1. Highly Concentrated Autologous Platelet-Rich Plasma Restores Foveal Anatomy in Lamellar Macular Hole Surgery
- Author
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Benedikt Schworm, Felix Hagenau, Jakob Siedlecki, Thomas C. Kreutzer, Matthias Nobl, Denise Vogt, Siegfried G. Priglinger, and Nikolaus Luft
- Subjects
Pars plana ,Fovea Centralis ,medicine.medical_specialty ,Visual acuity ,genetic structures ,medicine.medical_treatment ,Visual Acuity ,Vitrectomy ,Posterior vitreous detachment ,medicine ,Humans ,Macular hole ,Retrospective Studies ,Platelet-Rich Plasma ,business.industry ,Epiretinal Membrane ,Anatomy ,Retinal Perforations ,medicine.disease ,eye diseases ,Surgery ,Ophthalmology ,medicine.anatomical_structure ,Platelet-rich plasma ,sense organs ,Tamponade ,medicine.symptom ,business ,Microperimetry ,Tomography, Optical Coherence - Abstract
Lamellar macular holes (LMHs) are an entity of a progressive disease in which the efficacy of the therapy of choice, vitrectomy, seems to be reduced. It is unknown whether highly concentrated autologous platelet-rich plasma (PRP) is of value in the therapy of LMHs. The purpose of this study was to gauge the potential of highly concentrated PRP to restore foveal anatomy in LMH surgery.In this interventional case series, eight eyes of eight patients with progressive LMH were included. All patients underwent a 23-gauge pars plana vitrectomy with induction of a posterior vitreous detachment and peeling of tractive epiretinal membranes whenever present. Under air tamponade, 0.1 mL of highly concentrated autologous PRP was applied. Subsequently, a gas or air tamponade was performed. All patients were instructed to rest in the supine position for the first 1 to 2 postoperative hours. Best-corrected visual acuity (BCVA) testing, microperimetry, spectral-domain optical coherence tomography (SD-OCT) and fundus photography were performed prior to and 3 months after surgery.SD-OCT showed closure of the macular defect with restoration of a normal foveal configuration in all (8 of 8) patients 3 months postoperatively. BCVA improved significantly, from 0.28 ± 0.08 to 0.12 ± 0.14 logMAR (Wilcoxon: p = 0.03). Microperimetry remained unchanged (24.13 ± 1.96 vs. 23.7 ± 1.54 dB; p = 0.46). No clinically significant intra- or postoperative complications were observed.The use of highly concentrated PRP enables excellent anatomical and functional outcomes in the surgical therapy of LMH. Further prospective comparative trials are warranted to compare this promising technique with existing surgical strategies.Makulaschichtforamina sind eine progrediente Erkrankung, bei der die Wirksamkeit der Therapie der Wahl, der Vitrektomie, reduziert zu sein scheint. Das Potenzial von hochkonzentriertem autologem Thrombozytenkonzentrat (Platelet-rich Plasma, PRP) in der Therapie von Makulaschichtforamina ist unbekannt. Ziel dieser Studie ist die Beurteilung des Potenzials von hochkonzentriertem autologem Thrombozytenkonzentrat in der chirurgischen Therapie von Makulaschichtforamina.In diese interventionelle Fallserie wurden 8 Augen von 8 Patienten mit progressivem LMH eingeschlossen. Alle Patienten erhielten eine 23-Gauge-Pars-plana-Vitrektomie mit Induktion einer hinteren Glaskörperabhebung und Peeling traktiver epiretinaler Membranen, sofern vorhanden. Unter Lufttamponade wurde 0,1 ml hochkonzentriertes autologes Thrombozytenkonzentrat appliziert. Anschließend wurde eine Gas- oder Lufttamponade eingegeben. Alle Patienten wurden angewiesen, in den ersten 1 – 2 postoperativen Stunden in Rückenlage zu ruhen. Der bestkorrigierte Visus (BCVA), Mikroperimetrie, optische Kohärenztomografie (SD-OCT) und die Fundusfotografie erfolgten präoperativ sowie 3 Monate postoperativ.In der SD-OCT zeigte sich einen Verschluss des Makuladefekts mit Wiederherstellung der normalen fovealen Konfiguration bei allen (8 von 8) Patienten 3 Monate postoperativ. Die bestkorrigierte Sehschärfe verbesserte sich signifikant von 0,28 ± 0,08 auf 0,12 ± 0,14 logMAR (Wilcoxon: p = 0,03). Die Mikroperimetrie blieb stabil (24,13 ± 1,96 vs. 23,7 ± 1,54 dB; p = 0,46). Es wurden keine klinisch signifikanten intra- oder postoperativen Komplikationen beobachtet.Die Verwendung von hochkonzentriertem autologem Thrombozytenkonzentrat ermöglicht hervorragende anatomische und funktionelle Ergebnisse in der chirurgischen Therapie der Makulaschichtforamina. Weitere prospektive Vergleichsstudien sind notwendig, um diese vielversprechende Technik mit bestehenden chirurgischen Strategien zu vergleichen.
- Published
- 2021
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