Placebo zu Verum) geeignet. (3) Zahlreiche Störgrößen (Confounder) erschweren die Bewertung subjektiver Symptome unter glutenarmer/-freier Kost. Letztere kann je nach Lebensmittelauswahl (z. B. vermehrt Gemüse mit löslichen Ballaststoffen) physiologische Verdauungseffekte bewirken und gastrointestinale Transitzeiten unabhängig vom Glutenverzicht verändern. (4) Streng glutenfreie Kost ist bei einer gesicherten Zöliakie wissenschaftlich begründet und unerlässlich. Bei einem medizinisch unbegründeten Glutenverzicht überwiegen jedoch potenzielle Nachteile und Risiken. (5) Aktuell kann wegen fehlender überzeugender Diagnosekriterien bei Verdacht einer NCGS ausschließlich eine sorgfältige Differenzialdiagnostik empfohlen werden. Hierzu gehören eine sorgfältige Anamnese, einschließlich eines Ernährungs- und Symptomtagebuchs, eine allergologische Diagnostik und ein sicherer Ausschluss einer Zöliakie.Wir befürworten ein derartiges strukturiertes Vorgehen, da ohne eine medizinisch gesicherte Diagnose die Durchführung einer längeren Glutenkarenz nicht zu empfehlen ist. Englische Fassung http://link.springer.com/journal/40629
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- 2018
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25. Non-celiac gluten/wheat sensitivity (NCGS)—a currently undefined disorder without validated diagnostic criteria and of unknown prevalence
- Author
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Sonja Lämmel, Torsten Zuberbier, Thomas Werfel, Zsolt Szépfalusi, Regina Treudler, Sabine Schnadt, Isidor Huttegger, Margitta Worm, Lars Lange, Kirsten Beyer, Ute Lepp, Axel Enninger, Oliver Bachmann, Birgit Ahrens, Katharina Blumchen, Hubert Mönnikes, Vera Mahler, Barbara Ballmer-Weber, Jörg Kleine-Tebbe, Anja Wassmann-Otto, Christiane Schäfer, Barbara Otto, Imke Reese, Sabine Dölle, Paul Enck, Johann Ockenga, and Stephan C. Bischoff
- Subjects
chemistry.chemical_classification ,medicine.medical_specialty ,Nocebo ,business.industry ,Provocation test ,nutritional and metabolic diseases ,Disease ,medicine.disease ,Gluten ,03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,chemistry ,Food allergy ,medicine ,Immunology and Allergy ,030211 gastroenterology & hepatology ,Gluten free ,Medical history ,030212 general & internal medicine ,Intensive care medicine ,business ,Irritable bowel syndrome - Abstract
Within the last decade, non-celiac gluten/wheat sensitivity (NCGS) has been increasingly discussed not only in the media but also among medical specialties. The existence and the possible triggers of NCGS are controversial. Three international expert meetings which proposed recommendations for NCGS were not independently organized and only partially transparent regarding potential conflicts of interest of the participants. The present position statement reflects the following aspects about NCGS from an allergist’s and nutritionist’s point of view: (A) Validated diagnostic criteria and/or reliable biomarkers are still required. Currently, this condition is frequently self-diagnosed, of unknown prevalence and non-validated etiology. (B) Gluten has not been reliably identified as an elicitor of NCGS because of high nocebo and placebo effects. Double-blind, placebo-controlled provocation tests are of limited value for the diagnosis of NCGS and should be performed in a modified manner (changed relation of placebo and active substance). (C) Several confounders hamper the assessment of subjective symptoms during gluten-reduced or gluten-free diets. Depending on the selection of food items, e.g., an increased vegetable intake with soluble fibers, diets may induce physiological digestive effects and can modify gastrointestinal transit times independent from the avoidance of gluten. (D) A gluten-free diet is mandatory in celiac disease based on scientific evidence. However, a medically unjustified avoidance of gluten may bear potential disadvantages and risks. (E) Due to a lack of diagnostic criteria, a thorough differential diagnostic work-up is recommended when NCGS is suspected. This includes a careful patient history together with a food-intake and symptom diary, if necessary an allergy diagnostic workup and a reliable exclusion of celiac disease. We recommend such a structured procedure since a medically proven diagnosis is required before considering the avoidance of gluten.
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- 2018
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26. Typ-IV-Kontaktallergien in Nahrungsmittelberufen: Eine aktuelle Übersicht
- Author
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Vera Mahler, Johannes Geier, Andreas Bauer, and Steffen Schubert
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Gynecology ,030207 dermatology & venereal diseases ,03 medical and health sciences ,medicine.medical_specialty ,0302 clinical medicine ,030228 respiratory system ,business.industry ,Medicine ,Dermatology ,business - Abstract
Der Nahrungsmittelsektor gehort zu den Hochrisikobereichen fur berufsbedingte irritative und allergische Kontaktekzeme. Die vorliegende Arbeit gibt einen Uberblick uber Hauptallergene und Sensibilisierungshaufigkeiten sowie Sensibilisierungsrisiko in verschiedenen Berufen der Nahrungsmittelindustrie. Die Literatur zu Typ-IV-Sensibilisierungen im Nahrungsmittelsektor wird zusammenfassend dargestellt. Das relative Risiko, ein berufsbedingtes Handekzem in der Lebensmittelverarbeitung zu entwickeln, ist mehr als 3‑fach erhoht. Die Vergleichsgruppe wurde auf der Basis des Anteils dokumentierter Falle im IVDK(Informationsverbund Dermatologischer Kliniken)-Netzwerk pro 100.000 berufstatiger Personen bezogen auf den Durchschnitt der Jahre 2005 und 2010 berechnet. Hierfur wurde das mittlere Risiko aller Patienten als Referenz auf 1 gesetzt. Vor allem betroffen sind Backer, Konditoren, Koche sowie Fleisch- und Fischverarbeiter. Neben irritativen Kontaktekzemen treten haufig allergische Kontaktekzeme und Proteinkontaktdermatitis auf. Fuhrende Haptene (Hauptallergene) sind in erster Linie Gummiinhaltsstoffe, aber auch Desinfektionsmittel und Kompositen (Korbblutler). Auch in der Nahrungsmittelindustrie sind wenige Kontaktallergene fur die Mehrzahl der berufsrelevanten Sensibilisierungen verantwortlich.
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- 2018
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27. Umweltassoziierte dermatologische Erkrankungen
- Author
-
Vera Mahler
- Subjects
0301 basic medicine ,Gynecology ,030207 dermatology & venereal diseases ,03 medical and health sciences ,medicine.medical_specialty ,030104 developmental biology ,0302 clinical medicine ,business.industry ,Public Health, Environmental and Occupational Health ,medicine ,business - Abstract
Bei Uberbeanspruchung von Regulations- und Reparaturmechanismen der Haut konnen Umweltfaktoren zu dermatologischen Erkrankungen fuhren. Ubersicht uber nichtallergische Erkrankungen der Haut, die mit Umwelteinflussen vergesellschaftet sind/sein konnen. Review aktueller wissenschaftlicher Erkenntnisse zu Assoziationen nichtallergischer Erkrankungen der Haut mit Umwelteinflussen: Irritation, Chemikalien, Infektion, UV-Strahlung, Temperatur. Pradisposition (z. B. Anlage fur atopische Dermatitis, Psoriasis oder Filaggrin-Gen-Mutationen) und Exposition (Umwelt) sind wesentliche Faktoren fur Krankheitsentstehung und Gesunderhaltung eines Individuums. Spezifische chemische und infektiose Einwirkungen konnen zu charakteristischen Hauterkrankungen fuhren (z. B. Halogenakne), die unter bestimmten Voraussetzungen als Berufskrankheiten anerkannt werden. Der haufigste Irritationsfaktor ist Wasser (Feuchtarbeit). Naturliche optische Strahlung unterschiedlicher Wellenlange ist Ursache sogenannter Lichtdermatosen. Phototoxische Reaktionen auf Psoralene, Furocumarine und Medikamente sind haufig. Die sogenannte „Sonnenallergie“ (polymorphe Lichtdermatose) ist keine Allergie im eigentlichen Sinne, sondern eine Reaktion auf ein UV-induziertes Neoantigen der Haut. UVB hat direkte mutagene Effekte auf die DNA. Sonnenexposition und Defekte bei DNA-Reparaturmechanismen sind Risikofaktoren fur Hauttumoren. Auch Warme-/Kalteeinwirkung lost unter bestimmten Bedingungen Erkrankungen der Haut aus (primar: Erfrierung, Frostbeulen, Verbrennung, Verbruhung, chronisch-induzierbare Urtikaria. Sekundar: Verschlechterung vorbestehender entzundlicher Dermatosen (z. B. Sklerodermie)). Zur Gesunderhaltung der Haut sind eine fruhzeitige Identifikation und Elimination der schadigenden Umwelteinflusse sowie die Behandlung fruher Krankheitsstadien erforderlich. Dies beinhaltet sowohl individuelle Strategien der Verhaltnis- und Verhaltenspravention als auch (z. B. im Hinblick auf steigende Hautkrebsinzidenzen) ein globales Vorgehen.
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- 2017
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28. Kontaktallergie auf Sulfite und Sulfitunverträglichkeit: klinische und berufliche Relevanz
- Author
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Vera Mahler, M. Häberle, and Johannes Geier
- Subjects
Gynecology ,030207 dermatology & venereal diseases ,03 medical and health sciences ,medicine.medical_specialty ,0302 clinical medicine ,030228 respiratory system ,business.industry ,medicine ,Immunology and Allergy ,business - Abstract
Sulfite sind als Konservierungsstoffe und Antioxidantien in der Lebensmittel-, Kosmetik- und pharmazeutischen Industrie sowie weiteren Industriezweigen weit verbreitet. Sie sind bekannt als Ausloser epidermaler Sensibilisierungen und darauf basierenden ekzematosen kontaktallergischen Hautreaktionen, zu deren Nachweis Natriumdisulfit (= Natriummetabisulfit; CAS 7681-57-4) im Epikutantest eingesetzt wird. Unabhangig davon kann bei inhalativer oder peroraler Sulfit-Exposition das Krankheitsbild der Sulfitunvertraglichkeit mit Bronchokonstriktion, Urtikaria, kardiovaskularen, intestinalen und/oder lebensbedrohlichen anaphylaktischen Reaktionen auftreten, zu dessen Nachweis Provokationstestungen notwendig sind. Im vorliegenden Review werden die Verbreitung von Sulfiten, ihre chemischen Grundlagen, gesetzliche Regularien und Grenzwerte, Sulfit-assoziierte Erkrankungen und ihre Diagnostik dargestellt, die berufliche Bedeutung von Sulfiten als Kontaktallergene in der von 1968 bis 2015 publizierten Literatur untersucht und die aktuelle Kontaktsensibilisierungshaufigkeit im Kollektiv einer dermatologischen Praxis uberpruft. Zusatzlich wurden Einzelfalle inhalativer beruflicher Sulfitunvertraglichkeit erfasst. Im 10-Jahres-Kollektiv einer Hautarztpraxis mit 780 getesteten Patienten war eine Reaktionshaufigkeit von 3,1 % (++ oder +++-Reaktion an Tag 4) auf Natriummetabisulfit (1 % in Vaseline) festzustellen, wobei in keinem Fall berufliche Relevanz vorlag. Demgegenuber betrug die Haufigkeit positiver Testreaktionen auf Sulfite in acht groseren Epikutantestkollektiven 1,1 bis 4,5 % der Getesteten. Eine berufliche Relevanz der positiven Testergebnisse lag (je nach Selektionskriterien) zwischen 0 und 100 %, jedoch mehrheitlich (6 von 8 Studien) zwischen 5 und 14 %. In der publizierten Literatur der letzten 45 Jahren sind circa 50 Falle mit beruflich verursachtem allergischem Kontaktekzem durch Sulfite publiziert, zusatzlich wenige Einzelfalle einer beruflichen Sulfitunvertraglichkeit. Zusammenfassend sind epidermale Sensibilisierungen auf Sulfite selten von beruflicher Relevanz. Trotz der weiten Verbreitung von Sulfiten als Konservierungsstoffe und Antioxidantien spricht die geringe Zahl dokumentierter berufsdermatologischer Falle dafur, dass nur selten eine berufliche Sulfit-Exposition in krankheitsauslosender Form besteht.
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- 2017
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29. Contact allergy and intolerance to sulphite compounds: clinical and occupational relevance
- Author
-
M. Häberle, Vera Mahler, and Johannes Geier
- Subjects
medicine.medical_specialty ,Allergy ,Inhalation ,business.industry ,Incidence (epidemiology) ,Patch test ,Anaphylactic reactions ,Context (language use) ,medicine.disease ,Dermatology ,Surgery ,030207 dermatology & venereal diseases ,03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,030228 respiratory system ,Contact allergy ,medicine ,Immunology and Allergy ,business ,Allergic contact dermatitis - Abstract
Sulphites are widely used as preservatives and antioxidants, e. g., in the food, cosmetic, and pharmaceutical industries. They are known to trigger epidermal sensitizations and associated eczematous contact allergic skin reactions; to identify these, patch testing is performed using sodium disulphite (= sodium metabisulphite; CAS 7681-57-4). In addition to this, inhalation or oral exposure to sulphite can cause the clinical picture of sulphite intolerance, including bronchoconstriction, urticaria, cardiovascular, intestinal, and/or life-threatening anaphylactic reactions, the identification of which requires challenge testing. This review discusses the prevalence of sulphites, their chemical characteristics, statutory regulations and limit values; sulphite-related diseases and their diagnosis; the occupational significance of sulphites as contact allergens in the literature published between 1968 and 2015; and the current incidence of contact sensitizations in the patient collective at a dermatology practice. Individual cases of inhalative occupational sulphite intolerance were also analyzed. A reaction incidence of 3.1% (++ or +++ reaction on day 4) to sodium metabisulphite (1% in Vaseline) was determined in a 10-year collective comprising 780 patients tested at a dermatology practice; in none of these cases was occupational relevance identified. In contrast, the rate of positive test reactions to sulphite was 1.1–4.5% in eight large patch test collectives. Although occupational relevance in the positive test results (depending on selection criteria) was between 0 and 100%, it was predominantly (in six of eight studies) between 5 and 14%. Approximately 50 cases involving occupational allergic contact dermatitis due to sulphite have been published in the literature over the last 45 years, as well as a small number of cases of occupational sulphite intolerance. In summary, epidermal sensitizations to sulphite are rarely of occupational relevance. Despite the wide prevalence of sulphites in the form of preservatives and antioxidants, the low number of cases documented in an occupational dermatological context suggests that occupational sulphite exposure only rarely exists in disease-triggering form.
- Published
- 2017
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30. Psychogenic nonepileptic seizure (PNES) mimicking acute anaphylactic reaction
- Author
-
Azadeh Tajmir-Riahi and Vera Mahler
- Subjects
medicine.medical_specialty ,Allergy ,business.industry ,Acute anaphylactic reaction ,medicine.disease ,Dermatology ,03 medical and health sciences ,Epilepsy ,0302 clinical medicine ,030228 respiratory system ,Otorhinolaryngology ,Anesthesia ,medicine ,Psychogenic disease ,Immunology and Allergy ,business ,030217 neurology & neurosurgery ,Anaphylaxis - Published
- 2017
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31. Definition und Design hypoallergener Nahrungsmittel
- Author
-
Vera Mahler
- Subjects
Immunology and Allergy - Published
- 2015
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32. Leitlinie zum Management IgE-vermittelter Nahrungsmittelallergien
- Author
-
Isidor Huttegger, Kirsten Beyer, Martin Classen, Lars Lange, Jörg Kleine-Tebbbbe, Barbara Ballmer-Weber, Margitta Worm, Torsten Zuberbier, Regina Treudler, Thomas Fuchs, Bernhard Watzl, Ute Rabe, Alexander Nast, Imke Reese, Christiane Schäfer, Bodo Niggemann, Sabine Schnadt, Joachim Saloga, Martin Raithel, Berthold Koletzko, Ludger Klimek, Jens Schreiber, Stephan C. Bischoff, Vera Mahler, Peter J. Fischer, Ute Lepp, Thomas Werfel, Zsolt Szépfalusi, and Uta Jappe
- Subjects
Gynecology ,medicine.medical_specialty ,business.industry ,Immunology and Allergy ,Medicine ,business - Abstract
S2k-Leitlinie der Deutschen Gesellschaft fur Allergologie und klinische Immunologie (DGAKI) in Zusammenarbeit mit dem Arzteverband Deutscher Allergologen (AeDA), dem Berufsverband der Kinder- und Jugendarzte (BVKJ), dem Deutschen Allergie- und Asthmabund (DAAB), der Deutschen Dermatologischen Gesellschaft (DDG), der Deutschen Gesellschaft fur Ernahrung (DGE), der Deutschen Gesellschaft fur Gastroenterologie, Verdauungs- und Stoffwechselkrankheiten (DGVS), der Deutschen Gesellschaft fur Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Kopf- und Hals-Chirurgie, der Deutschen Gesellschaft fur Kinder- und Jugendmedizin (DGKJ), der Gesellschaft fur Padiatrische Allergologie und Umweltmedizin (GPA), der Deutschen Gesellschaft fur Pneumologie und Beatmungsmedizin (DGP), der Deutschen Gesellschaft fur Gastroenterologie und Ernahrung (GPGE), der Deutschen KontaktallergieGruppe (DKG), der Osterreichischen Gesellschaft fur Allergologie und Immunologie (OGAI), dem BerufsVerband Oecotrophologie e.V. (VDOE) und der Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften (AWMF)
- Published
- 2015
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33. Definition and design of hypoallergenic foods
- Author
-
Vera Mahler
- Subjects
Immunology and Allergy - Published
- 2015
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34. DKG-Stellungnahme zur Epikutantestung von Metalllegierungsplättchen bei Verdacht auf Metallimplantat-Unverträglichkeit
- Author
-
Uwe Hillen, Thomas L. Diepgen, Christiane Szliska, Heinrich Dickel, Vera Mahler, Burkhard Kreft, Axel Schnuch, Johannes Geier, and Peter Thomas
- Subjects
030222 orthopedics ,Metal alloy ,business.industry ,Medizin ,Metal implant ,Patch test ,Dentistry ,Materials testing ,medicine.disease ,Patch testing ,Metal allergy ,3. Good health ,030207 dermatology & venereal diseases ,03 medical and health sciences ,0302 clinical medicine ,Medicine ,Orthopedics and Sports Medicine ,In patient ,business ,Contact dermatitis - Abstract
Intolerance reactions to metal implants may be caused by metal allergy. However, prior to implantation, patch testing should not be done in a prophylactic-prophetic approach. Pre-implant patch testing should only be performed to verify or exclude metal allergy in patients with a reported respective history. In the case of implant-in particular arthroplasty-related complications like, for example, pain, effusion, skin changes, reduced range of motion, or loosening, orthopedic-surgical differential diagnostics should be performed first. Allergological workup of suspected metal implant allergy should be done with the DKG baseline series which contains nickel-, cobalt- and chromium-preparations. Various studies assessing the usefulness of metal alloy discs for patch testing proved that this approach does not give reliable information about metal allergy. Positive patch test reactions to the discs cannot be assigned to a specific metal within the disc alloy components. Furthermore, availability of such metal discs might be an invitation to uncritical testing. Accordingly, due to lack of benefit in comparison to patch testing with standardized metal salt preparations, we do not recommend patch testing with metal alloy discs.
- Published
- 2015
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35. Kontaktallergien bei Erwerbstätigen in Deutschland
- Author
-
Johannes Geier, Vera Mahler, Wolfgang Uter, and Andreas Bauer
- Subjects
Gynecology ,medicine.medical_specialty ,business.industry ,Medicine ,Dermatology ,business - Abstract
Hintergrund Berufsbedingte Hauterkrankungen fuhren die Berufskrankheitenstatistiken in Deutschland seit vielen Jahren an. Vor allem berufsbedingte allergische Kontaktekzeme und Multisensibilisierungen sind mit einer schlechten Prognose und geringen Abheilungsraten der Ekzeme assoziiert.
- Published
- 2015
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36. Charakteristika von 200 Patienten mit Verdacht auf Implantatallergie im Vergleich zu 100 beschwerdefreien Endoprothesenträgern
- Author
-
Burkhard Summer, Vera Mahler, Hans Gollwitzer, Peter Michael Prodinger, A. Steinmann, Christoph Schopf, S. Schneider, M. Pritschet, Ingo J. Banke, Peter Thomas, Rainer Burgkart, A. Schraml, Farhad Mazoochian, and K. Stauner
- Subjects
medicine.medical_specialty ,Allergy ,Sports medicine ,business.industry ,medicine.medical_treatment ,MEDLINE ,Patch test ,Dentistry ,Joint prosthesis ,medicine.disease ,Arthroplasty ,Orthopedic surgery ,medicine ,Orthopedics and Sports Medicine ,Implant ,business - Abstract
Hintergrund Die Implantatallergiedatenlage ist luckenhaft. Deshalb verglichen wir Allergieanamnese, Epikutantest (ECT) und Lymphozytentransformationstest (LTT) einer Patientenserie der Munchner Implantatallergiesprechstunde mit beschwerdefreien Endoprothesentragern.
- Published
- 2013
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37. Genaue Abklärung statt einfacher Blickdiagnose
- Author
-
Vera Mahler and Alexandra Beck-Feser
- Subjects
medicine.medical_specialty ,business.industry ,medicine ,business ,Dermatology - Published
- 2010
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38. Nahrungsmittelanaphylaxie: Daten aus dem Anaphylaxie-Register
- Author
-
Vera Mahler, Franziska Ruëff, Ute Rabe, Regina Treudler, Lars Lange, Zsolt Szépfalusi, Thomas S. Reese, Kirsten Beyer, S. Hompes, Alice Köhli, Ernst Rietschel, Roland Lang, Nicolaus Schwerk, Karin Scherer, and Margitta Worm
- Subjects
Gynecology ,medicine.medical_specialty ,business.industry ,Immunology and Allergy ,Medicine ,business - Abstract
Hintergrund Im Anaphylaxie-Register werden ana-phylaktische Reaktionen in Deutschland, Osterreich und der Schweiz erfasst. Derzeit sind 75 allergologische Fachkliniken und Schwerpunktpraxen an das Register angebunden. Die anaphylaktischen Reaktionen werden uber einen passwortgeschutzten Onlinefragebogen gemeldet. Es werden ausschlieslich schwere Reaktionen mit pulmonalen und/oder kardiovaskularen Symptomen ausgewertet.
- Published
- 2010
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39. Radiotherapy or CO2 laser surgery as treatment of T1a glottic carcinoma?
- Author
-
Kjell Brøndbo, Vera Mahler, and Morten Boysen
- Subjects
Adult ,Male ,Laser surgery ,Glottis ,medicine.medical_specialty ,medicine.medical_treatment ,medicine ,Carcinoma ,Humans ,Prospective Studies ,Prospective cohort study ,Laryngeal Neoplasms ,Aged ,Neoplasm Staging ,Cause of death ,Aged, 80 and over ,business.industry ,Incidence (epidemiology) ,Radiotherapy Dosage ,General Medicine ,Middle Aged ,medicine.disease ,Surgery ,Radiation therapy ,Laryngectomy ,Glottis Carcinoma ,Otorhinolaryngology ,Carcinoma, Squamous Cell ,Lasers, Gas ,Female ,Laser Therapy ,business - Abstract
Both radiotherapy and laser surgery give excellent results in the treatment of T(1a) glottic carcinoma. In this study, we compared the outcome of these treatment options. Demographic details and continuous follow-up with exact cause of death have been recorded prospectively for 351 patients with T(1a) glottic carcinoma at a tertiary referral centre in two consecutive decennia 1986-2005. Patients were treated with radiotherapy (163 patients) until 1996 when laser surgery was adopted as primary treatment (188 patients). The minimum follow-up time was 29 months. Neither the estimated 5-year disease-free survival, the disease-specific survival nor the crude survival differ between the two treatment options. The incidence of mainly local recurrences was equal during the first 3 years, followed by an increase in number of recurrences in the laser-operated patients. The odds ratio for a laryngectomy was 13.5 in patients treated with radiotherapy (P = 0.002), but mortality due to recurrence did not differ between the groups. The incidence of second primaries was equal (11%) but death due to second primaries differed significantly, favouring laser-treated patients (P = 0.003). In conclusion, the relative risk for a laryngectomy when a tumour recurs is 12.7 times higher in patients primarily treated with irradiation for T(1a) laryngeal carcinoma, compared with patients treated with laser surgery. Regarding the treatment costs, treatment impact on patients and organ preservation, we consider laser therapy to be the better treatment option for patients with T(1a) glottic cancer as no difference in survival could be observed.
- Published
- 2009
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40. Digitale Spracherkennung in der Dermatologie
- Author
-
C. Erfurt, S. Topf, Vera Mahler, A. Feser, Gerhard Schuler, and P. Thumann
- Subjects
Speech Recognition Software ,Vocabulary ,Documentation ,Multimedia ,business.industry ,media_common.quotation_subject ,Medicine ,Dermatology ,business ,computer.software_genre ,computer ,media_common - Abstract
Hintergrund Bei zunehmendem Kostendruck in der Medizin im Rahmen von sog. Gesundheitsreformen bestehen mogliche Einsparungspotenziale durch Einsatz fortschreitender Technologien.
- Published
- 2008
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41. Evidenzbasierte Beurteilung der Auswirkung von Typ-IV-Allergien bei der Minderung der Erwerbsfähigkeit
- Author
-
Detlef Becker, Thomas L. Diepgen, W. Wehrmann, Vera Mahler, A. Schmidt, T. Werfel, Johannes Geier, E. Weisshaar, C. Skudlik, E. Wagner, Heinrich Dickel, H. J. Schwanitz, and O. Blome
- Subjects
Gynecology ,medicine.medical_specialty ,business.industry ,medicine ,Dermatology ,business - Published
- 2005
- Full Text
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42. Allergene
- Author
-
Ulrich R. Müller, Vera Mahler, and Wolfgang Hemmer
- Subjects
Immunology and Allergy - Published
- 2003
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43. Das Konzept der Pollen-Panallergene: Profiline und Polcalcine
- Author
-
Vera Mahler, Jörg Kleine-Tebbe, Michael Wallner, Michael Hauser, and Fatima Ferreira
- Subjects
Immunology and Allergy ,Biology - Published
- 2012
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44. Allergiediagnostik mit dem Epikutantest droht das Aus
- Author
-
Vera Mahler, T. Werfel, S.M. John, Dennis Nowak, Albrecht Bufe, Bernhard Przybilla, M. Reusch, H.F. Merk, A. Schnuch, Peter Elsner, Jörg Kleine-Tebbe, and Ott H
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medicine.medical_specialty ,business.industry ,Medicine ,Dermatology ,business - Published
- 2012
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45. Digitale Ischämie als Paraneoplasie bei metastasierendem Adenokarzinom des Endometrium uteri
- Author
-
Gerold Schuler, Daniel Neureiter, Vera Mahler, Thomas Kirchner, and Manigé Fartasch
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Gynecology ,medicine.medical_specialty ,business.industry ,Medicine ,Dermatology ,business - Abstract
Eine digitale Ischamie mit Gangran einzelner oder mehrerer Fingerkuppen wurde als seltene Paraneoplasie bei verschiedenen Tumoren, insbesondere metastasierenden Adenokarzinomen unterschiedlicher Organsysteme, beschrieben. Sie kann das erste Symptom einer bis dahin latenten malignen Neoplasie in fortgeschrittenem Tumorstadium sein. Die Befunde dieses paraneoplastischen Syndroms werden anhand der Kasuistik einer 83jahrigen Patientin mit einem paraaortal lymphogen metastasierenden latenten Adenokarzinom des Endometrium uteri vorgestellt. Das akute Auftreten einer digitalen Ischamie mit Gangran bei fehlenden pathologischen Laborbefunden und negativer Anamnese fur rheumatologische, autoimmunologische und kardiovaskulare Grunderkrankungen (i.e. Emboliequelle oder arteriosklerotisch bedingte Verschlusse) ist charakteristisch fur dieses seltene paraneoplastische Syndrom und mus zu umfassender Tumorsuche Anlas geben.
- Published
- 1999
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46. Papilläres Zystadenom der kleinen Speicheldrüsen
- Author
-
Vera Mahler and Hermann Schell
- Subjects
Minor Salivary Glands ,Pathology ,medicine.medical_specialty ,business.industry ,Papillary Cystadenoma ,medicine ,Cystadenoma ,Dermatology ,Differential diagnosis ,medicine.disease ,business ,Mucous Cyst ,Benign tumor - Abstract
Papillary cystadenoma of the minor salivary glands is a rare benign tumor that clinically resembles a mucous cyst. We demonstrate its histologic features and differential diagnosis by a case report. Benign and malignant neoplasms of the minor salivary glands are not well acknowledged in the dermatologic literature, but should be considered in the differential diagnosis for mucous cysts.
- Published
- 1998
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47. Lupus-erythematodes-/ Lichen-ruber-planus-Overlap-Syndrom
- Author
-
Albrecht Hp, Vera Mahler, Sabine Meyer, Otto P. Hornstein, and Franklin Kiesewetter
- Subjects
Gynecology ,medicine.medical_specialty ,Lupus erythematosus ,business.industry ,Clinical investigation ,medicine ,Dermatology ,medicine.disease ,business ,Connective tissue disease - Abstract
Das simultane Vorkommen von Lupus-erythematodes-(LE-) und Lichen-ruber-planus-(LP-) artigen Symptomen wird als LE/LP-Overlap-Syndrom (LE/LP-OS) bezeichnet. Es wird definiert durch das gleichzeitige Vorkommen klinischer, histologischer und immunhistologischer Charakteristika beider Krankheitsbilder. In der Literatur sind bisher 47 Patienten mit dieser seltenen Erkrankung beschrieben, wobei die klinischen Erscheinungsbilder heterogen sind: Die einzelnen Hauterscheinungen zeigen ein zwischen LE und LP intermediares Erscheinungsbild (Typ I=intermediarer Typ) oder aber ein Nebeneinander von LE- und LP-typischen Effloreszenzen (Typ II=polarer Typ). Zur Bestimmung der Haufigkeit und Charakteristika des LE/LP-OS untersuchten wir retrospektiv unser LE-Patientengut von 1984–1995: In 5 Fallen wurde die Diagnose eines LE/LP-OS gestellt. Das LE/LP-OS ist demnach im untersuchten Kollektiv haufiger als bisher angenommen. Aufgrund der grosen Variationsbreite der klinischen, histologischen und immunhistologischen Befunde und Fehlen pathognomonischer Merkmale des LE/LP-OS, wird die Diagnose moglicherweise zu selten gestellt. Da sich jedoch aus der Diagnose therapeutische Konsequenzen ergeben, werden Kriterien vorgestellt, die Erkennen und Abgrenzung des LE/LP-OS erleichtern.
- Published
- 1998
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48. Metagerie - Klinisches Erscheinungsbild eines Vergreisungssyndroms
- Author
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Katrin Winkelspecht, Franklin Kiesewetter, and Vera Mahler
- Subjects
Premature aging ,medicine.medical_specialty ,Exophthalmos ,business.industry ,Tall Stature ,Dermatology ,Metageria ,medicine.disease ,Pubic hair ,Surgery ,Impaired glucose tolerance ,medicine.anatomical_structure ,Ankylosis ,Medicine ,medicine.symptom ,business ,Muscle contracture - Abstract
A 19-year old caucasian patient suffered from ulceration and scaring of his fingers since age two. During childhood, fibrosing contractures on the phalanges developed. Since puberty, his eunuch-like stature, bird-like face and exophthalmos had become under obvious. His hair was extraordinarily fine; his pubic hair rare. Radiological examination revealed ankylosis and osteoporosis of the phalanges and carpals. Angiography showed occlusion of multiple digital and interdigital arteries. Furthermore, a bilateral posterior cataract, restrictive respiratory disease, impaired glucose tolerance, hyperuricemia, proteinuria and primary hypogonadism were diagnosed. These findings are characteristic for the premature aging syndromes. The cardial symptoms of tall stature, bird-like face, pseudoexophthalmos, skleroderma-like and poikiloderma-like cutaneous lesions, scarce hair growth, early diabetes mellitus and arteriosclerosis led to the diagnosis of metageria.
- Published
- 1997
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49. Einseitige Lidschwellung bei Naevus flammeus faciei
- Author
-
Otto P. Hornstein, Vera Mahler, and Franklin Kiesewetter
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medicine.medical_specialty ,medicine.diagnostic_test ,business.industry ,food and beverages ,Physical examination ,Dermatology ,medicine.disease ,Stain ,Blepharochalasis ,Biopsy ,medicine ,Nevus flammeus ,Differential diagnosis ,business ,Right upper eyelid - Abstract
A 32-year-old white woman presented with persistent swelling of the right upper eyelid for diagnosis and therapy. History and physical examination revealed a faint nevus flammeus on the right side of her face and neck and bilateral blepharochalasis, both of which can produce unilateral periorbital swelling. A biopsy taken for histology was diagnostic in this case, since it showed lymphoedema secondary to lymphangiectasias associated with the patient's port-wine stain. Many other possible causes of unilateral lid swelling have to be considered and excluded before a definite diagnosis can be established. The differential diagnosis is discussed.
- Published
- 1994
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50. Bi�verletzung durch eine Giftschlange
- Author
-
Matthias Stefan Gruschwitz, Vera Mahler, Otto P. Hornstein, and M. Rupprecht
- Subjects
medicine.medical_specialty ,Right calf ,biology ,Nausea ,medicine.drug_class ,business.industry ,Antibiotics ,Strain (injury) ,Dermatology ,medicine.disease ,biology.organism_classification ,Surgery ,Lesion ,medicine ,Vomiting ,medicine.symptom ,Spitting cobra ,business - Abstract
We report on a 31-year-old white woman, who was bitten in her right calf by a "spitting cobra" (Neia nigricollis) during a safari in Tansania. Minor initial systemic symptoms such as nausea and vomiting were followed by severe oedematous swelling of the extremity after 2 – 3 h and demarcation of a 2.75×2.75 in. area of necrotic skin. The patient returned to her home country, where 8 days after the snake-bite necrosectomy was performed. Antibiotics, antiinflammatory agents and local therapy with hydrocolloidal wound dressings were administered. With this therapy the lesion healed completely with minor scarring within 5 months. A new Salmonella strain was isolated from the ground of the ulcer.
- Published
- 1994
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